Garnalen weigeren voer


@Seabait wederom heb je gelijk he. Aan een draaiende bak die het goed doet kan je beter met deze garnalen af blijven.

Ik zit nu aan alles te denken. Zelfs misschien het voer de oorzaak?
 
Geen aquariumwinkel of persoon in de buurt waar je osmose kunt halen?

Dat ie nog niet goed is ingedraaid vind ik in dat geval niet zo'n probleem maar als het door de lijm komt zit het probleem ook hier misschien in het water.


Ja dat is zo.
Echt waardeloos hoor...
 
Nou gok is.... in alle hectiek ook nog te veel mineralen er in gedaan nu weet ik het helemaal niet meer.
 
Alle winkels zijn dicht op zondag
 
Woon je dichtbij JohnPilon?
Jawel maar dat duurt denk ik ook een tijdje voor hij osmose heeft. Dan kan ik net zo goed zelf maken.
 
Zondag is volgens mij zijn ververs dag dus wie weet heeft hij genoeg staan.
 
Deze is ook nog per ongeluk mee verhuisd naar de nieuwe bak. Ik heb toch niks meer te verliezen. Ik ga ze toch overzetten in de nieuwe bak eb leg het mos in de oude bak.

Ik maak vandaag osmose aan terwijl ik weg ben voor een afspraak en dan doe ik in mijn nieuwe bak een grote waterwissel en begin ik met mijn oude bak opnieuw. Spons laat ik drogen en ga hem opnieuw indraaien.

image.jpg
 
Ik snap het.
Echt enorm kl%te iig voor je!
 
Ik heb nog 10 liter staan maar ga wel om half 2 weg tot 6 uur.
 
Ik lees net dit topic en dat is flink balen zeg. Of het de lijm is weet ik niet maar ik zou denken dat het weinig kwaad kan als ook koralen ertegen kunnen en ze hebben gezegd dat het geen kwaad kan.
Mysterieus weer zeg.
 
Ze zijn overgezet en de meeste gedragen zich al weer een beetje als garnaal. Nog steeds timide maar wat wil je als je ineens verhuisd word. Ik heb zelf ook een afspraak staan en ga zelf mijn osmose wel maken. Ik ga ook op zoek naar een grote jerry can ik moet wel genoeg hebben de volgende keren.

Even afwachten met dit aquarium en om de dag waterwissels van 20% doen bij dit aquarium. Ik baal heel erg maar ik ben weer wat rustiger.

image.jpg
 
Frits verkoopt ook jerrycans al weet ik zo niet wat de grootste is. Ik hoop dat het verder mee zal vallen met de schade Mike.
 
Hoeveel liter heb je nodig? Ik kan hier ca 35 liter osmosewater per uur maken.
 
Hoeveel liter heb je nodig? Ik kan hier ca 35 liter osmosewater per uur maken.
Oh bedankt voor het aanbod. Ik moet nog opzoek naar een grotere jerrycan maar mag ik je een bp sturen als ik het nodig heb? :stars:

De garnalen verstoppen zich nu in de enige plant die ik daar heb staan. En ze zitten op het filter.

Hopen dat de taiwan bee die zwanger is haar eitjes vasthoud en de andere zwangere ook. Denk dat het nu een kwestie is van afwachten.

Wat moet ik nu met al mijn planten enzo doen? Is dat ook allemaal weggegooid? Of kan ik dat nog behandelen door te spoelen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De planten die al in je bak stonden?
 
Lijkt me niet nodig om die te spoelen oid hoor.
 
Vind dit altijd moeilijk. Ik zelf zou denk ik alle water eruit halen en vullen met vers water. De spons en planten laten staan. En dan komende paar week elke week de helft verversen. Maar jij moet doen wat jou het beste lijkt en waar jij een goed gevoel bij hebt.
 
Oh bedankt voor het aanbod. Ik moet nog opzoek naar een grotere jerrycan maar mag ik je een bp sturen als ik het nodig heb? :stars:

De garnalen verstoppen zich nu in de enige plant die ik daar heb staan. En ze zitten op het filter.

Hopen dat de taiwan bee die zwanger is haar eitjes vasthoud en de andere zwangere ook. Denk dat het nu een kwestie is van afwachten.

Wat moet ik nu met al mijn planten enzo doen? Is dat ook allemaal weggegooid? Of kan ik dat nog behandelen door te spoelen?
Geen probleem.
 
Is ook ontzettend moeilijk van hoe en wat is nu het juiste. Zeker omdat je niet de precieze oorzaak weet. Hopelijk leven ze nog als je straks thuis bent.

Even dit wat is het super om te lezen hoe jullie alle elkaar meteen te hulp schieten! En aanbieden van kom maar ik heb osmose water enz.
Hier heb ik veel respect Voor:D
 
Ja overweldigend dat ze willen helpen.

Van de overgezette garnalen 1 overleden. Ze zitten nu te grazen in de nieuwe bak en zitten in de plant achter in.


Lijken aantal 20 en moet er nog wat over vangen in de oude bak. Die kon ik niet meer uitvangen door het troebele water.
 
Oei dit is %*$% hopelijk komt alles nog terug goed .
 
Nu maar duimen Mike.
Ja en mijn gevoel zegt dat ik de andere bak helemaal opnieuw ga doen. Het enige wat ik houd is misschien de ingedraaide pomp maar ik weet dat nog niet.

Les: nooit meer lijm gebruiken! Ik ga weer terug naar mijn visdraad. Maar het gelijmde mos is dat nu echt nog schadelijk want het was duur in vitro mos?
 
Erg lastig want ik hoor dit voor het eerst maar zou geen zaken meer in de bak willen hebben waar resten lijm op of in kan zitten.
 
Misschien ligt dit niet aan het mos met lijm ?
Hoelang draaide dit bakje al ? Was de bodem niet uitgewerkt of mss de combinatie bodem bijna uitgewerkt en het woelen .
 
Misschien ligt dit niet aan het mos met lijm ?
Hoelang draaide dit bakje al ? Was de bodem niet uitgewerkt of mss de combinatie bodem bijna uitgewerkt en het woelen .
Bodem draaide sinds juni en een maand geleden was de ph nog goed.
 
Daar zou dus de oorzaak niet mogen zijn pfffff
 
Neeeee dit is minderrrrr Mike :mad: Ik ken het, de onzekerheid dat je niet weet waar het aan ligt. Ik heb zelf ook veel garnalen (vuurtjes) verloren.
Ik wil even melden dat ik ook precies die lijm gebruikt heb om mos vast te zetten op kienhout. Zou het dan toch door die lijm komen?? Lastig.....
Ik hoop dat je snel de oorzaak mag vinden want dit is echt balen..
 
Gelet op de post van Alex dan is het bijna wel zeker dat toch de lijm de oorzaak is van alle ellende.
 
Kan haast niks anders geweest zijn dan de lijm, want verder is/was er niks veranderd toch?
 
Even een kleine tip van mijn kant: koop een regenton oid en maak daar je osmose in, dan heb je altijd op voorraad, osmosewater kan gerust enkele weken stilstaan, dan gebeurd er niks mee.
 
Het kan misschien de lijm zijn geweest.

Maar denk ook eerder de combinatie. Doorgaans wordt de lijm in een relatief groot aquarium gebruikt. Een dotje lijm heeft dan niet veel effect.

Maar een dotje lijm in een nanobakje heeft dan dus een veel groter effect.

Daar schuilt ook altijd het grote gevaar in een nanocube. Er is totaal geen buffer om iets op te vangen.

Dus voor de toekomst. Probeer alles wat je toevoegd aan een nanocube erg goed af te spoelen of laten weken, voor je het erin stopt.


Heel veel succes. En hopelijk gaat het nu beter in je 2e bakje.
 
Ja dan is het dan toch de lijm geweest. Ik knip het mos los en ga over op visdraad. Ik wacht nog even met het scapen van de nieuwe bak vanwege de plotslinge verhuizing.
Ik ga mijn andere bak leeghalen en schoonmaken. Planten spoel ik goed om en begin opnieuw met mijn andere bak.
1 geluk is dat alle 3 de zwangere het overleefd hebben dus mijn groep wordt als ze de eitjes vasthouden snel weer aangevuld.

Bedankt iedereen voor alle hulp! Ik hoop dat de schade hierbij blijft.
 

Terug
Bovenaan