Wat is er nieuw

Geel water

  • Onderwerp starter Onderwerp starter pesci
  • Startdatum Startdatum
Ik zie links achterin nog planten in potjes staan en deze zou ik eruit halen en ergens opbinden en het wol goed van de wortels afhalen.
 
Nee dat geeft geen kleur.

Die vissen zijn heel schuw, zeker na een verhuizing.
je kan t hout even optillen om te kijken waar die uithangt.
Ja maar wil m eigenlijk niet weer bang maken..
 
Ik zie links achterin nog planten in potjes staan en deze zou ik eruit halen en ergens opbinden en het wol goed van de wortels afhalen.


Ja dat schreef ik ergens bovenaan. ik heb hout, maar nog geen draad. Ga ik dit weekend regelen
 
MH bak ziet er niet slecht uit, lamp kan idd wat vertekent lichtkluer geven. Waterwissel om de 2 weken met zo weinig visjes is m.i. onzin. 1 x per maand is ook goed.
Als de waterkleur je stoort dan zou ik je willen aanraden hier het topic over PURIGEN een door te lezen. Dan krijg je je water zo helder dat het lijkt of er geen water in je bak zit en dat is geen fabeltje!
 
Ja dat schreef ik ergens bovenaan. ik heb hout, maar nog geen draad. Ga ik dit weekend regelen

Gebruik ajb geen draad als je L-nummers in je bak hebt, die kunnen er klem onder raken en dan gaan ze dood omdat ze niet meer los kunnen kopen, koop liever gewoon een tubetje plantenlijm en je hebt nergens last van.
 
Gebruik ajb geen draad als je L-nummers in je bak hebt, die kunnen er klem onder raken en dan gaan ze dood omdat ze niet meer los kunnen kopen, koop liever gewoon een tubetje plantenlijm en je hebt nergens last van.

Ok doe ik dat! Ik ga morgen eerst maar eens Mn stuk hout bekijken, want het licht staat al een uur uit en hij komt echt niet tevoorschijn. Maak me nu wel zorgen..
 
Heb m vandaag even gezocht en hij ziet er super uit. Mooi vol buikje ook 😀 zo prachtig diertje
 
Nou gelukkig maar weer Pesci.
 
MH bak ziet er niet slecht uit, lamp kan idd wat vertekent lichtkluer geven. Waterwissel om de 2 weken met zo weinig visjes is m.i. onzin. 1 x per maand is ook goed.
Als de waterkleur je stoort dan zou ik je willen aanraden hier het topic over PURIGEN een door te lezen. Dan krijg je je water zo helder dat het lijkt of er geen water in je bak zit en dat is geen fabeltje!
En wisten jullie dat dit, behoorlijk voordeliger, bij onze Chinese vrienden verkrijgbaar is. Ik gebruik het al een tijd. (500 ml.pot voor ca. 15 euro.)
IMG_20190111_161052.jpg
IMG_20190111_161122.jpg
IMG_20190112_131031.jpg
 
Heb je dat spul ook al eens geregenereerd?
Ja, met dunne bleek. Gaat prima. Wel goed naspoelen. Mijn potje van 500 ml. deed ik in twee zakjes van 250 ml. zodat ik kan wisselen. Een zakje bewaar ik dan in het afgesloten potje zodat het vochtig blijft.
 
Ja, met dunne bleek. Gaat prima. Wel goed naspoelen. Mijn potje van 500 ml. deed ik in twee zakjes van 250 ml. zodat ik kan wisselen. Een zakje bewaar ik dan in het afgesloten potje zodat het vochtig blijft.
Hmmm, dat is wel heel interessant. Heb hem bij favorieten gezet voor de toekomst.
 
Heb hem bij favorieten gezet voor de toekomst
Me to😀

Purigen heeft geen invloed op de fosfaat/nitraat etc? ik lees tegenstrijdige berichten.
 
Me to😀

Purigen heeft geen invloed op de fosfaat/nitraat etc? ik lees tegenstrijdige berichten.
Ik weet het eerlijk gezegd niet meer, ik dacht van wel maar uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het minimaal is. Het zal nitraat en fosfaat er in elk geval niet rechtstreeks uit filteren zover ik weet.
 
Hmmm dat durf ik je niet te zeggen omdat ik niet precies weet wat het eruit filtert, behalve dan dat je bak kraakhelder wordt. Wat ik overigens voor veel bakken erg mooi vind (maar Purigen is daar niet altijd voor nodig).

Wellicht wel het proberen waard? Er zal nog wel iemand anders zijn licht op laten schijnen, anders even nieuw topic openen?
 
Voor dat geld kan je altijd een poging wagen.
 
meestal iets met bacteriën.
ja meestal wel, maar volgens heeft het bij mij iets te maken met de afvalstoffen die de planten produceren.
Ik heb een tijdje terug de verlichtingssterkte gehalveerd en sindsdien is de kaamlaag met 80% afgenomen.
Het laatste beetje wordt afgezogen door een skimmertje maar deze blaast de afgezogen kaamlaag de bak in, waardoor het aan het einde van de dag iets mistig wordt in de bak.
Als de Purigen dat nou zou verhelpen ben ik blij.

En heel misschien neemt de Purigen de afvalstoffen van de planten tot zich, waardoor ik geen skimmer meer nodig heb?

Ik ga ook nog filterwatten proberen, kijken wat dat oplevert.
 
Kaamlaag en mist in de bak wijzen op een bak die nog niet voldoende gerijpt is.

Dit kan best 3-6 maanden duren voordat het ineens weg is.

En de oorzaak moet weg zijn. Niet de symptomen proberen weg te poetsen.
 
En de oorzaak moet weg zijn. Niet de symptomen proberen weg te poetsen.
Dat ben ik met je eens maar ik kan de oorzaak niet vinden, het lijkt te maken te hebben met de planten die niet tevreden zijn, hoe sterker de verlichting des te erger de kaamlaag.
Bak draait nu 3 maanden, voeding is voldoende aanwezig zo ook Co2
 
Laatst bewerkt:
Dat ben ik met je eens maar ik kan de oorzaak niet vinden, het lijkt te maken te hebben met de planten die niet tevreden zijn, hoe meer licht des te erger de kaamlaag.
Bak draait nu 3 maanden, voeding is voldoende aanwezig zo ook Co2

Je hebt nu onlangs een verandering doorgevoerd. Daar moet weer een balans in komen.

Je moet echt geduld hebben. Een bak kan pas na zeker 6 maanden tegen een stootje.
Daarvoor is het balanceren op een koordje.

Dus heb geduld. En blijf consequent. Niet teveel veranderen of hulpmiddelen toevoegen.
 
Het gaat gelukkig al beter dan een maand terug, de zwakkere verlichting heeft daar een zeer groot aandeel in.
Verder probeer ik idd (nog) niet van alles uit, hooguit speel ik wat met de plantenvoeding, stroming heb ik ook al verbeterd dmv een spraybar.

Maar echt 6 maanden ja, voor een bak stabiel is?
 
Me to😀

Purigen heeft geen invloed op de fosfaat/nitraat etc? ik lees tegenstrijdige berichten.
Tot nu toe, ik heb de Seachem variant en nu dus de Chinese variant gebruikt, nog nooit iets van gemerkt. Wel heb ik gezien, bij de echte Purigen, dat samenvoegingen met clear water producten niet goed werken. Zo had Easy Life Filtermedium als invloed dat mijn Purigen het op de een of andere manier minder goed deed.
 
dat samenvoegingen met clear water producten niet goed werken.
Oké, maar dat gebruik ik toch niet, ik zal eens een zakje/bakje uit China laten komen.
Het beste kun je dit dan zo hoog mogelijk in het filter doen? bij de JBL spons kun je er zo'n rondje uithalen dat is een mooie plek lijkt me?
 
Oké, maar dat gebruik ik toch niet, ik zal eens een zakje/bakje uit China laten komen.
Het beste kun je dit dan zo hoog mogelijk in het filter doen? bij de JBL spons kun je er zo'n rondje uithalen dat is een mooie plek lijkt me?
Ik had het onder de witte watten liggen, in het midden. Purigen dan, werkte prima op die manier.
 
in het midden
ja midden (of hoger) lijkt mij ook het beste, zo blijft het wat langer schoon lijkt me?

ik heb nu van onder naar boven
- spons
- balletjes
- spons (hier de Purigen bij straks)
- fijne spons
 
ja midden (of hoger) lijkt mij ook het beste, zo blijft het wat langer schoon lijkt me?

ik heb nu van onder naar boven
- spons
- balletjes
- spons (hier de Purigen bij straks)
- fijne spons
De Purigen heeft maar weinig volume, best kans dat je het ergens tussen kunt steken.
In jouw geval zou ik hem inderdaad onder de fijne spons steken.

Ik had hem dus in het bovenste mandje van de JBL, aanvankelijk tussen de twee bovenste sponsen waarvan ik later de bovenste door witte watten heb vervangen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan