Wat is er nieuw

Geophagus Dood

CVS

Well-known member
Lid geworden
24 februari 2014
Hallo,

Zondag ochtend mijn vissen rond 8:00 eten gegeven. De desbtreffende vis zat wat in een hoekje maar kwam wel eten.

Rond 10:00 gebeurde dus bijgevoegd filmpje en enkele minuten de voor knalde vis op zijn kop dus door de bak. Sprong zelfs boven wat er uit.....

Nog geen uurtje later was het einde oefening. Dit is niet de eerste keer dat er een Geo op deze manier aan gaat.

Vis was ongeveer 3 jaar oud

Enig idee wat dit is? Parasiet die opeens toe slaat op zijn evenwicht en hersens?

(Ben sinds maart van dit jaar al 7 x een Geophagus Tapajos Red Head verloren. 2 x met een dik wit oog uit het niets. 2 x met wonde en dood en de andere 2 dezelfde verschijnselen als deze. Waterwaardes niks aan te ontdekken. Geen nitriet, Nitrraat < 10 etc. etc. zwemmen op leiding water. Vissen zijn nakweek bij VKC vandaan. Oktober 2019 gekocht.....

Video niet beschikbaar door privacysettings

Hallo,

Zondag ochtend mijn vissen rond 8:00 eten gegeven. De desbtreffende vis zat wat in een hoekje maar kwam wel eten.

Rond 10:00 gebeurde dus bijgevoegd filmpje en enkele minuten de voor knalde vis op zijn kop dus door de bak. Sprong zelfs boven wat er uit.....

Nog geen uurtje later was het einde oefening. Dit is niet de eerste keer dat er een Geo op deze manier aan gaat.

Vis was ongeveer 3 jaar oud

Enig idee wat dit is? Parasiet die opeens toe slaat op zijn evenwicht en hersens?

(Ben sinds maart van dit jaar al 7 x een Geophagus Tapajos Red Head verloren. 2 x met een dik wit oog uit het niets. 2 x met wonde en dood en de andere 2 dezelfde verschijnselen als deze. Waterwaardes niks aan te ontdekken. Geen nitriet, Nitrraat < 10 etc. etc. zwemmen op leiding water. Vissen zijn nakweek bij VKC vandaan. Oktober 2019 gekocht.....

Dat is wel raar indd. 7x is wel veel ! Is dat vanuit 1 groep of verschillende?

Hij is wel beschikbaar Antje, maar je moet er even op doorklikken om hem op die website te bekijken. Laat zich blijkbaar niet extern doorlinken.

@CVS Super vervelend om mee te maken. 🙁 Al helemaal als het de zoveelste geo is in korte tijd. Dan moet er meer aan de hand zijn, kan niet anders. Ervan uitgaande dat hier niet 100 generaties inteelt is geweest of zo (kan amper trouwens, zo kort als deze nog maar gekweekt worden), moet er toch iets spelen van een bacterie of sneaky parasiet. Heel moeilijk te bepalen wat. En of al je geo's hetzelfde hebben gehad of niet.

Jouw filmpje doet me terugdenken aan een vis van mij, die 2 jaar geleden op een vergelijkbare manier dood ging. Zie filmpje in dit topic: https://aquaforum.nl/threads/nieuwe-goudvis-lusteloos-en.171846/

Die maakte ook een soort buitelende stuiptrekkingen en stopte daarna met ademen. Nooit geweten of dit nou in het koppie verkeerd ging, of een hartaanval was o.i.d... maar er zat wel een opbouw in van meerdere dagen afwijkend gedrag.

Anyhoo. Misschien kunnen we een paar standaardvragen nagaan bij jou:
- Zijn het alleen de geo's die telkens problemen hebben, of heb je ook dingen gezien bij andere soorten?
- Bakmaat / filter / filterinhoud?
- Hoe vaak en hoe grondig onderhoud je het filter?

En op het filmpje zie je iets na 25 sec. ook de andere geo een gekke beweging maken..? Doet denken aan irritatie. Of is dat normaal gedrag bij jouw geo's?

Je zou denken dat er wat in de hersenen fout zit, en daar kom je alleen achter door biopsie, kan makkelijk ook een bacterie zijn die toeslaat in de hersenen overigens

Video niet beschikbaar door privacysettings
Op door klikken dan werkt het
Dat is wel raar indd. 7x is wel veel ! Is dat vanuit 1 groep of verschillende?
Één groep. Niet allemaal aan hetzelfde over leden in 6 maanden hé.

Bak is 275 x 80 x 80

Filter Bioloog van 150 x 60 x 40 met een pomp die rond de 4.000 liter per uur doet

Bioloog doe ik enkel het voor filter paar keer per week schoonmaken door een nieuwe te plaatsen. Rest van de bioloog denk 1 x per jaar.

Andere vissen nauwelijks problemen. Had wat problemen met mijn Brochissen maar denk dat door te hoge temperatuur kwam. Nu de temp wat lager is geen dode meer gehad. Vermoeden is dat ze sneller op branden.

Temp is nu +/- 25 graden. Was rond de 27 graden.

Schoonmaken was heel lang rond de 60% per week verversen maar door de gas prijs en het eigenlijk onzin is met zo'n geringe bezetting zo veel te verversen doe ik nu heel de bodem iedere week afzuigen (en regelmatig ook alle stenen er uit) en denk rond de 15% verversen.

Voer: 2 x per dag verschillende soorten Bassleer met Hikari pellets er bij door elkaar. 1 x verschillende soorten diepvries (rode, zwarte mug, mossel en iets van discus mix)

Bestand:

2 x L025 (+/ 30 cm)
3 x L014 (25 - 30 cm)
+/- 18 x Brochis Multiraditus
+/- 95 Kardinaal Tetra's
12 x Pterophyllum scalare Red Back
En nu nog 1 x Geophagus

Als de rest van de vissen niks mankeren (althans, die vallen niet uit) betwijfel ik of het een virus/parasiet/bacteriële infectie is, dan zou je het toch ook aan de andere vissen moeten merken (of er moet een soort specifiek iets zijn, maar daar heb ik nog nooit van gehoord bij Geophagussen, of welke cichlide dan ook).

Wat het dan wel is? ja... ik noem maar wat:

- Houd je de vissen in de nacht (als de bak en omgeving donker is) wel eens in de gaten? ik heb vissen gehad die... bang waren in het donker? nee om wat voor reden dan ook knalde die soms alle kanten op in het donker.

- Intolerantie m.b.t. voer, er zijn vissen die mosselvlees (om maar wat te noemen) slecht verdragen. je hebt t ook over discus mix.. daar wil nog wel eens runderhart in zitten, dat zou ik zeker niet voeren.

- Pech door een slechte nakweek.. soms uit dat snel, soms na jaren.

In de nacht heb ik nacht lampje aan voor de visjes.

De discusmix is zonder runderhart (ben bekend met het feit dat het zooi is) mosselvlees zou kunnen

Pech door slechte nakweek....tja een hoop nakweek is sowieso vaker zwakker dan wild vang is mijn ervaring

De vissen hebben geen n8lampje nodig, kan zelfs stres veroorzaken, beter als ze even een aantal uren donker hebben, maargoed dat zal waarschijnlijk niet de oorzaak zijn.

Nou de laatste heeft ook het loodje gelegd.

Zwom gisteravond prima rond tussen de nieuwe groep Geo's en at ook.

Vanochtend toen de lampen nog uit waren lag die sneller te ademen links in de hoek en na een uurtje rechts in de hoek en toen onderstaand filmpjes. Uurtje daarna dood.

Heel apart Cor.

Dat is ook het enige wat ik kan bedenken 🙂

En bijna allemaal zijn ze zo gegaan in een hele korte periode.

Misschien stel ik nu een heel stomme vraag als tamelijke cichliden-leek, maar geophagussen hebben een heel fijne zandbodem nodig om te fourageren. Ik zie wel fijn grind/zand op de bodem, maar hoe fijn is het precies?
Zou er een zone kunnen zijn waar het zand 'bedorven' is waarvan ze happen en dan vergiftigd worden?

Zijn misschien heel basic vragen, maar soms is het een kwestie van: 'zit de stekker er wel in....'

Zand is fijn genoeg om te filteren hoor want dat deden ze ook veelvuldig.

En bedorven zand lijkt mij een vrij apart verhaal. Geen idee hoe ik dat moet zien.

Bodemrot dus? Het is een maar een gokje hoor, gewoon om te checken of je ergens (waar ze bijvoorbeeld een holletje willen maken) een stilstaande zone hebt?

Zand is verschillende korrel grootte dus heel dicht is de bodem niet. Heb geen planten voeding in de bodem zitten dus dat kan niet rotten.

Stilstaande zone lijkt mij met een paar stromingspompen ook lastig. Daarnaast heb ik Brochissen Multiraditus die echt de hele snuit in de bodem doen. Moeten dan toch ook last hebben?

als er wat met de bodem is, zou je toch ook enigzins uitval moeten zien bij de cories die je hebt toch?

Heb wel wat uitval gehad hoor maar denk dat dat meer een warmte probleem was. Temp wat te hoog voor dit soort.

Na de temp lager gezet te hebben geen onverklaarbare uitval meer gehad

Wat was de graad dan?

Nou gelukkig dat het dan opgelost is. Al doende leert men, het is alleen jammer dat er bij vissen zo makkelijk doden vallen. (Hoewel dit misschien als een verwijt klinkt, bedoel ik het niet zo.)

Zand is verschillende korrel grootte dus heel dicht is de bodem niet. Heb geen planten voeding in de bodem zitten dus dat kan niet rotten.
Grootste misvatting ever, bodemrot staat los van enige beplanting, vooral onder stenen waar geen doorstroming is en bij teveel voer dat blijft liggen is er grote kans op bodemrot

• Leuk
Waarderingen: CVS
Ben blij dat jij me kunt aanvullen, ik weet er niet genoeg van om dat zo zeker te kunnen zeggen. Is het dus niet volslagen onzin wat ik opperde....

Bodemrot is niet giftig, de waterstofsulfide kan giftig zijn die onstaat wanneer anearobische bacterien die zich voeden met sulfaat de zuurstof gebruiken en schadelijke waterstofsulfide het aquarium in brengt. wanneer dit opnieuw in contact komt met het zuurstofrijke aquarium water zet dit zichzelf weer om in onschadelijke sulfaat voordat dit de vis bereikt. Wat vervolgens zuurstof uit het water haalt en de vissen kunnen gaan luchthappen. Om je vissen ziek te maken moet je wel heel veel bodemrot hebben. Anearobische bacteriën zijn essensieel voor een stabiel aquarium in mijn ogen 😄

• Leuk
Waarderingen: CVS
Grootste misvatting ever, bodemrot staat los van enige beplanting, vooral onder stenen waar geen doorstroming is en bij teveel voer dat blijft liggen is er grote kans op bodemrot

Stenen gaan er vrij regelmatig uit en zuig de bodem af dus rottend voedsel lijkt mij zeer sterk.

Sowieso als je niet te veel eten geeft en goed onderhoudt kan je dit probleem niet krijgen in mijn ogen.

Bodemrot is niet giftig, de waterstofsulfide kan giftig zijn die onstaat wanneer anearobische bacterien die zich voeden met sulfaat de zuurstof gebruiken en schadelijke waterstofsulfide het aquarium in brengt. wanneer dit opnieuw in contact komt met het zuurstofrijke aquarium water zet dit zichzelf weer om in onschadelijke sulfaat voordat dit de vis bereikt. Wat vervolgens zuurstof uit het water haalt en de vissen kunnen gaan luchthappen. Om je vissen ziek te maken moet je wel heel veel bodemrot hebben. Anearobische bacteriën zijn essensieel voor een stabiel aquarium in mijn ogen 😄

Daarnaast zouden alle vissen er last van moeten hebben.

Sowieso als je niet te veel eten geeft en goed onderhoudt kan je dit probleem niet krijgen in mijn ogen.
Dat denk ik inderdaad ook zeker ja! Met het schoonmaken verstoor je alleen maar het biologisch balans. Als je nou merkt dat echt heel veel planten dood gaan en je ruimschoots voert kan kan je nog ergens naar het schoonmaken kijken. Maar aangezien je zelf al benoemd dat niet te vaak te doen denk ik niet dat dat het geval is... Ik vind het wel heel vervelend om te horen dat je dit overkomen is! Ik begin me dan ook wel echt af te vragen wat het dan wel geweest is ..

Stenen gaan er vrij regelmatig uit en zuig de bodem af dus rottend voedsel lijkt mij zeer sterk.

Daarnaast zouden alle vissen er last van moeten hebben.
Ik ben even wat dingen aan het onderzoeken, je hebt het over verschillende gevallen van vissen die gewond waren toen je ze vond. Waar zaten de wonden precies? En deze vis, heeft hij ook wonden?

Het is inmiddels al opgelost als ik het goed begrepen heb?
Het lag aan de temperatuur instelling, geloof ik.

Oh ja ik zie het nu dan is het goed!

De temperatuurinstelling had met de cories te maken, niet met de geophagus, als ik het goed lees. Maar goed, de geos zijn nu de hoek om, dus..."opgelost" :s

Dat denk ik inderdaad ook zeker ja! Met het schoonmaken verstoor je alleen maar het biologisch balans. Als je nou merkt dat echt heel veel planten dood gaan en je ruimschoots voert kan kan je nog ergens naar het schoonmaken kijken. Maar aangezien je zelf al benoemd dat niet te vaak te doen denk ik niet dat dat het geval is... Ik vind het wel heel vervelend om te horen dat je dit overkomen is! Ik begin me dan ook wel echt af te vragen wat het dan wel geweest is ..

Wat is dit nu weer met schoonmaken verstoor je de biologisch balans? Een aquarium is een gecreëerde situatie hoor daar is niet heel veen natuur aan. Schoonmaken voorkomt heel veel leed. Het is nogal een hele oude gedachte dat schoonmaken slecht is e.d.....zeker water verversen voorkomt meer dan dat het problemen geeft.

Veel planten heb ik sowieso niet hoor.
Ik ben even wat dingen aan het onderzoeken, je hebt het over verschillende gevallen van vissen die gewond waren toen je ze vond. Waar zaten de wonden precies? En deze vis, heeft hij ook wonden?

Had pas twee Brochissen met flink wat plekken. Brochissen zijn ook geen Corydora hé. Zijn wetenschappelijk gezien andere vissen ook uit andere stroomgebied. Multiraditus komen uit Colombia zeg ik uit mijn hoofd en houden van wat lagere temperaturen volgens de literatuur.

Geo's hadden er twee een dik oog voor ze dood gingen. één een wond op zijn flank de rest of gedrag uit de filmpjes of onbekend want vond ze opeens dood. 8 stuks vanaf maart zegt mijn logboek.

Nee dat waren de Brochis Multiraditus. Temp zat tegen de 27 graden en dan branden ze erg snel op zeg maar. Althans dat is de enige reden die ik kan bedenken. Nu rond de 24,5 - 25 graden.

Wat is dit nu weer met schoonmaken verstoor je de biologisch balans? Een aquarium is een gecreëerde situatie hoor daar is niet heel veen natuur aan. Schoonmaken voorkomt heel veel leed. Het is nogal een hele oude gedachte dat schoonmaken slecht is e.d.....zeker water verversen voorkomt meer dan dat het problemen geeft.

Veel planten heb ik sowieso niet hoor.

Had pas twee Brochissen met flink wat plekken. Brochissen zijn ook geen Corydora hé. Zijn wetenschappelijk gezien andere vissen ook uit andere stroomgebied. Multiraditus komen uit Colombia zeg ik uit mijn hoofd en houden van wat lagere temperaturen volgens de literatuur.

Geo's hadden er twee een dik oog voor ze dood gingen. één een wond op zijn flank de rest of gedrag uit de filmpjes of onbekend want vond ze opeens dood. 8 stuks vanaf maart zegt mijn logboek.
Ben het er niet helemaal mee eens dat er niet veel natuur aan is. Dat de mens invloed heeft op een aquarium betekend niet dat iets onnatuurlijks is. In mijn ogen zijn we er zelf ook onderdeel van. Verder ben ik het helemaal met je eens. Je hoeft er ook niet veel van aan te trekken iedereen heeft een aquarium op zn eigen manier. Je kan ook een aquarium zonder bodem nemen, een groter filter en meer waterverversingen. Je bodem is een filter met bacteriën daarin. Sommige bacteriën aan de onderkant zijn afhankelijk van zuurstofloze omstandigheden. Zij halen namelijk hun zuurstof uit andere dingen zoals no3 (nitraat) op dit manier zou je in een gesloten systeem bijvoorbeeld makkelijker van je nitraat af kunnen zonder waterwissels of een filter nodig te hebben. Hiervoor is een balans nodig met bacteriën die erg moeilijk te behouden is. Alles tussen deze 2 gevallen kan werken. Je hoeft geen bodem te hebben, maar een bodem kan helpen bij wat je zou willen bereiken in je aquarium. Wil je een makkelijk te onderhouden, strak en schoon aquarium ga je voor weinig bodem en makkelijk onderhoud. Als je van puur natuur houd is een dikke bodem die je zo weinig mogelijk verstoord nodig. Ik denk niet dat je iets fout doet. Iedereen doet het vooral op zn eigen manier, waar passende handelingen bij horen. Dus de bodem schoonmaken is bij mij wellicht minder van toepassing dan bij jou😄

De rede waarom ik over de wonden begin is omdat ik nu verschillende gevallen gezien heb met "HITH" bij de vissen die bij jou voor kwamen. Ik weet niet of dit het zelfde geval is. Maar het zou een verklaring kunnen zijn. Ik weet er te weinig van en ben gestopt met het onderzoeken dus ik kan er weinig over zeggen!

Wat is HITH ?

Je verhaal m.b.t. bacterien die in een bodem leven ken ik en klopt ook maar dat heeft niks te maken met de viezigheid van een bodem af halen. Het is niet dat je dan alle bacteriën mee op zuigt hoor.

Hole in the head disease hith

Temperatuur tot 30c zou toch ook geen probeem hoeven zijn?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan