Wat is er nieuw

garnalenbak in opbouw superfish home 40

• Onderwerp starter Onderwerp starter ricky14
  • Startdatum Startdatum
R

ricky14

Guest
ik heb besloten om in mijn oude aquarium garnalen te gaan houden.
de bak staat nu nog helemaal leeg, geen bodem, geen water etc.
ik heb helaas nog geen ervaring met een garnalenbak, dus hebben jullie goede tips?? alvast bedankt!
hier wat foto's van de bak:

646517ricky697_0_82_12.jpg

272564ricky697_0_82_13.jpg

389632ricky697_0_82_14.jpg

Ik heb hetzelfde aquarium.
Dat wordt ook een garnalenaqua en is nu aan het indraaien sinds 5 dec 2014.
Aanstaande zaterdag ga ik crystal red/black garnalen erin doen.

Wat voor garnalen wil je houden?
Voor een hoop soorten wordt een ph verlagende bodem geadviseerd.
Ik heb ook het binnenfilter/filterhuis eruit gesloopt van superfish, heb nu een Aquael Turbo 500 filter erin hangen (sponsfilter).
Tevens heb ik er een verwarming in die ingesteld staat op 21 graden.
Verder voor de inrichting wat mos gebruiken. Ik heb zelf alleen maar mos soorrten in mijn bakje en een anubias nana op hout via een zuignap tegen de achterruit.vIk voeg geen plantenvoeding toe.

Kijk anders eens op www.garnalenschuur.nl of een van de vele andere sites van hobbykwekers. Daar staan ook tips over de opbouw, inrichting en de diverse soorten garnalen.

ik zou ook het binnenfilter eruit halen, echter zou ik hem dan vervangen voor een sponsfilter. weetje 99% zeker dat er geen garnalen door kunnen komen te overlijden.

ook zou ik goed kijken naar je bodem, bij cr/cb idd ph-verlagend. echter ik woon de buurt van alkmaar en hier is de ph zo hoog, dat ik het teveel werk vond om deze te verlagen. ben toen uitgekomen bij de blue fairy. zijn nog minder gehouden als vuurgarnalen waardoor het meer bijzonder is vind ik haha!

bij intresse kan ik wel even een foto maken en deze door sturen.

succes ermee

Leuke bak alleen jammer dat jonge garnalen door de spijlen van dat huis kunnen.
Om de filter kun je met jongen ook een stukje panty doen. Dat doe ik ook bij de SF Aquaflow.

hallo hier eventjes een update.....
ik heb vandaag de bak ingericht.
er zit nu in:
-een stuk hout met een plant (weet de naam niet)
-een stukje javamos
-een mosbal
-een drijfplant
-nog wat andere planten (zie foto voor de namen van de planten)
ik ben alleen nog niet zo tevreden met de inrichting.....

tips en kritieken zijn altijd welkom.

hier de foto's (het water is nog wat troebel, maar dat trekt denk ik nog wel weg):
foto's zijn genomen vanaf mijn telefoon dus helaas niet zo scherp....
589313ricky697_0_82_garnalenbak1.jpg

122446ricky697_0_82_garnalenbak2.jpg

866811ricky697_0_82_garnalenbak3.jpg

de bak staat er nu zo bij, het water is helder geworden 🙂

hier wat foto's:

476295ricky697_0_82_garnalenbak11.jpg

536129ricky697_0_82_garnalenbak12.jpg

788199ricky697_0_82_garnalenbak13.jpg

Zier er leuk uit al. Heb je die Javavaren rechtsachter niet met de worstelstok in het grint staan????

jessicapilon zei:
Zier er leuk uit al. Heb je die Javavaren rechtsachter niet met de worstelstok in het grint staan????

oh volgens mij wel, is dat slecht voor de plant? ik ben namelijk nieuw met javavaren, dus zou het snel even veranderen. gewoon een stukje boven het grind?

kunnen er (hele) kleine visjes in deze bak samen met garnalen?
ik ben me er van bewust dat het moeilijk gaat in deze bak.
ik zat zelf te denken aan de danio margaritatus.

Dan zou ik gaan voor otocinclus affinis gezien de grootte van het aquarium.

Ik denk dat de oto's niet graag in een 40l bakje zitten.

Je moet meer denken aan boraras soortjes (brigittae, maculatus, merah, etc.)

hier even een update van de bak.
ik ben vandaag bij de LFS geweest en heb een garnalenflat meegenomen en een bodembedekker.
de bak doet het goed, alleen kwam ik erachter dat mijn thermostaat het niet goed deed, dus heb een nieuwe meegenomen. nu de bak nog 5 weken laten indraaien *zucht* en dan mogen de eerste bewoners erin 🙂

tip/kritieken zijn welkom.

hier wat foto's:

673792ricky697_0_82_20150124_181326.jpg

691744ricky697_0_82_20150124_181320.jpg

wil graag plantenvoeding toevoegen in deze bak. heb al veel informatie gelezen op internet e.d., maar ben er nog niet goed uit wat nou het beste voor deze bak is. het is namelijk een niet zo groot bakje, dus weet nog niet goed wat nou het beste is. ik zit er zelf aan te denken om co2 toe te voegen, maar ik heb daar nog geen enkele ervaring mee, dus tips zijn welkom!

Wat een mooi bakje!
Gebruik je nog helemaal geen plantenvoeding? Je zou kunnen kiezen voor profito of iets dergelijks, dat is een complete micro(?)voeding. Daarmee heb je het meeste al.
Co2 is niet perse nodig, dat ligt aan een aantal dingen. Bijvoorbeeld hoe lang je je licht laat branden. Als dat maar 8 uur per dag is, heb je het meestal niet nodig.
Dat zelfde geld voor andere voedingsstoffen (zoals nitraat en fosfaat), die zijn vaak ook niet nodig als je licht niet zo heel lang brand. Als je je licht langer aan wil houden, heb je kans dat er wel gebrekken ontstaan in die stoffen en dan moet je dat ook gaan toevoegen.

Waarom wil je Co2 toevoegen?

bedankt voor je reactie!
ik wou co2 gebruiken omdat ik de resultaten van planten met co2 heel mooi vind.
ik ben onervaren met plantenvoeding, en heb daarom dennerle perfect plant bemestingssysteem besteld om mee te beginnen. ik hoop dat het aanslaat in deze bak 🙂
ook heb ik een stukje moorkienhout, een aantal mosballetjes en een Limnophila heterophylla besteld. ik wil over een poosje proberen wat meer de aquascape kant op te gaan, alleen daar moet ik nog wat idee�n voor opdoen 😀

Dat is volgens mij een prima bemestingsysteem.

Ja, planten worden mooier als ze voldoende Co2 krijgen. Maar als je niet veel en geen veeleisende planten en niet veel licht hebt, zit er vaak al voldoende Co2 in je water. Dan heb je het dus niet nodig.
Mosballetjes hebben het niet nodig. De Limnophila groeit toch wel heel snel, als je alleen die planten hebt denk ik dat je het niet nodig hebt.

Ik ben zelf heel erg blij met mijn Co2 systeem, maar ik heb 12 uur licht boven mijn bak en als ik geen Co2 gebruik dan nemen de algen mijn bak over. Ik moet zeggen dat het inderdaad een mooi effect geeft voor de planten. Maar zoals ik al zei, als je niet veel en niet lang licht boven je bak hebt, dan verbruiken je planten veel minder en heb je kans dat je zonder Co2 toe te voegen toch wel genoeg in je water hebt. tenslotte stoten je dieren, en je planten in de nacht ook, de Co2 uit.

Hoe lang wil je je licht laten branden? Als je dat langer dan 8 uur wilt, dan is het wel nuttig om het te gaan gebruiken. Als je een continumetertje in je bak hangt, dan zie je vanzelf wel hoe veel je nodig hebt. Gewoon heel langzaam het aantal belletjes opschroeven.
ik heb zelf een set van Dennerle, dat is de bovenste: http://www.dennerle.eu/global/index.php ... 13&lang=nl
Ik ben er erg tevreden over en het is een complete set, inclusief een continutest. Alleen heb ik er wel een magneetventiel bij gekocht, zodat het systeem uitschakelt als het licht uit gaat. Dan gebruiken de planten het niet en krijg je dus te veel in je water. Als je je afvraagt hoe lang je met zo'n fles van 500 gram doet, lang. Ik heb 60 liter en ik doe er meer dan een half jaar mee.

ricky14 zei:
jessicapilon zei:

oh volgens mij wel, is dat slecht voor de plant? ik ben namelijk nieuw met javavaren, dus zou het snel even veranderen. gewoon een stukje boven het grind?

Ja de wortelstok moet niet in het grint staan hoor. Vaak worden deze planten dan ook opgebonden.

Als je garnalen gaat nemen moet je wel uitkijken met de plantenvoeding.
Veel mensen op de garnalenfora gebruiken dit helemaal niet of maar een klein deel van de aanbevolen hoeveelheid.
Er zitten namelijk metalen in die voeding zoals ijzer en koper.
Daar kunnen de garnalen minder goed tegen.
Het hangt ook denk ik een beetje af van welke garnalen je gaat nemen.
Hogere gradaties zijn in de regel moeilijker te houden.

jessicapilon zei:
Als je garnalen gaat nemen moet je wel uitkijken met de plantenvoeding.

wat kan ik dan het beste geven qua plantenvoeding? ik wil namelijk wel het beste voor mijn garnalen. waarschijnlijk komen er crystal red, en misschien blue fairy garnalen in.

karinD zei:
Dat is volgens mij een prima bemestingsysteem.

Ja, planten worden mooier als ze voldoende Co2 krijgen. Maar als je niet veel en geen veeleisende planten en niet veel licht hebt, zit er vaak al voldoende Co2 in je water. Dan heb je het dus niet nodig.
Mosballetjes hebben het niet nodig. De Limnophila groeit toch wel heel snel, als je alleen die planten hebt denk ik dat je het niet nodig hebt.

Ik ben zelf heel erg blij met mijn Co2 systeem, maar ik heb 12 uur licht boven mijn bak en als ik geen Co2 gebruik dan nemen de algen mijn bak over. Ik moet zeggen dat het inderdaad een mooi effect geeft voor de planten. Maar zoals ik al zei, als je niet veel en niet lang licht boven je bak hebt, dan verbruiken je planten veel minder en heb je kans dat je zonder Co2 toe te voegen toch wel genoeg in je water hebt. tenslotte stoten je dieren, en je planten in de nacht ook, de Co2 uit.

Hoe lang wil je je licht laten branden? Als je dat langer dan 8 uur wilt, dan is het wel nuttig om het te gaan gebruiken. Als je een continumetertje in je bak hangt, dan zie je vanzelf wel hoe veel je nodig hebt. Gewoon heel langzaam het aantal belletjes opschroeven.
ik heb zelf een set van Dennerle, dat is de bovenste: http://www.dennerle.eu/global/index.php ... 13&lang=nl
Ik ben er erg tevreden over en het is een complete set, inclusief een continutest. Alleen heb ik er wel een magneetventiel bij gekocht, zodat het systeem uitschakelt als het licht uit gaat. Dan gebruiken de planten het niet en krijg je dus te veel in je water. Als je je afvraagt hoe lang je met zo'n fles van 500 gram doet, lang. Ik heb 60 liter en ik doe er meer dan een half jaar mee.

ik heb niet heel veeleisende planten, en mijn licht brand ongeveer 12 uur per dag. wil wel graag in de toekomst co2 gaan gebruiken, maar daar moet ik nog even over nadenken.

Ik gebruik Nano dagbemesting van Dennerle. Dat is speciaal voor garnalenaquaria, er zit niet heel veel ijzer en geen koper in. Ik gebruik meer dan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid omdat mijn planten het gewoon nodig hebben, en mijn garnalen doen het er prima op.
Ik heb een paar keer geprobeerd over te stappen op voeding die goedkoper en makkelijker te krijgen is (ik moet 30 km rijden voor spullen van Dennerle) maar daar reageerden mijn garnalen niet goed op dus ik hou het bij deze.

oke, dan kan ik altijd nog naar Nano dagbemesting van dennerle overstappen, maar ik hou het nu even bij dennerle perfect plant bemestingssysteem, kijken of dit werkt in mijn bak.

heb vanmiddag even de waterwaarden getest, hieronder het resultaat:

557377ricky697_0_82_20150202_161609.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan