Goede waterwaardes?


Tessahol99

Well-known member
Lid geworden
11 februari 2019
Berichten
579
Leeftijd
24
Locatie
Ede, Nederland
Hallo,

ik ben nogsteeds opzoek naar de optimale waterwaardes voor mijn plantjes en mijn visjes.

nu heb ik vandaag verschillende producten aangeschaft die ik ook gelijk gebruikt heb.

de waterwaardes waren:
KH: 4 dkh
PH: 7,5
Po4: <0,02 mg/l
No2: 0,025 mg/l
No3: 1 mg/l
Nh4: 0 mg/l

HIERNA heb ik pas de aangeschafte easylife forfo toegevoegd, omdat ik eerst zeker wou zijn van de huidige waarde.
Ik heb 1 ml toegevoegd, nou was mijn eerste vraag, moet het aantal ml wat op de verpakking staat dagelijks of wekelijks toegevoegd worden? (Staat er niet bij).

verder heb ik 3 Fe/K keiballen toegevoegd.
En 1 ml easy carbo, en dit ga ik dagelijks doen.

nu twijfel ik nogsteeds over de waterwaardes.

het gaat om een aquarium van 54L met de volgende techniek:
- 1 superfish retrofit combi lamp van 45 cm met een wattage van 10-15 en een lux van 3787.
- jbl i80 filter
- superfish heater die afgesteld staat op 26 graden.

toevoegingen:
- 5 ml profito na elke waterwissel (elke week 12L).
- 1 ml easycarbo dagelijks
- 1 ml fosfo eerste keer (dagelijks of wekelijks?)

overzichtje van de bak:
image.jpg
 
je huidige dosering van easy life fosfo 1ml op 50l zorgt voor een 0,1 mg/l in je aquarium indien je dit dagelijks wenst te doseren ok ,maar je kan bv ook ééns per week 5ml doseren .
Merk ook aan je opgegeven waterwaardes dat je no3 iets hoger mag om van langs deze kant tekorten uit te sluiten ,dit kan je met easy life nitro
je kan kiezen om deze dure flesjes nitro/fosfo te gebruiken maar zelf maken via droge poeders van kaliumnitraat en kaliumfosfaat kost maar een fractie van de prijs.
 
Met deze kh en ph zit je co2 ook erg laag en ik zie best wel wat licht. Ik hoop dat carbo voldoende is.
 
Ik ben nu 5 dagen verder met de nieuwe plantenbemestingen etc. En het leek juist slechter dan beter te gaan met de planten. Drijfplanten krijgen gaten of worden doorzichtig aan de randen.

enorm veel bruinalg. En geen tot kleine veranderingen te meten qua waterwaardes!?

ik ben dus begonnen met:
- 1 ml easycarbo per dag
- 1 ml nitro om de dag
- 2,5 ml fosfo elke week
- 3 FE/K kleiballen bij de wortels
(Op 54L water.)

waterwaardes net gemeten:

No3: 1,5 mg/l
No2: 0 mg/l
Ph: 8
Kh: 4
Gh: 8*d

hierna heb ik nog extra 0,6 ml easy carbo en 2 ml nitro gedoseerd.

iemand misschien tips?
 
Ik heb het hele arsenaal van EasyLife ook geprobeerd. Maar zonder succes.
Het spul in niet goed te meten met een meetkoffer en de planten reageren er ook niet op.
Ben inmiddels met al die middeltjes gestopt en over gestapt op een merk waar wel fosfaat en nitraat in verwerkt zit.
En ik met zeggen dat ik er erg tevreden mee ben!
 
In Profito of carbo zit ook geen nitraat en fosfaat.
 
In Profito of carbo zit ook geen nitraat en fosfaat.

Profito doseer ik alleen dagelijks na de waterwissel. Maar ik doseer dus dagelijks Nitro, dat zou wel degelijk nitraat moeten bevatten. Fosfaat heb ik appart fosfo voor, maar dat heb ik deze keer niet gemeten, ik doseer ongeveer 4 ml per week aan fosfo.
 
In Profito of carbo zit ook geen nitraat en fosfaat.
Klopt, maar als ik dan ging aanvullen met de Fosfo en Nitro van EasyLife bleef het bij mij nog steeds drama (slechte groei en algen).
Ik ben in elk geval geen fan het merk en heb alles de deur uit gedaan.
 
Nou ja het belangrijkste is dat je nu meer resultaat ziet.
 
Ik zie wel resultaat maar niet de uitkomst waar ik op hoopte. Planten lijken juist een nog groter dipje te hebben en bruine algen liggen bijna overal over de bodem en decoraties.

zou het misschien helpen om de lichtduur te verkorten of juist te verlengen? Hij staat nu aan van 10:30-21:00.

het gaat om een lamp van superfish en uit de lichtberekening op de jbl site bleek dat dit nogal veel licht is (?)
E7C52A50-6C09-484C-A12A-7BAD020357F2.png
 
volgens mij heb je een foutje gemaakt bij het invullen,je hebt bij lm\liter de lux waarden ingegeven inplaats van de lumen.volgens mij klopt de berekening dan niet.het kan zijn dat ik het verkeerd zie.
 
Dat klopt denk ik inderdaad niet bij een 60cm bakje.
 
Naar mijn mening wil je teveel tegelijk waardoor het niet meer te zien is welke reactie nu het gevolg is waarvan. Zelf ga ik altijd uit van het licht. Daarna CO2 en daarna de overige bemesting, micro's en macro's.
Even naar je licht/ Bij je planten zie ik wel flink wat ruimte tussen de internodiën waaruit ik opmaak dat je plantjes naar het licht reiken. Maar goed laten we dat even houden voor wat het is. De volgende stap is CO2. Daar heb je een flink probleem, zo lijkt het want uit je metingen blijkt dat je een pH van 8 hebt bij een KH 4. Dat wijst op een behoorlijk tekort. Maar ook daar kan je weer niet zeker van zijn. Want je voegt wel Carbo toe maar dit wordt niet meegenomen in je metingen! Daar kan jij overigens niets aan doen. Carbo laat zich gewoon niet meten. Zowel je nitraat als je fosfaat level is veel te laag. Dit zou zich, als begin leidraad, in een verhouding van 10 staat tot 1 moeten laten zien. Dus nitraat op 10 dan zou je fosfaat op 1 moeten staan. Veel van je problemen laten zich dus ook niet meten. Dus moeten we het op een andere manier uitzoeken. Dat kan, namelijk door een methode die je waarschijnlijk niet graag ziet; Algen! Algen, de soorten ontstaan bij specifieke tekorten. Daar zouden we dan het e.e.a. uit kunnen afleiden.
 
Ken je het lichtspectrum van je lamp?
Die goedkopere (en ook veel duurdere) led lampen van de gangbare merken bevatte vaak een heel groot blauwaandeel, welke alggroei bevorderd en op lage bakjes te intensief is voor de planten.
 
Ik heb ooit een tabelletje gevonden waar enkele waardes instaan die van toepassing zijn op mijn lamp. Hier staan alleen de lux, par en kelvin van mijn lamp in, alleen het aantal lumen heb ik nooit weten we vinden.
Hierbij de foto van de tabel. Ik heb de SF retrofit combi van 45 cm, 10-15W boven mijn bak hangen.
Ik heb voor mijn gevoel het hele internet afgespeurd voor ik op een nuttige richtlijk voor weinig, medium of veel licht.
Planten zouden alleen afhankelijk zijn van de par van een lamp en lumen meet vooral wat mensen zien. De par van deze lamp is 41,0 nogwat, dus dat zit net op de grens van weinig tot medium licht (als ik internet moet geloven).
649253A4-9BD6-41CD-B41F-37A5A1FF520C.png
 
Naar mijn mening wil je teveel tegelijk waardoor het niet meer te zien is welke reactie nu het gevolg is waarvan. Zelf ga ik altijd uit van het licht. Daarna CO2 en daarna de overige bemesting, micro's en macro's.
Even naar je licht/ Bij je planten zie ik wel flink wat ruimte tussen de internodiën waaruit ik opmaak dat je plantjes naar het licht reiken. Maar goed laten we dat even houden voor wat het is. De volgende stap is CO2. Daar heb je een flink probleem, zo lijkt het want uit je metingen blijkt dat je een pH van 8 hebt bij een KH 4. Dat wijst op een behoorlijk tekort. Maar ook daar kan je weer niet zeker van zijn. Want je voegt wel Carbo toe maar dit wordt niet meegenomen in je metingen! Daar kan jij overigens niets aan doen. Carbo laat zich gewoon niet meten. Zowel je nitraat als je fosfaat level is veel te laag. Dit zou zich, als begin leidraad, in een verhouding van 10 staat tot 1 moeten laten zien. Dus nitraat op 10 dan zou je fosfaat op 1 moeten staan. Veel van je problemen laten zich dus ook niet meten. Dus moeten we het op een andere manier uitzoeken. Dat kan, namelijk door een methode die je waarschijnlijk niet graag ziet; Algen! Algen, de soorten ontstaan bij specifieke tekorten. Daar zouden we dan het e.e.a. uit kunnen afleiden.

Ik meet idd dus weinig tot geen verschillen maar ik zie wel degelijk veranderingen. De nieuwe aangroei van het belgisch groen zijn groener en lijken gezonder dan wat het was.
het probleem is alleen dat ik wel veel bruinalg en wittige/groene algen op het glas zie en ik niet goed af kan leiden wat hier nou de oorzaak van kan zijn.
Draadalg zou wijzen op een co2 tekort en daar is niks van aanwezig in de bak, dus daar ga ik op die manier vanuit dat de hoeveelheid die ik nu toevoeg genoeg is.
Ik vraag me wel af of het niet gewoon een soort aanpassingsperiode kan zijn van de planten, dat ze moeten “wennen” aan alle voedingsstoffen die opeens aanwezig zijn en er eerst niet waren?
 
Ja, planten hebben, sommige zelfs een aanzienlijke, periode van aanpassing nodig. In mijn bak was voor sommige planten zelf een gewenning van langer dan een maand nodig toen ik noodgedwongen over ging naar een ander soort planten bemesting. Algen daarentegen kunnen zich razendsnel voegen in nieuwe omstandigheden! Bruine alg zal waarschijnlijk ook wel verdwijnen na verloop van tijd. Groene algen kunnen iets van doen hebben met CO2 maar er even van uitgaande dat dit wel op orde is ook van een fosfaat tekort. Waarbij je er dan ook weer rekening mee moet houden dat je fosfaat level in verhouding moet staan met het nitraat niveau. (10:1 dus.)
 
Ik heb vandaag opnieuw enkele waterwaardes getest (NO3 en PO4) en dit keer met een stuk beter resultaat. NO3: 8 mg/l en PO4: 0,1! Hopelijk ga ik iig hiermee betere resultaten zien.
easycarbo doseer ik nu dagelijks met 1,2 ml, en dat laat ik momenteel zonder waterwaardes te meten even zo, tot ik resultaat zie aangezien het dus idd aanpassingstijd van planten kan zijn waardoor de algen nu even de kop opsteken. Vrijdag is het weer waterwissel tijd dus dan verwijder ik natuurlijk alle algen weer zorgvuldig uit de bak.
 
Ik heb vandaag opnieuw enkele waterwaardes getest (NO3 en PO4) en dit keer met een stuk beter resultaat. NO3: 8 mg/l en PO4: 0,1! Hopelijk ga ik iig hiermee betere resultaten zien.
easycarbo doseer ik nu dagelijks met 1,2 ml, en dat laat ik momenteel zonder waterwaardes te meten even zo, tot ik resultaat zie aangezien het dus idd aanpassingstijd van planten kan zijn waardoor de algen nu even de kop opsteken. Vrijdag is het weer waterwissel tijd dus dan verwijder ik natuurlijk alle algen weer zorgvuldig uit de bak.
Probeer in elk geval je fosfaat naar 1 te krijgen. 0,1 is nog te weinig, denk ik. Carbo waardes ga je niet opmerken in je water. Dit spul laat zich niet als een CO2 waarde meten.
 
Probeer in elk geval je fosfaat naar 1 te krijgen. 0,1 is nog te weinig, denk ik.
Volgens het watertest boekje van jbl, wat bij de testkit zit, is meer dan 0,2 juist gevaarlijk (Gele zone) voor vissen?
 
Volgens het watertest boekje van jbl, wat bij de testkit zit, is meer dan 0,2 juist gevaarlijk (Gele zone) voor vissen?

Het meetsysteem van JBL ken ik niet maar je Fosfaat mag gerust een waarde van 1, en dat is nog niet eens veel, hebben. Wat ik wel weet dat er een zeewater waarde maar ook een zoetwaarde opstaat, lees je niet de verkeerde lijn?
 
Het meetsysteem van JBL ken ik niet maar je Fosfaat mag gerust een waarde van 1, en dat is nog niet eens veel, hebben. Wat ik wel weet dat er een zeewater waarde maar ook een zoetwaarde opstaat, lees je niet de verkeerde lijn?

Nou voor zeewater is het vaak zo rond de 0,03-0,04 dus 1 zou veeeel te veel zijn ;)
 
Volgens het watertest boekje van jbl, wat bij de testkit zit, is meer dan 0,2 juist gevaarlijk (Gele zone) voor vissen?

Ja ik zie het op die kaart en hoe ze daar bijkomen mag Joost weten want de EI volgers die doseren wekelijks al 2.0 mg en zitten dan vaak tussen de 3 en 4 mg aan fosfaat.
 
Ja ik zie het op die kaart en hoe ze daar bijkomen mag Joost weten want de EI volgers die doseren wekelijks al 2.0 mg en zitten dan vaak tussen de 3 en 4 mg aan fosfaat.
3 tot 4 mg/l fosfaat!?
 
Nou voor zeewater is het vaak zo rond de 0,03-0,04 dus 1 zou veeeel te veel zijn ;)

Juist daarom schreef ik dus deze zin. Het zou dus best kunnen dat JBL zegt dat 0.2 te veel is....als het over zeewater gaat. Maar bij Ts hebben we het over een zoetwaterbak en daar is 1 een nog lage fosfaat waarde zoals je wel weet.
 
Juist daarom schreef ik dus deze zin. Het zou dus best kunnen dat JBL zegt dat 0.2 te veel is....als het over zeewater gaat. Maar bij Ts hebben we het over een zoetwaterbak en daar is 1 een nog lage fosfaat waarde zoals je wel weet.

Ik heb het overzichtje van de kleurenkaart gestuurd in deze topic. Zoet water en zout water staan appart vermeld. Toch staat bij zoet water vanaf boven de 0,2 mg/l als ''veel''.
 
Voor zover ik die kaart snap is de bovenste kleurenlijn, die van groen naar geel gaat de zoetwaterlijn. En die gaat tot 1.8 wat je een gemiddelde zou kunnen noemen. Maar er zijn hier EI adapten die wel tot 4 gaan. Zelf hou ik in mijn bak ongeveer 1 aan. Niet zolang geleden heb ik een fosfaat probleem gehad met een level van boven de 5. De vissen maalden er niet om, wel had ik toen problemen met mijn planten.
 
Het is natuurlijk totale onzin dat een PO4 waarde van 0,2 mg/l en hoger gevaarlijk zou zijn. Zoals Ben hierboven ook al eerder heeft aangegeven is het prima om 10 mg/l NO3 (Nitraat) aan te houden en 1 mg/l PO4 (Fosfaat) aan te houden. Verder kan ik je aanraden om de voorgeschreven hoeveelheid Profito in je bak te gooien iedere week. Het liefst natuurlijk dagelijks. En vergeet niet dat Micro en Macro voedingsstoffen apart van elkaar gegeven mogen worden. Dus niet op hetzelfde moment. Laat er in ieder geval wat uren tussen.

In het verhaal hierboven dat Easy-Life producten geen resultaat leveren herken ik mij niet. Ik betwijfel dan ook of de producten wel op juiste wijze gebruikt zijn.
Ik geef zelf Profito, Nitraat, Fosfaat en dagelijks EasyCarbo. Daarnaast voeg ik CO2 toe aan mijn aquarium met een magneetventiel.

Ik wens je veel succes en plezier! :petjeaf:
 
Het is natuurlijk totale onzin dat een PO4 waarde van 0,2 mg/l en hoger gevaarlijk zou zijn. Zoals Ben hierboven ook al eerder heeft aangegeven is het prima om 10 mg/l NO3 (Nitraat) aan te houden en 1 mg/l PO4 (Fosfaat) aan te houden. Verder kan ik je aanraden om de voorgeschreven hoeveelheid Profito in je bak te gooien iedere week. Het liefst natuurlijk dagelijks. En vergeet niet dat Micro en Macro voedingsstoffen apart van elkaar gegeven mogen worden. Dus niet op hetzelfde moment. Laat er in ieder geval wat uren tussen.

In het verhaal hierboven dat Easy-Life producten geen resultaat leveren herken ik mij niet. Ik betwijfel dan ook of de producten wel op juiste wijze gebruikt zijn.
Ik geef zelf Profito, Nitraat, Fosfaat en dagelijks EasyCarbo. Daarnaast voeg ik CO2 toe aan mijn aquarium met een magneetventiel.

Ik wens je veel succes en plezier! :petjeaf:

Ik gebruik idd elke week de aanbevolen hoeveelheid profito, na elke waterwissel dus. Ik hou ook in excel een bestandje bij met de geteste waterwaardes, wat ik voer en hoeveel, en wat ik die dag toevoeg aan het aquarium. Dat is standaard:
Dagelijks:
- 1,2 ml easycarbo
- 1 ml fosfo
Wekelijks:
- 5 ml profito
- 2,5 ml nitro

Ik maak verder geen gebruik van een co2 systeem (op dus easycarbo na) en dat ben ik ook niet van plan.

En ik merk nu dus inderdaad zeker wel verschil qua po4 en no3 waardes.
Alleen blijven de ph (8) en kh (4) gelijk wat ik dus vreemd vind door de toevoeging van dagelijkse easycarbo.
 
"...het probleem is alleen dat ik wel veel bruinalg en wittige/groene algen op het glas zie en ik niet goed af kan leiden wat hier nou de oorzaak van kan zijn..."
Als dit aan blijft houden zou ik beginnen met de hoeveelheid Profito verhogen. Het kan zijn dat jouw aquarium een hogere behoefte heeft dan voorgeschreven wordt door Easy-Life. Het voorschrift voor mijn bak zou 18 ml per week zijn maar ik voeg vele malen meer toe iedere week.

Ik heb vandaag opnieuw enkele waterwaardes getest (NO3 en PO4) en dit keer met een stuk beter resultaat. NO3: 8 mg/l en PO4: 0,1! Hopelijk ga ik iig hiermee betere resultaten zien.
Als je er niet voor zorgt dat de hoeveelheid Fosfaat verhoogt wordt naar 1 mg/l blijf je een tekort houden en blijf je dus ook last van algen houden. Het gaat om de balans tussen alles die momenteel niet op orde is.

Ik gebruik idd elke week de aanbevolen hoeveelheid profito, na elke waterwissel dus. Ik hou ook in excel een bestandje bij met de geteste waterwaardes, wat ik voer en hoeveel, en wat ik die dag toevoeg aan het aquarium. Dat is standaard:
Dagelijks:
- 1,2 ml easycarbo
- 1 ml fosfo
Wekelijks:
- 5 ml profito
- 2,5 ml nitro

Ik maak verder geen gebruik van een co2 systeem (op dus easycarbo na) en dat ben ik ook niet van plan.

En ik merk nu dus inderdaad zeker wel verschil qua po4 en no3 waardes.
Alleen blijven de ph (8) en kh (4) gelijk wat ik dus vreemd vind door de toevoeging van dagelijkse easycarbo.
Goed dat je de geteste waardes bijhoudt in een bestandje. Ik gebruizelf een schriftje waar ik alles in opschrijf dat ik doe aan mijn aquarium. Op die manier kan ik gemakkelijk terughalen wat ik heb gedaan mocht er iets niet lopen zoals ik wil dat het gaat.
 
Ik gebruik idd elke week de aanbevolen hoeveelheid profito, na elke waterwissel dus. Ik hou ook in excel een bestandje bij met de geteste waterwaardes, wat ik voer en hoeveel, en wat ik die dag toevoeg aan het aquarium. Dat is standaard:
Dagelijks:
- 1,2 ml easycarbo
- 1 ml fosfo
Wekelijks:
- 5 ml profito
- 2,5 ml nitro

Ik maak verder geen gebruik van een co2 systeem (op dus easycarbo na) en dat ben ik ook niet van plan.

En ik merk nu dus inderdaad zeker wel verschil qua po4 en no3 waardes.
Alleen blijven de ph (8) en kh (4) gelijk wat ik dus vreemd vind door de toevoeging van dagelijkse easycarbo.

Dat gaf ik al een paar keer aan, Carbo laat zich niet meten en beïnvloed ook geen overige waarden.
 
In het verhaal hierboven dat Easy-Life producten geen resultaat leveren herken ik mij niet. Ik betwijfel dan ook of de producten wel op juiste wijze gebruikt zijn.
Ja dat was ik :). Ik had complete excel berekeningen en registratie van wat ik allemaal, wanneer toevoegde. Alle doseringen heb ik geprobeerd maar voor mij werkte het echt niet. Ik ben het zo gaan gebruiken dat ik het elke dag toe ging voegen. Ik heb daarvoor speciaal doseerpompjes gekocht die 2ml per slag gaven. Dus de conclusie over verkeerd gebruiken kunnen we denk ik wel afstrepen.
Hieronder nog een fotootje hoe het er bij stond.

Ik geef alleen wel aan dat het misschien de moeite loont, om als het niet lukt een andere voeding te gaan gebruiken. Dat kan het houden van een aquarium een stuk aangenamer en makkelijker maken kan ik uit eigen ervaring zeggen.

9BEE8515-89C3-4717-B51B-93455BA0489C.jpeg
 
Ja dat was ik :). Ik had complete excel berekeningen en registratie van wat ik allemaal, wanneer toevoegde. Alle doseringen heb ik geprobeerd maar voor mij werkte het echt niet. Ik ben het zo gaan gebruiken dat ik het elke dag toe ging voegen. Ik heb daarvoor speciaal doseerpompjes gekocht die 2ml per slag gaven. Dus de conclusie over verkeerd gebruiken kunnen we denk ik wel afstrepen.
Hieronder nog een fotootje hoe het er bij stond.

Ik geef alleen wel aan dat het misschien de moeite loont, om als het niet lukt een andere voeding te gaan gebruiken. Dat kan het houden van een aquarium een stuk aangenamer en makkelijker maken kan ik uit eigen ervaring zeggen.
waar heb je die pompjes vandaan? gr
 

Terug
Bovenaan