Op de kleurslag die ze heeft, komt niet voor in het wild.
Bij wildvang en nakweek zou ik 1 x per week 50% doen in een stabiele bak en bij volgroeide vissen. Bij wildvang niet op 100% kraanwater, want dat zullen ze minder fijn vinden, maar ook afhankelijkheid van het vanggebied.
In een te kleine niet stabiele bak met nitriet adviseer ik ongeacht de soort om eerst dit onder controle te brengen, daarna pas als alles stabiel is om de waterwaarden in orde te gaan maken.
Ik weet het niet 100% zeker, maar denk dat er best veel veranderd is op basis van kennis en meetmethoden tussen 10 jaar geleden en nu.
Heb je een 1000 liter bak met 10 volwassen vissen die 2 x per dag eten krijgen, dan komt het helemaal goed met 30% waterwissel per week.
Deze TS heeft 2 volwassen en verder jonge vissen die ze maar 4 x per dag voert in totaal 200 liter water met nitriet problemen.
Ik voer in de Eheim 8 tot 10 x per dag met 80% wissel per dag. 100 jonge vissen van nu 4 maanden oud en rond de 5 cm
In de Akva voer ik 4 x per dag met totaal 10 discusvissen en een dikke 50% waterwissel per week.
Maar het lijkt mij sterk dat je bij wildzang 1x per week 30% wisselt en bij na kweek 2x2/3 per week moet wisselen.
Dit hangt dus van de omstandigheden af (bak/leeftijd vissen/vis bezetting/hoeveelheid voer) dat ik dit geen vergelijk vind, maar dat is mijn mening.
Gezien WV vaak volgroeid is en de nakweek jongen van de TS niet, vind ik het zelfs logisch dat ze heel veel moet verversen. Kijk maar naar het groot brengen van maanvissen als voorbeeld van een niet discus, dit lijkt hier heel sterk op