Onze sluierstaarten van Rio 450 naar Akvastabil Fusion 200.


Ik heb even gezocht op de FB pagina Pure Goldfish Community, en op 4 juni 2020 overleed Jimmy, de vis van Annabella Laws (degene waar het plaatje in mijn stikstofcyclus-artikel vandaan komt). Hij was geboren in mei 1982 en net zo oud als zijn baasje, dus 38 jaar oud. Maar ik las ook dat het een gewone Goudvis was en geen Fancy. Een van de oudste Goudvissen ooit was Tish die op 43- jarige leeftijd overleed. In een kommetje op tafel, dat hij de eerste 30+ jaar nog deelde met Tosh. Ze waren ooit gewonnen op de kermis. Tish was deel van het gezin. En ging met kom en al mee de tuin in als de eigenaren buiten zaten. De alleroudste ooit was Goldie, die in 2005 op 45-jarige leeftijd overleed. Een tijdje terug zag ik op dit forum iemand die zijn bak met twee sluiers van een jaar of 7, 8 aanbood. En de Sluiers van @Roy1986 waren ook van die leeftijd. Mijn eigen Giebeltje is 17 geworden, maar dat was ook een gewone Goudvis. Volgens veel YouTube filmpjes worden Fancys een jaar of 15 maar daar heb ik ook nog geen bewijs van gevonden…


Deze vond ik ook nog. Hier staan alle bovengenoemde vissen op, maar als je doorscrollt zie je nog een stuk van Meredith Clawson, Goudviskweker en oprichter van Pure Goldfish Community, die het ook was opgevallen dat al die oude vissen “stunted” gewone Goudvissen waren die in kommetjes of kleine bakken zaten. Zij vraagt zich ook af waardoor het komt dat veel Fancys heel snel overlijden. Interessante kost, stof tot nadenken. Ik ben er zelf trouwens ook nog niet helemaal uit…


Tja leuk al die verhalen maar ik kan ook een foto plaatsen en eronder tikken geboren in 1948 dan ben ik ook meteen beroemd/guru en krijg ik vele likes wat vele nu eenmaal willen. Zie nooit een foto van de vis met persoon uit 2001 dus een stuk jonger en een foto van 2021.

Als kind had ik ook een vissenkom met 2 enkelvinnen van mams en paps gehad. Een paar dagen uit logeren en ik kom thuis en kijk bij blup1 en blup2 en had opeens een andere oranje blup1. Mijn moeder maar vol houden, doe niet zo gek, dat is blup1 maar moest toch bekennnen, blup1 was overleden en had ze stiekum een ander gehaald en had gedacht dan geen drama ziet ze toch niet. Later met paps in een park in een vijver gezet. :oopss: Ik hoop dan maar dat ze nog een goed leven hebben gehad......................
 
Haha, dat had mijn moeder ook gedaan met Goudhuidje (1). De vervanger was zo’n roze sluier, die helaas ook snel het loodje legde…
 
Ik weet 0,000000 van siergoudvissen af. Of misschien 0,13 omhoog afgerond. ;) Maar ik kan me zo voorstellen, dat men bij het vaststellen van die kwaliteit (en de vraagprijs van een vis) verreweg de meeste waarde hecht aan het uiterlijk van de vis? Met name hoe mooi de lichaamsbouw uitkomt, en de kleurstelling, vergeleken met de criteria voor het specifieke ras. Wie kijkt er naar de gezondheid op een termijn van jaren, en laat de vissen die de minste problemen krijgen, de meeste nestjes maken? Je zou eigenlijk willen dat dat wel gedaan werd.

Ook dat jij zegt --en jij hebt ervaring-- dat je niemand kent die een sluierstaart 10 jaar in leven heeft gehouden... ik schrik daar echt van. Je weet wel dat de fancy's korter leven, maar voor vissen die honderden euro's kunnen kosten.... pfoeh.

Ik las vanmiddag wat in een nieuw artikel van Diana Walstad, een bekende expert in het aquariumwereldje. Deze. Dat gaat over de levensduur van guppy's, en over hoe de manier waarop zij jarenlang gekweekt zijn, een opeenstapeling heeft gegeven van genetische defecten, met een kortere levensduur tot gevolg. Doordat men ze vaak op jonge leeftijd al laat voortplanten, vindt er te weinig selectie plaats van eigenschappen die pas later duidelijk worden / die voor de lange termijn wenselijk zijn. Zoiets zal ongetwijfeld bij goudvissen ook gelden.

Ik vind het oprecht jammer dat die extremere kweekvormen wat wankel in de gezondheid zijn. Als het (relatief t.o.v. normale goudvissen) niet zulke zorgenkindjes waren, was ik er ook graag aan begonnen...

Ja inderdaad gaat het bij de Fancy om het uiterlijk. Dat is voor de meeste houders nu eenmaal de tricker om aan de hobby te beginnen. Maar ik neem aan dat dit voor elk soort geld. Een discus, maanvis, gup, malawi houder schaft deze aan omdat ze "vallen" voor het uiterlijk en/of gedrag. De algen eters worden weer vaak gekozen in het kader van schoonmaak ploeg, dit is ook zeer discutabel gezien wat ze opruimen tegen over wat ze produceren.

Tuurlijk is het jammer dat ze niet zo lang leven maar het is natuurlijk wel makkelijker te accepteren als er eentje na 5 jaar dood gaat, te weten dat je het niet zo fout heb gedaan, omdat hij geen 30 is geworden.

Bij zieke guppen en Betta is ook vaak de reactie die is gewoon bejaard en aan zijn eind van het leven. Het is nu eenmaal zo dat de ene eerder dood gaat dan de ander. Alle lichamen en organen zijn net als bij mensen anders. Die worden ook 60 of 100. Maar ervan uitgaan dat ze 30 jaar kunnen worden is wellicht een verkeerde veronderstelling om van uit te gaan.
 
Betta’s in de winkel zijn soms ook al wat ouder. Misschien dat de Jumbo Fancy’s ook al een jaar of 4 zijn voordat ze naar Nederland worden gevlogen? Zou me niets verbazen, ik lees regelmatig dat het zoveel op te kweken. jaar duurt om een goede Jumbo vis op te kweken.
 
Betta’s in de winkel zijn soms ook al wat ouder. Misschien dat de Jumbo Fancy’s ook al een jaar of 4 zijn voordat ze naar Nederland worden gevlogen? Zou me niets verbazen, ik lees regelmatig dat het zoveel op te kweken. jaar duurt om een goede Jumbo vis op te kweken.
Ja de jumbo s zijn natuurlijk een stuk ouder en ook een stuk duurder. Die heeft natuurlijk ook een stuk meer aan onderhoud gekost. Het voordeel van een jumbo lijkt mij dat dat je dan wat meer zekerheid heb dat het van binnen goed zit. De kans op zwemblaas problemen zal een stuk minder van toepassing zijn omdat de organen al zijn vol groeit. Natuurlijk kun je dit zelf weer om zeep helpen met voer en andere omstandigheden maar met eentje in de groei is het toch wat meer risico dat dit niet goed ontwikkeld.

Maar een beetje jumbo kost toch wel vanaf 600 euries en dat word wel een heel erg drama als die een maandje later toch dood om valt.
 
En ook dat gebeurt dus. Bij @aquabelg z’n eerste groep vissen zat zo’n grote oranje Dino-vis die bezweek aan de stip die door een klein zwart visje was meegebracht. En hij vertelde over een Belgische mevrouw met een Jumbo-vis van 500 euro die ineens op z’n rug dreef.
 
Met deze aanvulling...het was een Nederlandse mevrouw...en ik heb de foto en het filmpje nog eens bekeken en ik denk echt dat zo'n vis nu bijna het dubbele zou kosten. Tussen de 30 en 40 cm!!!!
 
Vanavond hebben de monsters hier voor het eerst bloemkool gehad, ook goedgekeurd!

Het menu bestaat hier nu uit;

- ochtend pellets (mix van 2 hikari soorten en 3 kingyo soorten)
- middag fruit (druif en peer)
- avond 1x broccoli, 1x doperwtjes, 1x bloemkool, overige dagen pellets

Alleen Bonk vertikt het om druif te eten, de rest gelukkig allemaal wel :)
 
Vanavond hebben de monsters hier voor het eerst bloemkool gehad, ook goedgekeurd!

Het menu bestaat hier nu uit;

- ochtend pellets (mix van 2 hikari soorten en 3 kingyo soorten)
- middag fruit (druif en peer)
- avond 1x broccoli, 1x doperwtjes, 1x bloemkool, overige dagen pellets

Alleen Bonk vertikt het om druif te eten, de rest gelukkig allemaal wel :)

Hoe kom je aan het idee peer en druif? Suiker shot?
 
Het is vrijdag 19.53 uur. Geen file meldingen bij voorschoten.

Ik zit er weer klaar voor hoor !!!
Ehm...heb net nog contact gehad met Dino en die is wss nu alles in de bakken aan het zetten-er zijn vandaag vissen toegekomen op Schiphol...ook oranda's, voegde hij er fijntjes aan toe. :giggle:
 
Ehm...heb net nog contact gehad met Dino en die is wss nu alles in de bakken aan het zetten-er zijn vandaag vissen toegekomen op Schiphol...ook oranda's, voegde hij er fijntjes aan toe. :giggle:

Ach arme Roberto zijn bankrekening:DD Dat is wel pech zeg, vandaar hij zo laat reageert. Loopt daar nog bij die bakken rond te dolen die, nee die, die of............ 🤪
 
Het is vrijdag 19.53 uur. Geen file meldingen bij voorschoten.

Ik zit er weer klaar voor hoor !!!
Haha wat een geheugen! 😁 pff lange dag achter de rug, vanochtend eerst vanuit Hengelo naar Drachten, daarna naar Voorschoten en daarna weer terug naar Hengelo...maar hierbij alvast tipje van de sluier vanaf mobiel 😁;

20210702_205133.jpg
 

Bijlagen

  • 20210702_205133.jpg
    20210702_205133.jpg
    221.7 KB · Weergaven: 132
Hoe kom je aan het idee peer en druif? Suiker shot?

We doen 1 van de twee, ene keer druif, andere keer peer...appel drijft dus geef k liever niet. Dacht dat beide prima aangeschreven stonden om sluiers te voeren?
 
Nou, in de rust van de voetbal toch nog maar even de computer opstarten om iets uitgebreider te typen. Vandaag de goldfish store van Dino bezocht en wat een fraaie vissen zaten er tussen zeg! Nou moet ik zeggen dat wij lastig echt het verschil tussen HQ en LFS kunnen onderscheiden, maar hier zaten echt hele fraaie vissen. Ik had het er wel iets groter verwacht na het filmpje op facebook waarop rij bakken na rij bakken te zien zijn, wellicht was dat een wat vertekend beeld, maar alsnog zeker keuze genoeg. Er kwam vandaag inderdaad net een nieuwe lichting toen wij er waren, wat het bezoek een beetje chaotisch maakte (Dino had ons hier wel netjes van te voren van op de hoogte gesteld dus dit wisten we al), desondanks werden de vragen die we stelden tussendoor netjes beantwoord. Mochten ze hier toevallig eens meelezen zouden we ze als tip willen meegeven om op 1 of andere manier ergens prijzen te vermelden, dit vind ik zelf tenminste altijd prettiger dan voor elke vis opnieuw te moeten vragen wat de prijs is. Van de grootsten hebben we het niet eens gevraagd, maar ongeacht prijs zouden die sowieso voor onze bak en huidige groep vissen veel te groot zijn geweest, andere vissen schommelden een beetje tussen 60 en 125 euro. Uiteindelijk hadden we 2 favo's, getwijfeld om ze beide mee te nemen maar op het eind besloten om het bij 1 te houden, een beetje vanwege toch wel ervaringen hier en daar dat HQ vissen toch wat kwetsbaarder zijn of om andere reden sneller iets mankeren, dus we willen onze eerste stapjes in die wereld een beetje voorzichtig zetten. En we willen ook nog 2 andere zaken eens bezoeken, sluierkwekerij en koidream, en dan is het ook wel fijn om nog een beetje ruimte in het aquarium te hebben.

Onderstaande is m geworden, misschien niet eens de mooiste of meest bijzondere vis die ze hadden, maar haar felrood op haar kop, het zwart op haar lijf en staart en het fel witte op haar lijf sprak ons aan, en ze liet ontzettend leuk en enthousiast zwemgedrag zien...ons hartje had ze snel voor zich gewonnen 😁🥰

Maar voor wie twijfelt, bezoek Dino zeker eens, wij vonden het erg leuk. Als je aan komt rijden is het een beetje bijzonder, hij zit een beetje weg gestopt tussen wat auto garages in een klein hofje en zijn winkel is nog in opbouw, maar het lijkt er zeker top te gaan worden.

20210702_215057.jpg
 
Wat een dotje :love:

Lekker dik buikje al. Foto is tja niet van hoog staand kwaliteit maar wat ik van het dikkopje zie, die gelukkig wel. Straks in het glas is beter te zien. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de ook gewoon rond kijk en ze me een HQ plus kunnen laten zien en ik toch val voor een ander. Het is ook gewoon een kwestie van je eigen smaak. Gedrag doet ook veel.

Vind de kleurtjes ook erg mooi. Steekt mooi af.

Zo te lezen is de winkel wat kleiner geworden en ja op z on dag kan ik me voorstellen dat de vissen uit plaatsen ook een prio is maar Dino is altijd erg aardig en zeer geduldig.

Ik ga ervan uit dat je heel lang van je mooie vis kan genieten (y)
 
We doen 1 van de twee, ene keer druif, andere keer peer...appel drijft dus geef k liever niet. Dacht dat beide prima aangeschreven stonden om sluiers te voeren?
Ik heb geen idee. Ik had ooit eens gelezen mossel vlees. Ik een paar van die vieze verse dingen in stukjes gehakt en ze vlogen er zeer enthousiast op af. Ik zat in het midden van het aquarium en kwamen daar heen zwemmen en spuugde het recht in me gezicht uit met een blik vreet die rommel maar zelf op :mad: Toen was ik klaar met out off de box voeren.
 
Wat een dotje :love:

Lekker dik buikje al. Foto is tja niet van hoog staand kwaliteit maar wat ik van het dikkopje zie, die gelukkig wel. Straks in het glas is beter te zien. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de ook gewoon rond kijk en ze me een HQ plus kunnen laten zien en ik toch val voor een ander. Het is ook gewoon een kwestie van je eigen smaak. Gedrag doet ook veel.

Vind de kleurtjes ook erg mooi. Steekt mooi af.

Zo te lezen is de winkel wat kleiner geworden en ja op z on dag kan ik me voorstellen dat de vissen uit plaatsen ook een prio is maar Dino is altijd erg aardig en zeer geduldig.

Ik ga ervan uit dat je heel lang van je mooie vis kan genieten (y)

Foto is een beetje bagger idd, het is hier al wat donker in huis en ze zit in zo'n stomme plastic bak, en wil geen felle spotlight op dr zetten. Maar idd, lekker buikje en kopje heeft ze haha. Verder zwemt ze lekker rustig rond op het moment, ziet er goed uit. Morgen beginnen we met water op en neer naar het aquarium, kunnen niet wachten tot ze kennis kan maken met de rest 😁

Klopt hoor wat je zegt, medewerkers waren heel aardig en behulpzaam, we voelden onszelf alleen een beetje bezwaard omdat we zagen hoe druk ze waren, dus hebben niet heel veel vragen gesteld maar ik weet zeker dat als we dat wel hadden gedaan, ze die nog allemaal wel beantwoord zouden hebben ook. Kregen er zeker een goed gevoel bij.

Ik heb geen idee. Ik had ooit eens gelezen mossel vlees. Ik een paar van die vieze verse dingen in stukjes gehakt en ze vlogen er zeer enthousiast op af. Ik zat in het midden van het aquarium en kwamen daar heen zwemmen en spuugde het recht in me gezicht uit met een blik vreet die rommel maar zelf op :mad: Toen was ik klaar met out off de box voeren.

Oh dit heb k her-en-der op internet gelezen, en ik moet zeggen, ze zijn er dol op! Ik heb ze eens stukjes garnaal gegeven, waren ze ook niet zo dol op. Maar fruit zijn ze dol op, en vitamines zijn altijd goed 😁
 
Goedemorgen update, vanochtend trof ik haar in eerste instantie aan in het hoekje onder het filter. Meteen kwamen associaties van de andere vissen die in deze bak hebben moeten wonen, namelijk onze zieke, en ik schrok dus wel eventjes. Eigenlijk haten we deze bak 😂🙈 Water gemeten en waardes prima, daarna water uitgewisseld met aquarium, Voogle bijgedoseerd, en op een gegeven moment kwam ze wel tevoorschijn. Na paar rondjes zwemmen paar korrels voer voor haar gegooid, dit begreep ze niet meteen, ze zat bij Dino in een vijver en is gewend aan de oppervlakte te eten geloof ik, maar na een paar minuutjes had ze in de gaten dat er lekkers lag en at ze het op. Verder qua uiterlijk zie ik niet iets geks op het eerste oog. Vandaag nog maar een paar keer op en neer met kleine hoeveelheden water :)
 
Is er trouwens een manier om de titel van dit topic te wijzigen? Anders zit ik voor eeuwig vast aan onze ouwe Rio 😁
 
Ik weet van sportvisserijnederland dat die juist karpers uitzetten in de koude periode van het jaar, zal ongetwijfeld met bacteriedruk en temperatuur te maken hebben
Deze vissen worden dan ook bij de kweker reeds in een vijvee gehouden.
Vissen die van een lekker warm aquarium komen zet je beter aan het begin van de zomer uit.m, eens de vijver op volle kracht draait en de vis nog tijd genoeg heeft om zich aan de jaargetijde aan te passen.
 
Deze vissen worden dan ook bij de kweker reeds in een vijvee gehouden.
Vissen die van een lekker warm aquarium komen zet je beter aan het begin van de zomer uit.m, eens de vijver op volle kracht draait en de vis nog tijd genoeg heeft om zich aan de jaargetijde aan te passen.

Thnx dat je hier nog even op terugkomt, gelukkig hebben we dan toch de juiste keuze hierin gemaakt :)
 
Mochten ze hier toevallig eens meelezen zouden we ze als tip willen meegeven om op 1 of andere manier ergens prijzen te vermelden, dit vind ik zelf tenminste altijd prettiger dan voor elke vis opnieuw te moeten vragen wat de prijs is.
Probleem is dat de vissen van dezelfde kweker, nadat ze van Schiphol komen steeds bij elkaar gezet worden....dus zitten er verschillende groottes/prijzen bij elkaar...

Als je aan komt rijden is het een beetje bijzonder, hij zit een beetje weg gestopt tussen wat auto garages in een klein hofje en zijn winkel is nog in opbouw, maar het lijkt er zeker top te gaan worden.

Zo te lezen is de winkel wat kleiner geworden en ja op z on dag kan ik me voorstellen dat de vissen uit plaatsen ook een prio is maar Dino is altijd erg aardig en zeer geduldig.

Klopt wel, de vorige winkel/loods was veel makkelijker bereikbaar, veel meer parkeermogelijkheid, enz...
Komt doordat dat ie uit de vorige winkel quasi moeten vluchten is...héél triestig verhaal, ten gevolge van een iemand die hem eruit wou... ochtenden waarop je tientallen jumbo-koi dood in je bakken vindt zorgen ervoor dat je asap een andere plaats gaat zoeken die geschikt is. Vooral watervoorziening en afvoer zijn zéér belangrijk voor zijn zaak en das niet zo makkelijk te vinden. De verhuis is op minder dan een week gebeurd, er is toen met man en macht geholpen om alle bakken klaar te maken en de vissen in alle gezondheid over te brengen.
Als je het tegen die achtergrond zet, dan krijgt het hele verhaal van de huidige inplanting van de winkel natuurlijk een héél andere kleur.
 
Probleem is dat de vissen van dezelfde kweker, nadat ze van Schiphol komen steeds bij elkaar gezet worden....dus zitten er verschillende groottes/prijzen bij elkaar...


Klopt wel, de vorige winkel/loods was veel makkelijker bereikbaar, veel meer parkeermogelijkheid, enz...
Komt doordat dat ie uit de vorige winkel quasi moeten vluchten is...héél triestig verhaal, ten gevolge van een iemand die hem eruit wou... ochtenden waarop je tientallen jumbo-koi dood in je bakken vindt zorgen ervoor dat je asap een andere plaats gaat zoeken die geschikt is. Vooral watervoorziening en afvoer zijn zéér belangrijk voor zijn zaak en das niet zo makkelijk te vinden. De verhuis is op minder dan een week gebeurd, er is toen met man en macht geholpen om alle bakken klaar te maken en de vissen in alle gezondheid over te brengen.

Als je het tegen die achtergrond zet, dan krijgt het hele verhaal van de huidige inplanting van de winkel natuurlijk een héél andere kleur.

Ach wat een vervelend verhaal :( T was ook geen kritiek hoor, snap dat je met een speciaalzaak niet in een stadscentrum gaat zitten, maar we moesten wel even 2 keer kijken of we goed zaten haha 😁
Hoop dat ze met de prijzen dan nog wel een systeem krijgen, zo niet blijft het vragen, maar ik als "browsende" klant kan weergegeven prijzen altijd wel erg waarderen (sommige winkels voor mij zelfs reden om de deur weer uit te lopen).
 
Thnx! :) Ga jij de nieuwe lichting bij Dino nog bekijken of laat je het even voor nu
Nah....laat ik dat maar niet doen, heb gisteren nog met hem gebeld en er zaten niet zoo veel oranda in, meer de ander variëteiten deze keer. Ik ga nu gewoon wachten tot mijn nieuw aquarium stabiel draait en dan mezelf trakteren op een héle mooie, giga-vis. En als die dit jaar niet gevonden wordt, dan zijn er ook nog de volgende jaren.;)
 
Nah....laat ik dat maar niet doen, heb gisteren nog met hem gebeld en er zaten niet zoo veel oranda in, meer de ander variëteiten deze keer. Ik ga nu gewoon wachten tot mijn nieuw aquarium stabiel draait en dan mezelf trakteren op een héle mooie, giga-vis. En als die dit jaar niet gevonden wordt, dan zijn er ook nog de volgende jaren.;)

haha goed zo, geduld is echt wel een hele schone zaak in deze hobby heb ik gemerkt! 😁
 
Wat hij vaak doet is filmpjes rondsturen en dan kan je prijzen vragen van vissen die je daarop ziet.

Wat ik ook doe is filmpjes maken als ik daar ben en dan thuis rustig kijken welke ik de prijs van wil weten...
 
Goedemorgen update, vanochtend trof ik haar in eerste instantie aan in het hoekje onder het filter. Meteen kwamen associaties van de andere vissen die in deze bak hebben moeten wonen, namelijk onze zieke, en ik schrok dus wel eventjes. Eigenlijk haten we deze bak 😂🙈 Water gemeten en waardes prima, daarna water uitgewisseld met aquarium, Voogle bijgedoseerd, en op een gegeven moment kwam ze wel tevoorschijn. Na paar rondjes zwemmen paar korrels voer voor haar gegooid, dit begreep ze niet meteen, ze zat bij Dino in een vijver en is gewend aan de oppervlakte te eten geloof ik, maar na een paar minuutjes had ze in de gaten dat er lekkers lag en at ze het op. Verder qua uiterlijk zie ik niet iets geks op het eerste oog. Vandaag nog maar een paar keer op en neer met kleine hoeveelheden water :)

Niet om meteen in de stress schieten maar ik heb wel eens gelezen dat bepaalde soorten plastic stoffen kunnen afgeven waar vissen niet blij van worden. Vraag me niet het technische, welk plastic en stoffen want dat weet ik niet meer. Even googlen zo ben ik dit ook ooit ergens tegen gekomen.
 
Wat hij vaak doet is filmpjes rondsturen en dan kan je prijzen vragen van vissen die je daarop ziet.

Wat ik ook doe is filmpjes maken als ik daar ben en dan thuis rustig kijken welke ik de prijs van wil weten...

Ik ben nog erger en word altijd zekers met geduld behandeld en dat zal niet mee vallen. Ik zou allang gezegd hebben kom maar hier heen:stop:

Ik vraag wil je alle bakken filmen met bijv. oranda met kleurvlakken. Dit is een term die Dino niet begrijpt en krijg ik veel spikkels te zien. ;) Degene met zwarte kraal ogen wil ik ook niet. Ik zie er een paar en vraag ik of hij ze in een apart aquarium wil zetten en filmpje van gedrag per vis en dan ook nog even in de hand of hand erbij zodat ik grote kan inschatten. Dan ga ik er een nachtje of 2 over slapen en wil ik nogmaals een kleiner aantal genomineerde zien van alle kanten.

Dan wil ik toch weer even een ander soort zien. Als Dino de smaak te pakken heeft gaat hij nog even zijn speciaaltjes filmen die ik meestal meteen afkeur gezien zijn spikkel liefde :DD

Dan prijs info en dubben, dubben en dubben. Dan krijg je aanbod als je ze beide neem..........

Dan na een weekje is de kogel wel door de kerk :eek:

Inpakken en versturen. De eerste keer vond ik erg spannend om de tempex doos open te maken maar bij openen ziet er het er tip top uit en zie je ze al grondeld in de mega zak rond gaan. Zit een grote sticker op ,Let op levende have, en de bezorgers zijn zo nieuwschierig wat er in die box zit dat ik ze even mee laat kijken bij openen.

Je begrijp lang geleden voor de corona. Omdat ze allemaal dood gingen durf ik niet meer. Al die kommer en kwel trok ik geestelijk niet meer. Misschien ook maar beter want heb me handen ermee vol. Eerst moet ik van die slobber stapel af zodat ik me interieur ook wat kan minderen.
Maar wie weet ooit een mooie full moon oranda :smitten:Wie weet ooit een Belg die het geestelijk niet meer trekt met een mooie zwarte vlak verdeling Oranda
 
Ja, maar mijn twijfels beginnen stilaan weg te ebben ivm de inrichting van de overloop en de droogkamer Eén dezer ga ik even wat 32 of 40 mm pvc buizen en bochten halen om even alles voorlopig in elkaar te zetten, dan meet ik precies hoever alles van elkaar moet staan en heb ik alle afmetingen nodig om de onder- overloopkamer te berekenen. De droogkamer is maar 1 buis van 40/50, das dus al gekend.
zodra ik alles doorgegeven heb aan de bouwer, duurt het 3 weken, zou dus voor begin september kunnen zijn. Dan ben ik net een weekje in Frankrijk dus waarschijnlijk wordt het iets voor half september. Das niet zoo lang meer!
 

Terug
Bovenaan