Wat is er nieuw

Geschikte aanvulling op bestaand bestand

• Onderwerp starter Onderwerp starter EdwinB
  • Startdatum Startdatum
E

EdwinB

Guest
Mijn bak draait nu al weer een paar weekjes en ik moet zeggen dat de overgang van Frontosa's naar Zuid-Amerika erg mee is gevallen. Goed groeiende planten, geen ziektes, geen dode vissen en waterwaardes blijven prima. Nu wil ik mijn huidige bestand nog aanvullen met 1 of 2 soorten dwergcichliden, een paar L-nummers en nog een leuke oppervlaktevis.

Mijn huidige bestand is:
30x kardinaal tetra
10x Rode fantoomzalm
10x Citroen tetra
10x Potloodvis (beckfordi)
5x Keizer tetra
7x Corydoras Axelrodi
10x Marmerbijlzalm
2x Mikrogeophagus Ramirezi
2x Appistogramma Hongsloi

Voor de 1/2 extra koppels/harems dwergcichliden heb ik al een paar soorten in gedachten, aanvullende mogelijkheden hoor ik graag. Hierbij wil ik geen 2e Appistogramma-soort om kruisingen en overmatige agressie te te voorkomen. Als iemand nog een mooie (dwerg)chchlide weet die past en niet de bodem om woelt en de planten met rust laat, dan hoor ik het graag. Maximale lengte vis 15cm, kleiner is voor mij beter.

Als oppervlaktevissen heb ik de marmerbijlzalmen en potloodvisjes gekocht, echter de potloodvisjes zitten minder aan de oppervlakte dan gehoopt. Kan iemand mij een andere, kleurrijke soort, aanbevelen die wel aan de oppervlakte blijft zitten uit Zuid-Amerika?

De L-nummers komen later pas, hier heb ik de L201, L236 en L260 in gedachten, deze blijven volgens mij ook wel redelijk klein(?).

Ook hoor graag ervaringen en suggesties.

Laatst bewerkt door een moderator:
225 Breed, 80 waterhoogte en 90 diep, daaronder staat nog een bioloog van 400+ liter. Heb doorgerekend (volwassen maten) nu ongeveer 5 liter water per cm vislengte, nog ruimte genoeg volgens mij.

Je hebt de verkeerde potloodvisjes. Je had de Nannostomus eques moeten hebben. En neem dan meteen een grote groep. 10 stuks vallen helemaal weg in jou bak. Ik denk dan meteen aan 50 stuks.

Je hebt de verkeerde potloodvisjes. Je had de Nannostomus eques moeten hebben. En neem dan meteen een grote groep. 10 stuks vallen helemaal weg in jou bak. Ik denk dan meteen aan 50 stuks.

Hoezo de 'verkeerde' potloodvisjes...? Is de door jou benoemde soort wel eentje die continue aan de oppervlakte blijft? Als je reageert met de gedachte 'ik vind de Eques veel gaver', dan heb ik daar niet zoveel aan.

Als ze gaan broeden en er is jongbroed wat weet te overleven dan groeit de groep vanzelf wel. 50 Stuks vind ik echter wel veel te veel, tenzij ik het groepje als eye-catcher wil laten fungeren. Maar dat wil ik niet.

99,9% Maakt de standaard-fout van overbevolking, ik behoor tot die andere 0,1%....

thumbnail_20190317_140116.jpg

Ik geloof niet dat jij binnenkort aan een overbevolking toe ben,er zijn nog tal van uitbreidingsmogelijkheden,ik vind het advies van botia nog niet eens zo verkeerd hoor.Maar je ziet het effect van een grote groep vissen pas als ze er zijn,jou bak is zo groot dat dat best zou kunnen met (dat aantal) die potloodvisjes.

Vergis je niet dat het huidige bestand met potloodvisje's zichzelf zal uitbreiden,daar geloof ik niet in,simpel omdat je 30 kardinalen hebt zwemmen,deze vissen zijn dermate inteligent dat zodra er maar een enkel eitje van wat voor vis wordt afgelegd ze er gelijk bij zijn,zodra een kardinaal een eitje opmerkt lijkt het wel of heel de groep dat meteen in de gaten heeft,het zijn perfecte eierenrovers.

Ik wil nog wel wat verder gaan en een behoorlijk stukje verder,,als dit mijn bak zou zijn dan kocht ik elke week een aantal of in een keer 70 kardinalen erbij,is dat is schrikken of niet,en dan zit je echt niet met een overdreven totaal-aantal aan vissen,maak grote groepen,je hebt er de perfecte bak voor,het moet in de loop van de tijd geen schoenenwinkel worden,maar goed ik heb mijn ongevraagde mening gegeven.

In een grote bak zoals bij jou gaan de aanwezige kardinalen een beetje dwalen,hier en daar een paar,als de groep behoorlijk groter wordt wordt deze ook hechter/compacter en dat zou je kunnen zien dat ze als groep van links naar rechts gaan,zo'n grote groep geeft deze vissen ook een soort van bescherming en geborgenheid en het lijkt mij een prachtig gezicht,wie buiten jou kan zoiets verwezelijken met jou bakmaat.

Een standaardfout zou ook kunnen zijn door de bestaande groepen niet uit te breiden,momenteel komen jou vissen niet tot een groepsgedrag omdat de verschillende groepen echt te klein zijn.

Ik geloof niet dat jij binnenkort aan een overbevolking toe ben,er zijn nog tal van uitbreidingsmogelijkheden,ik vind het advies van botia nog niet eens zo verkeerd hoor.Maar je ziet het effect van een grote groep vissen pas als ze er zijn,jou bak is zo groot dat dat best zou kunnen met (dat aantal) die potloodvisjes.

Vergis je niet dat het huidige bestand met potloodvisje's zichzelf zal uitbreiden,daar geloof ik niet in,simpel omdat je 30 kardinalen hebt zwemmen,deze vissen zijn dermate inteligent dat zodra er maar een enkel eitje van wat voor vis wordt afgelegd ze er gelijk bij zijn,zodra een kardinaal een eitje opmerkt lijkt het wel of heel de groep dat meteen in de gaten heeft,het zijn perfecte eierenrovers.

Ik wil nog wel wat verder gaan en een behoorlijk stukje verder,,als dit mijn bak zou zijn dan kocht ik elke week een aantal of in een keer 70 kardinalen erbij,is dat is schrikken of niet,en dan zit je echt niet met een overdreven totaal-aantal aan vissen,maak grote groepen,je hebt er de perfecte bak voor,het moet in de loop van de tijd geen schoenenwinkel worden,maar goed ik heb mijn ongevraagde mening gegeven.

In een grote bak zoals bij jou gaan de aanwezige kardinalen een beetje dwalen,hier en daar een paar,als de groep behoorlijk groter wordt wordt deze ook hechter/compacter en dat zou je kunnen zien dat ze als groep van links naar rechts gaan,zo'n grote groep geeft deze vissen ook een soort van bescherming en geborgenheid en het lijkt mij een prachtig gezicht,wie buiten jou kan zoiets verwezelijken met jou bakmaat.

Een standaardfout zou ook kunnen zijn door de bestaande groepen niet uit te breiden,momenteel komen jou vissen niet tot een groepsgedrag omdat de verschillende groepen echt te klein zijn.

Ik hoop dat je gelijk hebt m.b.t. jongbroed en het eten er van, dat is namelijk waar ik heel erg op hoop. Als er 1 ding is wat ik niet wil, dan is het een vissoort waarvan de jongen in grote getalen overleven.

Dit is ook de reden dat ik van de L-nummers straks alleen enkele individuen ga houden, ik ben bang dat jongbroed daarvan kan gaan overleven. Heel veel mensen vinden kweken helemaal geweldig, ik na 40 jaar inmiddels alles behalve dat.....lol

Mijn doelstelling is een bak die redelijk zelfregulerend is qua ALLES. Mijn 10/15 dikke zwarte helmslakken zorgen er inmiddls al 10 jaar voor dat ik echt maar 1 of 2 keer per jaar mijn ruiten schoonmaak met de magneet 😉 Door een laag visbestand kon ik, zelfs zonder planten, met mijn Frontosa's makkelijk af met 2x per jaar 50% waterverversing. Als je eens wist``voor welk kapitaal mijn stekel-aal destijds aan jonge Frontosa's heeft gegeten...lol Nooit ziektes gehad de afgelopen 15/20 (?) jaar, altijd gezonde vissen met veel ....jongbroed gehad. Geen middeltjes, geen Co2-installaties, geen ozonizers; gewoon basic huis, tuin en keuken-aquarium, zolang je visbezetting maar laag blijft...!

Als er een soort is waarvan ik een grotere school wil hebben dan zijn dit de kardinalen, daarom zitten er al 30 in. Mijn ervaring is dat je schoolgedrag creerd op 2 manieren; aantallen en gevaar/intimidatie. Eerst wil ik aankijken hoe de overuge vissen zich gaan voortplanten of niet.... Om daarna te bepalen welke aanvulling van een mogelijk grotere (dwerg) cichlide, of andere grotere vissoort, het juiste effect kan hebben op het scholingsgedrag. Eea hangt dus sterk af van hoe het bestand zich de komende 6(?) maanden gaat ontwikkelen.

De kardinalen hebben nu al redelijk scholingsgedrag; vaak hangt er een groep tussen de takken rechts en soms zit er een groepje echt als schooltje links in de stroming. De Bijzalmen, Citroentetra's, potloodvisjes, Corydorassen en dus ook de kardinalen gedragen zich nu al behoorlijk goed tot zeer oed als schoolvissen. Ook de Ramirezi's zijn redelijk onafscheidelijk van elkaar. De enige vissen die zich vaak los of per 2, 3 stuks ophouden zijn de Apistogramma's, rode fantoomzalmen en keizer tera's. Al met al ben ik op dit moment in de opbouw zeker niet ontvreden, behalve dat ik de wateroppervlakte iets meer wil bevolken. De aanvullende L-nummers en soorten (dwerg)cichliden hebben ook zeker geen haast.

😉

Ja, was ook redelijk zwaar met tillen. Ging maar net met 7 volwassen kerels(.....). 😉
Kan het me voorstellen! Prachtig maak er wat moois van en fotos worden hier altijd erg op prijs gesteld 😉 *stille hint, stille hint*

Erg gaaf! Ben wel benieuwd naar een foto-album met wat meer info (en vergeet niet de foto's) van deze bak! Scholen zou ik idd groter doen, gaat er gaaf staan en je hebt er meer dan de ruimte voor

Hoezo de 'verkeerde' potloodvisjes...? Is de door jou benoemde soort wel eentje die continue aan de oppervlakte blijft? Als je reageert met de gedachte 'ik vind de Eques veel gaver', dan heb ik daar niet zoveel aan.

Als ze gaan broeden en er is jongbroed wat weet te overleven dan groeit de groep vanzelf wel. 50 Stuks vind ik echter wel veel te veel, tenzij ik het groepje als eye-catcher wil laten fungeren. Maar dat wil ik niet.

99,9% Maakt de standaard-fout van overbevolking, ik behoor tot die andere 0,1%....
Ik ben inmiddels al 30 jaar met deze hobby bezig (14 jaar lid van dit forum) en heb vele soorten gehouden en gekweekt. Maar beiden soorten potloodjes heb ik nog nooit gehad. Omdat ik met beiden soorten weinig heb.

De Nannostomus eques blijft constant aan de oppervlakte. De hele vis is er ook naar gebouwd en kan nauwelijks de diepte in. Per vangplaats kan de kleur van de staartvinnen iets verschillen. Sommige stammen hebben wat rood in de staart, wat bij dieren van een andere vangplaats kan ontbreken.

Een puntje is, dat ze van een vrij donkere bak houden met veel drijfplanten.

Oudere exemplaren zijn voller van bouw en naar mijn mening daardoor ook wat mooier. Dan de dieren in dit filmpje.

Dat je geen overbevolking wil is logisch. Ik hou ook niet van zwaar overbevolkte bakken. De Nannostomus eques zal zich ook niet voortplanten want de kweek is ontzettend moeilijk. Wat je koopt in de winkel is dan ook wildvang.

Persoonlijk vind ik je huidige bestand wat rommelig. Ik zou eerder voor Maximaal 6 soorten gaan, die qua vorm en gedrag verschillen, en in verschillende lagen leven, En dan de scholenvissen in royale scholen.

Succes!

Ik ben inmiddels al 30 jaar met deze hobby bezig (14 jaar lid van dit forum) en heb vele soorten gehouden en gekweekt. Maar beiden soorten potloodjes heb ik nog nooit gehad. Omdat ik met beiden soorten weinig heb.

De Nannostomus eques blijft constant aan de oppervlakte. De hele vis is er ook naar gebouwd en kan nauwelijks de diepte in. Per vangplaats kan de kleur van de staartvinnen iets verschillen. Sommige stammen hebben wat rood in de staart, wat bij dieren van een andere vangplaats kan ontbreken.

Een puntje is, dat ze van een vrij donkere bak houden met veel drijfplanten.

Oudere exemplaren zijn voller van bouw en naar mijn mening daardoor ook wat mooier. Dan de dieren in dit filmpje.

Dat je geen overbevolking wil is logisch. Ik hou ook niet van zwaar overbevolkte bakken. De Nannostomus eques zal zich ook niet voortplanten want de kweek is ontzettend moeilijk. Wat je koopt in de winkel is dan ook wildvang.

Persoonlijk vind ik je huidige bestand wat rommelig. Ik zou eerder voor Maximaal 6 soorten gaan, die qua vorm en gedrag verschillen, en in verschillende lagen leven, En dan de scholenvissen in royale scholen.
Succes!

Zijn inderdaad leuke visjes; qua kleur wat minder, maar gedrag maakt dat wel goed. Zou best een leuke optie zijn om nog een groepje van aan te schaffen. Ik had zalm-achtigen in gedachten, maar deze neem ik ook zeker mee in overweging.

Wildvang is een groot nadeel, ik heb liever geen wildvang. Ik vind mijn 30 Kardinalen al heel vervelend, maar mijn vrouw wil ook wat (kleur) he? 😉

Ik heb hiervoor een Frontosa-bak gehad, met nog minder dan 6 verschillende soorten. Een van de redenen over te stappen is juist dat ik het saai begon te vinden..... Ik kan mijn aantal soorten vissen/dieren de komende jaren zomaar nog gaan verdubbelen in aantal soorten hoor. Ik denk dan aan enkele losse L-nummers, gobi's (als die uit Zuid-Amerika te krijgen zijn), garnalen uit Zuid-Amerika (zeer beperkte keuze). Misschien nog 1 of 2 slakken-soorten, mossels(?); who knows..... 😉

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor de liefhebbers een paar foto's zoals verzocht 😉
20190318_124242.jpg
20190318_124022.jpg
20190318_124354.jpg
20190318_124424.jpg

Vandaag bestand aangevuld met harem Crenicara filamentosa, koppel Apistogramma trifasciata en koppel Laetacara dorsigera.

Ergens in juni dan nog L201. L236 en L260 is de gedachte en dan is het goed zo. Ooit misschien nog een groep garnalen uit Z-A erbij, als ik ze tegen kom en het aan durf..... 😉

Is de achterwand zelfgemaakt? Of heb je hem zo afgezaagd Erg gaaf iig!
Tien jaar geleden gemaakt van polystireenplaten, purschuim, snelcement en epoxyhars. Had voor achterwand iets anders in gedachten, maar dat komt misschien nog wel een keer 😉

Tien jaar geleden gemaakt van polystireenplaten, purschuim, snelcement en epoxyhars. Had voor achterwand iets anders in gedachten, maar dat komt misschien nog wel een keer 😉
Ik vind het erg gaaf zo deels achterwand, deels niks. Loopt mooi over

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan