Giebeltje's Goudvis Avonturen


434E6D93-718F-412D-8C56-61695653A4B7.jpeg
ABA23EFA-489B-4585-9EE2-C188EB364E5F.jpeg
7803CBA1-846D-4CC8-953D-11E37D905B69.jpeg
4DA0F345-FF5A-4DDF-A460-5F40F0E193EA.jpeg

Vanmorgen zag ik dat Roodkapje’s kop zich toch wel mooi aan het ontwikkelen is. Van boven niet te extreem en van onder ook niet. Ze beweegt, eet en poept gelukkig goed, wordt niet gehinderd door de wengroei, en dat is het belangrijkste vind ik😀
 
Is toch een aardig bulleke met brains :love:

Mooi hoog en gelukkig inderdaad geen ellende met de oogjes of top zwaar. Hij heeft ook een beetje tuit lippen. Jammer dat die niet rood zijn. Mijn tokasin had dit leek net of hij lippenstift op had. Erg grappig om te zien.
 
Ach wat een mooierd is ze zeg! Gefeliciteerd!
 
Dank je. Inmiddels is ze zeker zo’n 26 cm lang en handtam.
 
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
Happy Fishiversary! Wat een schitterende magicarp is ze geworden!
 
Dank je! Ik ben heel benieuwd of ze nog groter wordt😀
 
"you're going to need a bigger bowl" :DD
Gelukkig heb ik geen Karper in mijn bak zitten… Maar ze heeft nog genoeg zwemruimte. Ik helaas niet, mijn huis staat een beetje vol. Een paar dozen in de gang met spullen van mijn Pa, we moeten inmiddels aardig manoeuvreren om overal bij te kunnen!
 
Gelukkig heb ik geen Karper in mijn bak zitten… Maar ze heeft nog genoeg zwemruimte. Ik helaas niet, mijn huis staat een beetje vol. Een paar dozen in de gang met spullen van mijn Pa, we moeten inmiddels aardig manoeuvreren om overal bij te kunnen!
Helpt het als we een gofundme opzetten voor een grotere bak voor jou? 🤗
 
Euhhh een groter huis misschien…😀?

Nee, als het echt niet meer past zal deze dame moeten verhuizen. Maar gelukkig heeft ze liters genoeg om in te zwemmen, en vermaakt ze zich prima. Ook de andere Sluiers zijn flink aan de maat, 21 en 18 cm of zoiets. Het is dus zaak ze goed actief te houden door voedsel op verschillende manieren aan te bieden en te zorgen voor afleiding. Ze reageren op de dagelijks terugkerende live muziek bijvoorbeeld.
 
Jeetje 26 cm! 😮 Dat is een flinke knoeperd!
 
Giebeltje wordt steeds professioneler met filmen. :DD

Maar wat een grote schubbenblub is dat geworden ja! Wow. ^^ En heel apart dat Bessie zich zo laat aaien. Dat hoef ik bij mijn ancistrus niet te proberen.
 
Dat is geleidelijk zo gegroeid. Eerst mocht ik voorzichtig haar kop aanraken, maar ze laat steeds meer toe. Maar alleen tijdens de waterwissel, en alleen als ze daar gaat zitten. Haar staart aanraken mag niet. En foto’s maken lukt ook niet altijd. Vanaf de voorkant foto’s maken vindt ze bijvoorbeeld meestal niet leuk, dan gaat ze gauw achterin zitten. Ze heeft echt een heel eigen karaktertje, heeft ook de mannelijke Ancistrus die ik tegelijk met haar kocht in 2019 systematisch uitgehongerd en om zeep geholpen. Ze jaagt soms achter de Sluiers aan, maar ze zoeken elkaar ‘s nachts wel op: zij tegen de achterwand, Nicolientje en Pepper vaak dicht bij haar. Ik ben best wel gehecht aan haar😀
 
Ben je bang dat ze ooit je bak uitgroeit, of heb je het idee dat ze niet meer zo hard groeit?
 
Nicolientje is nu ruim 2, ik denk zelf 2,5 inmiddels gezien het formaat waarop ze binnenkwam. Dus hopelijk nu uitgegroeid😀, ik merk ook dat de behoefte aan voer minder wordt nu ze ouder en groter worden, de kleinste en jongste (Roodkapje) eet momenteel het meest. Ik pas de hoeveelheid aan, en zorg er voor dat er steeds groenvoer naar behoefte is, zodat ze altijd kunnen snacken. En het maakt natuurlijk ook verschil dat dit een koudwaterbak is in het winterseizoen😀.
 
Laatst bewerkt:
Dacht ik dus dat er voor het kuitschieten actieve mannen in de bak nodig waren, want na het overlijden van Quick en het daarop volgende legsel van Nicolientje geen eitjes meer gezien, en bovendien dacht ik alleen maar dames in de bak te hebben… Ik kwam vanmorgen dus beneden en wat zag ik?

 
Wow! Was dat even een plottwist!
Wie dan? Hoe dan?
 
Wow, dat zijn een hoop eieren. :D Als ik google erop naga, lijkt het er inderdaad op dat ze ook zonder mannetjes in de buurt eitjes kunnen leggen. Hebben ze tijdens het leggen vast een leuk maaltje aan gehad!

Op het filmpje lijkt het alsof ze allemaal wit zijn, klopt dat? Ik dacht dat onbevruchte eieren pas later wit werden i.p.v. zo snel al. Heb je een idee welk vrouwtje het is geweest, en hoe oud is zij?
 
In ieder geval Nicolientje, want er lagen heel veel eitjes onder de plek waar zij tegenwoordig ligt te chillen. Maar er liggen ook veel eitjes onder de plek waar Pepper meestal ligt ‘s nachts. Eigenlijk liggen er eitjes door de hele bak heen. Nicolientje is van zomer 2019, en de andere twee zijn van 2020, dus ze zijn alledrie volwassen. Ze hebben overigens gisteren hun erwten niet gegeten…
 
Oh dus ze zijn nog best jong. :) Niet dat ze rondzwemmen met witte, bejaarde eitjes of zoiets.

Je zou de eitjes nog kunnen gaan oogsten, dan heb je vanmiddag kaviaar op je brood.
 
Op het filmpje lijkt het alsof ze allemaal wit zijn, klopt dat? Ik dacht dat onbevruchte eieren pas later wit werden i.p.v. zo snel al. Heb je een idee welk vrouwtje het is geweest, en hoe oud is zij?
Bij m'n maanvissen had ik soms ook wel dat de eitjes al heel snel wit werden, terwijl het op andere momenten langer duurde. Weet niet waar dat mee te maken had.

Ze hebben overigens gisteren hun erwten niet gegeten…
Is dat uitzonderlijk voor hen, om dat niet te doen?
 
Wie weet zijn de eitjes dan wel eerder gelegd? Ik moet zeggen dat het voor mij altijd even met de ogen knipperen is om de verse (doorzichtige) eitjes te spotten.
 
Wie weet zijn de eitjes dan wel eerder gelegd? Ik moet zeggen dat het voor mij altijd even met de ogen knipperen is om de verse (doorzichtige) eitjes te spotten.


Is dat uitzonderlijk voor hen, om dat niet te doen?

Ze eten normaal graag hun erwten op, maar gisteren hadden ze duidelijk geen trek. Misschien hebben ze inderdaad alledrie eitjes gelegd en zat hen dat gisteren dwars. Wij waren gistermiddag niet thuis, we kwamen ‘s avonds pas terug en op dat moment was me in ieder geval niets opgevallen. De vorige keer, in 2020 dus, had Nicolientje ‘s nachts eitjes gelegd, en die waren ook wit.

Ze hebben nu wel hun chocopellets gegeten😀
 
Vandaag weer een bak vol eieren, allemaal wit. Dus de dames gaan gewoon aan de leg als het voorjaar wordt… Ik zet het hier ook neer als een soort dagboek, dan kan ik de frequentie mooi bijhouden😀
 
Deze week maar eens wat minder gaan voeren, aangezien ze nu allemaal volwassen zijn. Scheelt ook in de vervuiling, kan de waterwissel met wat meer ruimte ertussen. Ik verwijder wrl dagelijks alle poepjes met zo’n 20 liter water. Dit is ook wat beter te doen voor als mijn dochter volgende maand voor een weekje de verzorging overneemt i.v.m. Bruiloft schoonzoon in Italië😀. De dames gaan nog steeds goed😀
 
Toch maar weer naar mijn oude 3-daagse waterwissel overgegaan, bevalt de dames in ieder geval beter. Wel een verandering in Roodkapje’s gedrag opgemerkt, ik zie haar namelijk nooit (meer?) grondelen, zelfs geen erwten eten. Ik vroeg me af wat ze dan wel eet. Vanmorgen zag ik haar dus keurig uit de drijvende ring pellets happen, ik de camera gepakt maar helaas, ik kon dit niet op film vastleggen. Wel heb ik het idee dat haar bekje wat vreemd is, en misschien speelt de hoge wen haar parten? De rechterkant van haar staart is en blijft onderontwikkeld. Eigenlijk is die staart vrijwel vanaf het begin rafelig, dus nee, geen rode aders of vinrot te zien maar misschien gewoon chronisch beschadigd door het veelvuldig tussen de waterpest zitten. Wat die wen betreft, misschien moet die toch wel een keer ingekort worden, ik wil toch binnenkort een keer naar Dino…

 
Zie niet zo snel iets gek aan haar bek maar jij kent je vissen beter natuurlijk. Lijkt wel een beetje topzwaar inderdaad de wen, al duikelt ze niet voorover (eerder achterover).
Ze blijven mooi! En wat zijn ze rustig, hoe vaak voer(de) je ze nu per dag?
 
Ze zitten nu op 1 x per dag, want ze lieten iets te vaak wat liggen naar mijn zin. De hoeveelheid ontlasting per dag is normaal en ziet er ook goed uit. Ik heb ook het idee dat de behoefte aan voer afneemt nu ze volgroeid zijn. Maar ze zijn inderdaad wel rustig, hoewel ze niet apatisch zijn. Ze reageren op wie er de kamer binnenkomt en lijken de dagelijkse portie gitaarmuziek wel te kunnen waarderen😀
 
Mooi gefilmd! ^^ Hadden ze het grootste gedeelte van hun voer al op, of eten ze altijd zo rustig? Ik weet haast niet wat ik zie, als ik dit vergelijk met de hongerige racemonsters die ik hier gewend ben.
 

Terug
Bovenaan