Zo, we zijn weer een week verder en het gaat goed. De filters draaien naar tevredenheid, en de nitrietwaarden dalen gestaag. Morgenvroeg maar eens de filters voorzichtig uitknijpen, en wat poepjes wegzuigen. Ik heb al heel lang een witte bodemschimmel en heb nu een bodemzuigertje met smalle opening gekocht om dat spul tussen de stenen uit te kunnen zuigen. Als straks de temperaturen dalen is die schimmel wel minder aktief, maar weg gaat hij alleen als ik de bak compleet leeg zou maken en ontsmetten, zodat er nergens meer sporen ( waarmee hij zich voortplant) zitten. Maar ik heb via berichten op dit forum begrepen dat die schimmel geen kwaad kan, dus verwijder ik wat ik kan, maak de luchtpomp morgen schoon en richt 'm op de bodem.
Inmiddels zijn we nu hopelijk op het definitieve bestand uitgekomen: onderin de bak leeft Mrs. Bessie Smith, mijn territoriale Ancistrus cf Cirrhosus dame, een echte bitch, die de hele bodem tot haar terrein rekent. Op de stenen en bladeren zit Brownie, de nieuwsgierige Rineloricaria sp. L010, die nog te jong is om geslachtskenmerken te laten zien, maar wel als enige in de buurt van Bessie mag komen. Middenin zwemmen Quick, de bronskleurige Fantail, Flupke, de oranje Oranda, en Tigger, de jonge Calico Fantail. Soms slapen ze bovenin, grondelen beneden of plagen Bessie. Ook spelen ze met de 8 Chinese Danio's, die meestal bovenin zwemmen. Alleen Ieniemienie, een klein danio-vrouwtje, zit overal met haar neus bovenop, en komt vanaf het begin als enige ook op de bodem, waar ook meestal een puntslakje rondkruipt.
Al met al een leuk stelletje bij elkaar, dat zich hier al aardig thuis begint te voelen.