Goed draaiende Juwel Rio 240


Ik merk zelf met wissels (30% per week) dat de vissen levendiger zijn maar ook dat kan een gevoel zijn zoals je zelf ook aangeeft
Waterwissel is voor mij echt een ding op kijken en gevoel. Zitten nu nog baby corydoras in die schrikken van hun eigen schaduw. Ga ik een flinke wissel doen weten ze niet waar ze het moeten zoeken. Het is qua water waarden ook niet nodig, dan stuk minder maar wel als een regen douche, zodra ik klaar ben dansen ze bijna de bak door, beter dan stress
 
Ik doe elke twee weken 30%. Dat werkt mooi mijn mijn low tech bak. Eerder proberrdek elke 4 weken, maar dan merkte ik dat uiteindelijk het water minder helder werd.
 
Het feit dat je een buitenfilter hebt is ook zo'n punt waarvan ik denk dat nou juist de binnenfilter - en de stromingskracht en/of -richting - een oorzaak kunnen zijn.
Behalve stroming kracht is ook distributie van voedingsstoffen een belangrijk punt, dat kun je bijvoorbeeld controleren met vloeibaar filtermedium van Easylife. Ook een gelezen tip van @benvo .

Ik weet niet met welk merk, type buitenfilter jij die nare ervaring hebt gehad maar een goede slang bevestiging, een goede pakking zijn daarbij een belangrijk punt.

Er zijn behalve JBL en Eheim goede filters zoals bijvoorbeeld Oase waar de gebruiker goede ervaringen mee heeft. En een spraybar kan een keuze zijn om geen deadspots te hebben in de bak. Bij l/h mag je ervan uit gaan dat je de helft overhoudt in de praktijk. Denk je de stroming is bij mij te gering dan kun je in het binnenfilter een ander pompje plaatsen dat meer l!/h geeft.
 
Ik zou toch nog graag willen weten of er iemand is die met de standaard Juwel apparatuur en zonder CO2 goede resultaten heeft.

Ik heb geen Juwel 240 maar een 125 met standaard binnenfilter en geen CO2. Ik heb eigenlijk geen noemenswaardige problemen met planten maar wel eerst wat geëxperimenteerd om te kijken welke planten goed aansloegen. Rode planten doen het bijvoorbeeld niet in mijn low tech aquarium.

Ik gebruik de standaard meegeleverde binnenfilter en heb daar een extra bakje Cirax aan toe gevoegd. De werking van het filter vind ik voldoende en ik heb best een grote bezetting. Wel vind ik de stroming niet voldoende, ik heb vissen die van veel stroming houden en de uitstroom vind ik daar niet sterk genoeg voor. Ik heb het filter schuin iets naar boven gericht richting de achterwand. Het water stroomt zo langs de achterwand heen van rechtsachter naar linksachter. Dan heb ik links achter, iets van de bovenkant af, een stromingspomp die voor extra stroming zorgt in het water. Hierdoor bewegen al mijn plantjes rustig mee in de stroming en zie ik continue beweging in het water. Ik ververs wekelijks 50% van het water.
 
Mijn buurman heeft een bijna perfect draaiende Trigon 190 zonder co2, het standaard interne filter en de standaard led lampen. Volgens mij day en color. Filterzand op de bodem. Af en toe een voedingspil in de bodem en verder regelmatig een scheutje Colombo Flora en Carbo. Vanaf het begin sta ik versteld hoe mooi deze bak er bij staat zonder co2. Maar wat ik vermoed is dat een middagpauze van een paar uur hier voor het evenwicht zorgen. M.a.w. gedurende de pauze kan het co2 niveau zich weer herstellen zonder dat er echt tekorten ontstaan.
 

Bijlagen

  • 963796BB-86CB-4B38-BC88-506A8328E6A2.jpeg
    963796BB-86CB-4B38-BC88-506A8328E6A2.jpeg
    40.8 KB · Weergaven: 61
Ik heb een 2m 2x jbl e1902 2x fluval led 2.0 geen co2 alles werkt naar behoren. Geen planten btw. Elke week rond de 60 a 70% ww doe ik. Werkt bij mij goed
 
Hoi. Ik kende vroeger ook iemand die tussen de middag 2 uur de verlichting uitzette. Maar die gebruikte wel CO2. Ook een prachtige bak overigens.
Als je iedere week 60 a 70% ververst lijkt mij de waterkwaliteit in ieder geval altijd goed. Ik doe 30%, maar misschien een overweging waard !!
Dank jullie nog voor de latere tips.
Fijne dag en hou het hoofd koel .....
 
Ik heb even een kleine kortsluiting: wat bedoelt u met: geen planten btw?
 
Ik heb hier een juwel rio 240 waar ik eigenlijk nooit problemen mee heb gehad. Ik heb er bij de start een basic goedkope voedingsbodem in gedaan, deze zorgde er wel voor dat de planten snel begonnen te groeien. Maar deze planten doen het ook in de bakken waar echt alleen zand in de bodem zit, dan groeien ze wel iets langzamer.

Deze bak draait nu 7 maanden, en ik moet hier echt wekelijks de planten trimmen, anders wordt het echt een oerwoud. Ook ververs ik wekelijks 30-50% van het water. Planten die ik in mijn bak heb staan zijn vallisneria Spiralis (groeit heel snel, wordt echt een plaag), Rotala rotundifolia, Belgisch groen, waterpest en Limnophila Sessiliflora. Ik heb wel een vrij groot bestand in vissen. Rond de 30 guppen, 9 kardinaal tetra’s, 5 black mollies, 1 vuurstaartlabeo en 1 ancistrus.

In mijn bakje zonder voedingsbodem heb ik gemerkt dat de cryptoryne, Javavaren, Limnophila Sessiliflora, Vallisneria Spiralis, waterpast en de anubias het goed doen. Dit is bakje krijgt verder geen voeding.
 
Ik heb hier een juwel rio 240 waar ik eigenlijk nooit problemen mee heb gehad. Ik heb er bij de start een basic goedkope voedingsbodem in gedaan, deze zorgde er wel voor dat de planten snel begonnen te groeien. Maar deze planten doen het ook in de bakken waar echt alleen zand in de bodem zit, dan groeien ze wel iets langzamer.

Deze bak draait nu 7 maanden, en ik moet hier echt wekelijks de planten trimmen, anders wordt het echt een oerwoud. Ook ververs ik wekelijks 30-50% van het water. Planten die ik in mijn bak heb staan zijn vallisneria Spiralis (groeit heel snel, wordt echt een plaag), Rotala rotundifolia, Belgisch groen, waterpest en Limnophila Sessiliflora. Ik heb wel een vrij groot bestand in vissen. Rond de 30 guppen, 9 kardinaal tetra’s, 5 black mollies, 1 vuurstaartlabeo en 1 ancistrus.

In mijn bakje zonder voedingsbodem heb ik gemerkt dat de cryptoryne, Javavaren, Limnophila Sessiliflora, Vallisneria Spiralis, waterpast en de anubias het goed doen. Dit is bakje krijgt verder geen voeding.
Nou dan lijkt dit me een uitstekend recept om zo na te volgen.
Het is het antwoord op je beginvraag.😀
 
Ja dat klopt. Het enige dat er anders is dan dat ik ooit gedaan heb is de voedingsbodem. Zou het dat dan alleen zijn?
Ik gebruik capsules tussen de wortels en vloeibare plantenvoeding.
Daarmee ben ik nu met de nieuwe opstart ook weer begonnen maar dan nu met een jbl solar nature en de uitstroom naar achteren van rechts naar links en dan een extra pompje links naar voren om de stroming door te voeren. Alle plantjes bewegen licht maar de drijfplanten vinden het maar niks.
In ieder geval heb ik me dus verschillende tips ter harte genomen en weer een hoop geld uitgegeven. Laatste poging.
Aqua doet het dus buiten de voedingsbodem exact hetzelfde als ik.
Bij mij doet de bak het de eerste 4 a 5 maanden ook goed en dan begint de ellende.
Maar goed. Ik heb inderdaad antwoord op mijn oorspronkelijke vraag. Ďank jullie allemaal. Ik ga zien hoe het mij dit keer vergaat.

Groetjes Margo
 
Ja dat klopt. Het enige dat er anders is dan dat ik ooit gedaan heb is de voedingsbodem. Zou het dat dan alleen zijn?
Ik gebruik capsules tussen de wortels en vloeibare plantenvoeding.
Daarmee ben ik nu met de nieuwe opstart ook weer begonnen maar dan nu met een jbl solar nature en de uitstroom naar achteren van rechts naar links en dan een extra pompje links naar voren om de stroming door te voeren. Alle plantjes bewegen licht maar de drijfplanten vinden het maar niks.
In ieder geval heb ik me dus verschillende tips ter harte genomen en weer een hoop geld uitgegeven. Laatste poging.
Aqua doet het dus buiten de voedingsbodem exact hetzelfde als ik.
Bij mij doet de bak het de eerste 4 a 5 maanden ook goed en dan begint de ellende.
Maar goed. Ik heb inderdaad antwoord op mijn oorspronkelijke vraag. Ďank jullie allemaal. Ik ga zien hoe het mij dit keer vergaat.

Groetjes Margo
Wat super te lezen dat je er toch bent gegaan! Niet opgeven en zoals je ziet antwoorden krijg je zeker wel :)
 
Mijn buurman heeft een bijna perfect draaiende Trigon 190 zonder co2, het standaard interne filter en de standaard led lampen. Volgens mij day en color. Filterzand op de bodem. Af en toe een voedingspil in de bodem en verder regelmatig een scheutje Colombo Flora en Carbo. Vanaf het begin sta ik versteld hoe mooi deze bak er bij staat zonder co2. Maar wat ik vermoed is dat een middagpauze van een paar uur hier voor het evenwicht zorgen. M.a.w. gedurende de pauze kan het co2 niveau zich weer herstellen zonder dat er echt tekorten ontstaan.
Dat denk ik niet. Eventuele (verlichtings-)pauzes zorgen m.i. alleen maar onstabiele momenten.
 
Ik heb hier een juwel rio 240 waar ik eigenlijk nooit problemen mee heb gehad. Ik heb er bij de start een basic goedkope voedingsbodem in gedaan, deze zorgde er wel voor dat de planten snel begonnen te groeien. Maar deze planten doen het ook in de bakken waar echt alleen zand in de bodem zit, dan groeien ze wel iets langzamer.

Deze bak draait nu 7 maanden, en ik moet hier echt wekelijks de planten trimmen, anders wordt het echt een oerwoud. Ook ververs ik wekelijks 30-50% van het water. Planten die ik in mijn bak heb staan zijn vallisneria Spiralis (groeit heel snel, wordt echt een plaag), Rotala rotundifolia, Belgisch groen, waterpest en Limnophila Sessiliflora. Ik heb wel een vrij groot bestand in vissen. Rond de 30 guppen, 9 kardinaal tetra’s, 5 black mollies, 1 vuurstaartlabeo en 1 ancistrus.

In mijn bakje zonder voedingsbodem heb ik gemerkt dat de cryptoryne, Javavaren, Limnophila Sessiliflora, Vallisneria Spiralis, waterpast en de anubias het goed doen. Dit is bakje krijgt verder geen voeding.
Onthou wel dat planten voeding nodig hebben. Hoe ze dit ook krijgen maakt niet zoveel uit, als ze het maar krijgen. Zonder voeding leggen planten het loodje.
 
Dat denk ik niet. Eventuele (verlichtings-)pauzes zorgen m.i. alleen maar onstabiele momenten.

Dat is inderdaad wat ik ook altijd dacht, maar bij hem zie ik totaal geen nadelige gevolgen. Planten groeien goed en weinig tot geen alg.
 

Terug
Bovenaan