Dat is volgens mij een prima bemestingsysteem.
Ja, planten worden mooier als ze voldoende Co2 krijgen. Maar als je niet veel en geen veeleisende planten en niet veel licht hebt, zit er vaak al voldoende Co2 in je water. Dan heb je het dus niet nodig.
Mosballetjes hebben het niet nodig. De Limnophila groeit toch wel heel snel, als je alleen die planten hebt denk ik dat je het niet nodig hebt.
Ik ben zelf heel erg blij met mijn Co2 systeem, maar ik heb 12 uur licht boven mijn bak en als ik geen Co2 gebruik dan nemen de algen mijn bak over. Ik moet zeggen dat het inderdaad een mooi effect geeft voor de planten. Maar zoals ik al zei, als je niet veel en niet lang licht boven je bak hebt, dan verbruiken je planten veel minder en heb je kans dat je zonder Co2 toe te voegen toch wel genoeg in je water hebt. tenslotte stoten je dieren, en je planten in de nacht ook, de Co2 uit.
Hoe lang wil je je licht laten branden? Als je dat langer dan 8 uur wilt, dan is het wel nuttig om het te gaan gebruiken. Als je een continumetertje in je bak hangt, dan zie je vanzelf wel hoe veel je nodig hebt. Gewoon heel langzaam het aantal belletjes opschroeven.
ik heb zelf een set van Dennerle, dat is de bovenste:
http://www.dennerle.eu/global/index.php ... 13&lang=nl
Ik ben er erg tevreden over en het is een complete set, inclusief een continutest. Alleen heb ik er wel een magneetventiel bij gekocht, zodat het systeem uitschakelt als het licht uit gaat. Dan gebruiken de planten het niet en krijg je dus te veel in je water. Als je je afvraagt hoe lang je met zo'n fles van 500 gram doet, lang. Ik heb 60 liter en ik doe er meer dan een half jaar mee.