Wat is er nieuw

Goede opstart en stabiele bak

Louis2000

Well-known member
Lid geworden
21 januari 2022
Berichten
120
Leeftijd
24
Hey allemaal, hier ben ik weer 😌

Voor ik begin aan mijn text, ga ik al zeggen ik weet dat internet vol staat met info. Maar dat is net het probleem, ik sla teveel dingen door elkaar. Ik heb iemand nodig die me het kan uitleggen ( op handen en voeten)

Here i go.

Ik ben van plan een nieuwe bak te plaatsen 120x45x50. Doordat mijn vorige slecht ging wil ik deze goed doen 🙂. Ik ben van plan klei bodem te gebruiken wat hout en wat Stenen

Qua planten ga ik voor traag groeiende gaan denk ik of enkele snel groeiende. Ook wat rode planten. + dark start

Licht chihiros wrgb 2 120 cm

Ik snap niet wat ik met mijn NO3 en PO4 waarden moet doen, ook niet hoe hoog of laag ze moeten staan. In huidige bak nog geen succes gehad.

Kan iemand me aub zeggen hoeveel no3 en po4 ik ongeveer moet hebben voor redelijk veel planten en klei bodem? Ik heb ik huidige bak veel bba en licht alg groen. Ik las po4 0.5 en no3 iets hoger. Klopt dit?

Kan iemand me uitleggen hoe ik deze waarden bereik en hoe ik de controle er over kan houden.

Plant voeding denk ik Lean dosing snap ik ook niet zo goed?

Ook zou ik een dosing pomp zetten

Hopelijk kan en wil me iemand helpen.

Alvast bedankt

Groeten Louis
 
Tot @Cornelius tijd heeft, zal ik een poging wagen alvast wat licht in de duisternis te brengen. Ook als leerproces voor mezelf.

Ik ben van plan klei bodem te gebruiken wat hout en wat Stenen
Waarom klei? Wat denk je dat hier de voordelen van zijn? (Ik ga zelf ook een eindje googlen en dan kom ik daar misschien nog op terug).
Wat wil je verder in je bak? Garnalen? Vissen? Wat voor?
Waarom geen kleikorrels bij de wortels van planten die daar blij van worden?
Qua planten ga ik voor traag groeiende gaan denk ik of enkele snel groeiende. Ook wat rode planten. + dark start

Licht chihiros wrgb 2 120 cm
Sorry, dat blijft duister voorlopig....
Ik snap niet wat ik met mijn NO3 en PO4 waarden moet doen, ook niet hoe hoog of laag ze moeten staan. In huidige bak nog geen succes gehad.
No3: PO4 als 10:1. Dus als je 10 mg NO3, dan is PO4 1mg optimaal. (Dit vanwege de verhouding waarin de planten Nitraat en fosfaat gebruiken).
Algemeen wordt aanbevolen om je NO3 ergens tussen 20-40 mg/l te zetten. (PO4 dus 2-4 mg/l)
Kan iemand me aub zeggen hoeveel no3 en po4 ik ongeveer moet hebben voor redelijk veel planten en klei bodem? Ik heb ik huidige bak veel bba en licht alg groen. Ik las po4 0.5 en no3 iets hoger. Klopt dit?
Wat een kleibodem voor invloed heeft op deze waarden durf ik niet te zeggen.
Kan iemand me uitleggen hoe ik deze waarden bereik en hoe ik de controle er over kan houden.
Er zijn testsets (bijv Colombo) te koop bij aquarium-en vijverzaken en online waarmee je dat kunt meten. Zorg wel dat je DRUPPELtests hebt. Die zijn veel betrouwbaarder dan strips.
Plant voeding denk ik Lean dosing snap ik ook niet zo goed?
Er zijn verschillende methoden om te zorgen dat je planten voldoende voeding hebben.
Met lean dosing voeg je alles in één keer toe, en verlies je het vermogen om waardes individueel bij te sturen. Ze gaan ervan uit dat ze in een flesje precies hebbben zitten wat jouw aquarium nodig heeft. Dat is mooi als dat klopt, maar als dat per ongeluk niet klopt (omdat je vissen hebt, voert, vanwege de waterkwaliteit, individuele behoeftes planten etc etc.) dan heb je een overschot of tekort ergens van. Persoonlijk vind ik testen en op basis daarvan toevoegen handiger en flexibeler.
Ook zou ik een dosing pomp zetten
Als je eenmaal met testen en toevoegen een balans hebt gevonden, kun je met een dosing pomp de juiste hoeveelheid toevoegen.
Hopelijk kan en wil me iemand helpen.

Alvast bedankt
graag gedaan, ik hoop dat ik je wat verder geholpen hebt.
Groeten Louis
 
Algemeen wordt aanbevolen om je NO3 ergens tussen 20-40 mg/l te zetten. (PO4 dus 2-4 mg/l)
@Cornelius vertelde mij dat dit in het geval van een aquasoil niet opgaat. Maar dat een no3 van 1 mg/l dan voldoende is. Namelijk: "Je gebruikt een ADA soil en dan zijn de beoogde testwaarden: NO3: tot 2ppm PO4: tot 0.1ppm"

Ook kreeg ik van hem de volgende link over voeding: https://www.tspt.nl/Voeding/lean_rich.html
 
Oké, ik spring er in. Ik weet niet precies wat je van plan bent. Heb je misschien een voorbeeld van wat je wil gaan maken/ bereiken/ namaken?
Ik ben van plan klei bodem te gebruiken wat hout en wat Stenen
Een kleibodem. Ik neem aan dat je een aquasoil bedoeld. Want een bodem wat alleen bestaat uit blauwe klei gaat niet werken. 😉
Qua planten ga ik voor traag groeiende gaan denk ik of enkele snel groeiende. Ook wat rode planten. + dark start
Traag groeiende planten kunnen in de regel slecht tegen veel licht. Dus i.c.m rode planten word dit lastig; deze worden roodbruin van kleur en niet zo mooi rood als met veel licht.
Dark start is een prima manier om de bacteriecultuur op te starten zodat de kans op alg sterk word vermindert in de opstart.
Licht chihiros wrgb 2 120 cm
Dat is prachtig licht, wel erg fel. Feitelijk bedoeld voor een 'high-light setup. Op vol vermogen 7700 lumen krijg je theoretisch 30 lumen.
Met langzaam groeiende planten op max. 2/3 van het totale vermogen draaien dus.
Ik snap niet wat ik met mijn NO3 en PO4 waarden moet doen, ook niet hoe hoog of laag ze moeten staan. In huidige bak nog geen succes gehad.
Kan iemand me aub zeggen hoeveel no3 en po4 ik ongeveer moet hebben voor redelijk veel planten en klei bodem? Ik heb ik huidige bak veel bba en licht alg groen. Ik las po4 0.5 en no3 iets hoger. Klopt dit?
Kan iemand me uitleggen hoe ik deze waarden bereik en hoe ik de controle er over kan houden.
Plant voeding denk ik Lean dosing snap ik ook niet zo goed?
Je moet geen berekening maken hoeveel ppm PO4 en NO3 toe voegen. Dat maakt de zaak overbodig ingewikkeld. Gewoon de dosering aanhouden die op het flesje staat.
Als je maar zorgt dat je een lean-dose gaat gebruiken. Voor de rest zijn verhoudingen in voedingsstoffen niet in graniet gegraveerd . En om een bekend aquariaan te citeren: je moet je planten laten groeien, niet je problemen.
Gebruik wel de bemesting in dezelfde lijn als de soil. Ada soil = ada voedingsstoffen. tropica soil = tropica voedingsstoffen. Gewoon dagelijks de hoeveelheid voedingsstoffen toevoegen die voor jou bak van toepassing zijn en verder niks.
Natuurlijk zijn er andere merken 'lean-dose' bemesting en kun je zelfs je eigen voeding samenstellen. Maar om kans op mislukking zo klein mogelijk te houden is het toch raadzaam om 'op elkaar afgestemde' lijn te gebruiken.

Gaat je ongetwijfeld wel wat kosten: aquasoil en bemesting in een 270 literbak.


Nog het volgende aanvullend advies;
- gebruik zoveel mogelijk planten van goed kwaliteit > hoe meer planten hoe minder kans op alg. Liefst een plantbezetting van 80% van je bak.
- maak ook een zorgvuldige keuze in planten en de plek waar ze komen te staan . Dit voorkomt je dat je elke keer planten moet verplaatsen e.d. met alle narigheid van dien in de opstartperiode. Als planten in je bak staan moet je verder niets meer gaan veranderen
- houdt je bak schoon
- ververs elke week 50% van je water, lieftst gedeeltelijk osmosewater
- stel je CO2 goed af: zorg voor stabiel CO2 waarden!

Als je dit allemaal voor elkaar krijgt dan is de kans groot dat je een mooie gezonde bak met planten krijgt. Goed onderhoud zorgt ervoor dat je bak stabiel blijft, als je maar niet gaat rommelen in de bodem of teveel licht gaat gebruiken.
Maar goed, ik weet verder niets van je plannen. Gebaseerd op je vragen is dit het advies wat ik je momenteel kan geven.
 
Alvast bedankt voor de moeite allemaal!
Dat apprecieer ik zeer!😇

In bijlage al een foto van wat mijn Stijl zowat is.

Inderdaad aqua soil 😀
Zal iets meer kosten maar beter dat dan miserie achteraf.

Zal ik beter gaan voor snel groeiende planten en rode planten. Alleen weet ik niet zo goed wat snel en traag groeiend is. Tenzij het vermeld staat.

Ook qua planten zorgen dat ze in licht staan niet schaduw?

Licht kan ik normaal wel iets dimmen van die chihiros wrgb toch?

En oké de no3 en po4 niet bereken dus, gewoon dosing die op flesje staat toevoegen? En klopt dat dan altijd of moet dit nagekeken worden.

Voor rode planten dus laag no3 waarde?


Ik de bak paar bodem kuisers shrimps en wat vissen zo wat neon soort

Groeten Louis
 

Bijlagen

  • B34942CB-2864-4613-98C1-6DEDC0D5B091.jpeg
    B34942CB-2864-4613-98C1-6DEDC0D5B091.jpeg
    997.6 KB · Weergaven: 97
Mooie scape, klassieke driehoeksopstelling. Planten zijn allemaal in de categorie 'medium' en er word aan de planten te zien niet overdreven veel licht gebruikt.
Ik zie aan beide kanten een in- en uitlaat dus er word hier met 2 filters gewerkt. Iedergeval ook met CO2.

Aan de kwaliteit te zien is dit wel van een semi-pro want er zijn maar weinig mensen die Hygrophla pinnatifida op hout laten groeien.
Wel een prachtige uitdaging om zoiets na te maken.
Zal ik beter gaan voor snel groeiende planten en rode planten. Alleen weet ik niet zo goed wat snel en traag groeiend is. Tenzij het vermeld staat.
Snel groeiende planten en rode planten vragen veel licht dus daarmee ook veel snoeiwerk en veel meer ruimte voor onbalans.
Zou zelf kiezen voor planten in de categorie Medium. Dat staat veelal beschreven op de website waar je de planten koopt.
Ook qua planten zorgen dat ze in licht staan niet schaduw?
dat ligt aan je planten.
Als je naast een stengelplant, die erg veel licht en CO2 nodig heeft, een langzaam groeiende schaduwplant neerzet, gaat 1 van de 2 het niet redden. Daarom moet je slim je planten uitzoeken gebaseerd op de belichting en de hoeveelheid CO2 van je bak.
Er zijn meerdere database te vinden waar je licht, voeding en CO2 behoefte van de planten kunt controleren. En planten die niet zoveel licht nodig hebben kun je natuurlijk ook in de schaduw van een andere plant zetten...
Licht kan ik normaal wel iets dimmen van die chihiros wrgb toch?
Ja, die zijn volledig te controleren via een app
En oké de no3 en po4 niet bereken dus, gewoon dosing die op flesje staat toevoegen? En klopt dat dan altijd of moet dit nagekeken worden.
Dat hoeft in principe niet nagekeken worden. Bij eventuele tekorten kan je de dosis opvoeren. En ik vind het vanzelfsprekend (...) dat als je plantmassa toeneemt dat je ook meer voeding gaat toevoegen als je een lean-dose gebruikt.
Maximaal is tot 3x de standaard dosering wat op de verpakking staat beschreven.
In de praktijk blijkt dat als mensen gaan testen ze allemaal vreemde dingen gaan doen omdat ze denken dat iets in een bepaalde verhouding moet zijn.
Voor rode planten dus laag no3 waarde?
Ja. met een nitrietbeperking kun je een plant forceren om rood te worden. Maar dan moet je wel veel licht gebruiken. En veel licht is eigenlijk altijd vragen om problemen als je geen tot weinig ervaring hebt.
En veel licht is veel groei > veel snoeien > grotere kans op onbalans > grotere kans op algen
 
Owke top!

Dus medium plants allemaal. En als dit allemaal medium plants zijn maakt het niet echt uit wat naast wat staat, ofwel?


Maar in begin dark start gedaan daarna planten er in en voeding. Moet je dan niet meten hoeveel je waarden zijn voor te starten?

En ook inderdaad, hoe meer planten hoe meer voeding. Maar als je niet test, hoezo weet je dat je goed zit?


Voor de rest
Super bedankt voor de goede uitleg alweer! 😀
 
De indeling die word gebruikt bij Easy, Medium en Advances plants zijn gemaakt op gemiddelden. Het blijkt dat elke plant een bepaalde tolerantiegrens heeft waarin
deze gezond kan blijven en die tolerantiegrens kunnen we opdelen in globaal 3 levels. Deze levels zijn bepaald door de gemiddelden te nemen van waarin de plant
van 90 tot 100% assimileert. Aangezien licht, voeding en CO2 de drijvende krachten zijn achter dit proces moet dit wel voor de volle 100% in orde zijn om gebruik te kunnen maken van deze indeling.
Is dit niet het geval dan kan het zelfs met de Easy Planten een moeilijke opgave zijn om deze gezond en algvrij te houden.

De gemiddelden bij Medium Plants zijn 20-40 lumen/liter en 10-20ppm CO2. Bij hogere lichtwaarden kan de plant problemen ondervinden en kan schade oplopen in het bladweefsel.
Dit resulteert o.a. hogere concentraties DOC en lipiden wat uit de plant gaat lekken waardoor de plant extra gevoelig word voor alg. Die theoretische grens is vastgesteld op 40 lumen.

Dat wil niet zeggen dat als je 41 lumen geeft per liter dat je dan direct in de problemen komt. Of dat als je 39 lumen per liter geeft dat je altijd safe bent.
Het gaat hier om gemiddelden en planten hebben allemaal een (tijdelijke) tolerantiegrens. Er zijn plantensoorten in deze groep die daar gemakkelijker mee overweg kunnen dan andere soorten.

Lagere belichtingswaarden hoeven niet per definitie schadelijk te zijn. Planten komen dan alleen niet zo mooi tot ontwikkeling. Hogere waarden zijn mogelijk, mits de voeding
en CO2 op orde zijn. Maar ze gedijen het beste in het gebied van 20 tot 40 lumen.
CO2 waarden liggen tussen de 10 en 20ppm. Dat komt niet van nature voor in onze bakken dus moeten we zorgen dat de plant toch aan haar koolstof kan gaan komen.
Dus is toevoegen van CO2 in gasvorm een must. Trouwens meer CO2 toevoegen wil niet zeggen dat je meer licht moet geven...
 
Maar in begin dark start gedaan daarna planten er in en voeding. Moet je dan niet meten hoeveel je waarden zijn voor te starten?
Nee, dat is nefrgens voor nodig. Je zou alleen kunnen kijken hoe het staat met de NH4. Na een plantles cycle doe je 1x een zo groot mogelijke waterwissel. en daarna beplanten, CO2 aanzetten en laten draaien
En ook inderdaad, hoe meer planten hoe meer voeding. Maar als je niet test, hoezo weet je dat je goed zit?
Dat zie je aan je snelst groeiende planten. Als deze een afwijking laten zien word het tijd om te kijken wat je mist: voeding of CO2
 
Oké goed ben al veel meer op de hoogte!!

Co2 voeg ik sowieso toe. Dus tussen 20 a 40 lumen voor de verlichting per liter?

En bij de dark start eerst laten draaien goede bacteriën en dan meten als de NH4 goed is water wissel en dan planten er in?
 
Dus tussen 20 a 40 lumen voor de verlichting per liter?
Beetje uitvogelen dat je bv met 20 lumen begint en langzaam gaat opvoeren naar mate de plantmassa toeneemt. Zou een beetje blijven hangen op de helft, dus zo'n 30 lumen per liter.

En bij de dark start eerst laten draaien goede bacteriën en dan meten als de NH4 goed is water wissel en dan planten er in?
yep
Co2 voeg ik sowieso toe.
Dat is een puntje van aandacht; hoe ziet je CO2 regime eruit?
- hoe krijg jij bv 20 ppm CO2 in het water
- welke techniek ga je gebruiken
- wat is capaciteit van je filter

(just checking)
 
Ok nog over het licht. Ik kan alle kleuren kiezen, kan het kwaad dat je bv teveel rood zet of een andere kleur gaan de planten dan niet mooi groeien ? Of is het gewoon puur de sterkte van je licht en niet het kleur?


Voor co2 weet ik niet hoe je berekent hoeveel ppm. Nu gebruik ik drop Checker die licht groen moet zijn. Dan zou co2 goed zitten. Maar nu meeetal is die goed en na paar dagen is het ineens niet meer
Goed van kleur

Nu gebruik ik een inline difuser van jbl. Ik denk dat een reactor wel beter is dus denk dat ik daarvoor ga gaan.

Co2 aan 2 uur voor licht en samen uit met licht.

Ik heb een jbl green line 1902 met spons blauwe filter wat en daarna vol met keramische ringen.

Ik denk dat het beter zou zijn me seachem matrix. Klopt dit? Of is er iets gelijkaardig. Of zeg je de keramische ringen zijn ook goed.

Thx
 
Ok nog over het licht. Ik kan alle kleuren kiezen, kan het kwaad dat je bv teveel rood zet of een andere kleur gaan de planten dan niet mooi groeien ? Of is het gewoon puur de sterkte van je licht en niet het kleur?
De aparte instellingen zou ik eigenlijk niet weten, wellicht kan iemand die deze LED heeft daar wat over zeggen. Maar e hebt toch een WRGBII, die heeft toch een 3in1 LED? of heb je een PRO of SLIM uitvoering?
Maar nu meeetal is die goed en na paar dagen is het ineens niet meer
Dit baart me zorgen. Als je CO2 niet stabiel is/blijft is het meestal vragen om problemen. Dit moet je wel oplossen!

Ik heb een jbl green line 1902
Gewoon het filtermateriaal gebruiken wat er bij hoort - inclusief zwarte spons!
 
Ok nog over het licht. Ik kan alle kleuren kiezen, kan het kwaad dat je bv teveel rood zet of een andere kleur gaan de planten dan niet mooi groeien ? Of is het gewoon puur de sterkte van je licht en niet het kleur?
Ik heb zelf een Chihiros wrgb2 slim.
Ik gebruik gewoon een van de presets uit de app. Volgens mij de ‘Buce’ met een paar extra procentjes rood licht. Dit wordt volgens mij ook aan geraden. Een preset kiezen die je mooi vind (evt een klein beetje aanpassen naar je voorkeur) en langzaam opbouwen naar de juiste sterkte.
Deze presets zijn redelijk goed afgesteld mbt planten groei. Tijdens de opstart draaide ik op 50% en verhoogde dit met 10% om een week of 2. (Voorbeeld: in de preset staat het rode licht op 80%. Tijdens de eerste week draai ik deze op 40%. Week 2 48%, week 4 56%, week 6 64% etc)
 
Hoe komt dat die dan steeds schommelt die staat elke dag zelfde uur aan en uit.

En zwarte spons enkel tijdens opstart toch?
Ze hebben me al altijd gezegd dat die er niet ik moet. Klopt dit niet dan?
 
Ik heb zelf een Chihiros wrgb2 slim.
Ik gebruik gewoon een van de presets uit de app. Volgens mij de ‘Buce’ met een paar extra procentjes rood licht. Dit wordt volgens mij ook aan geraden. Een preset kiezen die je mooi vind (evt een klein beetje aanpassen naar je voorkeur) en langzaam opbouwen naar de juiste sterkte.
Deze presets zijn redelijk goed afgesteld mbt planten groei. Tijdens de opstart draaide ik op 50% en verhoogde dit met 10% om een week of 2. (Voorbeeld: in de preset staat het rode licht op 80%. Tijdens de eerste week draai ik deze op 40%. Week 2 48%, week 4 56%, week 6 64% etc)
Oké goed, maar moet nog is kijken welke het is vivid slim of pro.
 
De aparte instellingen zou ik eigenlijk niet weten, wellicht kan iemand die deze LED heeft daar wat over zeggen. Maar e hebt toch een WRGBII, die heeft toch een 3in1 LED? of heb je een PRO of SLIM uitvoering?

Dit baart me zorgen. Als je CO2 niet stabiel is/blijft is het meestal vragen om problemen. Dit moet je wel oplossen!


Gewoon het filtermateriaal gebruiken wat er bij hoort - inclusief zwarte spons!
Maar ik heb niet echt een bubbel counter. Ik kijk in de inline difuser, is dat niet zowat een bubbel counter
 
Hoe komt dat die dan steeds schommelt die staat elke dag zelfde uur aan en uit.
Geen idee. Een skimmer, teveel oppervlakte rimpeling, een ondeugelijk CO2 systeem, kalkhoudende stenen in je bak, om er een paar te noemen.
aar ik heb niet echt een bubbel counter. Ik kijk in de inline difuser, is dat niet zowat een bubbel counter
Op een bak van 270 liter heeft een bellenteller niet zoveel zin. Onmogelijk om zoveel bellen te tellen. Daarom zal je aangewezen zijn op je dropchecker.
Een digitale pH meter kan ook een handig hulpmiddel zijn. Als je zorgt dat de gehele belichtingsperiode je dezelfde pH kan aanhouden doe je het goed wat betreft CO2 toevoegen.
Weet niet wat het vermogen per uur van je filter is, maar het is wel erg belangrijk dat je een goede waterverplaatsing hebt in je bak.
En zwarte spons enkel tijdens opstart toch?
Ze hebben me al altijd gezegd dat die er niet ik moet. Klopt dit niet dan?
daar zijn de meningen sterk over verdeeld. Anders formuleren: 99% ga je vertellen dat je die eruit moet halen.
Ik vindt van niet.
Bij een nieuwe setup laat ik altijd een koolstof filterspons meedraaien. Deze is vrij snel uitgewerkt en wordt vanzelf mechanische filtratie.
Een quote van ADA: 'Bij een opstarten is het positief om de belasting van een biologisch filter te verminderen en organische stoffen die algengroei veroorzaken te verwijderen, om tijdelijk actieve kool te gebruiken'.
Ikzelf heb tijdens de opstart nooit last van alg en ben van mening dat het gebruik van actieve kool daar een bijdrage aan leverd.
 
Dus wat ik eigenlijk nu ook fout doe is dat ik veel water opvervlakte beweging heb. Dat is dus niet goed voor de co2??

En de actieve kool gewoon ik filter laten zitten ook naar opstart periode.

Oké top ben blij ik sta al een pak verder door jou! En forum gebruikers natuurlijk!!! Dank daarvoor.
 
Dus wat ik eigenlijk nu ook fout doe is dat ik veel water opvervlakte beweging heb. Dat is dus niet goed voor de co2??
Oppervlakte beweging zorgt voor gasuitwisseling en dus ook voor verlies van co2. Het is echter zeer belangrijk voor het verkrijgen van zuurstof in het water. Je moet dus een balans zien te vinden voor voldoende opname van zuurstof en tegelijkertijd niet teveel verlies van co2.
 
Oké
Maar onderwater moet er genoeg beweging zijn, dit kan geen kwaad voor co2 zodra er teveel opervlakte beweging is is het slecht voor co2

Klopt dit
 
Ook als ik bevoordeeld een buce plant (zie bijlage) wil in mijn bak. Deze heeft niet veel licht nodig. Kan ik deze dan onder mijn houd steken zodat die groot deel uit het licht staat?
 

Bijlagen

  • AE41B7D5-3A2B-448F-9D4D-8EB6850701E4.jpeg
    AE41B7D5-3A2B-448F-9D4D-8EB6850701E4.jpeg
    702.8 KB · Weergaven: 68
Oké
Maar onderwater moet er genoeg beweging zijn, dit kan geen kwaad voor co2 zodra er teveel opervlakte beweging is is het slecht voor co2

Klopt dit
Slecht is niet helemaal de juiste term, het is niet zo dat de co2 kapot gaat ofzo. Het verdwijnt gewoon in de lucht boven het aquarium doordat er veel gasuitwisseling plaatsvindt bij veel oppervlakteberoering. Als je van co2 af wil dan is het juist weer goed. Maar in een aquarium zou je kunnen zeggen dat veel oppervlakte beweging slecht is, omdat we juist graag co2 willen vasthouden in het water voor onze planten. Onder water moet er voldoende circulatie zijn om die co2 bij alle planten door het hele aquarium te krijgen. Onder water kan er geen gasuitwisseling plaatsvinden tussen water en lucht en raak je dus geen co2 kwijt op die manier.
 
Ook als ik bevoordeeld een buce plant (zie bijlage) wil in mijn bak. Deze heeft niet veel licht nodig. Kan ik deze dan onder mijn houd steken zodat die groot deel uit het licht staat?
Ik gebruik zelf redelijk wat licht, maar mijn anubias heeft minder nodig en die groeit goed in de "schaduw" van een stuk hout, dus ja dat kan.
 
Dus wat ik eigenlijk nu ook fout doe is dat ik veel water opvervlakte beweging heb. Dat is dus niet goed voor de co2??
Het is de bedoeling dat je een zodanige rimpeling op het water dient te krijgen zonder de oppervlakte spanning te breken.
 
Ow zo dat zat dus nu verkeerd haha.

Dus planten kiezen medium en snel groeiend wil dus zeggen dat ik geen crypto’s kan zetten. Ook voorgrond plantjes bv monte Carlo ga ik dat kunnen zetten?

Zou graag mooie bodem bedekking hebben en veel verschillende planten in de bak. Weet wel niet goed waar te bestellen of kopen. En welke ik mag mixen en welke niet.

Daar ben ik redelijk onzeker over
 
En welke ik mag mixen en welke niet.
Een startpunt:
https://aquaforum.nl/threads/aquariumplanten-poster-licht-en-co2-behoefte.154358/
Ook voorgrond plantjes bv monte Carlo ga ik dat kunnen zetten? Zou graag mooie bodem bedekking hebben en veel verschillende planten in de bak.
https://aquaforum.nl/threads/bodembedekkers-een-tapijtje.160585/

Ook voorgrond plantjes bv monte Carlo ga ik dat kunnen zetten?
https://aquaforum.nl/threads/opstart-aquarium-met-de-dry-start-methode-voor-monte-carlo.178553/
Weet wel niet goed waar te bestellen of kopen.
Probeer In-Vitro te kopen, je krijgt veel meer plant voor je geld. Er zijn niet superveel winkels met een ruim assortiment. Zelf koop ik o.a. bij Aquasabi.com, Azaqua.nl en onlineaquariumspullen.nl
 
Of stekjes vragen bij aquarianen.
Op dit moment kan ik je niet helpen, maar na de eerstvolgende grote snoeibeurt mag je er een heel aantal hebben.
 
Hoi Louis,

Ik heb even je vragen door gelezen en dacht ik moet mijn mening ook even delen. :DD

Ik kreeg het vermoeden dat je jezelf veel te veel mogelijke problemen aan praat. Althans zo interpreteer ik het 😉
Een goed plan maken van tevoren is natuurlijk perfect en zal een hoop voorkomen.

1. De eerste stap die ik altijd bedenk is wat wil ik bereiken met mijn aquarium (of in dit geval aquascape). Zo te lezen heb je dit ook al redelijk bedacht, gezien de foto in je tweede post.
2. De volgende stap zal het verzamelen van de juiste hardware zijn. Je verlichting, CO2 systeem, filter, aquasoil (en lava stenen) en een aantal stukken hout en steen.
3. Daarna ga je je hardscape bouwen. Je stenen en hout op de juiste plek neerzetten en er een geheel van maken. Als je hier tevreden mee bent kan je de rest van je aquarium vullen met lava stenen, soil en eventueel zand.
Als je hardscape staat kan je je verlichting eens aanzetten en kijken welk gebied veel en of weinig licht krijgt. Hierop stem je je idee af met je beplanting.
4. Een plan maken met je planten; Hierbij moet je letten op wat mogelijk is:
Je hebt een zeer degelijke verlichting. Met een bereik tot 40 lumen per liter. Met dit soort verlichting kan je vrijwel alle planten wel houden. Als je je lamp op 30 lumen laat draaien ook 😉
Als je gebruik maakt van ADA of Tropica soil en daar de bijbehorende planten voeding kiest zal dat in 99% van de gevallen goed gaan (zoals @Cornelius al aangaf)
Veder moet je zorgen voor een goed en stabiel CO2 gehalte. Dit is met een degelijk CO2 systeem en dropcheckers goed te doen. Zelf ben ik fan van het gebruik maken van de vloeistof die 30mg/l aangeeft. Als deze in alle hoeken groen kleurt zit je goed.
Op deze manier klopt je voeding en CO2 in 99% van de gevallen en hoef je alleen met het licht te spelen.

Zorg dat je voorjezelf dit idee in je hoofd of op papier hebt. Dit kan(/moet) je in principe allemaal bedenken voordat er water in je bak zit.
En deel dit op in losse vragen. Wat voor hardscape wil je? -> wat heb ik nodig. Wat voor planten wil ik? -> wat heb ik nodig etc
Als je een goed idee hebt met wat je precies wil is het daarintegen ook veel makkelijk/beter mogelijk advies te geven 🙂

Twee tips die ik echt wil meegeven. Begin met een darkstart; dit ontneem je ammonium en nitriet piek. Enorme triggers voor algen.
De tweede durf fouten te maken. Als je iets niet probeert gaat het zeker niet lukken

Ik hoop dat je hier iets mee kan en veel succes !
 
oke super uitleg!

Enige waar ik nu nog beetje over twijfel zijn de planten, zou graag crypto’s zetten maar die zijn low tech.

Ik vroeg me gwn af kan ik in 1 bak snel en traag groeiende planten zetten zonder probleem?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan