Giebeltje's Goudvis Avonturen


Thanks voor het linkje (y)

Jammer dat het drijvend is, dat is ook niet voor hier. Ze eten het wel maar word z on zooitje doordat het tussen me planten gaat drijven.

Volgens mij las ik laatst nog ergens in een topic dat het voer van voer voor vis aziatische goedkope meuk is maar weet niet meer in welke topic.

Maar we kunnen test zakjes naar @Giebeltje sturen zij proeft eerst het voer en beoordeeld. ;):LOL:
Ja zeer voorbarige reactie van deze persoon, zonder enige onderbouwing.
En daarnaast komt saki hikari ook uit azie nietwaar?
Daar zitten gewoon grote producenten.
 
Volgens mij las ik laatst nog ergens in een topic dat het voer van voer voor vis aziatische goedkope meuk is maar weet niet meer in welke topic.
Welk topic dat was weet ik ook niet meer.

Er wordt wel meer geroeptoetert, ik wil niet zeggen dat er in dit geval geen bewijs voor is, maar ik heb dat ook niet gezien.
Wel vind ik er veel tarwe, tarwegluten en maisgluten in zitten, dit zijn respectievelijk het tweede, derde en vierde ingrediënt (= tropisch granulaat)
Ik heb ook weer niet zoveel verstand van voeding voor vissen en misschien is mijn gevoel helemaal onterecht - maar voor mij zijn deze ingrediënten vooral vullers. Of zit ik er naast?
 
nog 1 dingetje. Midori is dus van Coppens. Dit is een zeer vooraanstaand voederbedrijf.


waar de andere voeders van voervoorvis vandaan komen weet ik niet.
Het is ontwikkeld als koivoer. Ervaring leert dat goudvissen (in vijvers) het hier uitstekend op doen.
Heb het besteld om uit te proberen, wil niet zeggen dat andere mensen het ook zouden moeten gebruiken.
 
Rustig maar weer op de zondag :engel:

Het is toevallig dat ik dit bericht ergens van de week tegen kwam. Zit in me hoofd. Ik weet zelf niet of dit wel of niet zo is. Dat beweer ik ook niet.

Ik kan me wel de handelsgeest voostellen, je koop goedkoop in China in en verkoop met wat winst door. Dat gebeurd met Alie spulletjes ook. Supermarkten tenslotte ook. Ik kijk niet zo naar wat het voer allemaal bevat. Ik ga uit van wat de sluiers willen en lusten. Kijk ik daarna hoe ze het erop doen en hoe ontlasting gaat.

Persoonlijk denk ik dat in elke hoofdvoer wel iets "goeds en minder goeds" in zit.

Mijn sluiers kunnen zeer piet luttig wezen en lusten gewoon bepaalde zaken niet. Die worden gewoon weer uit gespuugd. De Kingyo waren ze hier ook niet dol op. Na een paar dagen niets anders geven natuurlijk wel. Er zijn nog wat merken die mijne niet willen maar dit wil niet zeggen dat andere dit ook niet eten. Mijne zijn gewoon verwend.

Ik heb zoveel afwisseling qua voer dat ik niet ga dwang voeren. Me moeder probeerde dit vroeger ook met spruitjes en die eet ik nu nog niet. Genoeg ander gezond en minder gezond voedsel.

Ik probeer ook van alles uit en was gewoon benieuwd naar wat Olympus opperde en had het gekocht om te proberen mits het zinkend voer was.
 
:eek: Jij proef eerst alles wat je ze geef? :r
Ik was benieuwd naar het verschil, dus ja, ik heb wel een pellet van iedere variant van elk merk geproefd. Vissen zijn gevoeliger voor sommige stofjes dan wij, en mijn smaakpapillen zijn redelijk goed ontwikkeld.
 
Laatst bewerkt:
Rustig maar weer op de zondag :engel:

Het is toevallig dat ik dit bericht ergens van de week tegen kwam. Zit in me hoofd. Ik weet zelf niet of dit wel of niet zo is. Dat beweer ik ook niet.

Ik kan me wel de handelsgeest voostellen, je koop goedkoop in China in en verkoop met wat winst door. Dat gebeurd met Alie spulletjes ook. Supermarkten tenslotte ook. Ik kijk niet zo naar wat het voer allemaal bevat. Ik ga uit van wat de sluiers willen en lusten. Kijk ik daarna hoe ze het erop doen en hoe ontlasting gaat.

Persoonlijk denk ik dat in elke hoofdvoer wel iets "goeds en minder goeds" in zit.

Mijn sluiers kunnen zeer piet luttig wezen en lusten gewoon bepaalde zaken niet. Die worden gewoon weer uit gespuugd. De Kingyo waren ze hier ook niet dol op. Na een paar dagen niets anders geven natuurlijk wel. Er zijn nog wat merken die mijne niet willen maar dit wil niet zeggen dat andere dit ook niet eten. Mijne zijn gewoon verwend.

Ik heb zoveel afwisseling qua voer dat ik niet ga dwang voeren. Me moeder probeerde dit vroeger ook met spruitjes en die eet ik nu nog niet. Genoeg ander gezond en minder gezond voedsel.

Ik probeer ook van alles uit en was gewoon benieuwd naar wat Olympus opperde en had het gekocht om te proberen mits het zinkend voer was.
was ook niet chagrijnig bedoeld hoor. Had het even snel getypt terwijl ik eigenlijk moet studeren:help::stop::DD:stom:

On topic: @Giebeltje vind het echt gaaf hoe je vissen zijn geworden! ik ben benieuwd hoe ze zich nog verder gaan ontwikkelen
 
was ook niet chagrijnig bedoeld hoor. Had het even snel getypt terwijl ik eigenlijk moet studeren:help::stop::DD:stom:

On topic: @Giebeltje vind het echt gaaf hoe je vissen zijn geworden! ik ben benieuwd hoe ze zich nog verder gaan ontwikkelen
Hahaha, dan ben je niet de enige :oopss:, ik heb hier ook nog wat opgaven Statistiek op het programma staan... maar de discussies hier vind ik ook erg interessant. En thnx voor het compliment, ik verbaas me iedere dag over de groei van mijn visjes. Ik ben ook erg benieuwd hoe veel Pepper nog zal groeien, want die is volgende maand een jaar oud. En of Roodkapje ook nog veel groter zal worden.

Monkey Presentation GIF
 
Nou dat was schrikken daarstraks. Ik kwam de kamer in en zag de staart van Roodkapje onder de filters uitsteken en ze lag doodstil. Ik als een haas mijn shirt uitgedaan, de filters uitgezet en met mijn arm helemaal de bak in om Roodkapje te bevrijden, als ze nog leefde. Gelukkig bewoog ze, maar natuurlijk de verkeerde kant op. Uiteindelijk wrong ze zich achter de filters naar boven, en wist weer los te komen. Ze was min of meer in shock, en vooral Nicolientje deed haar best om haar weer gerust te stellen. Zo zag het er in ieder geval uit. Ik heb gauw mijn nepplant opgesnord en die helemaal in het hoekje gezet zodat er geen Sluiers meer onder kunnen kruipen. Ik heb nog een filmpje gemaakt, maar die moet ik eerst van muziek voorzien, er staat nl. niet-relevante conversatie op. Gelukkig is dit avontuur goed afgelopen voorlopig, en Roodkapje eet weer.
 
Jeetje, dat is schrikken! :eek: Gelukkig maar dat ze er zonder vinscheuren vanaf lijkt te komen. Had ze zich met haar dikke koppie in die krappe ruimte vastgezwommen?
 
Yep... de suf(...). Gelukkig is ze onbeschadigd er vanaf gekomen. Pffff...!
 
Poeh dat zijn geen leuke grapjes 😅
 
Oeps! dat is idd schrikken dat heeft me ook soms verrast.

Ja was ik hier ook al achter gekomen dat ze geen achteruit hebben. Denk dat roodkapje beetje uitgeput raakte dus zal ze er denk ik weinig van over houden...
Hier hebben ze zelfs moeite om uit een hoek van de bak te komen echt knullig maar moet je echt wel rekening houden dat ze niet klem zwemmen tussen ruit en aanzuigkorf oid. MOet toch 15cm tussen zitten om te keren.
Vorige week kon Doitshu niet uit de hoek komen :confused:
super dat ze een maatje heeft!
 
Laatst bewerkt:
OMG dat is schrikken.

Zijn inderdaad erg knullig met dat vast zwemmen. Hopen dat ze niets heeft opgelopen. Is ze helemaal niet beschadigd?
 


Zijn inderdaad erg knullig met dat vast zwemmen. Hopen dat ze niets heeft opgelopen. Is ze helemaal niet beschadigd?
Gelukkig zie ik maar een plekje waar een schubbetje ontbreekt, maar ze lijkt er inderdaad redelijk ongeschonden vanaf te zijn gekomen. Ik kwam vanmorgen net van boven, douchen/aankleden etc. Daarvoor had ik net de waterwissel gedaan en gevoerd. Kort nadat ik Roodkapje had bevrijd, ging mijn man hier muziek maken. Normaal gesproken ben ik dan in de keuken bezig. En vanmiddag moesten we ergens heen. Dus het was mazzel dat ik haar precies op tijd vond. Bovenstaand filmpje was net nadat ik de nepplant weer in de bak had gezet, je ziet dat ze nog een beetje aangeslagen zijn. Nicolientje heeft daar ooit ook een keer vastgezeten, ik weet niet of ze daarom juist degene was die Roodkapje gerust ging stellen? Nu is alles weer als vanouds gelukkig.
 
Even de plantjes showen, met dank aan @tuinkabouter , waar ik capsules met plantenbemesting heb gekocht. Met de broodnodige micro- en macronutrienten, en gisteren ontdekte ik een jonge scheut bij de Vallisneria😀

80FB6926-5BF9-460B-A697-AF0518313896.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Vandaag tikte Nicolientje de 24 cm aan inclusief staart. Pepper is zowat 20 cm lang en bijna 10 cm hoog, terwijl Roodkapje inmiddels ruim 16 cm lang is. En Bessie is ook fors voor een Ancistrus cf cirrhosus. Kortom, het gaat erg goed met de dames. Jawel, allemaal meiden, dat is nu wel duidelijk. Maar ze zitten ook wel achter elkaar aan, dus wellicht helpen ze elkaar ook een handje. Of het gebrek aan mannen moet ervoor zorgen dat er geen eisprong plaatsvindt? Ik weet dat er bij papegaaien wel een soort trigger is: een vogel gaat eieren leggen als ze veelvuldig over haar rug wordt geaaid. Hetzij door een mannelijk exemplaar, hetzij door de eigenaar. Misschien hebben Sluierstaarten mannelijke feromonen nodig om tot een eisprong te komen, waarna de behoefte bestaat om de eitjes af te zetten? Daar moet ik maar eens wat over op gaan zoeken.

 
Vanmorgen toch wat kauwgeluiden vast weten te leggen, ik zou best wel eens een microfoon in die bak willen hangen als ik die had. Ben benieuwd of ze nog meer geluiden maken.

 
Nog even wat opgezocht over het eitjes afzetten: Het blijkt dat vrouwtjes die paringsbereid zijn via de urine sex-feromonen in het water loslaten, en dat vooral doen als er actieve mannetjes in de buurt zijn, en er een geschikte plek is om eitjes af te zetten. Het reukvermogen speelt een belangrijke rol: de vrouwtjes herkennen actieve mannetjes aan de geur, en omgekeerd lokken de feromonen in de urine deze mannen aan. De vrouwtjes plassen vaker in dat geval.
 
Vanmorgen toch wat kauwgeluiden vast weten te leggen, ik zou best wel eens een microfoon in die bak willen hangen als ik die had. Ben benieuwd of ze nog meer geluiden maken.


Waar is je klok op aan het kauwen? Dat is het enige wat ik hoor! 👀👂
 
Waar is je klok op aan het kauwen? Dat is het enige wat ik hoor! 👀👂
Ik had eerst een stukje gefilmd met meer kauwgeluiden, maar op de een of andere manier bleef dat overdwars staan bij het uploaden. Die heb ik dus niet gepubliceerd. Toen heb ik het nog een keer geprobeerd, maar er staan maar een paar kauwgeluidjes op deze keer. Je moet heel goed luisteren, maar ze zijn wel te horen. In totaal 3 klik/kraakgeluidjes.
 
Voordat mensen denken “geen nieuws, goed nieuws” toch maar weer eens een update. De dames hier doen het nog steeds goed, maar de afgelopen weken had ik wat last van Blauwalg. Eerst dacht ik “ Goh, wat een apart kleurtje hebben die algjes net onder de waterlijn”, tot ik eens wat topics over algengroei en in het bijzonder Blauwalg ging lezen. Dit zijn namelijk helemaal geen algen, maar een kruising tussen algen en bacterien. Cyanobacteria worden ze ook wel genoemd. En ze ontstaan als er te weinig doorstroming is, er te veel voer blijft liggen en er bovendien veel licht op staat, begreep ik. Ik kwam ze vorige week ook op de bodem tegen, inderdaad in het hoekje waar het meeste licht op schijnt en waar de minste stroming is, rechts voorin de bak dus. Mijn filters liepen nog steeds goed, dacht ik ( ik maak ze maar af en toe schoon). Maar vorige week na de waterwissel bleef de ene filter ratelen, terwijl er luchtbelletjes uit opstegen. “Cavitatie” had ik ergens gelezen, een proces waardoor je nitrificatie niet goed meer werkt, begreep ik. Dus filtersponzen maar om beurten goed uitgeknepen, en de plekken op de bodem maar eens goed afgezogen bij iedere waterwissel. Uiteindelijk mijn flesje Waterstofperoxide 3% gepakt en met een sponsje alle Cyanobacteria verwijderd. Uiteraard gezorgd dat ik niet teveel gebruikte, had gelezen 10 ml per 50 l water dus daaronder gebleven. Gelukkig heb ik het inmiddels aardig weg gekregen. Toch maar weer iets vaker die sponzen uitknijpen, wachten tot ze echt niet meer doorstromen is echt geen optie met Sluiers.

Maar het warme weer, de Blauwalg en de onuitroeibare Slijmzwam hadden wel hun uitwerking op de vissen. Die lieten af en toe voer liggen, wat natuurlijk ook geen goed teken is. Afgeleid door wat andere dringende minder prettige prive-zaken die mijn aandacht opeisten kon ik gelukkig nog op tijd ingrijpen. En kwam ik een minuscuul plekje op de wen van Roodkapje tegen dat vermoedelijk een beschadiging is omdat ze regelmatig tussen de planten zit. Er zat een slijmerig draadje aan, en daarom krijgt ze nu al een paar dagen een zoutbad. Het plekje is gelukkig alweer kleiner geworden. Ook Pepper is in bad geweest, omdat ik twijfelde over haar rugvin, die beschadigd was. Nicolientje zit ze namelijk allebei achter de kont en jaagt ze de planten in ( en nee, het is echt geen man😀). Pepper kon ik dus net aan met twee handen beetpakken, echt ongelofelijk wat een joekel is dat geworden!

Maar goed, mochten er onder de lezers mensen zijn die het houden van Sluiers als “fijn en gemakkelijk” zouden willen zien, die zullen bedrogen uitkomen. Sluiers houden betekent veel waterwissels, waterwaarden in de gaten houden, zorgen dat er voldoende doorstroming is, goed opletten hoeveel ze wel of niet eten, incidenteel medische handelingen verrichten, goed informatie over Sluiers doorspitten en vooral: veel poep ruimen!

1DFC8B5B-D555-4E71-A388-1515DAD38686.jpeg
 
Jeetje dat is weer balen Nina. Je zult wel geschrokken zijn met dat plekje gezien je vorige traumatische ervaring met een wondje :cry:

Blauwalg is inderdaad een akelig klusje. Heb het ook wel eens in me bodem gehad en kan lekker snel uit breiden. Kijk ook goed in je bodem want bij mij zag je het helemaal niet het was begonnen onder in het zand en bovenin zag je niets. Zulks shit begint altijd op het meest ongelegen moment.

Hoop dat je alles weer vlot onder controle heb en hou met de vissen en prive(y)
 
Ik hoop dat er nu snel genoeg bij was. In ieder geval weet ik nu beter hoe ik zulke dingen aan moet pakken. Ze hebben ook meteen hun 5-daagse chocopellets-kuur met vitaminedruppels gekregen, en ik heb meteen een flinke scheut knoflook-extract in het water gedaan. Daar houden bacterien niet van. Je kunt met Sluiers inderdaad geen moment je aandacht laten verslappen😟
 
Niet gek, van ukkie van 6 cm lang en 3 cm hoog op 25 juni 2020 naar het bakbeest waar ik twee handen voor nodig heb om haar beet te pakken. In 1 jaar tijd!

Zoals hierboven te zien is, is onze Pepper nu de grootste vis in mijn bak. 20 cm lang inclusief staart en ruim 10 cm hoog de vinnen niet meegerekend. Nicolientje is nu 9,5 cm hoog en 25 cm inclusief staart. Roodkapje is de snelste van de Sluiers, dus toen ik haar vanmiddag haar zoutbadje gaf kon ik haar mooi meten. Zij is inderdaad 16 cm lang inclusief staart en ruim 6 cm hoog, de vinnen niet meegerekend.

Het witte plekje ziet er overigens goed uit, schijnt ook gewoon wengroei te kunnen zijn. Morgen nog een keer in bad en dan is de kuur weer klaar. Pepper is afgelopen week ook een keer in het zoutbad geweest, maar die vinnen zijn alweer dicht aan het groeien dus ze hoeft niet meer. Maar als ze me aan ziet komen om Roodkapje te halen ( die zich overigens braaf laat pakken) probeert ze zich te verstoppen achter de planten. Vissen hebben een prima geheugen denk ik!
 
Ze zien ook wie er de kamer binnenkomt: als manlief op het eind van de ochtend binnenkomt gaan ze alvast aan de kant zitten waar hij doorgaans muziek maakt, en als ik binnenkom gaan ze aan de kant van mijn pc zitten...
 
Omdat ik af en toe ook drijvende pellets voer…

51585F0E-9B2E-4DF7-8961-32CDEB02EF71.jpeg
 

Bijlagen

  • E07AD2BF-42CB-412E-8F32-2496A958B324.jpeg
    E07AD2BF-42CB-412E-8F32-2496A958B324.jpeg
    486.8 KB · Weergaven: 114
Sluierstaarten voeren zonder zorgen
Geeft zat Anaconda’s in de vroege morgen 😜

9D4E402F-12E2-4D6B-A80D-03828B4BDAE1.jpeg


(Met dank aan @michelle1 voor de naamgeving 😉)
 
" Anaconda’s " zijn toch hele grote slangen ?

Wat is dit dan op de foto?

---
 
Goed om te lezen dat de wondjes goed gaan.

Pepper is al een aardig bakbeestje geworden :DD Ryukin modelleletje met die hangbuik

Dat is een afgebroken ananconda, je mis nog een stuk zo te zien. Is mijn eerste klusje van de dag. De gusto aan en ondertussen anaconda s vangen. Zit wat beperkt in tijd voor foto s te maken maar zal er aan denken om er ook eentje te posten. Als ik afhevel zie ik er wel eens uit de vis hangen en zet ik de stofzuiger er bij (niet op de vis) dan word het eruit getrokken. Die halen wel de 10+ cm.
 

Terug
Bovenaan