Goudvissen houden.


S

Sijtske

Guest
Hoi,
Ik ben van plan goudvissen te nemen maar wil eerst op zoek naar informatie. Nu weet ik al dat 1 goudvis 60 liter water nodig heeft, ik wil er 3 en een antenne meerval dus mijn bak moet ongeveer 200 liter zijn. Maar waar moet ik nog meer op letten? Pomp, bodem bedekking, planten, voer, ik weet eigenlijk nog helemaal niks dus alle info is welkom.

O ja, mijn doel is eigenlijk of het mij lukt ze te trainen. Op YouTube zoveel filmpjes gezien en het lijkt mij erg leuk. Sowieso vind ik ze leuk want vroeger had ik ook een goudvis (volledig verkeerd gehouden, maar wist niet beter) en die was zelfs blij om mij te zien.

Dus kom maar op met jullie info, ik slurp alles binnen.
 
Hoi,
Ik ben van plan goudvissen te nemen maar wil eerst op zoek naar informatie. Nu weet ik al dat 1 goudvis 60 liter water nodig heeft, ik wil er 3 en een antenne meerval dus mijn bak moet ongeveer 200 liter zijn. Maar waar moet ik nog meer op letten? Pomp, bodem bedekking, planten, voer, ik weet eigenlijk nog helemaal niks dus alle info is welkom.

O ja, mijn doel is eigenlijk of het mij lukt ze te trainen. Op YouTube zoveel filmpjes gezien en het lijkt mij erg leuk. Sowieso vind ik ze leuk want vroeger had ik ook een goudvis (volledig verkeerd gehouden, maar wist niet beter) en die was zelfs blij om mij te zien.

Dus kom maar op met jullie info, ik slurp alles binnen.
Kijk eens naar de begin topics in goudvissen, daar staat zeer veel info.
 
Goudvissen kunnen simpelweg niet in een aquarium gehouden worden, ze kunnen niet uitgroeien tot volle wasdom, een beetje goudvis word met gemak 80 cm, dat gaat niet in een aquarium, dan zou je een bak van minimaal 6 meter moeten hebben, dat is de reden waarom goudvissen altijd maar kort leven in gevangenschap omdat ze standaard te klein zitten en dus vergroeien Diezelfde goudvis van 80 cm word met gemak 30 jaar, maar dan wel in een vijver met fiks wat zwemruimte
 
een beetje goudvis word met gemak 80 cm,
IMG_20201121_165322_186.JPG



Nog steeds veel te groot voor een aquarium.
 
Goudvissen hebben de eigenschap dat ze hormonen uitscheiden, waardoor ze zich min of meer aanpassen aan de hoeveelheid water, bijvoorbeeld in tijden van droogte in het oorspronkelijke leefgebied. Ook scheiden ze hormonen uit die hun rivalen in de groei belemmeren. Als ze ongelimiteerd de ruimte krijgen, kunnen ze, zoals bovenstaande foto van @Nicolientje-W laat zien, uitgroeien tot monstrueuze proporties. 20 - 30 cm is geen uitzondering. De Goudvis wordt zo vaak in het wild losgelaten, dat hij geldt als een invasieve exoot. Sommige meren, met name in de V.S., zijn dermate vergeven van goudvissen, dat er niets meer wil groeien.

Goudvissen kunnen ook erg oud worden, soms tot boven de 40 jaar oud. Hoe oud de groot uitgegroeide verwilderde Goudvissen zijn, is niet bekend. Wel zijn er goudvissen in gevangenschap die aanzienlijke leeftijden hebben bereikt. Maar die zijn niet allemaal uitgegroeid, want sommigen werden in kleine aquariums of zelfs in een kom gehouden. Tja, dat was vroeger he, toen wist men niet beter... Mijn eigen eerste goudvis in mijn huidige bak, Giebeltje, is vorig jaar op 17-jarige leeftijd overleden.


Het houden van Goudvissen in een aquarium blijft een punt van discussie. Ik denk dat het grootste probleem met Goudvissen ( maar ook met Sluierstaarten) is, dat ze voortdurend eten, en dat hun lever de proteinen die ze opnemen omzet in ammoniak, dat in het water ammonia vormt. In water met een hoge ammoniawaarde kan de vis niet nog meer ammonia uitscheiden, en wordt dus vergiftigd. Hoe kleiner de bak, hoe groter de kans dat dit gebeurt. Bovendien zijn Goudvissen snelle zwemmers, die veel ruimte nodig hebben. Mijn eigen Giebeltje heeft heel lang alleen of met 1 vis erbij geleefd in mijn 200 l. bak, maar de gewone Goudvissen die ik daarna had, zijn uiteindelijk naar een vijver verhuisd omdat ze meer ruimte nodig hadden. Ze verveelden zich, aten alle planten op en zwommen voortdurend op en neer zoals een Tijger in een ouderwetse kooi in de roofdierengalerij vroeger in Artis. Ik heb ze wel getraind, met een targetstokje, en ik liet ze door een hoepel zwemmen, maar dat bleef toch behelpen. Toen ze in hun vijver terechtkwamen, gingen ze meteen de omgeving onderzoeken, en kwamen daar veel soortgenoten tegen. Gewone Goudvissen voelen zich ook prettiger bij lagere temperaturen, tussen de 10 en 20 graden Celsius. Als je de ruimte hebt, is het wel mogelijk om een binnenvijver aan te leggen, zoals ik een jaar of wat geleden tegenkwam in de binnentuin van een appartementen-complex. Daar was de temperatuur een stuk lager dan in de woningen zelf, en de bewoners konden contact maken met de, flink uitgegroeide, Goudvissen. Die hadden het inderdaad naar hun zin, met zo'n 1000 liter tot hun beschikking.
 
Tja wikipedia kan iedereen van alles neerzetten helaas onderstaand een eigen foto
Ik geloof toch echt eerder de wikipediapagina, die door duizenden mensen per jaar wordt bekeken, dan een willekeurig persoon (no offense) op een forum.

Zeggen dat ze met gemak 80 cm worden is een beetje gek als het internet er anders over denkt. Toch? Ze halen slechts bij uitzondering de helft daarvan...
 
De vis op bovengenoemde foto is overigens geen Carassius auratus, of Goudvis, maar een varieteit van de Tinca tinca, (Zeelt), de Goudzeelt, ontdek ik net. En die worden een stuk groter. Maar exemplaren van 50+ cm zijn zeldzaam. Koikarpers kunnen trouwens wel 80 cm of meer halen.

 
Ik geloof toch echt eerder de wikipediapagina, die door duizenden mensen per jaar wordt bekeken, dan een willekeurig persoon (no offense) op een forum.

Zeggen dat ze met gemak 80 cm worden is een beetje gek als het internet er anders over denkt. Toch? Ze halen slechts bij uitzondering de helft daarvan...
Dus jij ziet wikipedia (een medium die zonder enige wetenschap is samengesteld door het boerenklootjesvolk) als "het internet"? tja ook een point of view zeg ik dan maar, niet de mijne
 
Normaal kan je dat corrigeren, deze pagina op wikipedia schijnt beschermd te zijn In het engels.

Er staan wel behoorlijk wat bronnen onder, maar iets over een goudvis van 80 cm heb ik ook nog niet gevonden.
Het record in het Guiness book.... 48 cm.
 
Volgens mij wordt een goudvis van 80cm ook wel koikarper genoemd :p :p
 
Wel goed om te blijven realiseren dat een vis die 40+cm wordt niet echt in een 'normaal' aquarium thuis hoort. Tenminste niet in een aquarium waar je slechts 60L per vis gaat rekenen. Denk eerder aan een aquarium vanaf 1000L en daar heb ik er voor goudvissen nog geen van voorbij zien komen (al zullen ze er vast zijn!). Daarom wordt een grotere vijver vaak geadviseerd en daar ben ik het volledig mee eens.
 
Dus jij ziet wikipedia (een medium die zonder enige wetenschap is samengesteld door het boerenklootjesvolk) als "het internet"? tja ook een point of view zeg ik dan maar, niet de mijne
Het gaat erom dat er daar controle plaatsvindt door talloze mensen, en er (in dit geval) betrouwbare bronnen worden aangehaald. Als je vervolgens zelf verder googeld zie je het ook elders bevestigd.

:r
 
Tja wikipedia kan iedereen van alles neerzetten helaas onderstaand een eigen foto
Zie ik daar baarddraden? Dat is geen goudvis. De bouw klopt ook niet. Goudvissen worden erg groot, maar echt geen 80 cm.
 
Dank voor jullie reacties, ik heb dan dus hierbij maar besloten geen goudvissen te nemen. Maar welke vissen zou ik dan wel kunnen houden in een onverwarmd aquarium van ongeveer 200 liter?
 
Hele verstandige beslissing, ik zou als ik jouw was bij het vusbestandenforumonderdeel een topic starten met je nieuwe vraag
 
Laten we zeggen, wat is een goed aquarium voor een beginner als ik. Waar moet ik op letten, wat moet ik vooral niet doen en welke vissen zijn geschikt?
 
@Nicolientje-W Kun je even een linkje neerzetten van het betreffende forum onderdeel? Ik kan hem niet echt vinden. 🤦🏼‍♀️
 
Nog steeds veel te groot voor een aquarium.
Dit ging dan over de volwassen grootte van de gemiddelde goudvis.

In de tussentijd heb ik wat meer "research" gepleegd over de goudvisdiscussie. Is het nou echt zo dat een normale goudvis bij goede verzorging al gauw (ik zeg maar iets) 25+ cm haalt? En dat ze daarmee dus wat groot worden voor standaardaquaria?
Zo niet, en dat komt door het feit dat ze in een beperkte ruimte worden gehouden, is dat dan erg? Zijn ze niet juist als gevolg van de eeuwenlange kweek in krappe ruimtes enorm goed geworden in ontwikkelen naargelang de beschikbare ruimte? Alles wat dat niet kon hebben, of in ieder geval niet dusdanig dat het zich kon voortplanten, is genetisch weggeselecteerd. In zekere zin zou je kunnen zeggen dat die kweek ze daardoor geschikter heeft gemaakt voor kleine behuizingen. De oudste (en dus meest gezonde?) goudvissen ter wereld zijn vrijwel zonder uitzondering klein gebleven exemplaren, die door een doodnormale Henk of Ingrid (of Fatima) in een bescheiden tot zelfs krap optrekje gehouden worden.

Dan is er de vraag of de anti-groeihormonen die ze produceren daadwerkelijk opbouwen in het water (en op die manier remmend werken in kleine of slecht gefilterde omgevingen), óf dat die in het lichaam blijven en de groei geremd wordt door een andere prikkel.. bijvoorbeeld een hoge nitraatwaarde... (Dat zou dan specifiek een aanpassing zijn aan slecht te noemen wateromstandigheden.) Daar heb ik nog geen duidelijk antwoord op gevonden. Wel bronnen die het een of het ander beweren, en ook wetenschappelijke artikelen, maar ik zie tot nu toe nergens een complete uitleg van het mechanisme van groeibeperking in wisselwerking met de omgeving. Wellicht heeft iemand anders die wel gevonden. Dan zou ik zeer benieuwd zijn.

Maar goed, ik dwaal een beetje af. Ik heb nu geloof ik een wat genuanceerder standpunt in deze kwestie. En om de daad bij dat genuanceerde woord te voegen heb ik.... 3 goudvissen gekocht en in de 2-meterbak gedaan. 🙂 Ik wil wel eens weten dan hoe groot ze worden. (Uiteraard kunnen goudvissen nogal qua eindgroottes verschillen en is 3 stuks dan niet zo veel.) Wellicht is het dan voor het "onderzoek" handig dat ik de waterwaarden en verversingen beter in de gaten ga houden. Mochten ze uiteindelijk echt flink worden, bijvoorbeeld over de 20 cm SL, dan zorg ik wel dat ze naar een vijver kunnen. En dan hebben we weer wat geleerd. ;)

Nu kan ik me voorstellen dat de goudvispolitie arrestatieneigingen krijgt. Prima. Maar ik denk qua huisvesting dat deze drie vissen bij mij beter af zijn dan bij 90% van de mensen die ze anders gekocht zouden hebben. So why not give it a shot.
 
Ik ben erg benieuwd hoe het zal verlopen.

2 meter aquarium is natuurlijk wel een ruimte die de meeste niet zullen hebben. Inderdaad zullen ze het daar beter hebben dan waar menig ander ze in houd. Vergeet niet als het jonkies zijn dat je meerdere malen per dag wat voer.

Leuk als je een foto album ga aanmaken met foto s:foto: Ben erg benieuwd naar je nieuwe aankopen.
 
Het is al weer wat jaartjes geleden dat ik research heb gedaan en niet meer weet waar ik alle info gelezen heb.

Wat ik ervan opgepikt heb geven ze in hun jonge jaren continu groeihormonen af. Of ze nu ruim of krap zitten. Dit is vooral water vervuilend maar als je goed onderhoud pleeg (waterverversingen) mag dit verder geen issue zijn.
 
Ik heb niet zo lang geleden onderstaand topic aan laten passen en er een stukje over dit onderwerp tussen laten zetten.


Recentelijk zag ik ook artikelen over de oudste goudvissen, waarvan er enkele heel klein zijn gebleven. Ik denk nu zelf dat goudvissen groter worden als er veel gevoerd wordt in combinatie met veel grote waterwissels, waardoor zowel ammoniak/nitriet als groeibelemmerende en de groei van concurrenten belemmerende hormonen worden afgevoerd. Misschien krijg je dan ook wel een soort "plof-vissen" die niet heel oud worden en/of zwakker zijn? Mijn Giebeltje, een gewone goudvis, is 17 jaar oud geworden ( 1 WW van 30% per week en 1x voeren per dag) en was inclusief staart riets meer dan 20 cm denk ik. Nicolientje de Fantail is deze maand een jaar hier, die zal bijna 1,5 jaar oud zijn schat ik. Ze zit nu, inclusief staart, op 22 cm.
 
:DD Plofvis:DD Ben al veel benamingen tegen gekomen, al dan niet zo fraai, maar deze is wel erg leuk.

Genen zijn het belangrijkste ivm groei/maat. Ook al zijn papa en mama jumbo s wil niet zeggen dat baby ook jumbo word want hier zijn veel meer zaken voor van belang maar genen/bloedlijn is belangrijk.
Voer en leefomstandigheden zoals watertje, zuurstof en temperatuur is ook erg van belang bij groei. Heeft met eiwitten omzetten te maken. Er word gesteld als je ze warmer hou dan meer eiwit rijk voedsel waardoor je de groei bevorder. Er zijn echt wel hele nerdy sites waar ze ook de waterdruk op lichaam meten om te knutselen aan lichaamsbouw.

Ik denk ook niet dat een wat kleinere goudvis meteen problemen heeft. Tenzij ze natuurlijk erg vergroeit zijn door dat leefomstandigheden waardeloos zijn. Ik ga ervan uit dat die van Gino in een 2 meter aquarium best wel aardig uit groeien maar z on test vind ik wel dapper en interessant. Ik denk dat het aardige visjes zullen worden maar is toch ook afhankelijk wat hij heeft gekocht wat de genen zijn en wat voor soort het is.

Ik heb 2 Ryukin van dezelfde leeftijd die samen leven in hetzelfde watertje leven en hetzelfde eten maar de ene is groot en de ander blijft een stuk achter qua groei. Zal toch aan de genen liggen neem ik aan.

@Gino88 je kunt beter bij koi info zoeken. Hier is veel meer wetenschappelijke info over en de grote lijnen komen wel z on beetje overeen met goudvissen. Als je nog wat japans kan lezen zul je meer info vinden dan op goudvis.

Ik ben net even wezen zoeken ivm groei hormonen maar ik kwam in een stuk terecht van wakker dier over vis welzijn. Als je dat lees, wat een ellende en was er meteen klaar mee.
 
Het gaat allang niet meer over de vraag van de TS... maar wél over de titel "goudvissen houden"... :juggle:

Misschien krijg je dan ook wel een soort "plof-vissen" die niet heel oud worden en/of zwakker zijn?
Geun ideu! Hoe zou dat werken. 🤔

Mijn Giebeltje, een gewone goudvis, is 17 jaar oud geworden ( 1 WW van 30% per week en 1x voeren per dag) en was inclusief staart riets meer dan 20 cm denk ik. Nicolientje de Fantail is deze maand een jaar hier, die zal bijna 1,5 jaar oud zijn schat ik. Ze zit nu, inclusief staart, op 22 cm.
Mooie maten voor beiden, en zeker die laatste zal nog wel even doorgroeien denk ik? Ben benieuwd dan!

Vergeet niet als het jonkies zijn dat je meerdere malen per dag wat voer.

Leuk als je een foto album ga aanmaken met foto s:foto: Ben erg benieuwd naar je nieuwe aankopen.
Ze krijgen 3x per dag van de automaat. :) En wat een vreetmachines zijn het. Ook dat grondelen als een malle, zie filmpje. (Ik dacht een redelijk schone bak te hebben, maar er stuift van alles op.)

Fotoalbums daar ben ik niet zo'n held in hoor, haha. Hieronder de eerste kiekjes. Laatste foto is de drie musketiers bij elkaar; beetje onscherp maar je ziet wel de verschillen in bouw goed. Ik weet dus niet zoveel af van de benamingen hoor, maar klopt het dat er (qua bouw) één comet is, één normale, en de andere zit er tussenin of zo? De staart van die is in elk geval wat langer.

Ik heb 2 Ryukin van dezelfde leeftijd die samen leven in hetzelfde watertje leven en hetzelfde eten maar de ene is groot en de ander blijft een stuk achter qua groei. Zal toch aan de genen liggen neem ik aan.
Ja blijkbaar. Het schijnt een overlevingsstrategie te zijn van goudvissen om in hele verschilende groottes op te groeien. Dat maakt het denk ik nog moeilijker om te bepalen hoe groot een doorsnee goudvis wordt.

Als je nog wat japans kan lezen zul je meer info vinden dan op goudvis.
Mijn Japans is even goed als mijn swahili. Oftewel: google translate. Maar daar kom je ook een heel eind mee. ;) Bedankt voor de info!


2.jpg6.jpg8.jpg
 

Bijlagen

  • Grondelen.mp4
    6.3 MB
Die lijken sprekend op de goudvissen die bij mijn dochter in de vijver zwemmen. Die komen van de LFS hier om de hoek, waar ook mijn vissen vandaan komen. Jarathana in Lelystad is de leverancier. Zij heeft overigens als vijver een grote speciekuip, omdat de Woningstichting controleert of mensen niet een te grote vijver in de tuin van hun huurwoninkje graven. De visjes bij mijn dochter planten zich voort als een malle, met drie begonnen ( zie foto) en een paar jaar verder niet te tellen, maar ze blijven wel klein van stuk. In Alkmaar zit een pannenkoekenrestaurant met aan de andere kant een gewoon restaurant, en beide zaken hebben een 300 x 60 x 80 aquarium met komeetstaarten en chinese algeneters ( gold) als toonbank. Die bakken staan er nu 10 jaar en de goudvissen zijn behoorlijk groot. Onderstaande foto is niet van mij, maar van iemand op een restaurant- beoordelingssite, en hier was de bak net nieuw. Inmiddels zitten er in iedere bak 3 komeetstaarten van ongeveer 30 cm inclusief staart samen met 1 algeneter. Als de Covid-toestanden voorbij zijn zal ik er weer eens heen gaan en betere foto's maken.

1607160441220.png
foto_renee_moeke_880-jpg20110920-27963-136o6rm_original.jpg
 
Laatst bewerkt:
Leuke foto's + verhaal! Laat het maar weten als je weer langs die restaurants weet te komen. :D
 
Wij kwamen daar indertijd best vaak, ze hadden ook een poosje Floridakreeften in de bak. Met 2 begonnen en toen.... Ik heb er dus een geadopteerd ( Hermes), in onderstaand filmpje met mijn toenmalige goudvis Giebeltje en de laatste van mijn Shubunkins, Blue. Mijn grootste komeetstaart Shubunkin was destijds 27 cm inclusief staart en is 5 jaar oud geworden. Tegenwoordig zou ik die dus niet meer in deze bak houden, maar je bent nooit te oud om te leren... Oh ja, en van jouw vissen is en 1 inderdaad een Gewone Goudvis, 1 een Komeetstaart en 1 ertussenin. De goudvissen van Jarathana komen uit kwekerijen in Israel, dus daar zullen gerust wel wat mengelmoesjes tussen zitten. Dat geldt ook voor de LFS-sluiers die door hen geleverd worden, die komen uit massa-kwekerijen in China. Mijn Calico heeft denk ik een scheutje Ryukin en mijn Fantail een scheutje Demekin, dus helemaal zuiver zijn ze niet. Die bij Ruinemans vandaan komen zien er weer iets anders uit volgens mij.

 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan