Goudvissen houden.


Ik ben wel benieuwd naar totaaltje van je aquarium. Ik hoop voor je dat je niet erg gehecht ben aan je planten.:DD

Wat zwemt/leeft er nog meer in? Wat zijn die gestreepte vissen op de foto?
 
Gyrinocheilus aymonieri? Chinese/Siamese/Indische algeneter, heeft een zuigmond en is als jonge vis vreedzaam, terwijl de volwassen vis beter solitair gehouden kan worden. In de eerder genoemde restaurantaquariums zit de "gold" variant al 10 jaar in beide bakken, gaat prima als-ie maar de ruimte heeft. Of is het de Crossocheilus oblongus, want volgens mij heeft deze geen zuigmond. Die gaat goed met soortgenoten.
 
Wij kwamen daar indertijd best vaak, ze hadden ook een poosje Floridakreeften in de bak. Met 2 begonnen en toen.... Ik heb er dus een geadopteerd ( Hermes), in onderstaand filmpje met mijn toenmalige goudvis Giebeltje en de laatste van mijn Shubunkins, Blue. Mijn grootste komeetstaart Shubunkin was destijds 27 cm inclusief staart en is 5 jaar oud geworden. Tegenwoordig zou ik die dus niet meer in deze bak houden, maar je bent nooit te oud om te leren... Oh ja, en van jouw vissen is en 1 inderdaad een Gewone Goudvis, 1 een Komeetstaart en 1 ertussenin. De goudvissen van Jarathana komen uit kwekerijen in Israel, dus daar zullen gerust wel wat mengelmoesjes tussen zitten. Dat geldt ook voor de LFS-sluiers die door hen geleverd worden, die komen uit massa-kwekerijen in China. Mijn Calico heeft denk ik een scheutje Ryukin en mijn Fantail een scheutje Demekin, dus helemaal zuiver zijn ze niet. Die bij Ruinemans vandaan komen zien er weer iets anders uit volgens mij.
Haha, leuk gedaan dat filmpje! Dramatische muziek eronder ook om het leven van Blue eer aan te doen. :D
Je bent inderdaad nooit te oud om te leren, is ook mijn insteek. En je probeert het dan niet ten koste te doen van de diertjes... Overigens flinke jongens die je had rondzwemmen!
Ik heb nog een hoop van de goudvissenwereld om me in te verdiepen. Al die namen en kruisingen en zo. 🙃 Dank je voor deze info!


Gyrinocheilus aymonieri? Chinese/Siamese/Indische algeneter, heeft een zuigmond en is als jonge vis vreedzaam, terwijl de volwassen vis beter solitair gehouden kan worden. In de eerder genoemde restaurantaquariums zit de "gold" variant al 10 jaar in beide bakken, gaat prima als-ie maar de ruimte heeft. Of is het de Crossocheilus oblongus, want volgens mij heeft deze geen zuigmond. Die gaat goed met soortgenoten.
Ik ben wel benieuwd naar totaaltje van je aquarium. Ik hoop voor je dat je niet erg gehecht ben aan je planten.:DD

Wat zwemt/leeft er nog meer in? Wat zijn die gestreepte vissen op de foto?
Zie hieronder voor een foto. De vissen gingen al bijna naar bed, evenals de verlichting, waardoor het wat geel oogt. ^^

Aan de planten ben ik niet bijzonder gehecht gelukkig. Ik denk dat ze met de planten op het hout en met de vallisneria's niet zoveel kunnen...? En de hygrophila mogen ze hebben, haha. Die jammeren toch maar steeds om voedseltekorten. ;) (Bemesting gebeurt al een tijd niet meer.)

De gestreepte vissen die liepen te photobomben zijn Crossocheilus langei (oblongus). Daar 5 van in de bak. Verder 5x Garra flavatra, 1x Garra ceylonensis, 2x Megalechis thoracata, 1x Mikrogeophagus altispinosus, 1x Trichopodus trichopterus, 1x Ctenopoma acutirostre. En wat kleine kreeften. Al met al een bont gezelschap, afkomstig uit alle windstreken. Maar het functioneert. 😇
 

Bijlagen

  • 20201206_204405.jpg
    20201206_204405.jpg
    271.8 KB · Weergaven: 88
Mooie bak voor dit experiment. Als de behoefte aan koud water van de goudvissen en de favoriete temperatuur van de altispinosus en de anderen maar niet in botsing komen. Maar ruimte zat. Ik zag een tijdje terug trouwens een documentaire over Bob Lazar waar hij geinterviewd werd in zijn woonkamer, en daar zat een knoepert van een Oranda (?) in een gezelschapsbak. Het dier zag er gezond uit, had een kleine wen maar was zeker 20 cm lang.
 
Daar heb je een punt: ik heb over de alti dan ook het meest getwijfeld of hij op kamertemperatuur kon. De ene bron zegt dat ze toch echt op een graad of 24 moeten, terwijl volgens de andere wat graden koeler ook prima is. De wintertemperatuur van de bak is 20-21 graden en dat gaat de afgelopen twee jaar goed. Goede eetlust, geen duidelijke vermindering van de activiteit, geen ziekte. Als ik het idee had dat het niet goed ging, had ik er zeker een verwarminkje in gegooid. :)

Edit: Bob Lazar. Ken ik niet maar zo te lezen op google is er het nodige om hem te doen geweest. Aangezien ik heel veel tijd heb momenteel, heb je me bij deze weer een leuk uitzoekwerkje bezorgd, waarvoor dank. :D
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan