Wat is er nieuw

Gino's vizzle (Gino88)

Mooie foto s Gino en ik zie veel hout en steen bij de goudvissies. Nu raad men dat bij sluiers vaak af maar zijn deze dan niet zo lomp?
Ha, sluiers... die lomperiken. xD Nee dat onhandige valt bij normale goudvissen wel mee. Heel soms missen ze een schub of hebben ze een klein wondje. Dat is over een heel jaar gezien op één hand te tellen denk ik. Ik zou ze er de schuilplaatsen niet voor willen ontzeggen. Maken ze veel gebruik van. 🙂

Voor het eerst in tijden heb ik weer wat babyvisjes. ^^ Zwaarddragers dit keer, ongeveer 20. Had de zwangere moeder expres een tijdje apart gehouden, zodat de kleintjes niet zouden worden opgevreten. Een keertje visjes overhouden is ook wel eens leuk.

Mochten mensen t.z.t. gratis zwaarddragers willen, stuur maar even een PM! 🙂 Meer dan 4 of zo hoef ik er zelf niet te houden.

wat een cuties!

Het nestje zwaarddragers is nu 2,5 maand oud. Het beginnen zo langzamerhand echte vissen te worden. Maar wat groeien ze traag zeg. 🥲

En nog wat foto's van de andere bakken. 🙂

20240509_135111.jpg

20240429_124917.jpg

Om de stroomkosten een beetje te drukken, heb ik appartementjes gebouwd om te verhuren. 😉

20240510_013944.jpg

Gary de garra en Schillie zijn dikke mik.

20240510_020017.jpg

Last but not least, bewegende beelden van de synodontis. ^^ Die is erg schuw.

Laatst bewerkt:
Thanks. 🙂

@NathaliePip ze is een muskusschildpad (Sternotherus odoratus).

Mooi om de garra en de muskus zo vredig naast elkaar te zien👍

Leuke en interessante mix van beestjes.
Maar wat is die vis van de 2e foto van boven ongelooflijk náákt.....

Ja apart hè, er zit totaal geen pigment in. Het is net een zwemmende visfilet. 🙈

Paar veranderingen in het visbestand. 🙂 De zwaarddragers heb ik bij nader inzien maar weer weggedaan. Ze zijn vervangen door variatus-platy's. Reden is o.a. dat die wat kleiner zijn (en dus breder inzetbaar zeg maar) en ik was het gekibbel onderling van die zwaarddragers een beetje beu. :'-)

Here they are:

Ik ben begonnen met 4 platy's en inmiddels hebben die een stuk of 30 kleintjes, dat gaat best hard. Het idee is om de platy's te gaan verdelen over de twee andere bakken. Dan kan ik de Rio 240 opheffen om ruimte te maken voor een relaxstoel, of een vistribune of zo. 🙂

Andere verandering is dat ik, met pijn in het hart wel, een groot deel van de goudvissen weg heb gedaan. :-0 Die zijn naar een mooie vijver gegaan van +- 100 m². Meer zwemruimte voor hen, en het geeft mij wat speling om vissen te combineren. Het scheelt ook een hoop vissenvoer merk ik. Maar ik mis ze wel! Het is een hele andere bak geworden zo. Wellicht dat ik weer met echte planten kan werken nu de slopers uit de bak zijn.

....Ahum, ondanks de plannen om qua goudvissen in te krimpen heb ik er laatst toch nog een bijgekocht, haha. Ik kwam in de LFS een dubbelstaart-shubunkin tegen. Die kon ik daar niet laten zitten. Nu heb ik in totaal nog drie goudvissen, waarvan twee dubbelstaarten. Of het werkelijk wakins zijn, of fancy-hybriden, dat weet ik niet helemaal zeker. Eerste foto is de nieuweling en op de tweede zie je ze samen. (Ik heb weer eens een nieuwe telefoon en deze heeft de slechtste camera ooit. 😏)

20240906_190759.jpg

20240906_190757.jpg

Ondertussen moeten we schillemans ook tevreden houden. Dit keer heeft ie een drijvende boomstam gekregen. Hij is er niet meer uit te slaan.

20240804_125931.jpg

Het langetermijnplan is om de schildpad een keer in de grote bak te kieperen. Alleen moet ik dan waarschijnlijk meerdere soorten vaarwel zeggen. Zoals de weeralen, die ik juist zo leuk vind. Voorlopig maar even zo houden.

Laatst bewerkt:
Goedemorgen John. 😄

De grootste slopers zijn weg uit de goudvissenbak. Nu kan ik zowaar weer dromen over een inrichting met planten. 😎 Als eerste probeersel heb ik een bos vallisneria aangeplant om te kijken wat dat doet. De verlichting was niet veel soeps dus die heb ik maar naar 100% gedraaid, wat hopelijk genoeg is.

Tot nu toe is het elke dag plantjes terugzetten die bovenin de bak drijven. :'-) De immer gravende wormpjes (weather loaches) vinden het namelijk reuze interessant allemaal...

20240929_160726.jpg

Ja herkenbaar dat planten slopen Gino en ik geef nu 3x per week sla of doperwten in de hoop dat ze de planten met rust laten.
Even een off topic vraag misschien maar we hebben 3 sluiers van zo n 15cm. Hoeveel voer zou jij die per dag geven als je rekent in theelepels?
Je leest daar veel verschillende adviezen over namelijk. We geven granulaat van Bassleer.

Poehhh, jij weet eigenlijk meer van sluiers dan ik beste John. 😀 Maar een mogelijke stelregel voor vissen is dat je ongeveer twee oogbollen aan droogvoer geeft. Dus twee hoopjes granulaat van die omtrek zeg maar.

Ik meet het zelf niet precies af hoor. 1x per dag gaat er gewoon een berg voer in die alle vissen samen een paar minuten kost om op te eten. De snelle eters zullen dan wellicht wat meer binnenkrijgen dan die twee oogbollen.

En elke vis is weer anders, dus het is ook een beetje je gezond verstand gebruiken denk ik. Die worm op de foto hierboven heeft bijvoorbeeld kleine oogjes en een groot, dik worstenlijf. En het is een hyperactief beest. Als ik die twee oogbollen per dag geef, dat gaat niet werken. Terwijl een vis met schotels van ogen juist weer minder mag.

Ik las laatst je gesprek met Olympus over de groei van je goudvissen. Het is natuurlijk zo dat meer eten zorgt voor snellere groei. Wat dat betreft doe ik het altijd rustig aan, omdat het voor de gezondheid van een vis weinig uitmaakt of je een snel groeischema volgt of niet. Als ze maar genoeg krijgen voor de basis.

Ik las laatst je gesprek met Olympus over de groei van je goudvissen. Het is natuurlijk zo dat meer eten zorgt voor snellere groei. Wat dat betreft doe ik het altijd rustig aan, omdat het voor de gezondheid van een vis weinig uitmaakt of je een snel groeischema volgt of niet. Als ze maar genoeg krijgen voor de basis.
Je bent scherp Gino 😉
Ja ik schrok van hoeveel hij gaf met een dessertlepel dus vandaar mn vraag omdat ik zoveel diverse antwoorden lees.
Ik voer altijd 2x per dag en denk dat dit wel 6 oogbollen zijn op 3 Sluiers maar geef nu nog wat extra. Op gaat het wel bij ze en dan krijgen ze nog 3x per week groen zodat ze de planten met rust laten.

Echt een mooie bak en wat een grote vissen! Heel mooi.

Molly's! Voor het eerst in 20 jaar of zo heb ik ze weer. Geven wat extra leven in de gezelschapsbak. 👌 Heb vooral black molly's gehaald, maar ook een paar gekleurde voor de afwisseling.

20241209_182243.jpg

Verder ben ik een beetje aan het klussen geslagen. 🙂 Heb een nieuwe kap + zonneweide gemaakt voor de schildpaddenbak.

20241209_193908.jpg

20241209_193657.jpg

Ik ben nog niet helemaal klaar; het is bijv links van de groene helling wat rommelig, met al dat hout. Uiteindelijk wil ik in de kas (want het is eigenlijk een plantenkas) een kleine jungle creëren. ^^

En al doende leert men... In het begin was de nieuwe zonneweide nog een beetje een "death trap":

Ondertussen ben ik ook aan een filterprojectje bezig. Sponzen snijden, buizen plakken etc. Het idee is om met een groot vijverfilter meerdere potfilters te vervangen.

1000017166.jpg

1000018340.jpg

Dat is een flinke bak zo te zien voor de schildpadden.

Dat zullen ze wel waarderen!

Dat is een flinke bak zo te zien voor de schildpadden.
Valt nog mee. ^^ Het is een rio 300 (120 x 50). Ik zou nog iets groters willen op termijn. Het zijn best fanatieke zwemmers.

Dat zullen ze wel waarderen!
Ja en nee. :DD 's Nachts en in de schemering weet de schildpad het droge gedeelte goed te vinden. Ik heb er een camera op staan en zie hem dan rondklauteren. Maar juist wanneer de zonneweide op z'n best is --met de lampen aan-- moet ie er niks van hebben. Dat zie je vaker bij deze soort. Ik denk dat ik de warmtelamp maar een eind ga dimmen, anders brandt ie voor jandoedel...

Valt nog mee. ^^ Het is een rio 300 (120 x 50). Ik zou nog iets groters willen op termijn. Het zijn best fanatieke zwemmers.
Ja en nee. :DD 's Nachts en in de schemering weet de schildpad het droge gedeelte goed te vinden. Ik heb er een camera op staan en zie hem dan rondklauteren. Maar juist wanneer de zonneweide op z'n best is --met de lampen aan-- moet ie er niks van hebben. Dat zie je vaker bij deze soort. Ik denk dat ik de warmtelamp maar een eind ga dimmen, anders brandt ie voor jandoedel...

Je zou een infrarood warmtekamp kunnen testen, misschien houdt ie niet van t felle licht.

Dank voor de ideeën. 🙂

Ik heb de lampen al vrij zwak branden. En als hij aan het oppervlak zit, steekt hij vaak voor langere tijd zijn hoofd boven water, hij is er niet vies van zeg maar. Het ding met deze soort is dat ze overdag niet graag uit het water komen (de meeste populaties tenminste) omdat dat onveilig voelt. Daar kun je dus maar beperkt iets mee beginnen. Echt warmteminnend zijn ze ook niet. Die warmtelamp is er dan ook meer voor de zekerheid dan omdat het echt nodig is.

Hmmm wat ik wel nog kan proberen is de drijvende zonneplaats (de stapel hout) beter maken.... wie weet trekt dat haar meer aan.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan