Wat is er nieuw

Geert's low-tech natural (Geeeert)

• Onderwerp starter Onderwerp starter geeeert
  • Startdatum Startdatum
G

geeeert

Guest
Sinds kort heb ik het aquariumvirus te pakken. Na een hoop gelezen te hebben, waarbij de aanleiding in eerste instantie 'aquaponics' was, ben ik stukken wijzer geworden.

Nu heb ik het volgende idee waarvan ik benieuwd ben wat jullie er van vinden en of het haalbaar is:
Is het mogelijk een aquarium te houden z�nder filter, verwarming, plantenvoeding, bacterietoevoegingen en andere additieven maar slechts minimale waterversing? Met andere woorden: kan een vissenbak gezond blijven puur op de plant-vis cyclus van (voedings)stoffen?

Het concept van aquaponics in acht nemende denk ik dat dit namelijk wel mogelijk is, mits de verhouding plant/vis juist is.

Er zijn een aantal redenen waarom ik dit zou willen:
1. de natuur wordt realistisch(er) nagebootst
2. het scheelt in kosten qua aanschaf en onderhoud
3. het is eenvoudiger en minder tijdrovend in onderhoud. Daarnaast wil ik geen vissengraf aantreffen na 2 weken vakantie.
4. minder apparaten betekent minder stroomverbruik
5. 100 jaar geleden beschikten 'wij' ook niet over deze technieken, dus waarom zouden deze nu wel vereist zijn?

Een aantal (gevonden) argumenten waarom een filter en andere bovenstaande zaken wel nodig zijn:
1. men* houdt van v��l vissen = veel verontreiniging = filter nodig
2. aquaria die verkocht worden bevatten (te) sterke verlichting = sterke plantengroei = voeding nodig
3. men* kiest vissen die het lekker warm willen hebben = verwarming nodig
4. men* heeft weinig geduld om de natuur zijn werk te laten doen = kunstmatige toevoegingen nodig

Met bovenstaande redenen en argumenten heb ik een concept bedacht:
- een glazen bak van +/- 50 tot 60cm (x 30cm x 30cm) als basis, op de vensterbank (noordkant dus geen direct zonlicht).
- relatief veel makkelijk te houden planten (Javavaren, Javamos, Anubias). Ik sta open voor andere plantensuggesties.
- relatief weinig, makkelijke en klein formaat gedierte, waarvan grotendeels 'opruimers' en bestand tegen kamertemperaturen** zoals:

~~ dwerg Corydoras Pygmeus (4-5 stuks) grondelt eten van de bodem.</tab>
~~ Vuur / Cherry Red garnalen (10 stuks), ruimen o.a. dode plantenresten en algen op.
~~ Slakken, in aanvulling op de garnalen voor het opruimen van nog kleiner spul.
~~ Als het geheel succesvol blijkt: enkele Danio's voor het middendeel van de bak gezien garnalen en Corydorassen op de bodem vertoeven.
~~ Otocinclus Affinis (2 stuks), algeneter op plekken waar de Corydorassen niet komen. Deze visjes zijn optioneel als blijkt dat het te vol is.

- een luchtpomp
- een klein pompje voor watercirculatie
- waarschijnlijk nodig: bijverlichting in de donkere dagen/maanden
- punt van twijfel: bodembedekking, gezien tegenstrijdige argumenten voor aarde/voedingsubstraat of grind.

N.b. meerdere bronnen geven aan dat waterverversing zelfs schadelijk is voor filterloze bakken vanwege het verstoren van de natuurlijke balans. Dit zou dus een bijkomend voordeel
zijn van dit type aquaria.

Ik ben benieuwd wat de ervaren aquariumhouders hier op forum van dit idee vinden en/of ervaring kunnen delen!

Overigens ben ik niet de eerste/enige die dit doet of probeert:
http://www.theaquariumwiki.com/Walstad_method
vernoemd naar Diana Walstad, een bekende in de aquarium wereld.

http://www.aquariumadvice.com/forums/f1 ... 64149.html
A primer on un-filtered aquariums.

http://www.tuncalik.com/2009/09/biotope-in-my-study/
"Like natural garden ponds this aquarium has no filter, no heater, no artificial light, no electrical equipment at all. It is a silent aquarium, a piece of real tranquility. It receives natural sunlight directly from the window. The temperature may drop to 16�C in winter, and rise up to 28�C in summer, but no problem; the inhabitants are suitably selected subtropical species."

http://naturalaquariums.com/faq.html#na
"To me a natural aquarium is a low tech planted tank, generally set up to resemble natural types of settings"

*men is in dit geval overduidelijk gegeneraliseerd, niet persoonlijk bedoeld. 🙂
** hier op het forum is e.e.a. al besproken met betrekking tot lagere temperaturen: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1098719

zeer boeiende materie aquaponics heb er erg veel over gelezen en ben ook van plan er later wat mee te gaan doen ik zal morgen even een uitgebreide reactie geven met mijn idee�n

Bedankt voor je reactie. Aquaponics is inderdaad erg interessant!
Daarnaast is het waarschijnlijk een van de vroegste vormen van watercultuur: de Azteken honderden jaren terug gebruikten al drijvende tuinen in combinatie met vijvers vol vis om hun gewassen te verbouwen.

Na een hoop inlezen kwam ik echter tot de conclusie dat het oog ook wat wil, en dus een 'pure' aquaponics niet geschikt is voor mij. Daarnaast heb ik te weinig ruimte om een rendabel systeem op te zetten dat mij kan voorzien in verse groenten 😉

Vandaar dus mijn hybride mix-idee tussen aquarium en aquaponics, in dit geval z�nder eetbare planten, b�jna zelfvoorzienend en t�ch aangenaam om te zien.

Het lijkt mij een mooie vorm van aquaria houden eerlijk gezegd. Liefst met wat salamanders er in.

Je bent met 50-60 cm denk ik vrij beperkt. Je hebt dan ongeveer 50 liter water en het lijkt me erg lastig daar een systeem in te maken dat vissen kan onderhouden. Ik zou denk ik alleen geen voor herbivore of detritivore garnalen of kreeften. In een grotere bak zou je misschien wat kleine detritivore visjes kunnen inzetten, of door het gebruik van algen en waterpest of een andere snelgroeier kan je wellicht een herbivoor onderhouden. Met een luchtpompje kan je een sponsfilter aansturen, als je dan toch een luchtpomp gebruikt, zou ik dat er ook bij doen.

Bedankt voor alle reacties mensen! Ik ben me er inderdaad van bewust dat er al soortgelijke dingen gedaan zijn en de bak beperkt is, maar ik zal moeten roeien met de 'financi�le' en 'ruimtelijke' middelen die ik heb. 😉
Ik probeer het 'gebrek' van een kleinere bak op te lossen door het toevoegen van wat stroming met het waterpompje en luchtpomp.

Die link van Peter geeft me wel hoop dat een kleinere bak (10gal = ~40 liter) ook mogelijk is. En dat zelfs op een deels zuidelijke raam, waarvan ik zou denken dat algen snel zouden floreren. Dus misschien heb ik de twee pompjes niet eens nodig.

Ik zal mezelf eens inlezen in een sponsfilter, die ben ik nog niet tegengekomen.

Een puntje waar ik nog niet zeker van ben is de bodem. Zwart zand geeft wat extra voeding aan de planten, maar zorgt snel voor vertroebeling, moet na een aantal jaar toch vervangen worden en kan verstikking van de bodem veroorzaken.
Daartegenover geeft fijn grind weinig troebel, is luchtiger (dus geen verstikking) en geschikt voor de Corydoras. Maar mist dus wat voeding voor de planten.
Mijn voorkeur ligt eerlijk gezegd voor fijn grind, en hoop met mijn fauna keuze:
~~ dwerg Corydoras Pygmeus (4-5 stuks)
~~ Vuur / Cherry Red garnalen (10 stuks)
~~ Slakken
Wat later:
~~ enkele Danio's voor het middendeel
~~ Otocinclus Affinis (2 stuks). Deze visjes zijn optioneel als blijkt dat het te vol is.
genoeg voeding te genereren.
Wat denken jullie?

Het bestand dat je noemt komt wat mij betreft in aanmerking voor wat je zelf al beschreef als:
1. men* houdt van v��l vissen = veel verontreiniging = filter nodig
Dit temeer omdat C. pygmaeus toch wat meer op zijn gemak zal zijn met een stuk of 10 - 12 en voor 'enkele Danio's' eenzelfde opmerking gemaakt kan worden.

Waarom niet een heel eenvoudig luchtgedreven sponsfiltertje? Is een mooie concessie tussen de uitersten.
Er bestaat ook een sponsfilter die niet met een luchtpompje wordt aangestuurd, maar gewoon met een elektromotortje werkt, dus geen geluid/'lawaai' buiten de bak. Als je wilt zoek ik hem even op.

geeeert zei:
Een puntje waar ik nog niet zeker van ben is de bodem. Zwart zand geeft wat extra voeding aan de planten, maar zorgt snel voor vertroebeling, moet na een aantal jaar toch vervangen worden en kan verstikking van de bodem veroorzaken.
Daartegenover geeft fijn grind weinig troebel, is luchtiger (dus geen verstikking) en geschikt voor de Corydoras. Maar mist dus wat voeding voor de planten.
Waarom geen filterzand? Met wat slakjes erin zal dat ook nauwelijks of helemaal niet zelfs verstikken en is voor woelende Corydorasjes nog fijner dan grind!
Via wildkamp.nl heb je een zak filterzand voor minder dan een tientje in huis!

~ Ivo

Goede tip van dat filterzand, dankjewel! Zou het nog veel uitmaken welke grootte korrel ik eventueel neem? Ze hebben 0.40-0.80mm, 0.71-1.25mm en 1.00-2.00mm. Ik ben qua 'echt' aquarium grind niet kleiner tegengekomen dan 1-2mm.

Ik ben ondertussen ook nog een kleikorrel substraat tegengekomen; namen als Amazonia en Akadama gepasseerd. Zijn een stukje prijziger maar voedzamer dan grind.

Over het aantal vissen twijfelde ik inderdaad. Het zal al snel teveel worden in een kleine bak zonder filter. Vandaar mijn keuze voor 'opruimers'. Die Danio's worden sowieso eventueel pas later toegevoegd als de bak succesvol draait.
Dat sponsfiltertje noemde Jelle ook al, is een prima en makkelijk/goedkope manier van filtering. Ik heb wel gelezen dat deze vorm van filtering een gebrek aan CO2 kan opleveren, zie:
http://www.crystalred.nl/filtersystemen.html
"Nadelen: CO2 kan hierdoor zeer snel weer worden uitgedreven"
Wat misschien een probleem oplevert voor de planten.

Ik heb er nog even over zitten nadenken omdat ik het een interessant onderwerp vind, en wellicht zou je in een bak waar de algen goed in willen groeien, aan het begin wat watervlooien ofzo kunnen inzetten. Als die eenmaal goed zijn aangeslagen en er wat schuilpaatsen voor ze ontstaan waar visjes lastig kunnen komen kan er wellicht een harem Heterandria formosa bij in. Als ik me niet vergis eten die een beetje algen en eten die ook watervlooien en misschien een jong garnaaltje. ANderen die meer ervaring met deze soort hebben kunnen hier misschien op reageren.

Die formoa's zijn levendbarend, zal snel voor overbevolking zorgen, ook al kweken ze niet zo snel als guppen. Kunnen wel perfect in een onverwarmde bak en eten idd zoals vele levendbarende tandkarpers veel groenvoer.

Leuke visjes die Formosa's, ze hebben wel iets weg van guppy's. Geschikt voor onverwarmde bakken en misschien nog wel een beter formaat dan mijn voorgestelde (grotere) Danio's. Hoewel die laatste een mooier kleurpatroon hebben.

Volgens http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/it ... ia-formosa
zal overbevolking ook niet snel gebeuren:
De formosa geeft gedurende ongeveer een tiental dagen zo'n twee a drie jongen per dag. Deze jongen zijn dan zeer klein en teer. Ze zijn enkele milimeters groot en worden vaak ook door kannibalistische soortgenoten (en moeder) opgegeten. Daarom is het voor de kweek uiterst belangrijk dat er voorzien wordt in genoeg schuilplaatsen voor de jongen, zoals vederbladige planten en mossen. De visjes groeien niet zo heel hard, wat logisch is als ze uiteindelijk ook niet groot worden.

Zo goed als alle benodigdheden zijn compleet. Dinsdag komen de plantjes, dus kan ik mooi de bak gaan inrichten.

Op dit moment wat slakjes uit de dierenwinkel in een kweekbak gezet, ben benieuwd of het nog iets wordt. Die kunnen in ieder geval meehelpen met het opstarten van de bak. 🙂

Zo, vandaag mijn planten mogen ontvangen!

HtafmK8ffochayUpuZxaFAA7hRcDoJDI.jpeg
Mooi pakket van aquaplantsonline 🙂 Wat is dat glaswol een rotspul om tussen uit te plukken zeg, haha. Heb wel even moeten improviseren met de wortelstokken van de Anubis en Javavaren. Ze zijn op dit moment vastgebonden op een stukje bloempot.

Opzet van hout en stenen. Na minstens tien maal spoelen blijft het filterzand witte waas afgeven, erg jammer. Hopelijk trekt dat nog mooi bij.

Totaal plaatje. Op dit moment dus zonder verwarming, filter en licht. Ik heb een klein pompje linksachter voor wat stroming om dode punten te voorkomen en daarnaast wat agitatie aan het wateroppervlak te cre�ren (gasuitwisseling CO2/O2).

Nu drie weken wachten, ben benieuwd!

Een weekje draaiende:

W7sdY_7D-5FM3Z37DnuRhMuQZHak3L7l.jpeg

Wel wat veranderingen te zien, waaronder het groeien van met name de hygrophila polysperma en het javamos. De vallisneria lijkt wat lichter/dunner geworden, ben benieuwd of 'ie het volhoudt.

Daarnaast een dun, vettig laagje op het wateroppervlak gevormd (+/- 30% van het oppervlak). Blijkbaar is dat een 'teken' van rottingsprocessen van plantaardig materiaal en/of bacterie�n in de bak?
Ook veel luchtbellen (O2?) die onder het oppervlak blijven. Vooral boven de Cabomba zijn veel kleine belletjes te zien. Ik neem aan dat dit zuurstof is die uit de planten komt.

Het vettig laagje lijkt overigens op dit:
W7sdY_7D-5FM3Z37DnuRhMuQZHak3L7l.jpeg

edit: hoogstwaarschijnlijk van het beetje vlokvoer dat ik heb toegevoegd op de eerste dag.

Dat 'laagje' is een kaamlaag. Dat is een dun laagje bacteri�n, en is verder niet erg. Google er maar eens op ! Een beetje oppervlaktebeweging doet vaak wonderen.

Zo, ik ben ondertussen zo'n 2,5 week onderweg.

yPhROYAVGTIuqMl4TkqFl2K13tsT-STI.jpeg

De Hygrophila polysperma heeft sinds gisteren de watergrens bereikt en de Limnobium vertoont nieuwe bladeren en enorme wortels, maar de Vallisneria Asiatica is grotendeels weggesmolten. Ik heb sinds een aantal dagen een kleine lamp (met spaarlamp/CFL) er boven hangen. Ik had het vermoeden dat het daglicht niet genoeg was voor de Vallisneria. Daarnaast ook weinig groei van de overige planten.
Er komt nog een tweede lamp boven, maar ben op dit moment nog op zoek naar koelwit/cool white/daglicht/daylight (6500K) spaarlampen. De lampen zullen een laag wattage worden aangezien ik niet op zoek ben naar sterke plantengroei. Ik heb drie bouwmarkten en drie andere winkels gehad, overal verkopen ze alleen maar 'warm wit' varianten. Iemand een idee waar deze te verkrijgen zijn (buiten de 'speciale' aqua CFLs) zonder jackpot-prijzen te betalen?

Leuk hoor 🙂

Vallisneria versnot wel vaker eerst voordat het aanslaat. Gewoon laten gebeuren. Of heb je 'm er al uitgehaald?

Dankjewel 🙂

Nee, ik heb toevallig vorige week een klein 25 liter bakje erbij gehaald voor op de slaapkamer. Komt waarschijnlijk een Betta (en heel misschien wat garnaaltjes) in.
Ik heb 2 van de 10 Vallisneria stekjes in dit kleine bakje gezet aangezien deze wat meer licht bevat, de rest staat nog in de 50cm bak. Ik ben benieuwd of het verschil maakt. Dit bakje was inclusief sponsfilter, planten, water en grind en volgens de eigenaar al ingedraaid.
Die Vallisneria was trouwens wel irritant met planten, gezien deze snel losraakt maar tegelijkertijd niet te diep mag.

Ik ga vandaag op bezoek bij de LFS, kijken wat ze daar zoal hebben. Ik heb een aantal (subtropische) kleine visjes op het oog waaruit ik later zal kiezen, ben benieuwd of ze beschikbaar zijn.

• Celestichthys margaritatus/Danio margaritatus/Rasbora Galaxy - Pareldanio
  • Hyphessobrycon amandae - Vuur/amber tetra
  • Boraras maculatus - Dwergrasbora
  • Pethia gelius - Dwergbarbeel
Voorkeur gaat uit naar de eerste. Die ben ik overigens tegengekomen bij Pet's place voor zo'n 6 euro per stuk. Best prijzig voor zo'n klein visje.

De Vallisneria kun je eerst wel even iets dieper poten tot de plant wat meer wortels heeft aangemaakt en dan trek je hem weer wat omhoog.

Als je garnalen bij de Betta wil doen dan is het afwachten of deze de garnalen met rust laat. Dat ligt een beetje aan het karakter van de vis. Het kan ook goed gaan hoor.

jessicapilon zei:
Als je garnalen bij de Betta wil doen dan is het afwachten of deze de garnalen met rust laat. Dat ligt een beetje aan het karakter van de vis. Het kan ook goed gaan hoor.
In ieder geval de garnalen eerst uitzetten!
Daarna liefst nog eventjes afwachten tot ze lekker gesetteld zijn (en idealiter al voor nageslacht hebben gezorgd)

~ Ivo

Ahh, bedankt voor de tip.

Ja, het is denk ik een kwestie van geluk hebben met de Betta. Ik zag ze vandaag in de LFS ook gewoon vredig tussen allerlei andere visjes zwemmen.

Heb stiekem toch maar een paar visjes gekocht haha. Een klein (6 stuks, 4m/2f) schooltje Amber/vuur tetra's (Hyphessobrycon amandae)
1ioMHNcivDeEwoxU7lmIbarOBNMzrCIY.jpeg

Ze doen het goed en scholen mooi samen voorin de bak, kan er uren naar kijken. 😉

Mijn slakjes zijn ook flink bezig met voortplanten zag ik, op een aantal plekken witte eitjes op de ruiten.

Had in eerste instantie vuurgarnaaltjes in gedachten voor de bodem, maar die zijn ongeveer dezelfde kleur als de tetra's. Misschien beter om dan corydoras te nemen, blijven we ook meteen in de Zuid Amerika sfeer 😛 Vrees dat (Amerikaanse) glasgarnalen te groot worden voor de bak.

Zo te zien krijgt de Anubias een bloemknop 😀

iLDWuZmSZSvnuJ45Kf-_NsovqBai5NVo.jpeg

De visjes zijn na 2-3 dagen wel gesettled, ze durven eindelijk ook hoger in de bak te zwemmen. Volgende week een groepje dwerg Cory's om ze te vergezellen.

Bij te voeren? Als in: plantenvoeding? vissenvoeding?

Zonder vissenvoeding lijkt me onmogelijk in zo'n formaat bak. Ook bij aquaponics worden de vissen gevoerd buiten de vis-plant cyclus.

(n.b. ik heb in de achtertuin een kleine vijver gehad (zo'n 1m bij 1m), waarin 5 jaar lang een stel goudvissen hebben overleefd zonder te voeren, dus het k�n wel.)

Als je plantenvoeding bedoeld: dat zit er niet in 😉

Even een plaatje tussendoor van mijn visjes 🙂

iW7xFRPuPjUkQJ7c1iVju6uB6xs4TP-R.jpeg

Ik heb onlangs gemerkt dat iedere tetra een eigen territorium had en daarbij andere tetra's ook wegjoeg als ze te dichtbij kwamen. Maar tijdens het eten was er niets aan de hand en was het een gezellige, chaotische boel.
Sinds twee dagen heb ik er een tweede lamp bijgeplaatst en lijken ze (weer) samen te scholen. Erg apart dat meer licht ervoor zorgt dat ze socialer worden?

Afgelopen week een dozijn vuurgarnalen gehaald bij een hobbyist uit de buurt. Na een uurtje wennen, tijdens het overgieten van de garnalen (in het netje) een drietal mis gegoten en verdwenen in de gootsteen. Dat was even goed kut, de volgende keer maar even de stop erin voordat ik ga gieten. 🙁

De rest is in ieder geval mooi op kleur, dus ze zullen het wel prima vinden 🙂

iW7xFRPuPjUkQJ7c1iVju6uB6xs4TP-R.jpeg

Update-je

Goed nieuws en slecht nieuws.

Ik zal beginnen met het slechte nieuws:
Afgelopen week een tweetal garnalen er uit moeten vissen, deze waren helaas overleden. Eentje ervan zag er vrij apart uit qua kleuren, een verzadigde rode kleur (niet het transparante van een garnaal) met een beetje wit.

Het goede nieuws:
Ik heb een garnalenvel gevonden, dus blijkbaar groeien de andere garnalen (of tenminste ��n dan) wel prima door.

Ook heeft mijn Anubias een drietal knoppen gekregen zo'n 1,5 week geleden, ��n hiervan is sinds woensdag uitgekomen, erg leuk om vooruitgang te zien. 🙂

x7kHgUGmHqdMIJsfG1LlQ5a1zBX_9OWD.jpeg

Ik zie ook weleens bij garnalen die een poosje dood zijn dat ze meer rood van kleur worden.
Hoe dat kan weet ik niet maar dat is niet zo raar op zich.

Leuk dat je een bloem in je plant hebt.

Leuk initiatief! Ik ben zelf van plan om iets vergelijkbaars te doen. Eerst alle waterbeestjes zich voort laten planten, daarna een groep garnalen, gevolgd door een stel Indostomussen en zien waar we stranden!

Een knap begin, dat zeker, al had ik wel voor andere vissen gekozen. Vind deze toch niet zo geschikt.

Dank jullie wel 😀

Ben wel benieuwd welke soort je dan gekozen zou hebben, Jeppo 🙂 In eerste instantie dacht ik aan Rasboras, maar die waren toch nog een stukje prijziger bij de LFS. Omdat Amber Tetra's vrij sterke visjes zijn, vredig samenleven en niet te groot worden, heb ik voor deze gekozen.

Sinds gisteren is de tweede Anubias bloem zichtbaar (excuus voor de slechte foto)
s79vwhX0xmoDhlmd6BkiqEyxD6KUL6ER.jpeg

Overigens afgelopen weekend de Tetra's voorzien van wat gezelschap:

(bijna) totaal plaatje op dit moment. Camera heeft moeite met contrasterend licht.. 🙁

Zit nu eigenlijk te wachten op de eerste garnalenbaby's haha 😛

Ik zou waarschijnlijk voor de Indostomus paradoxus of de Parasphaerichthys linneatus hebben gekozen. Waarom? Allereerst omdat ik ze zeer interessant vind. Daarnaast zijn ze ook heel rustig en vreten ze naar alle waarschijnlijkheid niet de hele bak leeg, als ik ze na 6 maanden hard werken om alles tot stand te brengen in de bak zet (hopelijk 😀).

Update:

Afgelopen donderdag een bosje Waterpest bij de Intratuin gehaald. Ik was de Cabomba een beetje beu (deze was ook iets geel aan het worden), dus wilde een vervangende zuurstofplant.
Vanwege de verhalen over (slakken)gif de plant eerst ruim een dag in een emmer water laten weken, inclusief 3 keer verversen.

Vrijdagavond het bosje in mijn bak geplaatst. De volgende ochtend moest ik helaas constateren dat een aantal garnalen levenloos/ondersteboven op de bodem lagen en slechts nog wegsprongen tijdens het aanraken. Ik wist dus al hoe laat het was...

Gezien er nog wel �ets van leven in zat, heb ik ze snel in een ingedraaid bakje (~25liter) boven gezet. Het eerste half uur leek het goed te gaan, ze draaiden weer rechtop en begonnen zelfs te lopen en eten. Tegelijkertijd maar snel het bosje Waterpest uit m'n bak gehaald voordat de vissen ook kuren zouden vertonen.

Vandaag toch (op twee na) de garnalen er uit moeten vissen omdat ze dood waren. De resterende twee zitten vrolijk tussen het mos te eten.

Nu lijkt het me toch vrijwel zeker dat het aan het bosje Waterpest ligt? Ik zou bijna in staat zijn toch even langs te gaan daar, maar kan niet veel bewijzen. Wel jammer van de diertjes zo. Denk dat ik voortaan toch maar gewoon m'n planten haal bij een aqua-zaak i.p.v. tuincentra met een visafdeling. Zoveel scheelt het ook niet in prijs.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan