Giebeltje's Goudvis Avonturen


Giebeltje

Well-known member
Lid geworden
30 juni 2019
Berichten
2,823
Locatie
Hakketakkebos
Toen ik hier voor de eerste keer op het forum kwam, heb ik in het voorsteltopic wel wat verteld. Ik ben even goudvis-loos geweest, en probeerde een tropisch, goed beplant aquarium op te zetten. Maar inmiddels zwemmen er nu toch weer twee leuke goudvissen in onze bak. Tijd om hier een keer het hele verhaal neer te zetten.
Vanaf mijn allereerste dag heb ik in een huis gewoond met vissen. Mijn ouders waren allebei geboren onder het sterrenbeeld Vissen en het was mijn vader die daar altijd met zijn aquariums bezig was.
Andrewina, Frits, Paulus.jpg


Zelf kreeg ik natuurlijk ook visjes, en in die tijd waren dat goudvisjes, in een kom. Ze heetten Goudhuidje ( sluiertje) en Zwarthuidje ( telescoop) en de laatste was natuurlijk heel snel dood. Goudhuidje werd steeds lichter van kleur, en ik vermoed dat hij of zij ook minstens een keer door mijn moeder werd vervangen door een ander visje na vroegtijdig overlijden tijdens een schooldag. Die viskom-perikelen hebben niet echt lang geduurd, want op mijn tiende kreeg ik een tienerkamer met daarin een klein aquarium met platy's en guppen. De eerste goudvis kwam pas toen ik in Breda ging studeren aan de kunstacademie. Dat was Flipje, een klein sluiertje, en ook hij zat in een soort kom, het oude aquariumpje dat mijn vader had gemaakt van het boordlicht van een oud koopvaardijschip dat hij op zijn eerste reis naar de sloop in Taiwan had gebracht.

DSC01734.JPG


Uiteraard hield Flipje het niet lang uit in dit bakje, en ik heb er later alleen nog maar guppy's en een mexicaanse dwergkreeft in gehouden toen ik een kantoorbaantje had. Op goudvissengebied was er alleen Bloep, een gewone goudvis die in een kom op tafel stond toen de kinderen klein waren. Hij werd opgevreten door Benny, de kat, helaas. Veel later, toen ik al grote kinderen had, nam ik van mensen in Amsterdam een aquarium met waterschildpadden over. Die stonken als de hel in de woonkamer, en kregen al gauw een plek buiten in de vijver. Ik had inmiddels in mijn woonkamer een open aquariumpje met 1 geadopteerde komeetstaart, Julius. Ik liet in die tijd een wandmeubel bouwen met plek voor het aquarium en voor het binnenhok van het huiskonijn. Toen kon het aquarium in de kast en mocht Julius daar in wonen. Julius kreeg al gauw gezelschap van Giebel en Nero, twee gewone goudvissen uit de dierenwinkel in het dorp. Daar kwam ook Japie, de Ancistrus bij. Al gauw zette ik er veel te veel vissen bij en dat liep natuurlijk op een ramp uit. Ik hield van alles in die bak tot kreeften aan toe.

Cassie de gele kreeft

bassie en japie 001.jpg


Hermes de Floridakreeft




Er zaten zelfs zonnebaarzen in ( Leo en Lea,genoemd naar een oud Herge stripalbum) als gezelschap voor Giebel de goudvis die inmiddels behoorlijk gegroeid was.



Giebeltje overleefde steeds alles. Het was een man, en ieder voorjaar had hij paaipukkels. Maar ja, zo'n visje heeft wel gezelschap nodig, en ik vond hem toch wel eenzaam.

DSC00740.JPG


Daarna kwam Shea er bij :



Toen heb ik nog een paar impuls-aankopen ( Roxy en Blue, beide komeetktaart-shubunkins) gedaan en, achteraf bezien, was dat natuurlijk helemaal niet goed voor de bak. Sowieso de beplanting alleen al, maar daar had ik me dan ook niet echt in verdiept.

DSC00733.JPG


En alsof dat nog niet genoeg was, adopteerde ik Teuntje, een enorme pleco die ooit als schattig klein algenetertje door een ouder echtpaar was aangeschaft en nu in een veel te kleine bak woonde. Bij mij had zij in ieder geval 200 l. water. Dat dit een enorme belasting voor de bak gaf, had ik niet echt door. Ik gooide er gewoon wat Esha 2000 in als er vinrot bij een van de goudvissen was:oops:, en dat is bij Giebel nogal eens voorgekomen...

DSC00739.JPG


Na al deze missers bleven er tenslotte 3 vissen over: Giebel de Goudvis, Japie de Ancistrus en Teuntje de Pleco. Giebel kreeg gezelschap van Jinx, alweer een shubunkin. Afgelopen voorjaar overleed Giebel op 17-jarige leeftijd, Japie op de leeftijd van 18 jaar en Teun op 16-jarige leeftijd. Toen wilde ik nieuwe ancistrussen, maar die gingen steeds dood. Er was dus iets grondig mis met de bak. Jinx kreeg gezelschap van Neo en ik ging hier op het forum informatie zoeken.

DSC01722.JPG


Toen pas besloot ik dat het beter was om voor de Goudvis Neo en de Shubunkin Jinx een vijver te zoeken, en ik plaatste een oproep op Facebook.



Gelukkig vond ik voor Jinx en Neo een gigantische prachtige vijver in de buurt, waar ze nu gelukkig rondzwemmen, en een paar goudvis-loze weken volgden. Maar mijn lieve Huisgenoot miste de goudvissen toch wel heel erg, en inmiddels hebben we twee mooie visjes erbij. In onze bak zwemmen nu:

Mrs. ( Bessie) Smith, de Ancistrus cf. Cirrhosus

DSC01752.JPG


Brownie de rineloricaria sp. L010

DSC01785.JPG


En sinds een paar dagen Quick

DSC01881.JPG


en Flupke, de Oranda.

DSC01880.JPG


Er zwemmen nog 3 Chinese Danio's en 3 Corydoras Sterbai rond. Mijn lieve Huisgenoot helpt wat hij kan om de filtering goed te krijgen ( misschien ooit nog eens een extern filter maar dat is nog een klusje) en momenteel gaat alles goed. We hebben weer goudvissen!
 
Leuk om de "geschiedenis" ook eens te lezen.
 
Zou een van de mooiste voorstel topics zijn geweest, maar nu een mooie intro om de vorderingen bij te houden :thumbs:
 
Ik ben mijn leven als vissenhouder aan het beteren, misschien word ik ooit nog wel een echte aquariaan:cool:
 
Ik ben mijn leven als vissenhouder aan het beteren, misschien word ik ooit nog wel een echte aquariaan:cool:
Vast wel, als je net als velen hier alle fouten die er zijn te maken hebt gehad, blijft alleen het goede over :D
 
Omdat wij zolang alleen met de oude Aquaflow 400 filteren in afwachting van de levering van een nieuwe morgen, was het water vanmorgen weer wat troebel. Dus dat werd weer een grote waterwissel. Gauw nog wat bacteriecultuur toegevoegd en alles is voorlopig weer in orde. Gelukkig zwemmen onze beide sluiertjes vrolijk rond. Ze zijn alert en verkennen de bak. Flupke, de Oranda, grondelt graag, terwijl Quick, de Fantail (?) graag aan de worteltjes van de Salvinia Natans knabbelt. Ook de andere bewoners ogen levendig. Vanmiddag ga ik weer een blokje repashy neerleggen, kijken wat de sluiertjes daar van vinden. Hopelijk is het filterprobleem binnenkort naar tevredenheid opgelost, en kan ik een keer 's avonds mooie foto's van Quick & Flupke maken.
 
Vandaag maar even wat fotootjes van het vissenvolk. Zowel Quick als Flupke zijn levendige, nieuwsgierige visjes die geïnteresseerd zijn in wat er zowel binnen als buiten de bak gebeurt.

DSC01903.JPG

Gisteravond heb ik ze een blokje repashy gegeven. Dat was voor de sluiertjes nog even wennen, maar inmiddels is het hele blokje schoon op gegaan. Flupke duikt steeds mooi naar beneden en neemt ondertussen een hapje repashy mee. Hij krijgt al een lekker bol toetje. Quick doet zijn naam alle eer aan, en als het me dan lukt om hem goed in beeld te krijgen, zit daar net weer Flupke bij die beweegt.

DSC01891.JPG

DSC01905.JPG

En hoe vinden de andere bewoners het? Black Bitch Bessie Smith is erg territoriaal, maar dat wisten we eigenlijk al. Inmiddels lijkt Quick het erg leuk te vinden om deze " boze buurvrouw" te plagen, hij zoekt haar steeds op, en zij verjaagt hem dan ( maar natuurlijk is hij haar te vlug af). Als het te veel stress oplevert, ga ik voer voor haar apart leggen, waar de sluiertjes er niet bij kunnen. Voorlopig eten ze in ieder geval om beurten, en ook de Cory's en de Danio's krijgen hun deel. Brownie de Rineloricaria gaat ook lekker, is nergens bang van en is alweer gegroeid.

DSC01914.JPG

DSC01931.JPG

Inmiddels loopt het Eheim luchtpompje weer lekker, en vinden de sluiertjes het heerlijk om in de bellenstroom te spelen. Filmpje is een beetje donker, maar Quick is in ieder geval goed te zien.

 
Nou, we hebben weer een goudvis-avontuur achter de rug...Toen ik Quick en Flupke meenam uit de LFS, vertelden ze erbij dat ze tweemaal daags sera spirulinakorrels kregen. Die had ik ook nog staan, maar ik kocht er meteen nog een potje van en wisselde dat af met diepvriesvoer, watervlooien, repashy en courgette. Een paar dagen geleden kon Flupke niet meer goed naar beneden zwemmen, en ook had hij niet veel meer gepoept en hij at ook niet meer. Ik herinnerde mij iets op het forum gelezen te hebben, en ging snel op zoek. Ik vond al gauw dat dit soort vissen geen drijvend voer mogen hebben. Stom van me! :stom:Vanmorgen heel vroeg heb ik Flupke in een grote emmer in een hoekje in de keuken gezet met een halve eetlepel gepelde gekookte doperwten. We moesten vandaag weg, en toen ik thuis kwam zag ik dat hij van de doperwten had gegeten en ook gepoept had. En hij zwom weer normaal. Vanochtend had ik in het aquarium al repashy en courgette neergelegd, dus toen Flupke vanavond weer het aquarium in mocht, sloeg hij meteen aan het eten. Eind goed, al goed, en de sluiertjes zijn weer blij:iloveyou:dankzij dit forum.
 
Heel leuke visjes. Dat is altijd schrikken als ze raar zwemmen. Omdat het jonkies zijn kun je wat vaker dan 2x per dag voeren. Kleine porties tot wel 6x per dag. Probeer gewoon preventief wat vaker in de week de doperwten te geven. Je kunt een bakje pellen en in de koelkast 3 dagen bewaren. Kun je gewoon in het aquarium doen. Ze vreten toch wel alles op en de bitch zal ze ook wel lusten.

Geef je ze ook nog gewoon goudvissen voer, iets van basisvoer met proteine?

Het verhaal drijvend voer zijn verschillende meningen over. Sommige stellen dan teveel lucht happen niet goed is maar sommige zeggen dat dit niet waar is. Dat raar drijven is meestal darm problemen. Kan ook vast zittende eitjes zijn.
 
Dat waren dus die Sera korrels, maar die drijven. Die heb ik daarom aan mijn dochter gegeven voor haar goudvissen in de vijver. Ik zag dat die Repashy vergelijkbare ingredienten bevat. Dus spirulina, vimeel en krill. Verder heb ik nog Sera O- nip (van die tabletten die je tegen de ruit plakt) in huis, en Sera spirulinatabs, en Sera gedroogde muggenlarven rondjes, die zinken ook. In de vriezer heb ik, naast de blokjes Repashy, nog blokjes rode muggenlarven en blokjes goudvisvoer waar ook rode en witte muggenlarven inzitten. Wat kan ik nog meer doen? Ik zag ook verpakkingen met zijderupsen, is dat wat? Doperwten heb trouwens al klaarstaan voor vanmiddag.
 
Ik weet niet zoveel van dat voer wat je geef. Maar volgens mij is dat een beetje een dieet voor je algeneters. Geen idee hoe dit met proteine zit.I k heb dit ook wel allemaal maar ik geef toch als basis sluierkorrels en de spirulina en insecten en de rest meer als snack, zo af en toe. Ik weet niet of dit suplementen zijn of echt basis voer.

Misschien is er iemand anders die je wat meer kan vertellen over het voer want je heb ook nog andere soortjes rond zwemmen. Misschien even een topic in voer gedeelte openen. Misschien dat daar wat meer voedsel expertise reageerd.

Ik heb net bij voer voor vis de zijderuspen besteld. Zijn daar vrij goedkoop in vergelijking met andere. Zal je laten weten of ze het lusten. Ik heb ook een zak van JBL dit zijn grote geperste brokken dit lusten ze wel maar denk te groot voor jou visjes. Je kunt ze wel breken. Maar dit voer ik ook matig. Is veel erg veel proteine.
 
Ik zag dat ze bij Bol ook nog de Hikari Fancy goldfish balance hebben, is dat wat?
 
Ja dat voer ik ook als basisvoer. Je heb verschillende kleuren zakjes, Groen, paars, rood etc. Ook voor die dikkop van je. Aquastorexl heeft een uitgebreide fancy fish, hikari lijn. Zijn korrels die zinken dus geen lucht. Niet de baby pellets nemen die zijn erg klein. Volgens mij hebben ze diverse soorten korrels. De hiakri is wat duurder.
 
Ik heb in ieder geval die Fancy goldfish Balance besteld. Die Repashy Soilent green zit ook veel in: spirulina, algen, krill, erwten, inktvis, rijst, eiwitconcentraat, vismeel en nog een heleboel meer. De kleine visjes eten het ook mee met de Ancistrus en de Rineloricaria. Zondag krijgen ze in ieder geval weer verse artemia, en ik zal zo nog wat erwten neerleggen. Gelukkig is Flupke weer normaal aan het eten en lijkt hij weer de oude.
 
Fijn dat flubke het weer goed doet. Even in de gaten houden en als het weer gebeurd kijken wat oorzaak kan zijn. Ligt meestal een verband met iets wat je voer. De ene sluier is de ander niet dus kan goed wezen dat quick er geen last van heeft en flubke wel. De bouw van flubke is ook wat gedronger dan de ander wat ws. van invloed is op ingewanden.
 
Dat vermoed ik ook. Wat dat betreft zijn standaard goudvissen wel gemakkelijker maar ja, die horen dus niet in een aquarium thuis. Dus met Flupke is er een nieuwe uitdaging op mijn pad gekomen. Quick is ook wat meer standaard van bouw. Voorlopig lijkt het wel goed te gaan, en zometeen is het gelukkig minder warm.
 
Inmiddels is het Hikari voer binnen, en ze vinden het lekker. Er hangt nu ook een grotere filter in de bak en de visjes voelen zich duidelijk beter. Ik merk wel dat Flubke toch wat moeite blijft houden met handig naar zijn voer toe zwemmen, dus ik denk inderdaad dat het zwemprobleem met zijn bouw te maken heeft. Voor mij zijn dit soort vissen echt nieuw, zelfs al waren mijn eerste visjes sluiertjes die in een kom zaten. Maar die mag je eigenlijk niet eens meetellen, want die hebben uiteraard niet lang overleefd. Flubke is wel levendig en zwemt door de hele bak heen, ik ben benieuwd hoe hij zich verder zal ontwikkelen. Hij zit nu in ieder geval met zijn hele snuit in het potje met repashy.
 
Goed dat ze meteen de hikari lekker vinden. Soms kunnen ze nogal kieskeurig wezen. Flubke is een oranda en die hebben meestal een beetje moeite met eten door die dikke kop. Maar ze redden zich er wel mee. Soms word de kop te zwaar voor het lichaam als ze teveel wen groei hebben en dan in ernstige gevallen groeit de wen voor de ogen en kieperen ze naar voren.

Sommige hebben dan een wen trim nodig :'(Dit is vooral bij de speciaal gefokte soorten dus maar duimen/hopen dat flubke dit probleem niet krijgt. Zo te zien heeft flubke weinig tot geen wengroei rond de kop maar meer boven op de kop.

Mag flubke ook wel oppassen dat het potje niet op zijn kop vast komt te zitten. Ze kunnen echt behoorlijk onhandig zijn.

Fijn dat je nu eindelijk een filter heb gevonden die je huis genoot kan hebben. Je heb toch niet de oude ingedraaide met alles eruit gehaald toch? De bacties die je nodig heb?
 
Nee hoor, die draait hier voorlopig nog lekker mee. Morgen bij de waterwissel gooi ik er nog een beetje bacties bij en van de filters blijf ik af tot woensdag. Dan zit die nieuwe (toch maar een Fluval U4) er een week in. Hij is inderdaad muisstil en doet het erg goed. Huisgenoot wil dat ik er nog een bijbestel als backup:D
 
Beter de oude een week of 3/4 mee laten draaien want na een week is die nog niet ingedraaid ben ik bang voor. Of je moet het oude filtermateriaal in je nieuwe filter kwijt kunnen.

Heb je druppeltesten NH3/4 en NO2?

Zou als je de oude eruit haal, die even in een emmer ofzo aan laten staan draaien. Zet je dit even ergens waar je huisgenoot er geen last van heeft als er maar stroom op staat. Dan kun je hem altijd weer terugplaatsen als er crisis komt.
 
Nee, die blijft inderdaad meedraaien hoor. Maar woensdag knijp ik ze even voorzichtig uit in een emmertje aquariumwater, hoewel, misschien kan ik die nieuwe nog even langer laten draaien voor ik dat doe. Dan doe ik ze om beurten. Zolang de sluiers nog klein zijn hebben ze ruimte genoeg, dus kan ik de beide filters en de luchtpomp gewoon laten draaien. Flubke zie ik trouwens regelmatig tegen de stroom in hangen.
 
Nog beter om 2 filters te laten draaien. Dan elke maand 1 filter de sponsjes uitknijpen.

Kijk eens of flubke veel gaapt/bek tuit. Ademt hij met beide kieuwdeksels of houd hij er eentje gesloten. Zie je hem veel met zijn kop tegen de bodem schuren? Soort van snoekduiken maken.

Is je NO2 goed?
 
Lijkt me een goed idee, ze hebben toch ruimte zat nu. Ik heb bij die Aquael-filter een tijdje terug ook nog biofiltermateriaal gekocht, daar zal ik die Fluval filter mee aanvullen. En later kan ik de ruimte van de spons in de Aquaflow nog vullen met turf in plaats van de oude vast niet meer zo actieve kool die er nu nog in zit.

Flupke gaapt overigens niet, en schuren doet hij ook niet. Hij eet goed en zwemt verder normaal, zij het wat onhandig door zijn bouw. Vanmiddag ga ik weer een waterwissel doen, dan test ik meteen. De cory's zwemmen trouwens steeds mooi onderin, vertonen natuurlijk gedrag en zijn relaxed aan het rondscharrelen. Ik verwacht dat de waarden nu niet zo slecht zullen zijn, we gaan het zien...
 
Hoezo turf in filter?

Rustig aan met de kool eruit halen. Is misschien uitgewerkt voor het doel maar zitten wel bacties in die je nodig heb. Haal je het eruit heb je weer een stuk minder bacties. Gewoon zo weinig mogelijk rommelen aan filters.

Je gaf aan dat flubke veel in de stroming van filter hangt. Dit mag niet te vaak zijn want dan is er iets aan de hand. Hij hoort te grondelen en een beetje te drijven en wellicht een tukkie op de bodem doen.

Ik heb geen verstand van corys. Zijn dit die vissen met z on giftige stekel? Als ze gestresst zijn dat ze gif afgeven?

Kijk even na want ze zijn nu nog klein maar als ze straks groot zijn en die andere visjes erg klein en er zwemt er eentje voor hun bek en ze willen even proeven dan lijkt me niet leuk een stekel in de bek of keel. Misschien heb ik wel een heel ander soort voor ogen hoor.
 
Het klopt wat Michelle zegt over de corydoras, alles corydorassoorten hebben gifstekels die ze uitzetten als z eopgeslikt worden, met het gevolg dat ze vast komen te zitten in de keel van de vis en beide vissen overlijden uiteindelijk.

Overigens zitten je corydoras ook met te weinig
 
Hmmm dat lijkt me inderdaad geen goed idee. Ik heb het nog even nagekeken, maar de corydoras sterbai is een van de soorten met gifstekels. Een effectief verdedigingsmechanisme, dat bij de aanvaller voor problemen kan zorgen, en daar zit ik toch echt niet op te wachten. Ik dacht mijn cory's uit te breiden tot 10 als het water weer stabiel was( er waren er een paar gesneuveld vorige maand), maar als ik het goed begrijp kan ik er beter een goed huisje voor zoeken. Jammer, want ze houden de bodem wel goed schoon. Ik had ze natuurlijk hier gehaald omdat ik eerst van plan was er een gezelschapsbak van te maken, maar toch weer gezwicht voor de sluiers omdat mijn man die wel kan zien en kleinere vissen niet. Zal ik dan de danio's ook maar meteen meeverhuizen? Die passen ook prima in de bek van een flinke sluier.

Inmiddels heb ik de waterwissel gedaan en van tevoren gemeten. Dat viel dus tegen. De nitrietwaarden waren aan de hoge kant, vandaar dat Flupke in de stroming hing. Brownie zat trouwens op het blad van een drijfplant. Na de wissel waren de nitrietwaarden een stuk beter, en zat Brownie meteen op de bodem. Flupke ging aan het grondelen, dus jullie hadden volkomen gelijk. Ik heb nog een flinke portie bacties toegevoegd:D
 
Laatst bewerkt:
Van danios heb ik ook geen verstand. De sluiers zullen nu niet bewust vissen opeten denk ik maar als er iets tegen de bek komt ben ik bang dat ze toch even gaan proeven of het eetbaar is. Hoogst waarschijnlijk zullen ze het wel uitspugen maar die met de gif stekel lijkt me wel link als die inmiddels de stekel in de bek of keel van de sluier heeft geboord.

Als je waardens hoog waren zou ik elke dag even meten want NO2 kan erg snel oplopen bij sluiers. Probeer deze onder de 0,1 te krijgen/houden.Je kunt grote verversingen doen zelfs 100%. Logisch denken, als NO2 op 0,4 staat en je ververs 50% hou je 0,2 over en de dag erna zal het wel weer meer opgelopen zijn. Soms zul je dagen achter elkaar moeten verversen.

Misschien kan @nicolientje je wat meer vertellen over die corys. Volgens mij laten ze ook gif los in water als ze zich bedreigd voelen en dit heeft misschien ook invloed op je waterwaardens. Met dat grondelen van de sluiers zullen ze zich denk toch bedreigd voelen als die lompers dicht bij ze gaan grondelen.
 
Van danios heb ik ook geen verstand. De sluiers zullen nu niet bewust vissen opeten denk ik maar als er iets tegen de bek komt ben ik bang dat ze toch even gaan proeven of het eetbaar is. Hoogst waarschijnlijk zullen ze het wel uitspugen maar die met de gif stekel lijkt me wel link als die inmiddels de stekel in de bek of keel van de sluier heeft geboord.

Ze slikken de vis met de kop als eerste naar binnen, op dat moment zet de cory zijn stekels uit maar juist daardoor krijgt de goudvis hem niet uitgespuugd omdatie juist door die spuugbeweging de gifstekels in zijn keel boort
Als je waardens hoog waren zou ik elke dag even meten want NO2 kan erg snel oplopen bij sluiers. Probeer deze onder de 0,1 te krijgen/houden.Je kunt grote verversingen doen zelfs 100%. Logisch denken, als NO2 op 0,4 staat en je ververs 50% hou je 0,2 over en de dag erna zal het wel weer meer opgelopen zijn. Soms zul je dagen achter elkaar moeten verversen.

Misschien kan @nicolientje je wat meer vertellen over die corys. Volgens mij laten ze ook gif los in water als ze zich bedreigd voelen en dit heeft misschien ook invloed op je waterwaardens. Met dat grondelen van de sluiers zullen ze zich denk toch bedreigd voelen als die lompers dicht bij ze gaan grondelen.
Als corydorasjes gestressed raken (dat kan letterlijk door alles zijn, zelfs al bijvoorbeeld door het verplaatsen van planten) laten ze een giftig stresshormoon vrij, dat is een waarschuwingssignaal voor de rest van de groep "kijk uit er is gevaar" waardoor de hele groep (in de natuur) het op een vluchten zet. Maarja in een aquarium valt niet te vluchten en blijven ze zwemmen in hun eigen gif waar ze uiteindelijk ook aan overlijden.
Nu klinkt dit nogal dramatisch maar dat valt wel mee, met 3 sterbai's zal er niet dermate veel giftig stresshormoon vrij komen dat ze eraan overlijden maar het is hoe dna ook raadzaam om standaard 24 uur over acttieve kool te filteren als je in je bak heb zitten rommelen (better safe than sorry) En ook niet vergeten die kool daarna weg te gooien want koolheeft maar een beperkt opnamevermogen en is daarna verzadigd. Wijzelf filteren standaard over uvc als we in de bakken hebben zitten klooien, dat werkt net zo goed, maar ook zo'n uvc-lamp heeft geen eeuwig leven en moet na een jaar vervangen worden
 
Ik heb inmiddels een dorpsgenoot gesproken die haar groep sterbai wil aanvullen, dus die verhuizen volgende week. De danio's zijn gelukkig niet giftig, maar ik heb er ook nog niemand voor. Die blijven voorlopig nog hier. Er staan nu twee filters met actieve kool te draaien, en ik ga morgen een nieuwe slang kopen die ik alleen ga gebruiken om het aquarium te legen in de vijver en weer te vullen met kraanwater. Ik kan zelf door peesontstekingen geen emmers sjouwen( zit 6 weken met een spalk rechts daarna 6 weken links) en manlief vindt meer dan twee keer per week zelf ook te zwaar worden. Ik had ergens ook gelezen dat er verschil zit in tuinslangen die je kunt gebruiken, klopt dat?
 
Gelezen, thnx. Onze tuinslang is gewoon zo'n gele, en alleen gebruikt voor het aquarium. Dan hoef ik geen andere te halen gelukkig. Kijken of ik de bodemzuiger erop aan kan sluiten.
 
Yes, gelukt! Dat ik dat nou niet eerder had bedacht, scheelt een stuk sjouwwerk. Nitriet was inderdaad weer aan de hoge kant, dus de helft ververst. Dat was gelukkig snel gepiept, dus morgen nog maar een keer, net zolang tot die nitrietwaarde op 0 staat. Manlief was ondertussen toch maar een straatje om gegaan :D maar alles was helemaal opgeruimd toen hij terugkwam. Man blij, visjes nog blijer.
 
Ik gebruik zelf hier voor afhevelen en vullen de aller goedkoopste groene van de Action en dat gaat daar prima mee hoor. Bij nieuwe slang eerst goed doorspoelen en gaan met de banaan.
 
Volgens mij is je man nogal van de techniek. Ik gebruik een opvoerpompje op slang. Wellicht vind je man het zo leuk/interesant, dat pompje dat hij gaat verversen :D Beter trachten zaken te delegeren :cool: Die van mij trapt er helaas niet in maar die is dan ook niet technisch :juggle:
 

Terug
Bovenaan