Giebeltje's Goudvis Avonturen


Daarom heb ik die bodemzuiger er aan gekoppeld. Ik houd 'm zelf in de bak en kijk wat er meekomt. Zware deeltjes zoals voerpellets neemt hij niet mee, poepjes en dode bladeren wel. Het andere eind hing in de tuin, zo kregen de planten behalve water ook mest[SUP] :D [/SUP]
 
Daarom heb ik die bodemzuiger er aan gekoppeld. Ik houd 'm zelf in de bak en kijk wat er meekomt. Zware deeltjes zoals voerpellets neemt hij niet mee, poepjes en dode bladeren wel. Het andere eind hing in de tuin, zo kregen de planten behalve water ook mest[SUP]:D[/SUP]
Ik geef er ook mijn kamerplanten mee water, hoef ik ook geen pokon of andere onzin te kopen
 
Ja dat is hij inderdaad, maar in dit geval heb ik dus ouderwets geheveld door flink aan de slang te zuigen (en weet nu dus ook hoe salvinia natans smaakt :rolleyes: ). Het liep uitstekend door, tot de laatste druppel de tuin in en vervolgens dat eind aan de kraan gekoppeld en de bak weer gevuld. Ik zal manlief voorlopig toch maar niet lastig vallen met vragen over opvoerpompjes, want hij kreeg al bijna nachtmerries van die filters. Hij is nu bezig met een webcam op mijn pc te installeren, want die heb ik nodig voor mijn studie. Daar voelt hij zich toch meer bij op zijn gemak;)
 
Vanmorgen de takkebossen uit het aquarium verwijderd. Ik merkte dat de staarten van de sluiers beschadigden tijdens waterwissels, en zo hebben ze sowieso meer zwemruimte. Er bleef trouwens een hoop troep tussen hangen, dus it is wel beter voor de waterwaarden. Als het goed is gaan volgende week de cory's naar hun nieuwe huisje en er komt een javavaren voor terug. Dan zitten we op 7 vissen : 1 oranda, 1 fantail, 1 ancistrus, 1 rineloricaria en 3 danio's. Nou twijfel ik nog wat ik zal doen als de waterwaarden op orde zijn: de chinese danio' s uitbreiden tot 5 of nog een kleiner blijvende sluier erbij?
 
Ook maar druk met het aquarium zo te lezen. Fijn dat je een goed huisje heb gevonden voor de cory s. Ik heb ook al in de gaten dat onder het hout soort van afval berg ontstaat. Ik stofzuig elke dag even de bodem schoon maar niet bij het hout omdat daar de algeneters liggen en ik bang ben ze op te zuigen. De zwarte is erg moeilijk te spotten. . Onder het hout doe ik met een verversing. Ik spuit dan met de tuinslang met douchekop erop onder het hout zodat het in de hoek komt en hevel het dan nog even af.

Heb je nog last van hoge waardens dan?
 
Nog wel. Ik doe momenteel om de dag een 50 % verversing. Vandaag had ik geen tijd om te meten, maar eergisteren zat de NO2 op 0.25 na de 50% wissel. Misschien moet ik ze morgen een dagje laten vasten, Bessie is behoorlijk dik en ook 2 van de 3 cory's zijn goed aan de maat. De sluiers en de danio' s en ook Brownie zien er goed gevuld uit. Vanmorgen en vanavond heb ik een klein beetje Hikari balance gevoerd, een nieuw stuk courgette neerglegd en twee spirulinatabletten op de ruit geplakt voor Bessie. Zondagmorgen krijgen ze artemia en maandag is repashy-dag. Zondagmorgen voor het voeren doe ik weer een 50 % wissel. Ik hoop dat het scheelt dat er nu geen rottende planten of onopgegeten voer liggen op plekken waar de vissen niet bij kunnen.
 
Zo, we zijn weer een week verder en het gaat goed. De filters draaien naar tevredenheid, en de nitrietwaarden dalen gestaag. Morgenvroeg maar eens de filters voorzichtig uitknijpen, en wat poepjes wegzuigen. Ik heb al heel lang een witte bodemschimmel en heb nu een bodemzuigertje met smalle opening gekocht om dat spul tussen de stenen uit te kunnen zuigen. Als straks de temperaturen dalen is die schimmel wel minder aktief, maar weg gaat hij alleen als ik de bak compleet leeg zou maken en ontsmetten, zodat er nergens meer sporen ( waarmee hij zich voortplant) zitten. Maar ik heb via berichten op dit forum begrepen dat die schimmel geen kwaad kan, dus verwijder ik wat ik kan, maak de luchtpomp morgen schoon en richt 'm op de bodem.

Inmiddels zijn we nu hopelijk op het definitieve bestand uitgekomen: onderin de bak leeft Mrs. Bessie Smith, mijn territoriale Ancistrus cf Cirrhosus dame, een echte bitch, die de hele bodem tot haar terrein rekent. Op de stenen en bladeren zit Brownie, de nieuwsgierige Rineloricaria sp. L010, die nog te jong is om geslachtskenmerken te laten zien, maar wel als enige in de buurt van Bessie mag komen. Middenin zwemmen Quick, de bronskleurige Fantail, Flupke, de oranje Oranda, en Tigger, de jonge Calico Fantail. Soms slapen ze bovenin, grondelen beneden of plagen Bessie. Ook spelen ze met de 8 Chinese Danio's, die meestal bovenin zwemmen. Alleen Ieniemienie, een klein danio-vrouwtje, zit overal met haar neus bovenop, en komt vanaf het begin als enige ook op de bodem, waar ook meestal een puntslakje rondkruipt.

Al met al een leuk stelletje bij elkaar, dat zich hier al aardig thuis begint te voelen.
 
Ik zat daarstraks met de ipad in de hand, even geprobeerd wat foto's daarmee te maken...

image.jpegimage.jpegimage.jpegimage.jpeg
image.jpeg
 
Nou even van vis tot mens... die baasjes zitten lekker onderuit naar de tv te kijken, maar ik heb dus ook mijn relax-plek gevonden. We hebben hier een lekkere jet-stream, waar al die kleine visjes lekker in spelen, maar ik ga lekker in de stroming hangen, en zo wordt ondertussen mijn buikje gemasseerd. En dan kan ik ook nog gezellig meekijken naar de sport op tv...

DSC02020.JPG
DSC02023.JPG


Mijn vriendje Quick heeft trouwens wel een grote bek, vind je niet? En die kleine Tigger speelt graag met de Danio's, en stilzitten ho maar...

DSC02015.JPG
DSC02036.JPG


Brownie en Bessie zitten meestal onderin, daar heb ik geen last van...

DSC02016.JPG
DSC02031.JPG
 
Quick is inderdaad een man. Na wat jaag- en plaaggedrag van deze bronskleurige fantail, zag ik zojuist het bewijs: paaipukkels op de kieuwdeksels. Ik heb gauw wat foto's gemaakt met de ipad.

image.jpeg
image.jpeg
 
Vanmorgen was het Watervlooienfeest in onze bak. Iedere dinsdagmiddag in het seizoen krijgt mijn LFS verse watervlooien binnen, en dus krijgen mijn visjes op woensdagmorgen een heerlijke portie van dat voer. Ze zijn dan een flinke poos bezig met vangen. Op zondagmorgen krijgen ze levende artemia, dat vinden ze ook zo lekker. Het is heel leuk om ze zo bezig te zien.





DSC02049.JPG Actiefoto van Quick
 
De danio's gingen niet lekker, dus die heb ik uit de bak verwijderd. Daar zwemmen nu Quick, Flupke en Tigger vrolijk rond met Bessie en Brownie als gezelschap. De filters staan nu aan een kant en dat gaat een stuk beter. De witte schimmel op de bodem is nu gelukkig weg, en de vissen zwemmen actief rond. Ze groeien goed volgens mij...

https://youtu.be/o_MoYR7zXwE
 
Zie je nu waarom ik haar Flupke heb genoemd ( dat is die blonde in het kinderwagentje)? Meestal vind je alleen beeldjes van Kuifje, dus dit was wel een buitenkansje.
 
Zie je nu waarom ik haar Flupke heb genoemd ( dat is die blonde in het kinderwagentje)? Meestal vind je alleen beeldjes van Kuifje, dus dit was wel een buitenkansje.
Vraag me wel af, zijn dat stenen beeldjes of polystone of zo? Dan zijn ze behoorlijk kwetsbaar toch?
Ik had geen idee dat er zoveel te krijgen was op dit gebied.
 
Deze zijn van metaal en ook kwetsbaar, en als ik in de bak moet zijn zet ik ze natuurlijk opzij. Aan de linkerkant ligt mijn verzameling fluitjes en daar is nog plek voor. Als ik alleen even moet voeren zit er boven in de plank een gat waar ik het voer door gooi. Wanneer ik een tablet tegen het raam plak of echt in de bak moet zijn gaat de plank eraf en op de grond. Gelukkig hebben we geen katten of kleine kinderen in huis die mijn beeldjes er af kunnen lopen. Er zijn van die winkeltjes waar je allerlei stripfiguren kunt kopen. Deze heeft vooral Herge spullen, maar ook Asterix & Obelix, Disney, Suske & Wiske, Guust Flater, en een enorme collectie oude Barbiepoppen. Ze hebben klanten uit heel Nederland en ook daarbuiten volgens mij. Ze hebben ook oude en bijzondere sieraden, en vandaag kwam ik deze haarspeld tegen, die ik maar Giebeltje2 heb gedoopt:

DSC02076.JPG
 
Mooi hoor, je moet zulke plekjes maar weten te vinden.
 
Dit is Past Joys in Haarlem, maar als je googelt op stripfiguren, beeldjes, vintage sieraden e.d. kom je vast een heel eind. In oude binnensteden zitten vaak dit soort "snuffelwinkeltjes", ik ben ze in meerdere steden tegengekomen.
 
Een regenachtige zaterdagmiddag in Huize Giebeltje, en de sluiertjes zwemmen vrolijk rond ( Bessie zit even verstopt in het groen). Het lijkt of Quick steeds lichter van kleur wordt, ik ben benieuwd hoe hij uiteindelijk wordt. Flupke doet het ook goed, hij zwemt een stuk beter dan in het begin. Tigger is niet zo heel klein meer, maar duikt regelmatig de kruik in, op zoek naar achtergebleven lekkers...

 
:D dat afro kapseltje groeit flink hoog zeg. Zo te zien aan het witte wengroei krijg ie echt z on disco afro kapsel uit de jaren 60:D Wel fijn dat de oogjes vrij blijven.

Erg leuk om de video te zien.
 
Ik ben ook erg benieuwd hoe lang dat blijft doorgroeien. Toen ik voer kocht op de Vivariumbeurs heb ik de pakjes waarop stond dat het wengroei stimuleert maar links laten liggen. Het moet natuurlijk niet al te extreem worden. Flupke zwemt er redelijk handig mee, maar als het te groot wordt moet ik toch op zoek naar een oplossing.
 
Bah, vanmorgen een rotklusje: Flupke's wen was dusdanig gegroeid dat het steeds moeilijker voor haar werd om te zwemmen en ze moest dus regelmatig uitrusten. Bovendien begonnen de wangen ook zodanig te groeien dat haar ogen aan de onderkant bedekt werden. Ze had honger en kon niet goed meer eten. Grondelen ging ook niet meer. Ze raakte al verzwakt, en was topzwaar waardoor ze nu ook vaak ondersteboven ging. Ik kon het niet meer aanzien en heb haar dus heel snel uit haar lijden verlost:'(
 
Laatst bewerkt:
Bah, vanmorgen een rotklusje: Flupke's wen was dusdanig gegroeid dat het steeds moeilijker voor haar werd om te zwemmen en ze moest dus regelmatig uitrusten. Bovendien begonnen de wangen ook zodanig te groeien dat haar ogen aan de onderkant bedekt werden. Ze had honger en kon niet goed meer eten. Grondelen ging ook niet meer. Ze raakte al verzwakt, en was topzwaar waardoor ze nu ook vaak ondersteboven ging. Ik kon het niet meer aanzien en heb haar dus heel snel uit haar lijden verlost:'(
Wat een ellende Nina, heel veel sterkte.
 
Dank je. Dit was natuurlijk ook een impuls-aankoop geweest, want ik viel als een blok voor dat schattige koppie. Helaas heeft zo'n vorm ook consequenties. Als een dier hierdoor geen normaal gedrag meer kan vertonen, vind ik dat gewoon ontzettend zielig. Ik voorzag dan ook een lange lijdenweg, die ik haar nu bespaard heb. Maar het blijft naar om te moeten doen. Het was ook een hele leuke vis, dus R.I.P. Flupke. Voor mij geen Oranda meer, een gewone oranje fantail is het maximum aan kweekvorm dat ik hier wil hebben.
 
Bah, vanmorgen een rotklusje: Flupke's wen was dusdanig gegroeid dat het steeds moeilijker voor haar werd om te zwemmen en ze moest dus regelmatig uitrusten. Bovendien begonnen de wangen ook zodanig te groeien dat haar ogen aan de onderkant bedekt werden. Ze had honger en kon niet goed meer eten. Grondelen ging ook niet meer. Ze raakte al verzwakt, en was topzwaar waardoor ze nu ook vaak ondersteboven ging. Ik kon het niet meer aanzien en heb haar dus heel snel uit haar lijden verlost:'(

Wat een naar klusje Nina. :'( Maar een lijdensweg is ook te zielig.

Inderdaad doet z on bol kopje erg schattig aan maar kan veel ellende veroorzaken. Dan moet je wen trimmen met alle mogelijke risico s nadien. Wen vissen icm bodem gaat ook vaak fout. Blijft te vaak viezigheid of korrels zand etc. tussen die knobbels zitten wat kan gaan infecteren. Wen vissen beste in heel erg schoon aquarium, voorkomt dit soort toestanden.

Gezien jouw inrichting zou ik ook gaan voor een mooie sluier zonder toeters en bellen.

Een zware kop en op de rug hangen heeft vaak niets met elkaar te maken. Dit is meestal problemen met de zwemblaas. Zou even preventief wat vaker en meer verversen.
 
Daar heb ik ook aan zitten denken, maar ik zag dat haar rugvin steeds gewoon omhoog stond, haar kleur was normaal, de ademhaling ook en ze was verder gewoon actief. De wengroei zag er ook normaal uit, geen wondjes of rare plekjes, en ook de vinnen waren gaaf. Meestal zwom ze rechtop, totdat ze een bocht moest nemen, of voer van de bodem pakken en gewoon omkukelde. Daarna kwam ze wel weer overeind, maar het kostte haar veel energie. Ook de andere vissen zwommen en zwemmen nog steeds normaal door de hele bak heen, en Bessie is gewoon actief bezig onderin. Ik ververs wekelijks 50% en let daarbij op de temperatuur van het water. Vandaar de conclusie dat dit probleem met Flupke's wengroei te maken moest hebben en niet met het water.
 
Bedoelde ook niet dat het met watertje te maken had. Als ze echt op de rug drijven is dit meestal zwemblaas probleem. Dacht dat je dit bedoelde met onderste boven ging. Dit kan een bacterieel probleem geweest zijn. Dan preventief meer verversen om eventueel aangroei bacterieen te stagneren.

Het is altijd lastig te bepalen wat er precies aan de hand is/was. Een verzwakt visje is zo en zo altijd wat meer bacterie en parasieten ellende. Met afhevelen bij bodem stuur je gewoon wat meer ellende richting het riool. Een keer extra verversen is verder geen probleem.
 
Dit was in ieder geval anders dan toen ik haar net had. Toen kreeg ze ten eerste drijvend voer, en ten tweede was de bak nog niet stabiel, waardoor ze redelijk vaak aan de oppervlakte zat. Hierdoor kreeg ze vermoedelijk te veel lucht binnen, waardoor ze moeilijk bij de bodem kon komen. Daar was dus nu geen sprake meer van. Integendeel, ze had een plekje voorin gevonden waar ze bijna op de bodem lag, maar steeds rechtop. Ook had ze gewoon interesse in eten. Ze was naar mijn idee ook niet ziek, de schubben waren mooi glad en glanzend en haar ogen stonden helder. Ze was alleen wat verzwakt omdat ze niet meer goed kon eten. Vanmorgen voelde ze ook aan als een gezonde vis.
 

Terug
Bovenaan