Goudvissen houden. (1 Viewer)

Sijtske

Member
Lid geworden
14 november 2020
Leeftijd
41
Hoi,
Ik ben van plan goudvissen te nemen maar wil eerst op zoek naar informatie. Nu weet ik al dat 1 goudvis 60 liter water nodig heeft, ik wil er 3 en een antenne meerval dus mijn bak moet ongeveer 200 liter zijn. Maar waar moet ik nog meer op letten? Pomp, bodem bedekking, planten, voer, ik weet eigenlijk nog helemaal niks dus alle info is welkom.

O ja, mijn doel is eigenlijk of het mij lukt ze te trainen. Op YouTube zoveel filmpjes gezien en het lijkt mij erg leuk. Sowieso vind ik ze leuk want vroeger had ik ook een goudvis (volledig verkeerd gehouden, maar wist niet beter) en die was zelfs blij om mij te zien.

Dus kom maar op met jullie info, ik slurp alles binnen.

TonHageraats

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
30 augustus 2011
Leeftijd
66
Website
andijkernieuws.net
Hoi,
Ik ben van plan goudvissen te nemen maar wil eerst op zoek naar informatie. Nu weet ik al dat 1 goudvis 60 liter water nodig heeft, ik wil er 3 en een antenne meerval dus mijn bak moet ongeveer 200 liter zijn. Maar waar moet ik nog meer op letten? Pomp, bodem bedekking, planten, voer, ik weet eigenlijk nog helemaal niks dus alle info is welkom.

O ja, mijn doel is eigenlijk of het mij lukt ze te trainen. Op YouTube zoveel filmpjes gezien en het lijkt mij erg leuk. Sowieso vind ik ze leuk want vroeger had ik ook een goudvis (volledig verkeerd gehouden, maar wist niet beter) en die was zelfs blij om mij te zien.

Dus kom maar op met jullie info, ik slurp alles binnen.
Kijk eens naar de begin topics in goudvissen, daar staat zeer veel info.

Nicolientje-W

Well-known member
Lid geworden
30 januari 2018
Goudvissen kunnen simpelweg niet in een aquarium gehouden worden, ze kunnen niet uitgroeien tot volle wasdom, een beetje goudvis word met gemak 80 cm, dat gaat niet in een aquarium, dan zou je een bak van minimaal 6 meter moeten hebben, dat is de reden waarom goudvissen altijd maar kort leven in gevangenschap omdat ze standaard te klein zitten en dus vergroeien Diezelfde goudvis van 80 cm word met gemak 30 jaar, maar dan wel in een vijver met fiks wat zwemruimte

Giebeltje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 juni 2019
Website
www.lasignoramusica.com
Goudvissen hebben de eigenschap dat ze hormonen uitscheiden, waardoor ze zich min of meer aanpassen aan de hoeveelheid water, bijvoorbeeld in tijden van droogte in het oorspronkelijke leefgebied. Ook scheiden ze hormonen uit die hun rivalen in de groei belemmeren. Als ze ongelimiteerd de ruimte krijgen, kunnen ze, zoals bovenstaande foto van @Nicolientje-W laat zien, uitgroeien tot monstrueuze proporties. 20 - 30 cm is geen uitzondering. De Goudvis wordt zo vaak in het wild losgelaten, dat hij geldt als een invasieve exoot. Sommige meren, met name in de V.S., zijn dermate vergeven van goudvissen, dat er niets meer wil groeien.

Goudvissen kunnen ook erg oud worden, soms tot boven de 40 jaar oud. Hoe oud de groot uitgegroeide verwilderde Goudvissen zijn, is niet bekend. Wel zijn er goudvissen in gevangenschap die aanzienlijke leeftijden hebben bereikt. Maar die zijn niet allemaal uitgegroeid, want sommigen werden in kleine aquariums of zelfs in een kom gehouden. Tja, dat was vroeger he, toen wist men niet beter... Mijn eigen eerste goudvis in mijn huidige bak, Giebeltje, is vorig jaar op 17-jarige leeftijd overleden.

Het houden van Goudvissen in een aquarium blijft een punt van discussie. Ik denk dat het grootste probleem met Goudvissen ( maar ook met Sluierstaarten) is, dat ze voortdurend eten, en dat hun lever de proteinen die ze opnemen omzet in ammoniak, dat in het water ammonia vormt. In water met een hoge ammoniawaarde kan de vis niet nog meer ammonia uitscheiden, en wordt dus vergiftigd. Hoe kleiner de bak, hoe groter de kans dat dit gebeurt. Bovendien zijn Goudvissen snelle zwemmers, die veel ruimte nodig hebben. Mijn eigen Giebeltje heeft heel lang alleen of met 1 vis erbij geleefd in mijn 200 l. bak, maar de gewone Goudvissen die ik daarna had, zijn uiteindelijk naar een vijver verhuisd omdat ze meer ruimte nodig hadden. Ze verveelden zich, aten alle planten op en zwommen voortdurend op en neer zoals een Tijger in een ouderwetse kooi in de roofdierengalerij vroeger in Artis. Ik heb ze wel getraind, met een targetstokje, en ik liet ze door een hoepel zwemmen, maar dat bleef toch behelpen. Toen ze in hun vijver terechtkwamen, gingen ze meteen de omgeving onderzoeken, en kwamen daar veel soortgenoten tegen. Gewone Goudvissen voelen zich ook prettiger bij lagere temperaturen, tussen de 10 en 20 graden Celsius. Als je de ruimte hebt, is het wel mogelijk om een binnenvijver aan te leggen, zoals ik een jaar of wat geleden tegenkwam in de binnentuin van een appartementen-complex. Daar was de temperatuur een stuk lager dan in de woningen zelf, en de bewoners konden contact maken met de, flink uitgegroeide, Goudvissen. Die hadden het inderdaad naar hun zin, met zo'n 1000 liter tot hun beschikking.

Gino88

Well-known member
Lid geworden
3 september 2018
Leeftijd
32
Tja wikipedia kan iedereen van alles neerzetten helaas onderstaand een eigen foto
Ik geloof toch echt eerder de wikipediapagina, die door duizenden mensen per jaar wordt bekeken, dan een willekeurig persoon (no offense) op een forum.

Zeggen dat ze met gemak 80 cm worden is een beetje gek als het internet er anders over denkt. Toch? Ze halen slechts bij uitzondering de helft daarvan...

Giebeltje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 juni 2019
Website
www.lasignoramusica.com
De vis op bovengenoemde foto is overigens geen Carassius auratus, of Goudvis, maar een varieteit van de Tinca tinca, (Zeelt), de Goudzeelt, ontdek ik net. En die worden een stuk groter. Maar exemplaren van 50+ cm zijn zeldzaam. Koikarpers kunnen trouwens wel 80 cm of meer halen.

Nicolientje-W

Well-known member
Lid geworden
30 januari 2018
Ik geloof toch echt eerder de wikipediapagina, die door duizenden mensen per jaar wordt bekeken, dan een willekeurig persoon (no offense) op een forum.

Zeggen dat ze met gemak 80 cm worden is een beetje gek als het internet er anders over denkt. Toch? Ze halen slechts bij uitzondering de helft daarvan...
Dus jij ziet wikipedia (een medium die zonder enige wetenschap is samengesteld door het boerenklootjesvolk) als "het internet"? tja ook een point of view zeg ik dan maar, niet de mijne

Tommie1

Well-known member
Lid geworden
20 augustus 2019
Leeftijd
52
Normaal kan je dat corrigeren, deze pagina op wikipedia schijnt beschermd te zijn In het engels.

Er staan wel behoorlijk wat bronnen onder, maar iets over een goudvis van 80 cm heb ik ook nog niet gevonden.
Het record in het Guiness book.... 48 cm.

Ramson

Well-known member
Lid geworden
22 mei 2020
Leeftijd
24
Volgens mij wordt een goudvis van 80cm ook wel koikarper genoemd :p :p

DanielHoogland

Well-known member
Lid geworden
12 juni 2019
Wel goed om te blijven realiseren dat een vis die 40+cm wordt niet echt in een 'normaal' aquarium thuis hoort. Tenminste niet in een aquarium waar je slechts 60L per vis gaat rekenen. Denk eerder aan een aquarium vanaf 1000L en daar heb ik er voor goudvissen nog geen van voorbij zien komen (al zullen ze er vast zijn!). Daarom wordt een grotere vijver vaak geadviseerd en daar ben ik het volledig mee eens.

Gino88

Well-known member
Lid geworden
3 september 2018
Leeftijd
32
Dus jij ziet wikipedia (een medium die zonder enige wetenschap is samengesteld door het boerenklootjesvolk) als "het internet"? tja ook een point of view zeg ik dan maar, niet de mijne
Het gaat erom dat er daar controle plaatsvindt door talloze mensen, en er (in dit geval) betrouwbare bronnen worden aangehaald. Als je vervolgens zelf verder googeld zie je het ook elders bevestigd.

:r

Jones

Well-known member
Lid geworden
23 februari 2011
Tja wikipedia kan iedereen van alles neerzetten helaas onderstaand een eigen foto
Zie ik daar baarddraden? Dat is geen goudvis. De bouw klopt ook niet. Goudvissen worden erg groot, maar echt geen 80 cm.

Topicstarter
Sijtske

Sijtske

Member
Lid geworden
14 november 2020
Leeftijd
41
Dank voor jullie reacties, ik heb dan dus hierbij maar besloten geen goudvissen te nemen. Maar welke vissen zou ik dan wel kunnen houden in een onverwarmd aquarium van ongeveer 200 liter?

Nicolientje-W

Well-known member
Lid geworden
30 januari 2018
Hele verstandige beslissing, ik zou als ik jouw was bij het vusbestandenforumonderdeel een topic starten met je nieuwe vraag

Topicstarter
Sijtske

Sijtske

Member
Lid geworden
14 november 2020
Leeftijd
41
Laten we zeggen, wat is een goed aquarium voor een beginner als ik. Waar moet ik op letten, wat moet ik vooral niet doen en welke vissen zijn geschikt?

Topicstarter
Sijtske

Sijtske

Member
Lid geworden
14 november 2020
Leeftijd
41
@Nicolientje-W Kun je even een linkje neerzetten van het betreffende forum onderdeel? Ik kan hem niet echt vinden. 🤦🏼‍♀️

TonHageraats

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
30 augustus 2011
Leeftijd
66
Website
andijkernieuws.net

Users who are viewing this onderwerp

Private conversations
Help Users