ik ga punt per punt even doornemen:
ik ben de punten helaas gauw kwijt geraakt.......
Ik heb een hele diepe zucht geslaakt en ga nogmaals kijken of je "bereikbaar" bent.......
Tetra's zijn neon deze gaan in een grotere bak dan 60 afmetingen heb ik niet is een langwerpige bak zou 80 ltr kunnen zijn geen idee.
Wordt dit een apart aquarium voor deze vissen of is dit een Q bak?
Even flauw gezegd: je hebt al genoeg problemen op dit moment, waarom een probleem erbij pakken? Ik zou het NIET doen.
Met de vuistregel 1 liter per CM vis en een neon die theoretisch 4 a 5 cm kan worden, maar laten wij er nu eens 3 voor nemen, heb je dus gewoon 300 liter netto water nodig. Dit heb je niet en anders kan je hier beter je discusvissen in doen.
Som van alle feiten is bij mij super simpel NU niet DOEN...........
ik doelde met de meting van mijn water op strips van esha.(zijn enkel indicatoren dus betrouwbaar voor 60% en 40% common sence)
Dat een stripje niet heel betrouwbaar is, dat klopt. Maar als een niet betrouwbaarstripje nitriet en nitraat laten zien, dan kan je ervanuitgaan dat dit in serieuze hoeveelheden aanwezig is, zo betrouwbaar zijn ze nou net weer wel.
Oftewel, je niet betrouwbare strips vertellen dat je een serieus NITRIET probleem hebt WAT je ZO SNEL MOGELIJK moet oplossen.
Welke druppeltesten zo ook voor de medicatie die de handelaar me adviseerde gezien ze duidelijk onderheven zijn aan stress.
Dat ze stress hebben en ziek zijn wist ik in je eerste post al, maar wat je hier bedoeld met druppeltesten is mij volslagen onduidelijk.
Schommelingen water temp, druk verkeer voor hun aquarium, de waterwissel zou ook stress veroorzaken volgens de handelaar.
De eerste is een serieuze waar ik in mee ga, de andere niet. Dat is feitelijk onzin, zeker na wat tijd en zeker als ziekteoorzaak.
Zet hier slechte waterkwaliteit maar met stip op nummer EEN. Gevolgd met een verkeerde temperatuur en voeding die je geeft, maar daar kom ik later op terug.
en in dit geval 1x online
Ik koop 98% van mijn aankopen voor het aquarium online, dus dat is op zich niet raar, ik denk zelf hoe vervelend ook voor de winkeliers, veruit de goedkoopste oplossing. Maar weet wat je koopt en ga hier met doordacht verstand mee aan de slag.
Primair is jouw basis niet in orde. Daar zit HET probleem. Het filter wat lekt nu als CRAP betitelen op basis van dit feit vind ik zelf niet heel terecht. Misschien flauw, maar wie koopt er nu een SunSun met discusvissen.... (maar dat is mijn persoonlijke mening)
Prima, ik heb ook enkel tweedehand bakken in huis, niets mis mee in mijn optiek
sjakamaka waar heb je het over ;-)?????
Ik begrijp niet wat je bedoeld en naar welke uitspraak ik dit kan of moet linken, sorry
Daar heb ik ook NIETS over gezegd, dus wat voegt dit toe?
en doen raar in de RIO bak als het licht uitgaat dan schieten ze als bliksemschichten van boven naar beneden(dus kunnen iets anders hebben stress???)
Dit zou zomaar eens met minder fijne waterwaarden te maken kunnen hebben. Dat ze de overgang niet heel fijn vinden dat kan, maar zo heftig reageren is helemaal niet logisch en geeft aan dat er meer aan de hand is, naar mijn mening.
Terugkomende op de new bees neon's dus die gaan alleen in die verse bak en op temperatuur, geen grind zand of andere zaken in die bak dus enkel-> water met de bacteriën van de gezonde bak vermengt met kraanwater vis en bruissteen, filter en verwarming.
Nogmaals, ik zou het niet doen, de bak is te klein, je totale hoeveelheid problemen te groot en je hebt geen passende bak voor deze 100 vissen
Ik ga wel middel tegen flagedingen halen voor de discus, gezien stress dus gaten ziekte kan veroorzaken(zie allemaal spookbeelden voor me als ik hier aan denk)
Welk middel kan ik het beste halen en is dit dan niet schadelijk voor de bijvissen in de RIO?
Stress is geen bron van gatenziekte. Een tekort aan mineralen en vitaminen wel. Dit kan ontstaan omdat dit niet in de waterkolom aanwezig is of door bijv. flagellaten welke in de darm leven en zorg dragen dat de vis dit niet meer goed kan opnemen.
Dat jij flagellaten hebt, daar ben ik redelijk zeker van, maar daar kom ik later op terug. Welk medicijn kom ik ook later op terug.
gezien ze dus veel granulaat laten liggen als ik het ze geef,
Een discus kan een hele sterke voorkeur voor eten hebben. Als jouw vissen geen droogvoer of specifiek granulaat willen eten, dan moet je dan op dit moment ook VOORAL NIET voeren is mijn mening. Dit verontreinigd je water sterk en geeft alleen maar meer problemen.
Als je ze op granulaat wil krijgen moet je daar met een doordacht plan vanuit een gezonde situatie aan werken, maar niet zoals het nu is
Jouw bak is 28 graden en je voert runderhart. Runderhart kan door een vis vanwege de vetten die niet voldoende vloeibaar worden bij deze temperatuur niet verteerd worden. Dit betekent dat de darmen een geweldige bron zijn voor ongedierte die hier zich heel snel zullen vermenigvuldigen en enorm van dit niet verteerde voer zullen genieten. Deze zullen jouw vis verzwakken, nog harder gaan vermeerderen en uiteindelijk zal de vis dit niet meer aankunnen en het loodje leggen.
Als je hart voert, moet de temperatuur minimaal 30 graden zijn, hieronder krijg je ALTIJD problemen na korte of langere tijd.
Dus, ik durf met aan zekerheid aangrenzende waarschijnlijkheid te zeggen dat jouw vissen zowel flagellaten als nematoden (wormen) in de darmen hebben. Hierdoor wordt hun immuunsysteem verzwakt, hierdoor groeien deze nog sneller en hierdoor wordt de vis weer zwakker. Dit gecombineerd met het koude ververswater en de mindere waterkwaliteit staat garant voor SUCCES -> de verkeerde kant op........
Dat vechten levert ook stress op denk ik
Nee niet echt stress of je moet een pispaal hebben. Maar dit is natuurlijk gedrag, het bepalen van de rangorde in de groep. Of je nou 5 of 10 vissen hebt, dit komt voor, alleen in een grote school is dit gedrag anders en heb je veel minder kans op een echte pispaal die wel kapot gemaakt kan worden hierdoor.
1 oranje kleine is dan ook de pisang en verstopt zich voor de rest.
De pispaal. Waarschijnlijk zit deze al niet lekker in zijn vel door stress, flagellaten en wormen en dan is deze 'druk" bij de rangorde bepaling te veel
Het koppel checkers die zijn volwassen en die corrigeren de kleine kemphanen
Nee, ze corrigeren niet, ze laten zien dat zij de baas zijn, gewoon het gedrag van rangorde bepaling
daar maak ik me het meeste zorgen
Ik niet, ik maak mij veel meer zorgen over je waterkwaliteit, en de reeds naar mijn mening aanwezige ziekteverwekkers welke de vissen proberen te "overwinnen"
dus grotere bak is wat ik zoek
Kijk op marktplaats of een vergelijkbaar iets voor jullie in België. Als dit echt is wat je wil, dan is dit voor einde van deze week geregeld, zo veel staat er te koop
Ik kreeg het advies dus wel die granulaat te blijven aanbieden dus doe dit ook dit is zoiets als kindje wil geen spruitjes eten principe ;-)
Als ze gezond zijn, en dan gemengt met diepvries als eerste voer in de ochtend, maar onder de huidige omstandigheden zeg ik NIET DOEN
dus denk dat hier de adders zitten zo ook het gevaar van die gaten ziekte
Nee, zie uitleg hierboven ergens.
Temperatuurschommelingen zijn de boosdoener in 10% stress de overige 40% daarnaast de waterkwaliteit in mijn geval dus die factoren bij elkaar.
Doe hier dus PER DIRECT wat aan, dit kan je beïnvloeden, ook zonder extra extern filter
Ze staan niet dik of opgeblazen, ze reageren wel beetje nieuwsgierig maar schrikken veel van Joost mag weten wat(de hond voor de ruit, mijn gezicht ;-))
Dit heftige schrikken, gaat dit ook nog gecombineerd met het schuren langs het hout of de bodem?
eten dus door hun weigering voor granulaat te weinig dus hebben honger
En verzwakken, dus is het nu zaak om ze alleen te eten wat ze lusten, zodat ze hierdoor sterker worden en mogelijk in staat komen om het ongedierte en de kuren aan te kunnen
Ik ververs mijn water wel met koud leiding water, moet ik dit warm of zo in emmers doen en aflaten koelen en dit dan als verversing gebruiken?
Dan is de temp van het water dezelfde als bij afzuiging.
Ik zou het gewoon mengen, koud en warm bij elkaar in de emmer zodat je met een temperatuurverschil van maximaal 1 graden celcius zit ten opzichte van je water. Kan je gewoon met de thermometer meten in de emmer.
Gedrag; ja discussen schieten schichtig weg en keren dan langzaam terug
Zoals eerder gevraagd, schuren ze hierbij. Ik acht namelijk de kans heel groot (zonder beeld en op basis van warrige informatie) dat ze naast de interne parasieten kieuwwormen hebben.........
Dan zijn de materialen anders van kleur in de filter daar zitten geen mandjes in dus dat even ter zijde gelegd
Is de pomp ondertussen goed schoongemaakt in directe combinatie met een hele grote waterwissel van ongeveer 80%, want verder snap ik er niets van.
Je stappenplan vind ik niet kloppen, maar heb nu ff geen behoefte om daar nog wat mee te doen.
Maar m.b.t. medicatie.
Je hebt vissen die zeer waarschijnlijk wat onder de leden hebben. Je hebt geen microscoop om te kijken wat ze mankeren. We moeten het doen met een stukje inzicht, kennis en ervaring.
Wil jij jouw vissen kunnen behandelen zonder dat je precies weet wat er is, dan zou ik zorgen voor:
Sera Bactopur Direct -> voor als er zich een probleem voordoet op bacterieel gebied. Koop de grootverpakking is lang houdbaar en altijd fijn om in huis te hebben.
Manuas Bilocil -> tegen huid- en kieuwwormen en lintwormen (Cestoden). Koop de grootste verpakking, want je hebt dit meerdere keren nodig en met 1 keer behandelen en herhalen ga je het niet redden denk ik. Is tevens ook lang genoeg houdbaar.
Manaus Octocil -> tegen darm flagellaten. Koop de grootste verpakking, want je hebt dit meerdere keren nodig en met 1 keer behandelen en herhalen ga je het niet redden denk ik. Is tevens ook lang genoeg houdbaar.
Manaus Levamicil -> tegen nematoden. Koop de grootste verpakking, want je hebt dit meerdere keren nodig en met 1 keer behandelen en herhalen ga je het niet redden denk ik. Is tevens ook lang genoeg houdbaar.
Easy Life Voogle -> om na het kuren de vissen extra te helpen om op krachten te komen en te genezen. Koop een 5 liter jerry can, is in verhouding veruit het goedkoopste en komt wel op
Advies -> koop de medicatie online, dit scheelt heel veel geld ten opzichte van in de winkel
Nu is de grote vraag -> wat is het grootste probleem en waar moet je mee beginnen qua behandeling. Ik heb je nog niet gehoord over witte slijmerige ontlasting, dus ga er voorzichtig vanuit dat je deze nog niet hebt waargenomen.
Ik zou het als volgt doen, denk ik
1. kieuwwormen behandelen
2 Nematoden behandelen
3 Flagellaten behandelen
MAAR, hoe ga je dit doen in combinatie met de dosering en waterwissels zonder de kuur niet correct uit te voeren? Daar mag jij eens even over nadenken.
Verder zou een warmtekuur sterk aan te bevelen zijn voor je vissen, je hebt toch geen planten in je bak. ALLEEN je discusvissen kunnen hier tegen, de rest zal dit niet aan kunnen. Dus daar mag je ook over nadenken.
Als je een 50 liter bak hebt, dan zou je hier de vissen in kunnen kuren, scheelt heel veel medicatie en geeft je de tijd en ruimte om je RIO in orde te maken, is zomaar een idee........
Reken er op dat je alles bij elkaar met de herhalingen (zie medicatie handleidingen) ongeveer 1 maand hiermee bezig bent. Dan zit er 1 keer volledig kuren op.........
Wederom succes en ik hoop van harte dat je het echt stap voor stap en onderbouwd en logisch aanpakt