Ik heb hier een juwel rio 240 waar ik eigenlijk nooit problemen mee heb gehad. Ik heb er bij de start een basic goedkope voedingsbodem in gedaan, deze zorgde er wel voor dat de planten snel begonnen te groeien. Maar deze planten doen het ook in de bakken waar echt alleen zand in de bodem zit, dan groeien ze wel iets langzamer.
Deze bak draait nu 7 maanden, en ik moet hier echt wekelijks de planten trimmen, anders wordt het echt een oerwoud. Ook ververs ik wekelijks 30-50% van het water. Planten die ik in mijn bak heb staan zijn vallisneria Spiralis (groeit heel snel, wordt echt een plaag), Rotala rotundifolia, Belgisch groen, waterpest en Limnophila Sessiliflora. Ik heb wel een vrij groot bestand in vissen. Rond de 30 guppen, 9 kardinaal tetra’s, 5 black mollies, 1 vuurstaartlabeo en 1 ancistrus.
In mijn bakje zonder voedingsbodem heb ik gemerkt dat de cryptoryne, Javavaren, Limnophila Sessiliflora, Vallisneria Spiralis, waterpast en de anubias het goed doen. Dit is bakje krijgt verder geen voeding.