Onze sluierstaarten van Rio 450 naar Akvastabil Fusion 200.


roberto1983

Well-known member
Lid geworden
30 mei 2020
Berichten
1,493
Leeftijd
41
Hallo allemaal,

Mijn naam is Roberto, ik lees hier al een tijdje mee maar nu we verhuisd zijn en eindelijk de ruimte hebben om onze goudvissen te verhuizen van onze Juwel Lido 120 naar een nieuw aquarium besloten om een account aan te maken de opstart van ons nieuwe aquarium vast te leggen :)

Korte historie, ons vissen avontuur is 1.5 jaar geleden begonnen toen mijn vriendin opeens met een goudvis thuiskwam die een zorgcliënt van haar had gekregen maar niet wilde omdat hij er niet voor kan zorgen. Dierenvrienden als we beide zijn heeft zij het beestje meegenomen. Het probleem was dat we op dat moment nog klein woonden, maar al wel aan het zoeken waren naar een nieuw huis. Het maximale op dat moment was een Lido 120, voor 3 kleine goudvisjes (we konden Gups natuurlijk niet in z’n eentje laten zitten) op dat moment het maximale.

Uiteindelijk is Doppie nog bij ons gekomen, een sluierstaartje dat op een andere afdeling bij ons op werk erg werd gepest in hun aquarium, dusdanig dat ie meer dan een halve dag vast heeft gezeten onder een ornament in hun aquarium, en ze maar niet begrepen waar ie gebleven kon zijn. Ik kon het niet aanhoren en heb m meegenomen, eventueel om m na het weekend naar de viswinkel te brengen, maar bij ons in de bak leefde ie weer helemaal op, en sindsdien hoort ie r helemaal bij, ondanks dat ie wat langzamer is dan de andere goudvissen.

Inmiddels weten we dat goudvissen in een vijver thuishoren en goudvissen en sluierstaarten eigenlijk niet samen horen, we zijn er een beetje ingerold en inmiddels met vallen en opstaan wijzer geworden, maar we hopen dat nu te compenseren met onze nieuwe Rio 450, en als het echt moet bouwen we over een jaartje een vijver in de tuin. We zijn gek met onze beestjes en willen het beste voor ze. Op dit moment staat dus een Juwel Rio 450 in te draaien, inmiddels een week. Ondanks dat ik water en filterinhoud van de oude bak mee had kunnen nemen willen we toch het zekere voor het onzekere nemen en de bak 4 weken in laten draaien. Aan de ene kant hebben we het originele Juwel filter, gezien het een nieuw aquarium is wil ik niet onze garantie verspelen door het interne filter eruit te halen, maar we hebben m wel ge-upgrade naar de 1500 pomp en jemig, die heeft flink power! Ik weet dat de consensus met betrekking tot interne Juwel filters niet altijd even positief is, maar deze pomp heeft flink pit! Ik kan de uitlaat niet omhoog richten want dan spuit het water de bak uit! Intern is de filter custom ingericht met 2 kilo Seporax, een halve kilo Cirax en wat sponzen.

Aan de andere kant staat een Oase Biomaster 350, die meehelpt de vele liters rond te pompen maar zwaar verbleekt bij het vermogen van de Juwel pomp, maar als extra ondersteuning toch prettig. Ingericht met 2 kilo Seporax, 1 kilo JBL Micromec en sponzen. Nou had poundguru het in zijn filmpje over de Oase 600 over het voorfilter, ik heb de originele sponzen al vervangen voor grovere varianten zoals hij adviseert, maar hij geeft ook aan dat het positief bijdraagt aan de flow wanneer je extra gaten boort in het pijpje waardoor het water wordt ingezogen. Zijn er mensen die dit kunnen bevestigen/ontkrachten?

Qua beplanting vooral simpel spul, gezien het sloop gedrag van onze vissen, en de groei zit er na 1 week al flink in. We voeden met AIO van Plantedbox.

Een heel verhaal, mochten jullie tips en opmerkingen hebben, heel graag!

Groetjes!

Roberto
20200530_133329.jpg
20200530_133306.jpg
20200530_132745.jpg
20200530_133351.jpg
20200530_133254.jpg
20200525_210346.jpg
 
Lekkere stap vooruit, je bent goed bezig. Gaat deze hardscape geen problemen geven met de goudvissen? Ik ben geen kenner hoor......
 
Succes, altijd leuk om een vissenhouder erbij te krijgen welke de begin stappen goed begrijpt :thumbs:

P.s.
Ik zie dat je in het midden een Anubias hebt staan, deze mag niet met de wortelstok (rhizoom) in de bodem i.v.m. verroting, beter om deze op een steen of hout te binden met b.v. visgaren.
 
Lekkere stap vooruit, je bent goed bezig. Gaat deze hardscape geen problemen geven met de goudvissen? Ik ben geen kenner hoor......

thnx :) Op welk vlak verwacht je eventuele problemen? Het hout, de stenen of de bodem? Stenen en hout hebben ze eerder in de bak gehad en was geen probleem, en we gaan juist van vrij grove korrel naar fijnere bodem omdat dat voor goudvissen beter zou moeten zijn?
 
thnx :) Op welk vlak verwacht je eventuele problemen? Het hout, de stenen of de bodem? Stenen en hout hebben ze eerder in de bak gehad en was geen probleem, en we gaan juist van vrij grove korrel naar fijnere bodem omdat dat voor goudvissen beter zou moeten zijn?

Stoten tegen het hout, maar mogelijk valt dit wel mee. Maar dacht dat het een beetje lompe zwemmers zijn, als ik het zo mag zeggen
 
Succes, altijd leuk om een vissenhouder erbij te krijgen welke de begin stappen goed begrijpt :thumbs:

P.s.
Ik zie dat je in het midden een Anubias hebt staan, deze mag niet met de wortelstok (rhizoom) in de bodem i.v.m. verroting, beter om deze op een steen of hout te binden met b.v. visgaren.

Thnx voor je reactie! In het midden staat idd een Anubias ja, de worteltjes staan in het zand maar de dikke knobbel waar de worteltjes uitkomen zit boven het zand, ik wil op dit moment liever nog niets op het hout knopen omdat ik mogelijk de stronk er nog een keer uit wil halen om wat schimmel eraf te wassen, daarna is idd de bedoeling om de anubias bovenop het hout te knopen. Is dat oké zo voor de komende weken denk je?
 
Stoten tegen het hout, maar mogelijk valt dit wel mee. Maar dacht dat het een beetje lompe zwemmers zijn, als ik het zo mag zeggen

Ze kunnen soms zeker lomp zijn ja, we zullen het de eerste tijd goed in de gaten blijven houden en later als ze nog groter worden blijven monitoren, zodra t een probleem wordt gaat t hout er uit :)
Thnx voor het meedenken!

Zijn er trouwens mensen die misschien ervaring hebben met het neerzetten van een aquarium als room-divider en misschien nog praktische tips hebben? Weet zelf eigenlijk niet goed wat dat eventueel zou kunnen zijn, maar wellicht dat we ergens niet aan gedacht hebben.

We kijken wel érg uit naar het moment dat ze er in mogen! Vandaag hebben we trouwens nog een poelslak toegevoegd aan de huidige bak om later mee over te verhuizen, we vinden goudvissen erg leuk maar vinden het wel jammer dat ze met zo weinig te combineren zijn, maar een poelslakje zorgt voor een klein beetje extra variatie in de bak :)
Ook houd ik al een tijdje de prijzen van de Juwel Helialux lichtbalken in de gaten, die zou de bak helemaal afmaken maar a 400 euro samen met de controller toch wel een flinke uitgave :(
 
Mooie upgrade. Er komt geen direct zonlicht in de bak hoop ik? Anders zou vsn dat zonwerende folie voor op ramen en optie kunnen zijn om algen tegen te gaan
 
Prachtige bak, als ik er de ruimte voor had zou ik er ook zo een aanschaffen. Je vissen gaan echt een mooi leven krijgen!
 
Mooie upgrade. Er komt geen direct zonlicht in de bak hoop ik? Anders zou vsn dat zonwerende folie voor op ramen en optie kunnen zijn om algen tegen te gaan

Thnx :) De bak staat vrijwel in het midden van de woonkamer, dus enkel als de zon heel laag staat, bij opkomst en ondergang, komt er een beetje direct zonlicht op het aquarium. Opkomst hebben we achter t'huis, dan hebben we de rolgordijnen nog dicht, en zonsondergang voorthuis, dan komt er een kleine 20 minuten wat licht rechstreeks op de bak maar is de zon bijna onder dus op z'n zwakst, en het geeft wel een prachtig effect in de bak. Zou dat alg heel erg in de hand werken?
 
Das ff andere koek he :p

maar zijn er meer, world citizen (kan z’n account ff niet vinden) heeft ook een roomdivider

Heel andere koek inderdaad ja! Moet zeggen dat nu het aquarium niet de hele breedte van de bank beslaat, het idee van 2 meter hier toch ook wel aan het borrelen is :ROFLMAO:
Maar eerst hier maar eens mee beginnen :cool:


Prachtige bak, als ik er de ruimte voor had zou ik er ook zo een aanschaffen. Je vissen gaan echt een mooi leven krijgen!

Thnx, het is inderdaad een prachtige bak, zijn echt wel te spreken over de kwaliteit en afwerking.
Gisteren als experiment een poelslakje toegevoegd aan de huidige bak, en wat wil het toeval...vanochtend zie ik 2 baby slakjes over het raam van de nieuwe bak kruipen :oops:
Moet echt toeval zijn, heb gisteren niets toegevoegd aan de nieuwe bak...waarschijnlijk met de plantjes meegekomen. Benieuwd welke slakjes het zijn!
Zie ook iets voor het eerst bij de waterpest, is het normaal dat ze niet alleen aan de onderkant, maar ook halverwege hun strengen wortels schieten?
 
Wat heerlijk dat je je sluier een groter onderkomen geeft! Ik lees even mee over het inrichten van een doorkijkbak, heb er zelf ook één.
 
Heel andere koek inderdaad ja! Moet zeggen dat nu het aquarium niet de hele breedte van de bank beslaat, het idee van 2 meter hier toch ook wel aan het borrelen is :ROFLMAO:
Maar eerst hier maar eens mee beginnen :cool:


Laat ik eens een update doen van onze huidige situatie, want zoals in deze post al beschreven, bleef het idee van een 2 meter bak borrelen, dusdanig dat we de Rio op marktplaats hebben gezet en een Akvastabil Fusion 200 van 2 meter hebben gekocht. Hoewel niet ontevreden over de Juwel Rio, zaten een aantal zaken ons niet helemaal lekker, onder andere het interne filter dat veel ruimte in beslag nam in de bak en relatief weinig filterinhoud bood, hoewel de pomp wel echt krachtig was (vergelijkbaar met onze nieuwe Fluval FX6). Ook de verlichting, de standaard T5 (geloof ik) TL lampen waren niet naar wens, we wilden graag zonsopkomst/zonsopkomst/maanlicht in het aquarium hebben, en in plaats van dat in de Rio te investeren, maar gekozen om het in 1 keer goed te doen en voor de 2 meter te gaan.

Zo gezegd zo gedaan stond de week erop opeens dit pakketje op de oprit, slik...

20210602_145946.jpg


En dit was alleen nog maar het aquarium en meubel, daar kwamen nog 2 nieuwe filters bij, een Fluval FX6 om de meeste stroming in de bak mee te kunnen maken, en een Oase Biomaster 850, omdat we goede ervaring hadden met de 350 (fluisterstil, relatief aardige inhoud, degelijk gebouwd, makkelijk schoon te maken). Alleen de stroming van de 350 vonden we een beetje tegenvallen, maar gelukkig is de 850 een stuk krachtiger, hoewel lang niet zo krachtig als de FX6, daarom aan de uistroomkant van de biomaster een extra stromingspomp geplaatst. Verlichting bestaat uit 2 led balken van Fluval, de Aquasky 2.0, die in het begin een beetje priegelen waren om te installeren (en het blijkt dat je de telefoon er heel dicht bij moet houden om goede bluetooth verbinding te krijgen, wat in het begin voor wat frustratie zorgde, en de units zijn niet tot 1 geheel samen te stellen, waardoor je ze los van elkaar moet installeren en op elkaar af moet stemmen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Philips Hue, waarbij je lampen kunt samenvoegen om ze veel makkelijker op elkaar af te kunnen stemmen. Maar na wat priegelen doen ze het prima, en het verschil in lichtkwaliteit met de TL lampen van Juwel is echt dag-en-nacht, het licht is zoveel prettiger qua kleur en rustiger qua intensiteit, we zijn er echt heel erg blij mee.

Overzicht foto vanaf mijn werkplek

20210615_094803.jpg


overzicht vanaf de andere kant gezien
(het blijft jammer om aan deze kant wat leidingwerk te hebben lopen, maar er zal nou eenmaal flink gefilterd moeten worden)

20210615_094827.jpg


Techniek
(Het kastje waar de Fluval in staat heb ik aan voor en achterkant met isolerende foam bekleed, omdat de Fluval toch wel een flinke brom liet horen, zeker in het begin. Beide filters op dikke tegels gezet, wat ook in volume scheelt. Inmiddels is het geluid voor ons acceptabel)

20210615_094707.jpg


en onze bwoners; (van links naar rechts Gups, Doppie, Bonk, Umami en Visstick)

20210615_094901.jpg


Umami en Sushi

20210612_125540.jpg


En onze laatste aanwinst, "Panda" :D
20210615_095353 (1).jpg



We weten dat ondanks de 2 meter, de goudvis er uiteindelijk uit moet, we hebben al een hele mooie vijver voor haar waar ze naartoe kan zodra het nodig is, maar op dit moment kan ze nog prima in deze bak vertoeven. In totaal zitten er 7 vissen in 720 liter water, en zoals te zien is onze inrichting vrij sober, zodat ze lekker vrijuit kunnen zwemmen en ze om en nabij 100 liter per vis aan water hebben.

Te eten krijgen ze in de ochtend fruit, meestal druif maar soms ook peer of appel. In de avond afgewisseld voer van hikari en kyngio, en 1 keer per week broccoli, 1 keer per week doperwtjes.

Vragen, stel ze gerust, en tips, krijgen we graag :)

Groetjes, Roberto
 
Laatst bewerkt:
Heb je ze al eens zien grondelen in deze bodem? (de kiezel gaat er dan langs de kieuwen uit)
 
Laat ik eens een update doen van onze huidige situatie, want zoals in deze post al beschreven, bleef het idee van een 2 meter bak borrelen, dusdanig dat we de Rio op marktplaats hebben gezet en een Akvastabil Fusion 200 van 2 meter hebben gekocht. Hoewel niet ontevreden over de Juwel Rio, zaten een aantal zaken ons niet helemaal lekker, onder andere het interne filter dat veel ruimte in beslag nam in de bak en relatief weinig filterinhoud bood, hoewel de pomp wel echt krachtig was (vergelijkbaar met onze nieuwe Fluval FX6). Ook de verlichting, de standaard T5 (geloof ik) TL lampen waren niet naar wens, we wilden graag zonsopkomst/zonsopkomst/maanlicht in het aquarium hebben, en in plaats van dat in de Rio te investeren, maar gekozen om het in 1 keer goed te doen en voor de 2 meter te gaan.

Zo gezegd zo gedaan stond de week erop opeens dit pakketje op de oprit, slik...

Bekijk bijlage 326957

En dit was alleen nog maar het aquarium en meubel, daar kwamen nog 2 nieuwe filters bij, een Fluval FX6 om de meeste stroming in de bak mee te kunnen maken, en een Oase Biomaster 850, omdat we goede ervaring hadden met de 350 (fluisterstil, relatief aardige inhoud, degelijk gebouwd, makkelijk schoon te maken). Alleen de stroming van de 350 vonden we een beetje tegenvallen, maar gelukkig is de 850 een stuk krachtiger, hoewel lang niet zo krachtig als de FX6, daarom aan de uistroomkant van de biomaster een extra stromingspomp geplaatst. Verlichting bestaat uit 2 led balken van Fluval, de Aquasky 2.0, die in het begin een beetje priegelen waren om te installeren (en het blijkt dat je de telefoon er heel dicht bij moet houden om goede bluetooth verbinding te krijgen, wat in het begin voor wat frustratie zorgde, en de units zijn niet tot 1 geheel samen te stellen, waardoor je ze los van elkaar moet installeren en op elkaar af moet stemmen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Philips Hue, waarbij je lampen kunt samenvoegen om ze veel makkelijker op elkaar af te kunnen stemmen. Maar na wat priegelen doen ze het prima, en het verschil in lichtkwaliteit met de TL lampen van Juwel is echt dag-en-nacht, het licht is zoveel prettiger qua kleur en rustiger qua intensiteit, we zijn er echt heel erg blij mee.

Overzicht foto vanaf mijn werkplek

Bekijk bijlage 326958

overzicht vanaf de andere kant gezien
(het blijft jammer om aan deze kant wat leidingwerk te hebben lopen, maar er zal nou eenmaal flink gefilterd moeten worden)

Bekijk bijlage 326959

Techniek
(Het kastje waar de Fluval in staat heb ik aan voor en achterkant met isolerende foam bekleed, omdat de Fluval toch wel een flinke brom liet horen, zeker in het begin. Beide filters op dikke tegels gezet, wat ook in volume scheelt. Inmiddels is het geluid voor ons acceptabel)

Bekijk bijlage 326960

en onze bwoners; (van links naar rechts Gups, Doppie, Bonk, Umami en Visstick)

Bekijk bijlage 326961

Umami en Sushi

Bekijk bijlage 326962

En onze laatste aanwinst, "Panda" :D
Bekijk bijlage 326963


We weten dat ondanks de 2 meter, de goudvis er uiteindelijk uit moet, we hebben al een hele mooie vijver voor haar waar ze naartoe kan zodra het nodig is, maar op dit moment kan ze nog prima in deze bak vertoeven. In totaal zitten er 7 vissen in 720 liter water, en zoals te zien is onze inrichting vrij sober, zodat ze lekker vrijuit kunnen zwemmen en ze om en nabij 100 liter per vis aan water hebben.

Te eten krijgen ze in de ochtend fruit, meestal druif maar soms ook peer of appel. In de avond afgewisseld voer van hikari en kyngio, en 1 keer per week broccoli, 1 keer per week doperwtjes.

Vragen, stel ze gerust, en tips, krijgen we graag :)

Groetjes, Roberto
Mooie bak hoor! Ze hebben in ieder geval lekker de ruimte zo. En als je die leidingen niet mooi vindt, kun je daar natuurlijk ook kunstbloemen/planten of klembeestjes aan vastmaken. Ik heb in mijn bak voor mijn interne filter een nep-hoornbladplant staan, zowel als camouflage als ter voorkoming van Sluierstaarten die vast komen te zitten. Bij jouw inrichting kun je ook mooi zijden orchideeen tussen de slangen klemmen. Ik heb ook wel eens in een aquariumzaak levensgrote kleurige harnasmeervallen van stof gezien, met een zuignap. Die kun je ook aan de buitenkant op het glas zetten. Ik zie net dat ze meer soorten hebben.


 
Mooie bak hoor! Ze hebben in ieder geval lekker de ruimte zo. En als je die leidingen niet mooi vindt, kun je daar natuurlijk ook kunstbloemen/planten of klembeestjes aan vastmaken. Ik heb in mijn bak voor mijn interne filter een nep-hoornbladplant staan, zowel als camouflage als ter voorkoming van Sluierstaarten die vast komen te zitten. Bij jouw inrichting kun je ook mooi zijden orchideeen tussen de slangen klemmen. Ik heb ook wel eens in een aquariumzaak levensgrote kleurige harnasmeervallen van stof gezien, met een zuignap. Die kun je ook aan de buitenkant op het glas zetten. Ik zie net dat ze meer soorten hebben.



Hoi Giebeltje, dank je wel! :)
Wat een leuk idee om iets aan de slangen te bevestigen, ik ga daar eens naar kijken, thnx! :D
 
Heb je ze al eens zien grondelen in deze bodem? (de kiezel gaat er dan langs de kieuwen uit)

Ze 'grazen' veel maar houden de kiezels eventjes in de mond en spugen het dan weer uit, ik zie het er niet echt bij de kieuwen uitkomen, volgens mij is dat ook zo ongeveer hoe het "hoort" toch?
 
Beetje late reactie maar dit topic was ik nog niet tegen gekomen.

Wauw, wauw en wauw :thumbs:

Meteen goed door gepakt zo te zien. Wat een mooi aquarium en wat een mooie vissen.

Kiezels spoelen ze niet door de kieuwen dat gaat ook niet goed komen. Heel fijn zand doen ze dit wel.
 
Ze 'grazen' veel maar houden de kiezels eventjes in de mond en spugen het dan weer uit, ik zie het er niet echt bij de kieuwen uitkomen, volgens mij is dat ook zo ongeveer hoe het "hoort" toch?
Nee, de bodembedekking hoort fijn genoeg te zijn om door de kieuwen te gaan, dat is hun volledige natuurlijke eetwijze.
Het uitspuwen is half goed. (vele goudvisbakken liggen vol straatstenen die niet op te eten zijn, dat is nog vele malen slechter)
 
Nee, de bodembedekking hoort fijn genoeg te zijn om door de kieuwen te gaan, dat is hun volledige natuurlijke eetwijze.
Het uitspuwen is half goed. (vele goudvisbakken liggen vol straatstenen die niet op te eten zijn, dat is nog vele malen slechter)

Ah op die manier, nee zover komt het inderdaad niet. Ik moet zeggen dat het er met name op de laatste 2 foto's vrij grof uitziet, groffer dan het daadwerkelijk is, denk door de sharpening functie van mn telefooncamera. Dit was de fijnste korrel totdat het overging in zand iig :)
 
Ah op die manier, nee zover komt het inderdaad niet. Ik moet zeggen dat het er met name op de laatste 2 foto's vrij grof uitziet, groffer dan het daadwerkelijk is, denk door de sharpening functie van mn telefooncamera. Dit was de fijnste korrel totdat het overging in zand iig :)
Daarmee dat ik het ook vroeg. Het gedrag van de vissen zegt meer over de korrel dan een foto 🙂
 
Nee, de bodembedekking hoort fijn genoeg te zijn om door de kieuwen te gaan, dat is hun volledige natuurlijke eetwijze.
Het uitspuwen is half goed.
I'm not so sure. Ik heb mijn goudvissen op fijn filterzand zitten (0,4 - 0,8 mm) en voor zover ik me kan heugen heb ik ze nooit echt zien "spoelen". Of ik moet niet goed opletten hoor, dat kan ook. Ze nemen steeds een hap zand, houden dat even binnen en lijken de boel dan in één grote wolk uit te spugen. Er zal vast wel eens iets door de kieuwen gaan, maar zo duidelijk als bijv. de Mechalechis thoracata (dat zijn echt stofzuigers), of cory's, zie ik het ze niet doen. 🙃
 
I'm not so sure. Ik heb mijn goudvissen op fijn filterzand zitten (0,4 - 0,8 mm) en voor zover ik me kan heugen heb ik ze nooit echt zien "spoelen". Of ik moet niet goed opletten hoor, dat kan ook. Ze nemen steeds een hap zand, houden dat even binnen en lijken de boel dan in één grote wolk uit te spugen. Er zal vast wel eens iets door de kieuwen gaan, maar zo duidelijk als bijv. de Mechalechis thoracata (dat zijn echt stofzuigers), of bij cory's, zie ik het ze niet doen. 🙃
Ik heb dezelfde korrelgrootte liggen, en ik zie ze inderdaad een mondvol nemen en de korrels weer uitspuwen. Vermoedelijk gaat het met heel fijn zand of modder wel door de kieuwen, wat logisch is.
 
Mijn ervaring is dat de een meer dirt devil in zich heeft dan de ander. Als ze last van kieuwworm of wat dan ook hebben in de kieuwen willen ze ook de kieuwen gaan spoelen met zand. Zal dan lekkere vorm van krabben bij jeuk zijn. Maar ik heb ze wel hele wolken door de kieuwen zien halen.

In het beginne der sluiertijd had ik ook een mooie scape met terrassen met zand maar binnen enkele dagen lag het zand op het bare bottom gedeelte en stonden er nog hele mooie steeltjes zonder blaadjes en werden ander drijfplanten. Tijd vol gehouden om de boel hufter proef te maken met steeds meer zand en kiezels erop en al wat je kunt bedenken toen sloeg het natuurlijk dicht en last van bodem rot.

Met een laagje zand moet je ook weer rekening houden met je filter. Als die krachtig is schuift het laagje weg en als je grapjassen erbij heb die het leuk vinden om de hele dag bij je filter inlaat te wroeten en te blazen heb je weer veel zand in je filterhuis. :rolleyes:
 
Bij mijn Fluvals heb ik gelukkig nog nooit zand aangetroffen, maar toen ik een Eheim opvoerpomp op de overheadsump zette zat het eerste vak van de sump meteen vol zand. Vandaar dat de overheadsump hier draait op de Eheim powerhead met een ronde spons van de (hier veel te luidruchtige dus opgeborgen) Aquael als voorfilter. Ze zullen hier gerust wel fijne deeltjes door de kieuwen filteren, maar dat heb ik tot nu toe zelf niet kunnen waarnemen.
 
We hebben toch de kogel door de kerk geschoten en besloten om onze gups vrijdag weg te gaan brengen. Ze kan terecht in echt een fantastische vijver, bij mensen waarvan we weten dat ze heel goed voor haar zullen zorgen. Qua formaat zou ze nog wel eventjes bij ons kunnen blijven, maar het lijkt ons beter om haar in dit seizoen over te zetten, in plaats van als het kouder wordt, of maken we daarin een denkfout? Ook voor de balans in onze bak is het uiteindelijk beter, ze zijn super vreedzaam met elkaar, maar gups is simpelweg sneller en eet daardoor meer dan de rest, dus het verschil zal ook alleen maar groter gaan worden. Zijn er verder nog zaken waar we aan moeten denken bij het overplaatsen van aquarium naar vijver, naast haar langzaam laten wennen aan het nieuwe water door telkens een beetje toe te voegen aan haar transport bak?
 
Ik weet van sportvisserijnederland dat die juist karpers uitzetten in de koude periode van het jaar, zal ongetwijfeld met bacteriedruk en temperatuur te maken hebben
 
Vanwege het uitblijven van heel veel reacties waaruit blijkt dat het niet verstandig zou zijn om Gups in dit seizoen uit te zetten, hebben we er toch voor gekozen om haar gisteren weg te brengen. Ik weet gewoon dat we de hele winter in de stress zouden zitten wanneer we haar in oktober zouden wegbrengen en we daarna een Siberische winter zouden krijgen, dus het idee dat ze daar vanaf nu aan kan wennen 'klopte' bij ons gewoon. Dus gisteren met een steen in de maag haar uit ons aquarium gevist en meegenomen. Ze was onze eerste vis en reden dat we met de hobby begonnen zijn, en dat zullen we haar altijd dankbaar blijven (onze portemonnee wat minder, maar ach 😋). Maar we wisten gewoon dat we haar er gelukkiger mee zouden maken, ze zat bij ons verder prima, maar in tegenstelling tot sommige anderen vinden wij wel dat dieren de ruimte zouden moeten hebben die ze nodig hebben en waarin ze helemaal zichzelf kunnen zijn. Dus vanaf nu woont ze in dit kleine paradijsje

20210625_161234.jpg


In de emmer is goed te zien hoe groot ze eigenlijk wel niet was (we hoefden maar 10 minuutjes te rijden)

20210625_160108.jpg


Het viel niet mee, maar het was wel prachtig om te zien hoe haar reactie was toen de emmer kantelde, in het begin was er even wat twijfel, maar al snel werd ze door de rest van de vissen opgenomen, en we zagen haar zichtbaar genieten van de ruimte die ze opeens had, ze ging niet stil in een hoekje zitten kijken maar zwom alle kanten op en heeft daarna een hele tijd achter 1 winde aangezwommen. Het was bitterzoet maar uiteindelijk goed, en we weten dat ze daar in hele goede handen is ❤️
Leuke bijkomstigheid is dat we nu weer wat ruimte in ons aquarium hebben, we hebben een kleine 700 liter dus volgens de 50 liter-theorie passen er 14 vissen in, maar dat lijkt ons ondanks het formaat toch niet wenselijk, maar we zitten nu op 6 dus 2/3 erbij zou zeker nog moeten kunnen. Binnenkort maar eens naar de andere kant van Nederland dus 😁
 
Wat een mooie vijver! Ik kan me het gevoel indenken hoor, in juli 2019 heb ik zelf lopend Jinx en Neo in een emmertje naar hun nieuwe huisje gebracht. Maar het doet goed als je ziet hoe zo’n vis in zijn nieuwe omgeving komt, even moet wennen maar dan opgenomen wordt door de groep. Gups was jullie eerste vis, en had daarom een speciaal plekje. Maar ze is nu gelukkig in haar mooie vijver. Ik ben benieuwd naar de verdere ontwikkeling van jullie bak!
 

Terug
Bovenaan