Haha, leuk om mijn topic terug te zien.
Heb toevallig nog een foto van hoe het erg nu voor staat, ofjah, een maandje terug.
Ben de afgelopen 5 maanden in Zweden geweest, en de 'verzorger' heeft niet veel meer onderhoud gedaan dan voeren, bijvullen en de ergste (draad)algen + dode planten eruit gevist. Wat dat betreft heeft de bak zichzelf aardig in stand gehouden.
😀
In die tijd slechts twee Corydoras habrosus en een stel vuurgarnalen gesneuveld, dus er resten nu nog 9 stuks amber tetra (Hyphessobrycon amandae), 4 Corydoras habrosus en een twintigtal garnalen.
Ondertussen het water ververst, filter gespoeld en ramen gepoetst, met als resultaat de bovenstaande foto. Afgelopen week de bodem nog gestofzuigd.
Ik heb gemerkt dat behalve het Javamos mijn planten niet echt groeien, geen nieuw blad of wat dan ook. Ook de drijfplanten (Salvinia natans) groeien amper en zijn deels bruin. Afgelopen week dus wat gegoogeld op de symptomen: geel blad, naar het licht toe steeds kleiner wordend blad. Voor zover ik kan vinden is dit een nitraat en/of fosfaat tekort, beide symptomen lijken erg veel op elkaar.
Daarnaast kan een tekort aan licht ook gelijksoortige problemen vormen. Ik heb ook altijd gedacht dat ik te weinig licht had. Vandaar dat ik ook bezig ben met een lichtkap met een stel LED strips.
Maar wat betreft een tekort aan nitraat: blijkbaar is dit heel zeldzaam, met name vanwege het feit dat de meeste aquaria overbevolkt zijn?
De grote vraag: bestaat er ook zoiets als een �nderbevolkt aquarium? Met andere woorden, zou ik met het bijplaatsen van wat visjes (wat sowieso het plan is) het plantengroeiprobleem oplossen?
edit: ik voeg wekelijks Profito toe, waar dus (toevallig) g��n nitraat en fosfaat in zit.