Nieuwe goudvis lusteloos en...


Gino88

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2018
Berichten
3,595
Leeftijd
36
Locatie
Bennekom
Trouble in goldfish paradise. :-(

Ik heb begin vorige week 3 goudvissen gekocht. Ze deden het aanvankelijk alledrie top. Lekker actief de hele dag; je ziet ze in actie in een filmpje dat ik plaatste in een ander topic.

Met twee van de drie gaat het nog steeds helemaal goed.
Maar de grootste vis van de drie begon zich na +- een week afwijkend te gedragen. Hij zonderde zich af van de anderen en leek met de dag lustelozer te worden. In eerste instantie at hij nog wel mee (waarna hij zich weer terugtrok) maar dat hield op. De laatste dagen hing hij steeds doellozer rond en zag je ook dat hij op de input van andere vissen (bijv happen of duwen) gek reageerde; ofwel schrikachtig, ofwel juist vrijwel niet. Foute boel dus.

Los van de apathie en de slechte eetlust heb ik eigenlijk maar weinig afwijkende dingen gezien. De buik leek voorin iets voller de laatste dagen maar ik kan me vergissen.
En ik heb één keer een slinger witte ontlasting zien hangen. Maar toen at hij al niet meer en dan is dat gewoon een lege drol als het ware, wat niet per se duidt op een parasiet. (Maar het kan altijd.)

Omdat het nu toch wel zorgelijke vormen aannam, was ik vandaag koortsachtig gaan googelen naar wat het mogelijk kan zijn en wat ik eraan kan doen.

Maar helaas, ik keek net in de bak en ik zag opeens dat hij zijn evenwicht kwijt was, heel traag ademde, en zijn laatste zwemslagen maakte... :cry: Zie bijgevoegd filmpje van vlak voor zijn dood. (De gourami die je ziet was door de inactiviteit van de vis al steeds meer op zijn vinnen afgekomen en ik stond dan ook op het punt om de goudvis apart te zetten.)





Wat kan dit ziektebeeld betekenen? Ik vind het wel een abrupt einde ineens, zo zonder duidelijke uitwendige verschijnselen.

Waterwaarden: ammonia en nitriet gewoon op 0. Nitraat is even onbekend (test die ik heb is niet goed) maar dat kan nooit abnormaal veel zijn. pH van 7,8-8,0. Watertemp 21 graden. Geen gekke dingen gebeurd met de bak de laatste tijd.
 
Laatst bewerkt:
He wat een ellende weer bij je start met je goudvisjes.:cry:

Je kunt niet aan de hand van gedrag bepalen wat de vis heeft gemankeerd. Je geef aan dat hij al een week niet actief was dus z on abrupt einde is het ws. niet. Voor jou op het oog natuurlijk wel maar in de vis zal iets al dagen aan de gang zijn geweest.

De vis kan al bij geboorte niet helemaal goed zijn van binnen, hij kan al iets hebben opgelopen in LFS, verzwakt door verhuizing, bedenk het maar. Het ene visje is gewoon wat sterker dan de ander omdat de ene wat meer afweer heeft dan de ander. Eenmaal zwak visje is het ook vaak een op een stapeling van ellende. Een vis met vinrot heeft automatisch ook wat meer parasieten. Bedenk dat alle zaken ellende gewoon op je vis en aquarium leeft maar dat gezonde vissen daar hun viinnetje niet voor omdraaien om dit zelf te kunnen afweren.

Gezien je interesse ligt bij ziektens is het misschien een idee om een microscoop aan te schaffen zo dat jezelf kunt zien wat mogelijke boos doeners zijn.

Dit is relatief eenvoudig aan te leren. Het herkennen van ellende is vrij eenvoudig. Het bepalen wanneer in grijpen is een kwestie van ervaren. Als je wat zie wil niet zeggen dat de vis hierdoor ziek is. Het gaat ook om aantallen per gezichtsveld maar daar is veel info van op het internet.

Als ik 1 kieuwworm zie en de vis doet gewoon wat hij moet doen is er geen stress. Zijn het er een paar dagen 5 en ik zie de vis schuren dan ga ik overwegen te behandelen. Collega s die schoon zijn, collega s ook aangetast. etc.

Bepaalde zaken is ook een beetje hulp op maat. Wat je dus met een microscoop veel beter kan toepassen.

Mijn ervaring. Als een goudvis/sluier niet normaal doet wat hij hoort te doen. Grondelen, planten slopen etc. dan is er gewoon iets mis. Zo af en toe doen ze even een tukje maar ze horen nooit ergens in een hoekje te hangen. Niet eten dan is het einde nabij. Dit zijn altijd voortekens dat er iets loos is maar wat is niet zo heel eenvoudig vast te stellen.

Strekte met deze tegen slag
 
Bedankt voor je uitgebreide bericht!
Hij was de laatste 5 à 6 dagen niet normaal van gedrag. Tussendoor ben ik al wat gaan googelen naar mogelijke diagnoses. Dat is lastig inderdaad, bij iets wat puur intern aan de gang lijkt te zijn.

Dan vraag je je af: had hij dit al in de LFS? En was er dan een of andere parasiet in het spel (blijkbaar niet of nauwelijks zichtbaar), of had deze vis een afwijking aan het hart, of in het hoofd, of...

Om toch iets te doen (want ik wist nog niets) had ik eerder vandaag het middeltje Preis Carely besteld, een antiparasitair middel op basis van kruiden. Dat middel gaat nu ietwat laat komen, maar wellicht dat het in de toekomst van nut is.

Telescoop aanschaffen is wel één van de wensen die ik binnen de hobby heb ja. :) Heb jij er zelf ook een eigenlijk?
 
Een telescoop heb ik niet. Wel een microscoop :DD

Ik heb een bresser met een LCD schermpje.

Zoutbadjes of apart zetten op zout is ook altijd iets wat kan helpen maar als het iets intern is met name de nieren kan het ook averechts werken.
 
goudvissen en gourami's vind ik een beetje een gekke combi.Zijn ze niet gewoon zo lusteloos ook omdat ze op veel te warm water zitten?
 
Een telescoop heb ik niet. Wel een microscoop :DD

Ik heb een bresser met een LCD schermpje.

Zoutbadjes of apart zetten op zout is ook altijd iets wat kan helpen maar als het iets intern is met name de nieren kan het ook averechts werken.

Oh whoeps, hoe kom ik nou weer op telescoop. :ROFLMAO: Zal me eens oriënteren op zowel microscopen als telescopen. Beide zijn reuze interessant.

Ik had de hele bak al een beetje zout gegeven maar verwachtte daar gezien de lage concentratie niet veel van. :)

goudvissen en gourami's vind ik een beetje een gekke combi.Zijn ze niet gewoon zo lusteloos ook omdat ze op veel te warm water zitten?

Is zo op het eerste gezicht een aparte combi inderdaad. Maar met een bak op kamertemperatuur (iets erboven) moet dat wel goed gaan. Dat goudvissen bekendstaan als koudwatervissen is niet geheel terecht. Het zijn meer allround vissen, weliswaar met een optimale temperatuur van rond/tegen de 20 graden, maar ze doen het goed van grofweg 5 graden tot 35. Warmer en kouder kunnen ze ook nog hebben als het moet. Het zijn een van de meest geharde vissen die we kennen.

 
Dat is nou jammer, het begon zo mooi...:(( . Maar als je ooit het filmpje van de Keuringsdienst van Waarde over groothandel Jarathana hebt gezien, dan weet je dat deze vissen doorgaans uit massakweek komen, en aan heel veel stress zijn blootgesteld in de tijd tussen het uitvangen in de kweekvijver (Israel of China meestal) en het moment dat de vis in jouw bak rondzwemt. Veel van deze dieren zijn vanaf hun geboorte besmet met bacteriestammen, die door de verminderde weerstand vanwege stress (uitvangen, vervoer, acclimatiseren, weer uitvangen, vervoer en weer acclimatiseren) tot uiting kunnen komen. Of ze lopen een parasiet of virus op via planten of medebewoners. Hopelijk blijft de schade beperkt en is dit gewoon de zwakste van de drie geweest.
 
Je hebt gelijk ben ik bang. :-/

Die aflevering had ik nog niet gezien! Staat ie bij deze op het lijstje voor morgen. :c
 

Terug
Bovenaan