Wat is er nieuw

Geert's low-tech natural (Geeeert)

• Onderwerp starter Onderwerp starter geeeert
  • Startdatum Startdatum
geeeert zei:
Denk dat ik voortaan toch maar gewoon m'n planten haal bij een aqua-zaak i.p.v. tuincentra met een visafdeling. Zoveel scheelt het ook niet in prijs.
Maakt niets uit voor wat betreft het slakkengif-verhaal.

Bedankt voor de info!

Heb de waterpest een volle week laten weken in een emmer en toch nog een kans gegeven in de bak. Geen verlamde garnalen meer gezien, maar de waterpest zelf is nu wel in een dag of zes helemaal weg/kaal/geel haha. Denk dat ik toch de 'koudwater' variant had dan... 😛

Vandaag maar een aantal eikenbladvarens besteld als zuurstofplant, wil het liefst ook die cabomba daarmee vervangen omdat ik de hoeveelheid zweefvuil/naalden daarvan niet echt kan waarderen (en mijn pompje ook niet).
Daarnaast een portie Salvinia Natans meebesteld als alternatief voor mijn Limnobium Laevigatum die niet echt groeien wil (waarschijnlijk te weinig licht).

Hier een plaatje van hoe het er nu bijstaat:
cN2FxveyYEFWcAtoUp3qmpiZuRQ5KnND.jpeg

Leuk om het verschil met iets minder dan twee maanden geleden te zien:
cN2FxveyYEFWcAtoUp3qmpiZuRQ5KnND.jpeg

Vooral het mos lijkt het naar z'n zin te hebben 😉 Anubias is uitgebloeid, maar leuk dat ik twee bloemen heb mogen bewonderen. Voor de rest heb ik de Hygrophila een keer gesnoeid (en sindsdien laten drijven) en is de Vallisneria bijna volledig weggesmolten maar komt nu toch langzaamaan terug 🙂

Edit: vorige week zo'n hang/douchebakje van de Action gehaald (http://www.action.nl/doucherekje-met-zu ... 9cm-transp), zou het wel leuk vinden ook emerse planten te laten groeien in de bak. Hoewel er zo nu en dan een topje Hygrophila boven het wateroppervlak uitsteekt, komt het niet verder dan 1-2cm.
Iemand nog tips voor planten die niet te groot worden en met hun wortels volledig onder water kunnen? 😀

Mooi dat het goed gaat met de garnalen. Ik vermoedt ook dat je de verkeerde variant hebt gehad hoor van die plant. Ik heb dat zelf ook al meegemaakt.

Woehoewww...

Denk dat ik net getuige ben geweest van een aantal parings(poging) rituelen van de Amber tetra's. Meerdere malen hetzelfde ritueel gezien:
- Vrouwtje hangt een tijdje onder een blad.
- Mannetje hangt er vlak naast.
- Vrouwtje spant zich samen.
- Mannetje+vrouwtje schuren snel langs elkaar heen (zo'n 2-3 seconden).
- Mannetje+vrouwtje 'ontploffen'/eindigen met een schok, waarbij vrouwtje heel even ondersteboven draait (gaat erg snel).

Ik had de eerste keer het idee dat er iets weg schoot, ik denk dat dit een ei/eitjes is?

Heb (na drie kwartier geduld en mislukte filmpjes) eindelijk een poging kunnen vastleggen:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=yRQaqzSA2zs[/video]

😀

(ik vrees wel dat de andere vissen de eieren snel op zullen hebben, heb geloof ik al een ander mannetje snel een eitje zien weg pikken. Achja..that's nature)

Thanks haha.

Bagger kwaliteit maar het gaat om het idee he 😉

Klopt, het was een stuk idealer geweest als ik een broedbak had, maar eerlijk gezegd was dit nogal onverwachts 😛

Als ik over een tijdje wat mini's zie rondzwemmen, is dat natuurlijk mooi meegenomen. Er zijn wel wat schuilplaatsen (o.a. wortelgestel van de Javavarens), dus 'fingers crossed'. 🙂

Het zou mooi zijn als er wat overblijft. Flink drijvers erin wil ook nog weleens helpen.

Haha, leuk om mijn topic terug te zien.

Heb toevallig nog een foto van hoe het erg nu voor staat, ofjah, een maandje terug.

sxtmaYS1cFZ2vWy3KnNRUHi8HYJcK6cQ.jpeg

Ben de afgelopen 5 maanden in Zweden geweest, en de 'verzorger' heeft niet veel meer onderhoud gedaan dan voeren, bijvullen en de ergste (draad)algen + dode planten eruit gevist. Wat dat betreft heeft de bak zichzelf aardig in stand gehouden. 😀
In die tijd slechts twee Corydoras habrosus en een stel vuurgarnalen gesneuveld, dus er resten nu nog 9 stuks amber tetra (Hyphessobrycon amandae), 4 Corydoras habrosus en een twintigtal garnalen.

Ondertussen het water ververst, filter gespoeld en ramen gepoetst, met als resultaat de bovenstaande foto. Afgelopen week de bodem nog gestofzuigd.

Ik heb gemerkt dat behalve het Javamos mijn planten niet echt groeien, geen nieuw blad of wat dan ook. Ook de drijfplanten (Salvinia natans) groeien amper en zijn deels bruin. Afgelopen week dus wat gegoogeld op de symptomen: geel blad, naar het licht toe steeds kleiner wordend blad. Voor zover ik kan vinden is dit een nitraat en/of fosfaat tekort, beide symptomen lijken erg veel op elkaar.
Daarnaast kan een tekort aan licht ook gelijksoortige problemen vormen. Ik heb ook altijd gedacht dat ik te weinig licht had. Vandaar dat ik ook bezig ben met een lichtkap met een stel LED strips.
Maar wat betreft een tekort aan nitraat: blijkbaar is dit heel zeldzaam, met name vanwege het feit dat de meeste aquaria overbevolkt zijn?

De grote vraag: bestaat er ook zoiets als een �nderbevolkt aquarium? Met andere woorden, zou ik met het bijplaatsen van wat visjes (wat sowieso het plan is) het plantengroeiprobleem oplossen?

edit: ik voeg wekelijks Profito toe, waar dus (toevallig) g��n nitraat en fosfaat in zit.

Blast from the past! Haha..

8ePEm6lGLBpviyixBNPfIutFbTHenLOO.jpeg

Spot de vissen. Brakke telefooncamera bakt niet veel van de kleuren en scherpte van de bak...

Het bakkie waggelt gestaag door zoals te zien.

Tijdje terug het Javamos gehalveerd, werd toch iets te dominant. Ondertussen weer 2x zo groot geworden. Belgisch groen bijna volledig terug gesnoeid, en nu weer vrijwel op de oude lengte. De Vallisneria maakt wat uitlopers ondertussen naar de voorkant van de bak. Binnenkort eens korte metten maken haha. De langzaam groeiend Anubias heeft ondertussen wat blaadjes erbij gekregen. Ben benieuwd of er weer een bloem in gaat komen!

De Javavaren is helaas nog steeds een triest geval. Blijf maar (geel/bruin) blad verliezen. Zo'n 2-3 blaadjes per week die los laten 🙁

Qua vissen is er een Corydoras Habrosus verdwenen. Op een dag telde ik er maar 3 ipv 4, en heb nooit een lijk kunnen vinden in de bak. Tot op de dag van vandaag een mysterie waar 'ie gebleven is. Binnenkort de groep maar eens aanvullen, helaas had de LFS deze soort niet op voorraad vanwege sterfte (en ze wachten daarom ook een tijdje met opnieuw bestellen).
Er is bijna wekelijks een vuurgarnaal zwanger, maar er is nooit een baby te zien. Waar ze blijven is mij een raadsel (opgegeten? filter?)

Nu ruim een jaar verder sinds de start van de low-tech bak. Het onderhoud is echt minimaal. Iedere 3 weken ruiten poetsen + filtertje schoonmaken + stofzuigen (is gelijk ook de enige 'waterwissel'). Wekelijks wat klein plantenonderhoud (5 minuten). Daarnaast eenmaal per week Profito en om de dag voeren (afwisselen tussen JBL Granomix, algentabletjes, gedroogde watervlooien en diepvries mix). Ik kan makkelijk 1-2 weken de bak alleen laten, en vragen aan de oppas om slechts tweemaal per week te voeren.

Mooi hoor je bakje....geen kleine amandae gezien? Gezien het vele mos dat je voorheen had, zou er toch nog ergens eentje kunnen overleven. Leuk visje, ik heb pas een koppel apart gezet maar weet er verder weinig over.
De habrosusjes zijn ook leuk.

Lekker groen. Zijn de wortels van de Javavaren goed schoon want ik spoel ze af en toe ook even af.
Je hebt soms dat er zich daar vuil tussen gaat ophopen.

Thanks!

chris10 zei:
Mooi hoor je bakje....geen kleine amandae gezien? Gezien het vele mos dat je voorheen had, zou er toch nog ergens eentje kunnen overleven. Leuk visje, ik heb pas een koppel apart gezet maar weet er verder weinig over.
De habrosusjes zijn ook leuk.
Nee, helaas haha. De tetra's hebben in het begin wel gepaard getuige het filmpje wat ik toen heb kunnen schieten https://www.youtube.com/watch?v=yRQaqzSA2zs Denk dat de eitjes gewoon zijn opgegeten door de andere bewoners.
Van de garnalen vind ik het meer jammer, aangezien ik al minstens 5 keer een zwangere vrouw heb gehad, zonder resultaat. Ik zou toch wel enkele overlevenden verwachten, omdat ze toch levendbarend zijn. Misschien toch niet voldoende voedsel te vinden. Achja, het is ook niet dat ik er veel moeite voor doe ofzo haha.

jessicapilon zei:
Lekker groen. Zijn de wortels van de Javavaren goed schoon want ik spoel ze af en toe ook even af.
Je hebt soms dat er zich daar vuil tussen gaat ophopen.
Ik zal het eens proberen. Kan zijn dat de varen weer aan slaat na een poetsbeurt dan.

peterdenhaag53 zei:
Hier houd ik van. Lekkah groen bakkie.
Ik ook! 😛

Besef me trouwens net dat alle slakjes die ik er in het begin (bewust) had ingezet, volledig verdwenen zijn haha. Goed of slecht teken? 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan