Goldscape van Fish_huub


Deel 3 - Laatste deel - De jonkies!
Bedankt voor het wachten met reageren, haha!

Hier een aantal foto's van m'n jonkies.
Raden jullie mee wie de ouders zijn per visje? Haha! Zebb had ik hier nog niet, dus zij is uitgesloten.

Foto 1 - Dit visje wordt een calico denk ik. Zie toch een beetje Mutai, Suki of zelfs Zuso in hem of haar.
20210302_150915.jpg


Foto 2 - Moeder is sowieso Zuso. Vader Dian of Mutai. Wat denken jullie?
20210302_150922.jpg


Foto 3 - Mooi brons visje met best wat potentie. Hopelijk krijgt deze nog een hogere rug.
Lastig om in te schatten wie hier van de ouders zijn. Wat denken jullie?
20210302_150937_DEF.jpg


Foto 4 - Hier een aantal jonkies bij elkaar!
Vis rechts is het grootste van het hele stel met een grote vlek bij haar oog. Ik zie hier ook Mutai of Suki in. Wat denken jullie?
20210302_150956_DEF.jpg


Foto 5 - Ik denk het zelfde visje van 1, 3 en 4. Visje rechtsbovenin lijkt meer op Gazo qua lichaamsbouw.
20210302_150940.jpg


Foto 6 Groepsfoto

20210302_150924.jpg


Ben benieuwd welke vissen jullie terug zien in de kleintjes.
 
Laatst bewerkt:
Mooie visjes, ik zie wel visjes waarvan ik denk dat de staart langer wordt, dus Suki/Dian. Maar Suki/Mutai kan ook. En de bronzen Zuso/Dian. Maar dan nog weet je niet hoe ze terugkruisen.

Voorbeeld: Ik kruiste een beige met witte mannetjesrat (Ierse variant, Champagnevos) met een albino vrouwtje en alle jongen waren de zwart-witte Japanse variant. Zijn ouders kunnen Champagnevos en zwart/witte Japanner zijn geweest. Haar ouders waren ook albino, wat een recessieve eigenschap is. Het ligt er maar net aan welke eigenschap dominant is, dat heb ik destijds bij ratjes uitgeprobeerd. Ik weet niet hoe de kleuren van goudvissen vererven. Mijn Giebeltje was bronskleur toen ik hem kocht en die werd licht oranje. Calico's veranderen ook en je bronzen gaan waarschijnlijk straks ook verkleuren.
 
Mooie foto s. Zuso vind ik ook erg mooi qua kleur. Vind zo en zo de meer rood dan oranje kleur erg mooi bij je vissen. Ik vind Ginger ook mooi en wat een dik buikje. Die vind het voer wel ondanks zijn 1 telescoop oog zo te zien.

Leuk hoor al die baby s maar kan er niets van maken wie en wat de papa en mama is. Vind alleen van die zwarte kraal oogjes niet mooi maar dat is een kwestie van smaak. Maar gaat snel zo van stokje met oogjes naar echt al wat bolle visjes. Erg leuk om te zien.
 
Mooie visjes, ik zie wel visjes waarvan ik denk dat de staart langer wordt, dus Suki/Dian. Maar Suki/Mutai kan ook. En de bronzen Zuso/Dian. Maar dan nog weet je niet hoe ze terugkruisen.

Voorbeeld: Ik kruiste een beige met witte mannetjesrat (Ierse variant, Champagnevos) met een albino vrouwtje en alle jongen waren de zwart-witte Japanse variant. Zijn ouders kunnen Champagnevos en zwart/witte Japanner zijn geweest. Haar ouders waren ook albino, wat een recessieve eigenschap is. Het ligt er maar net aan welke eigenschap dominant is, dat heb ik destijds bij ratjes uitgeprobeerd. Ik weet niet hoe de kleuren van goudvissen vererven. Mijn Giebeltje was bronskleur toen ik hem kocht en die werd licht oranje. Calico's veranderen ook en je bronzen gaan waarschijnlijk straks ook verkleuren.
@Giebeltje Ja, dat is waar! De staarten zijn inderdaad wat langer dan bij Suki en Mutai. Ook zeker waar dat je niet weet hoe alles precies gaat kruizen. Volgens mij kun je er van uitgaan dat alles door elkaar is gekruist qua afstammeling. Geeft wel een extra verassingseffect, haha.

Mooie update! Baby sluier zou hier nog wel bij kunnen
@Olympus Zou ik heel leuk vinden! Houden we contact over! 🤩

Mooie foto s. Zuso vind ik ook erg mooi qua kleur. Vind zo en zo de meer rood dan oranje kleur erg mooi bij je vissen. Ik vind Ginger ook mooi en wat een dik buikje. Die vind het voer wel ondanks zijn 1 telescoop oog zo te zien.

Leuk hoor al die baby s maar kan er niets van maken wie en wat de papa en mama is. Vind alleen van die zwarte kraal oogjes niet mooi maar dat is een kwestie van smaak. Maar gaat snel zo van stokje met oogjes naar echt al wat bolle visjes. Erg leuk om te zien.
@michelle1 Ja bedankt! Haha ja, Het valt me steeds meer op dat Ginger veel achter het voer aan gaat! Daarom hou ik ook zo van het houden van goudvissen, door de verschillende karakters (en vormen en kleuren), haha. Ik heb nu inderdaad twee visjes gezien met aan 1 kant een soort kraaloog inderdaad.
Het is nu mijn eerste keer dat ik jonkies wat serieuzer grootbreng. Als er visite komt zijn ze altijd verbaast hoe snel ze groeien. Mij valt het minder op omdat ik er zoveel naar kijk. Totdat ik foto's zie! Haha.
 
Wat is het lang geleden! De babies zijn nu allemaal al 10 maanden oud en wat zijn ze groot geworden! (Op de foto's is het wat lastig in te schatten hoe groot ze zijn)
Helaas zijn er ook wat vervelende dingen gebeurd. Vissen kwamen helaas te overlijden. Ik denk dat er in die periode teveel vis in mijn bak zat waardoor het allemaal niet meer lekker ging.

Nu heb ik nog Mutai en Zebb met de 8 'babies'. Ook dit vind ik nog steeds te veel, dus ik ben genoodzaakt om wat babies weg te geven. Dus bij interesse PB me.
Hier wat foto's van mijn huidige bak de babies. Ze zijn heel druk, dus niet altijd even fotogeniek helaas, haha.

Het totaaltje van de bak:

Totaaltje (2).jpg


Mutai is nog altijd de koning (en vader) van de bak.
(Helaas is queen Suki ingeslapen vanwege zwemblaasprobleem waardoor ze niet meer overeind kon zwemmen)
20211014_113431 (2).jpg

20211014_113209 (2).jpg


Zebb doet het goed en zit hier weer vol met eitjes!

20211014_113145 (2).jpg

20211014_113200 (2).jpg


Hier de verschillende babies:

De grootste van alle babies, zij is een vrouwtje. (Ben ik van plan om samen met Mutai en Zebb te houden).
(Dochter van Mutai en Zuso)

20211014_113243 (2).jpg


20211014_113225 (2).jpg


Nog een vrouwtje, die een wat slechtere start heeft gehad als 'fry', maar het nu erg goed doet. (Legt ook al veel eitjes).
20211014_113211 (2).jpg

20211014_113108 (2).jpg


Hier nog een foto van alle dames in de bak (Ja, de rest zijn allemaal mannetjes!)
20211014_113442 (2).jpg
 
Hier het vervolg met alle mannetjes! (PB me voor interesse)

Dit is 'Sai' (Klinkt als Sooi). Sai betekend Kieuw in het Chinees (volgens google translate, hehe). Hij heeft namelijk een naar buiten gedraaide kieuw. Doet het verder heel goed!
Hij en zijn broer hebben dezelfde bouw als hun moeder Zuso.

20211014_113501 (2).jpg

20211014_113513(1).jpg

20211014_113719 (2).jpg


Zijn broer die als tweedruppels water op hem lijkt. Heeft geen omgeslagen kieuw. Deze twee kunnen grote vissen worden denk ik.
Samen met zijn mogelijke vader:
20211014_113115 (2).jpg

20211014_113723 (2).jpg


Hun broer met wat hogere rug die met goede verzorging ook groter wordt
20211014_113325 (2).jpg

20211014_113453 (2).jpg


En dan de laatste broer met de bronzen kleur, die het bekende 'papagaaien bekje' heeft. Ik heb 'm een zoutwater behandeling gegeven, dus ziet wat vaal.
20211014_113248 (2).jpg


Hierna komt deel 3 met de laatste 2 broers.
 

Bijlagen

  • 20211014_113453 (2).jpg
    20211014_113453 (2).jpg
    337.9 KB · Weergaven: 126
Hierbij de laatste 2 broers. Deze zijn beide lichter van kleur.
Flake is een voorbeeld van een vis die een grotere bak verdiend met minder vis. Ik denk dat hij dan meer tot z'n potentie kan groeien.

Flake: (Heeft een wat hogere rug en lange vinnen)
20211014_113330 (2).jpg

20211014_113734 (2).jpg


En zijn broer die helaas veel op de bodem ligt. Deze blijft daarom bij mij.
20211014_113416 (2).jpg

20211014_113420 (2).jpg
 
Wat een mooie visjes en wat is dat snel gegroeid en mooi gekleurd. :smitten:

Balen dat je er ook een paar ben verloren :cry:
 
Wat een mooie visjes en wat is dat snel gegroeid en mooi gekleurd. :smitten:

Balen dat je er ook een paar ben verloren :cry:
@michelle1 Bedankt! Ja, ze groeien nu erg hard. Daarom wordt het ook echt wat te druk in de bak. Dus als je een leuk 'for ever home' voor hun weet, laat me weten! :) Ik zou het liefst weer terug willen naar 4 vissen in totaal.
 
Na een jaar heel veel uitval van de vissen, heb ik helaas besloten om te stoppen met mijn goudvissen. Nadat ik een weekend weg was en terug kwam, trof ik alle vissen dood aan. De filter was door kortsluiting het hele weekend gestopt met draaien terwijl het midden in de zomer was en dus erg warm. Dit was voor mij heel heftig en een grote shock. Tot mijn grote verbazing bleken er 2 babies van net een dag oud het grote voorval te hebben overleefd. Deze heb ik opgegroeid totdat deze helaas ziek werden. Ze bleven weken met hun buik op de bodem liggen, ik heb besloten hen ook te laten inslapen. Dit heeft me laten zien dat een aquarium van 1,20 meter te klein is voor een groep vissen die zo groot worden. Hopelijk krijg ik ooit een vijver waar ik mijn goudvissen weer in kan gaan houden en kweken.

Nu ben ik aan het kijken welke andere tropische vissen ik voortaan in deze aquarium ga houden wat hopelijk ook wat minder werk en tijd verreist. Leuke ideeen zijn altijd welkom!
Ik zal alle goudvis topics altijd in de gaten houden, omdat ik voor deze geweldige vissen altijd een zwak zal houden. Hopelijk tot in de toekomst met mijn eigen goudvissenvijver!
 
Jeetje... Wat een avontuur, ik zie je topic en lees van voor naar achter. Een jaar geleden begon je dolblij en met volle moed. Je vissen waren super mooi. En de plaatjes van de 8 babys die je deelde waren super leuk om te zien. Ik kan wel zien dat je iemand bent die van je hobby houdt. Maar in pagina 2 van het topic slaat de boel in eens om. Ik zie niet zo veel reacties staan op je berichten maar wat een rollercoaster lijkt het dan wel. De zomer is al een tijdje terug maar ik denk niet dat het minder fijn is. Het word er misschien makkelijker om over te praten, maar het brengt weinig terug natuurlijk.

Ik hoop dat je vooral terug kan kijken naar de mooie en fijne momenten met de visjes. Je hebt echt super mooie vissen houden en er echt goed werk van gemaakt met de babys. Ik hoop dat je het jezelf niet kwalijk neemt en de visjes nog lekker door kunnen zwemmen in je dromen.

Super leuk om te horen dat de volgende ronde er aan komt met wat tropische vis. Ik heb totaal geen iedeen, moeilijk in te schatten waar zit je zelf aan te denken?
Grote/kleine vissen? Co2 toevoeging of niet? Voeding toevoegen of niet? Inter of extern filter? 😄
 
Jeetje... Wat een avontuur, ik zie je topic en lees van voor naar achter. Een jaar geleden begon je dolblij en met volle moed. Je vissen waren super mooi. En de plaatjes van de 8 babys die je deelde waren super leuk om te zien. Ik kan wel zien dat je iemand bent die van je hobby houdt. Maar in pagina 2 van het topic slaat de boel in eens om. Ik zie niet zo veel reacties staan op je berichten maar wat een rollercoaster lijkt het dan wel. De zomer is al een tijdje terug maar ik denk niet dat het minder fijn is. Het word er misschien makkelijker om over te praten, maar het brengt weinig terug natuurlijk.

Ik hoop dat je vooral terug kan kijken naar de mooie en fijne momenten met de visjes. Je hebt echt super mooie vissen houden en er echt goed werk van gemaakt met de babys. Ik hoop dat je het jezelf niet kwalijk neemt en de visjes nog lekker door kunnen zwemmen in je dromen.

Super leuk om te horen dat de volgende ronde er aan komt met wat tropische vis. Ik heb totaal geen iedeen, moeilijk in te schatten waar zit je zelf aan te denken?
Grote/kleine vissen? Co2 toevoeging of niet? Voeding toevoegen of niet? Inter of extern filter? 😄

Ja, ik had de aquarium al een langere tijd en ik wou altijd al goudvissen opkweken, dat is me in ieder geval gelukt! En ik hoop heel erg graag dat ik in de toekomst weer goudvissen kan houden inclusief kweken, maar dan moet ik groter wonen met mijn eigen tuin. Hopelijk in de toekomst!

Thanks! Ja, de vissen waren echt fantastisch en mijn eerste eigen kweek was ook echt heel goed gelukt! Ik heb nog veel foto's hiervan, mogelijk dat ik deze hier nog wel ga delen. Ik kreeg op een gegeven moment teveel vissen voor mijn juwel 240 aquarium. Daarom zou ik goudvissen pas weer willen houden als ik een grotere aquarium of vijver heb. Anders moet ik erg gaan op letten hoeveel vis ik mag houden en dat is lastig met kweken.

Ik denk dat mijn nieuwe vissenbestand guppies, cories, garnalen en dwerggourami's gaat worden. Maar ik moet eerst de aquarium flink schoonmaken, achterwand eraan plakken of zelfs een eigen achterwand maken, bedenken hoe ik de aquarium wil inrichten, en dan de aquarium inrichten en indraaien, dus het duurt nog even voordat ik de vissen ga halen. Mij lijkt het tof om kamerplanten vanuit de aquarium te laten groeien met de wortels in het water. Dus project is nog maar nét begonnen, haha!
 
Ja, ik had de aquarium al een langere tijd en ik wou altijd al goudvissen opkweken, dat is me in ieder geval gelukt! En ik hoop heel erg graag dat ik in de toekomst weer goudvissen kan houden inclusief kweken, maar dan moet ik groter wonen met mijn eigen tuin. Hopelijk in de toekomst!

Thanks! Ja, de vissen waren echt fantastisch en mijn eerste eigen kweek was ook echt heel goed gelukt! Ik heb nog veel foto's hiervan, mogelijk dat ik deze hier nog wel ga delen. Ik kreeg op een gegeven moment teveel vissen voor mijn juwel 240 aquarium. Daarom zou ik goudvissen pas weer willen houden als ik een grotere aquarium of vijver heb. Anders moet ik erg gaan op letten hoeveel vis ik mag houden en dat is lastig met kweken.

Ik denk dat mijn nieuwe vissenbestand guppies, cories, garnalen en dwerggourami's gaat worden. Maar ik moet eerst de aquarium flink schoonmaken, achterwand eraan plakken of zelfs een eigen achterwand maken, bedenken hoe ik de aquarium wil inrichten, en dan de aquarium inrichten en indraaien, dus het duurt nog even voordat ik de vissen ga halen. Mij lijkt het tof om kamerplanten vanuit de aquarium te laten groeien met de wortels in het water. Dus project is nog maar nét begonnen, haha!
Klinkt goed! Ik was zelf als een gek wat mooie planten en spullen overal en nergens gaan halen en het allemaal in in mn bak gepropt. Maar goedde voorbereidingen zijn toch best wel handig! Ik had gewilt dat ik me wat meer in de planten verdiept had omdat het nu nog al random is. Maar ik kan natuurlijk niet te veel verwachten als beginneling 😄

Het heeft wel wat zo maar als ik dan soms die mooie bakken zie die helemaal dicht groeien ben ik echt jaloers. Zelf ben ik fan van veel kleine vis in tegenstelling tot minder maar grote vis. Maar het is heel anders natuurlijk. Je raakt minder gebonden met de vissen als individu terwijl de goudvissen meer als familie zou kunnen voelen denk ik. Het is anders maar het heeft bijde zn charmes😄

heb je al een beetje een beeld voor je hoe het er uit moet gaan zien, kwa hardscape en planten? Ik had gister in eens het geniale iedee om alles opzekop in mn aquarium te maken waardoor het lijkt als of de vissen in de lucht zwemmen en je het aquarium opzekop moet bekijken om het rechtop te zien. Maar ik heb misschien gekke gedachten soms. Ik gooi maar een iedeetje op 😄
 

Terug
Bovenaan