Onze sluierstaarten van Rio 450 naar Akvastabil Fusion 200.


Prachtige vijver heb je geregeld! Petje af.

Thnx, ja dat heeft ook echt wel het laatste zetje gegeven, wetende dat ze hier terecht zou komen. Mensen met enorme dierenliefde, naast deze vijver hebben ze ook paarden, honden, kippen en varkentjes, en alles loopt er prima verzorgd bij. Stiekem wel een beetje jaloers maar een soortgelijke vijver zou bij ons nooit passen helaas 😭
 
jeeuj 🥳 we gaan vrijdag hoogstwaarschijnlijk bij Dino op bezoek! 😁
Kan me niet voorstellen dat we daar helemaal met lege handen terug komen, maar nou vroeg ik me af, wat is nou de beste manier om een nieuwe vis in ons aquarium te plaatsen. Wij zijn de LFS gewend waar het advies altijd was om telkens een beetje aquarium water toe te voegen aan het transportwater en daarna de vis over te zetten. En hoewel geïnspireerd door het topic van aquabelg met zijn prachtige sluiers, schrikt het tegelijkertijd ook wel een beetje af, gezien de vele pechgevallen in korte tijd. Dus, we willen het graag optimaal aanpakken om mogelijk gedoe te voorkomen, moeten we daarvoor preventief gaan behandelen voor het overzetten, moeten we een tijdje een quarantainebak gaan laten draaien voor ze, wat is verstandig?
 
jeeuj 🥳 we gaan vrijdag hoogstwaarschijnlijk bij Dino op bezoek! 😁
Kan me niet voorstellen dat we daar helemaal met lege handen terug komen, maar nou vroeg ik me af, wat is nou de beste manier om een nieuwe vis in ons aquarium te plaatsen. Wij zijn de LFS gewend waar het advies altijd was om telkens een beetje aquarium water toe te voegen aan het transportwater en daarna de vis over te zetten. En hoewel geïnspireerd door het topic van aquabelg met zijn prachtige sluiers, schrikt het tegelijkertijd ook wel een beetje af, gezien de vele pechgevallen in korte tijd. Dus, we willen het graag optimaal aanpakken om mogelijk gedoe te voorkomen, moeten we daarvoor preventief gaan behandelen voor het overzetten, moeten we een tijdje een quarantainebak gaan laten draaien voor ze, wat is verstandig?
Wat leuk en spannend om vrijdag naar Dino te gaan. Daar ga je echt niet met lege handen terug komen.

Nieuwe vissen toevoegen is een spannende gebeurtenis. Quarantaine is het beste. Hangt een beetje af hoeveel vis je ga halen maar een speciekuip of een opvouwbare koi bowl of kinder zwembadje zijn niet al te dure oplossingen. Een ingedraaid filter is natuurlijk heel handig anders word het verversen, verversen en verversen.

Dan ga je water uitwisselen zodat de vissen aan elkaars bacterieen gaan wennen. Water uit aquarium naar de nieuwe en water uit de quarantaine gaat naar het aquarium. Ikzelf ben er van overtuigd dat vele dode komen door verschil van bacterieen. Bij discus lees je dit wel maar bij goudvissen nooit.

Behandelen doe je alleen als ze ziek zijn/iets onder de leden hebben. Na de reis zijn ze al wat verzwakt en onnodig behandelen haalt de weerstand nog meer naar beneden. Stip is iets wat veel voorkomt na verhuizing dus iets in huis hebben is handig.

Bij Dino krijgt je ze in super grote zakken mee gevuld met zuurstof. Die hang je in het water om op temperatuur te komen en voeg je steeds wat water in de zak. Na verloop van tijd als temperatuur goed is flip je de vis met de hand zo uit de zak het water in.

Met aankopen moet je gewoon echt mazzel hebben en soms heb je gewoon pech maar over wennen is echt heel belangrijk. Bij mij zijn er ook vele gestorven na aankoop. Buiten om dat het heel zielig is het ook een enorme kosten post. Ik heb z on 1000 euro naar de klkko kunnen brengen. Daar word je niet vrolijk van.

Goed kijken naar wondjes. Oogjes die niet uit de kop puilen. Kijken of ze stabiel zwemmen!!!

Flesje easy life voogle is ook een aanrader.

Zorg dat je alles klaar heb staan zodat als je thuis kom meteen de vissen kan gaan voor bereiden.

Heel veel plezier met uitzoeken van je nieuwe visjes (y)
 
thnx Michelle voor je uitgebreide reactie!
We verwachten met 1, maximaal 2 kleine visjes (eigenlijk zo klein mogelijk, omwille van de prijs maar ook de rest van onze sluiers) thuis te komen. Het is voor ons 2.5 uur rijden enkele reis dus dat gaan we niet elke week doen hihi, dus we hopen met 1 bezoek de komende tijd klaar te zijn. Hoe lang zou jij ze in quarantaine houden voor ze daadwerkelijk over te plaatsen? Wij hebben wel een grote quarantaine bak (100 liter), maar daar zit geen indrukwekkend filter op, een eheim biopower 240, (https://eheim.com/en_GB/aquatics/technology/internal-filters/biopower/biopower-240), wellicht net ietsje hoogwaardiger dan een superfish (sorry, kon t niet laten 😁🙈). Ik wil ook liever niet ons bestaand filtersysteem aanpassen, ik denk ook dat de oasis 850 en de FX6 de quarantaine bak flink aan het deinen krijgen. Heeft het meerwaarde om de bak nu al te vullen en het filter alvast aan het werk te zetten? En we hebben in het verleden dit filter al eens gebruikt toen we een zieke vis in quarantaine hadden, is dat een probleem voor het filter, kan daarvan iets achterblijven in het filtermateriaal, of is dat na een tijdje wel uitgestorven (medicatie, ziekte). Middel voor witte stip en voogle zijn beide aanwezig :)

Hmm, ik ga toch 1 en ander even bijbestellen, gezien onze bak nu groter is en ik niet per ongeluk zonder iets wil komen te zitten.
Heb nu op het lijstje staan;

- voogle easy life
- Sera Sera Med Professional Protazol 100 ml
- esha eSHa Exit
- Sera Sera Baktopur direct

Nog voldoende op voorraad
- Esha 2000
- Sera Omnipur

Verder nog iets? 😁
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het filter wat je wil gebruiken vullen met media uit een goed draaiend filter. Uit de FX of oasis. Die bijvullen met oningedraaid materiaal en de EHEIM mee laten draaien in je aquarium. Een grote hoeveelheid zeoliet halen voor crisis management. Niet de hele FX of oasis leeg trekken hoor. Dan zul je wel rekening met watertje moeten houden en regelmatig moeten meten. Zowel je aquarium als de quarantaine.

Persoonlijk zou ik eerst zorgen voor een goed gevuld filter met bacties en dan naar Dino gaan. Ik begrijp dat je nu eenmaal de planning heb en er naar uit kijk maar beter geduld en goed voorbereid dan crisis management ;)

Ik weet het wel, je ga voor een kleintje maar als je daar rond loop zie je iets zwemmen en denk die moet ik hebben..................... en die en die en die. Zo iets als @aquabelg. In de ban van de gold rush.

Gebruikte sponsen kun je even uitkoken.

Quarantaine tijd is naar eigen inzicht. Zou zeker 2 weken aanhouden met regelmatig uitwisselen van water. Niet na een verversing dat heeft weinig zin want daar zit weinig in. Natuurlijk ook geen water met verhoogde waardes. Dus de tijd is niet zo op voorhand aan te geven want hangt ook af hoe je watertje van de quarantaine zal zijn. De ene sluier is niet de ander dus dit is ook moeilijk in te schatten. Hij moet gewoon top fit er uit zien en de hele dag rond grondelen. Vooral jonge sluiertjes moeten zeer alert zijn.
 
pfoeh dat schopt onze hele planning wel overhoop zeg 😧 We zijn namelijk vrijdag een soort van quasi in de buurt. Op zich kan ik het Eheim filter makkelijk vullen met materiaal uit de oasis of fluval, want zoveel inhoud heeft die niet, dus dat zou nog wel lukken voor vrijdag. Alleen een sneu idee dat ie (of ze, en het worden echt, echt wel kleintjes haha) dan 2 weken in zo'n plastic quarantaine bak moet. En het uitwisselen van water, heeft dat zin van een 100 liter bakje (dus zeg 40/50 liter) naar een 720 liter bak sjouwen? En denk je niet dat dat gedoe in een quarantainebak (water meten, wisselen, etc) juist ook weer voor extra stress kan zorgen? Jeetje, het verschilt nogal met "even zakje erin en na kwartiertje vis overzetten" haha
 
pfoeh dat schopt onze hele planning wel overhoop zeg 😧 We zijn namelijk vrijdag een soort van quasi in de buurt. Op zich kan ik het Eheim filter makkelijk vullen met materiaal uit de oasis of fluval, want zoveel inhoud heeft die niet, dus dat zou nog wel lukken voor vrijdag. Alleen een sneu idee dat ie (of ze, en het worden echt, echt wel kleintjes haha) dan 2 weken in zo'n plastic quarantaine bak moet. En het uitwisselen van water, heeft dat zin van een 100 liter bakje (dus zeg 40/50 liter) naar een 720 liter bak sjouwen? En denk je niet dat dat gedoe in een quarantainebak (water meten, wisselen, etc) juist ook weer voor extra stress kan zorgen? Jeetje, het verschilt nogal met "even zakje erin en na kwartiertje vis overzetten" haha

Tja over wennen zijn de meningen ook verdeelt zoals met alles :DD

Maar zoals je in mijn foto album kunt lezen is het bij mij goed fout gegaan dus probeer met je mee te denken zodat jij deze ellende niet krijg. Het is maar net welk risico je wilt nemen. Soms is de keus ook makkelijk want ik had ze in quarantaine en kwam s nacht thuis en die was helemaal wit uit geslagen en stonk ontzettend dus heb ze toen meteen in het aquarium gezet met gevolg bijna al me vissen dood :cry: Door dit drama durf ik geen meer aan te schaffen............. Een ander stopt vis er meteen in en gaat het goed.

50 liter met bacties in 720 liter is beter iets dan niets 3 x in de week is 150 liter of elke dag 20 liter mits je geen gedoe krijg met verhogingen van NH3 en NO2. Voor de vis maakt het niet uit plastic bak of glas. Alles staat of valt om met je filter en mate van crisis management. Als je een stabiel filter heb hoef je niet zoveel en vaak te verversen maar als je hoogwaardiger EHEIM ;) het niet trekt zul je wel moeten. Beter stress van verversen dan te hoge waardes. Maar stress zorgt ook weer voor snellere uit ademing dus weer meer ammoniak.............. maar zullen ze gestrest zijn van de verversing. De een wel en de ander niet.

Daarom zeoliet halen. Waardes kunnen heel snel oplopen bij sluiers en zeoliet helpt om die stoffen te pakken die dit veroorzaken. Dit kun je gewoon in een net in het aquarium leggen. Hoeft niet perse in het filter. Ik hang het voor de uitflow van het filter zodat het er ook door heen spoelt.

Voor zulke gevallen is het altijd handig om een filter mee te laten draaien. Niet als onderdeel van je systeem maar als back up als je quarantaine nodig heb.

Lucht pompje zal ook op prijs worden gesteld.
 
Ik neem toch aan dat jij geen water hoef te sjouwen toch? :oops:

Opvoerpomp in de quarantaine, slang in aquarium en overpompen.
 
Ja, ik begrijp zeker je standpunt, en vooropgesteld dank dat je die zo uitgebreid met me deelt! Lijkt me super traumatisch om bijna al je vissen heen te zien gaan :cry: Wij hebben ooit ook eens witte stip in onze bak gehad na introductie van een nieuwe vis, dus ook hier is het niet altijd helemaal zonder gevolgen geweest, maar gelukkig hebben we dat toen goed kunnen behandelen. Maar goed, het leven is ook niet helemaal zonder risico's, en het nadeel met een 2 meter aquarium is dat we niet heel veel ruimte hebben om daarnaast nog een quarantainebak heel fraai er nog bij op te stellen. Dat is dus de afweging tussen de voordelen van quarantaine, tegenover de nadelen van huisvesting van mindere kwaliteit, want ik zal in de quarantaine nooit de kwaliteit van onze gewone bak benaderen. Dus ik denk dat het voor ons de middenweg wordt, de eheim volproppen met materiaal uit de oasis, luchtpompje erin, zak met zeoliet erin, voogle erbij, op hoop van zegen. Grootste risico lijkt me witte stip van de stress denk ik? Dat zou zich dan redelijk vlot moeten aandienen toch? Wat was er met jouw bak aan de hand dan, dat ie helemaal wit uitgeslagen was? :cry:
 
Het grootste en moeilijkste gevaar is bacterieen. Daarna de mate van "vergiftiging" onstabiel systeem na transport en overzetten. Regelmatig hoge water waarde doet ook wat in de vis snel of op termijn.

Witte stip is zo op te lossen mits je snel kunt handelen. Dit is ook zichtbaar en bacterieen niet.

Zeoliet en voogle is zinloos. Zeoliet trekt het uit het water dus zeoliet gebruiken als crisis management. Puur als je je waardes niet onder controle kunt krijgen.

Bij mij was het bacterieel vermoed ik. Ik heb een microscoop en kan bepaalde dingen zien maar veel ook niet met name bacterieen. Daarom ben ik ervan overtuigd dat iedere vis zijn eigen bacterie stammen mee brengt en dat dit een probleem kan wezen. In discus wereld is het ook een no go om discus uit bepaalde landen bij elkaar te zetten. Ik noem maar even wat want weet niet meer welke landen, maar je zet geen discus uit vietnam bij een duitse stendker. Die kunnen niet tegen elkaars bacterieen.

@aquabelg heeft denk weinig problemen gezien zijn sluiers uit hetzelfde bacterieen systeem komen. De HQ komt toch van erg verre reis en uit een heel ander klimaat en setting. Volgens mij geeft Dino ook niet net geimporteerde vissen mee. Na import is er altijd wat verlies van vissen.

Daarom het water uitwisselen zodat je dit langzaam laat "kruizen" wennen.

Met de slobbers heb ik dit ook gedaan en ging verder prima.
 
Het grootste en moeilijkste gevaar is bacterieen. Daarna de mate van "vergiftiging" onstabiel systeem na transport en overzetten. Regelmatig hoge water waarde doet ook wat in de vis snel of op termijn.

Witte stip is zo op te lossen mits je snel kunt handelen. Dit is ook zichtbaar en bacterieen niet.

Zeoliet en voogle is zinloos. Zeoliet trekt het uit het water dus zeoliet gebruiken als crisis management. Puur als je je waardes niet onder controle kunt krijgen.

Bij mij was het bacterieel vermoed ik. Ik heb een microscoop en kan bepaalde dingen zien maar veel ook niet met name bacterieen. Daarom ben ik ervan overtuigd dat iedere vis zijn eigen bacterie stammen mee brengt en dat dit een probleem kan wezen. In discus wereld is het ook een no go om discus uit bepaalde landen bij elkaar te zetten. Ik noem maar even wat want weet niet meer welke landen, maar je zet geen discus uit vietnam bij een duitse stendker. Die kunnen niet tegen elkaars bacterieen.

@aquabelg heeft denk weinig problemen gezien zijn sluiers uit hetzelfde bacterieen systeem komen. De HQ komt toch van erg verre reis en uit een heel ander klimaat en setting. Volgens mij geeft Dino ook niet net geimporteerde vissen mee. Na import is er altijd wat verlies van vissen.

Daarom het water uitwisselen zodat je dit langzaam laat "kruizen" wennen.

Met de slobbers heb ik dit ook gedaan en ging verder prima.

hmm nu ben ik een beetje in verwarring maar wellicht lees ik het niet goed, maar voogle is zinloos? Ik dacht dat dit wel aangeraden werd na een transport? En zeoliet dus niet preventief, maar pas als blijkt dat de water waardes niet goed zijn?
 
Super leuk dat jullie naar Dino gaan! Stress door vervoer, verandering van omgeving etc. kun je natuurlijk niet voorkomen. De nieuwe vis(sen) in een aparte bak tijdelijk onderbrengen is verstandig, zodat je ziet of alles ok is. Ik zie wel dat niet iedereen de vissen langdurig in quarantaine kan houden, inclusief ik zelf. De factor stress zorgt voor weerstandsvermindering, waardoor bacterien en parasieten die soms al gewoon in de bak aanwezig zijn ( of met nieuwe planten/ vissen meekomen) hun kans grijpen, terwijl vissen met voldoende weerstand er geen last van hebben. Ik zou zelf al in de winkel goed kijken naar zwemvermogen, ademhaling, wondjes, plekjes, vinnen en dan mijn keuze maken. Thuis tijdelijk de vissen in aquarium met filter of plastc bak met luchtpompje, kijken of alles goed functioneert, en dan langzaam overwennen i.v.m. temperatuurverschillen.

Voogle is een heel natuurlijk goed preparaat waar astaxanthine en aloe vera in zit, een soort voedingssupplement eigenlijk. Ik voeg dit ( of mijn eigen brouwsel) altijd na de waterwissel toe.

Zeoliet is handig om in een zakje(netje)bij de hand te hebben als je een bak behandelt met antibacteriele middelen. Je legt dat na de behandeling tijdelijk in de bak, zodat het de resterende chemische middelen kan absorberen. Ik heb dit zelf niet, omdat ik eigenlijk geen chemische toevoegingen gebruik.
 
Laatst bewerkt:
Super leuk dat jullie naar Dino gaan! Stress door vervoer, verandering van omgeving etc. kun je natuurlijk niet voorkomen. De nieuwe vis(sen) in een aparte bak tijdelijk onderbrengen is verstandig, zodat je ziet of alles ok is. Ik zie wel dat niet iedereen de vissen langdurig in quarantaine kan houden, inclusief ik zelf. De factor stress zorgt voor weerstandsvermindering, waardoor bacterien en parasieten die soms al gewoon in de bak aanwezig zijn ( of met nieuwe planten/ vissen meekomen) hun kans grijpen, terwijl vissen met voldoende weerstand er geen last van hebben. Ik zou zelf al in de winkel goed kijken naar zwemvermogen, ademhaling, wondjes, plekjes, vinnen en dan mijn keuze maken. Thuis tijdelijk de vissen in aquarium met filter of plastc bak met luchtpompje, kijken of alles goed functioneert, en dan langzaam overwennen i.v.m. temperatuurverschillen.

Klopt, beetje een lastige afweging vind ik het, nieuwe visjes in quarantaine zetten eigenlijk ter bescherming van je al aanwezige vissen, maar een beetje ten koste van de kwaliteit van leven van de nieuwe visjes, want ik kan in de quarantaine nooit de kwaliteit van ons gewone aquarium krijgen. Maar goed, ik zie het belang er zeker van, dus we gaan er wel op inzetten. Bak van 100 liter midden in de keuken, luchtslang die van het aquarium naar de bak toeloopt, waarom ook niet 🙈 godzijdank heb ik een flexibele vriendin 😅.
En in de winkel zullen we inderdaad kritisch kijken, sowieso vissen die er al een tijdje zitten en inderdaad gezond sluiergedrag laten zien. We selecteren sowieso al meer op gedrag dan uiterlijk, hoewel een goede combi daarvan natuurlijk helemaal fijn is 😁
 
Super leuk dat jullie naar Dino gaan! Stress door vervoer, verandering van omgeving etc. kun je natuurlijk niet voorkomen. De nieuwe vis(sen) in een aparte bak tijdelijk onderbrengen is verstandig, zodat je ziet of alles ok is. Ik zie wel dat niet iedereen de vissen langdurig in quarantaine kan houden, inclusief ik zelf. De factor stress zorgt voor weerstandsvermindering, waardoor bacterien en parasieten die soms al gewoon in de bak aanwezig zijn ( of met nieuwe planten/ vissen meekomen) hun kans grijpen, terwijl vissen met voldoende weerstand er geen last van hebben. Ik zou zelf al in de winkel goed kijken naar zwemvermogen, ademhaling, wondjes, plekjes, vinnen en dan mijn keuze maken. Thuis tijdelijk de vissen in aquarium met filter of plastc bak met luchtpompje, kijken of alles goed functioneert, en dan langzaam overwennen i.v.m. temperatuurverschillen.

Voogle is een heel natuurlijk goed preparaat waar astaxanthine en aloe vera in zit, een soort voedingssupplement eigenlijk. Ik voeg dit ( of mijn eigen brouwsel) altijd na de waterwissel toe.

Zeoliet is handig om in een zakje(netje)bij de hand te hebben als je een bak behandelt met antibacteriele middelen. Je legt dat na de behandeling tijdelijk in de bak, zodat het de resterende chemische middelen kan absorberen. Ik heb dit zelf niet, omdat ik eigenlijk geen chemische toevoegingen gebruik.
Voogle is geen voedingssuplement maar ondersteunt het herstellend vermogen van de vis na ziekte en is goed voor de weerstand van de vis
 
Voogle is geen voedingssuplement maar ondersteunt het herstellend vermogen van de vis na ziekte en is goed voor de weerstand van de vis

Dus wel aan te raden voor in de quarantainebak en voor in het aquarium na het overplaatsen?
 
hmm nu ben ik een beetje in verwarring maar wellicht lees ik het niet goed, maar voogle is zinloos? Ik dacht dat dit wel aangeraden werd na een transport? En zeoliet dus niet preventief, maar pas als blijkt dat de water waardes niet goed zijn?
Voogle is zeker aan te raden maar als je zeoliet er in heb absorbeert de zeoliet het, dus heeft het geen zin. Werkt hetzelfde als kool maar dan met de eigenschap dat het ook NH3 en NO2 "opneemt". Dus is wat all rounder dan kool. Je kunt het tevens renegeren (hergebruiken)

Dus je start met quarantaine met voogle zonder zeoliet. Mocht je de water waarde met je geavanceerde Eheim ;) niet laag genoeg krijgen (waar ik bang voor ben) dan gooi je een flinke zak zeoliet erin. Misschien kun je het ook met verversen af maar wellicht ook niet. Dat is gewoon niet te voorspellen gewoon meten is weten.

Jij heb 720 liter dus zou zo en zo flinke portie in huis hebben met oog op crisis management. Kost weinig en fijn spul voor crisis bezwering.
 
Top, dank allen voor jullie reacties!
Nou begrijp ik wat je bedoelt Michelle, niet de Voogle en zeoliet tegelijk, check. En die Eheim zal je nog verbazen! 😋😂

Bij wijze van dank nog even een fotootje van onze Bonk, ben een beetje aan het priegelen met ze met de camera vast te leggen, maar dat valt nog niet mee, zeker niet met een doorkijkbak en bijbehorende reflecties, maar hier zou ze volgens mij bijna wel voor een Dino visje door kunnen gaan 😎

visjes-1.jpg
 
Prullaria voor sluiers ;))

Ik blijf maar netjes want je weet inmiddels al de negeer knop te vinden:unsure:

Zullen we wel respectvol blijven aangaande elkaars materiaal? 😂😂🙈 Die Eheim houdt mijn Fluval knap bij 🙊
Ach, het pompt iig wat water rond, en twee weken een dagelijkse waterruil tussen aquarium en quarantaine doen we ook niet moeilijk over. Nu het volgende issue nog, mijn oase filter begint steeds meer lucht te happen, grrr...maar contact opgenomen met de verkoper, benieuwd waar ze mee komen.
 
Als het bij dagelijks blijft............. Badkuip is ook nog een optie. Daar gaat ook een flinke plons in en makkelijk verversen :!

Filter gedoe beter even in filter afdeling zetten want daar voor moet je echt niet bij mij mee wezen want ik heb ook altijd gedoe met die krengen. Je kunt even kijken of het kreng geen lucht pakt bij je slang aansluitingen (in en outflow), zitten die strak aan gedraaid?

Bij filterafdeling krijg je denk meer respons van tech leden want die lezen niet altijd mee bij sluier perikelen.
 
Als het bij dagelijks blijft............. Badkuip is ook nog een optie. Daar gaat ook een flinke plons in en makkelijk verversen :!

Filter gedoe beter even in filter afdeling zetten want daar voor moet je echt niet bij mij mee wezen want ik heb ook altijd gedoe met die krengen. Je kunt even kijken of het kreng geen lucht pakt bij je slang aansluitingen (in en outflow), zitten die strak aan gedraaid?

Bij filterafdeling krijg je denk meer respons van tech leden want die lezen niet altijd mee bij sluier perikelen.

Als we een badkuip zouden hebben gehad was dat geen gek idee geweest nee ;)
 
En hoewel geïnspireerd door het topic van aquabelg met zijn prachtige sluiers, schrikt het tegelijkertijd ook wel een beetje af, gezien de vele pechgevallen in korte tijd.

Snap ik...en om het helemaal erg te maken: gisteren vond ik mijn mooiste vis(qua bouw dan toch) dood aan het oppervlak drijven. Hij zat al acht maanden in het aquarium en is na een paar dagen van op de bodem liggen en dan weer normaal rondzwemmen-iets wat ie wel vaker deed in het verleden-plotseling gestorven. Je ziet hem trouwens nog in m'n laatste filmpje-de grote zwarte vis.

Met aankopen moet je gewoon echt mazzel hebben en soms heb je gewoon pech maar over wennen is echt heel belangrijk. Bij mij zijn er ook vele gestorven na aankoop. Buiten om dat het heel zielig is het ook een enorme kosten post. Ik heb z on 1000 euro naar de klkko kunnen brengen. Daar word je niet vrolijk van.

Ik wil het zelfs niet optellen wat het mij al gekost heeft, heb de eerste twee laten cremeren, maar daar ben ik ook mee gestopt, dat was ook 30 euro per keer. En neen, ik was er gisteren eigenlijk wel een beetje van slag door. Vooral omdat ie al zolang bij mij zit en er een vis in de bak zit die alleen maar op de bodem ligt en vrolijk verdergaat met 'eten en liggen'

@aquabelg heeft denk weinig problemen gezien zijn sluiers uit hetzelfde bacterieen systeem komen. De HQ komt toch van erg verre reis en uit een heel ander klimaat en setting. Volgens mij geeft Dino ook niet net geimporteerde vissen mee. Na import is er altijd wat verlies van vissen.

Ik heb problemen gehad na 2 weken quarantaine, na 3 weken en ook wel eens na géén quarantaine....ik vrees dat er toch een stevige factor geluk mee gemoeid is. Maar als je dan die verhalen leest van mensen die visjes halen bij lfs of bij Eleni ofzo om in een 100 liter bakje te zetten-met steentjes en de meest waanzinnige ornamenten in datzelfde bakje, tja, dan heb ik het soms moeilijk....
Alleen blijft het verschil in uiterlijk met die vissen zoo onvoorstelbaar groot. Dat sterkt me dan weer in m'n keuzes.

Begrijp me niet verkeerd, elke vis krijgt van mij dezelfde 'prinselijke' behandeling, whatever de afkomst ook is. En ik weet ook dat niet elke lfs-sluier in een 100 liter bak terechtkomt met 2 boedha's, een piratenschip én een zeeroverskist waar luchtbellen uitkomen...
Het lijkt gewoon soms niet echt eerlijk en das spijtig zeker?
 
En neen, ik was er gisteren eigenlijk wel een beetje van slag door. Vooral omdat ie al zolang bij mij zit en er een vis in de bak zit die alleen maar op de bodem ligt en vrolijk verdergaat met 'eten en liggen'
Net voordat ik naar me werk moet valt mijn oog op dit :eek:

Nee toch, gister weer eentje :cry::'(

Kijk wel voor up date in je eigen topic. Wat een KL##t hobby soms..............
 
Snap ik...en om het helemaal erg te maken: gisteren vond ik mijn mooiste vis(qua bouw dan toch) dood aan het oppervlak drijven. Hij zat al acht maanden in het aquarium en is na een paar dagen van op de bodem liggen en dan weer normaal rondzwemmen-iets wat ie wel vaker deed in het verleden-plotseling gestorven. Je ziet hem trouwens nog in m'n laatste filmpje-de grote zwarte vis.

Jeetje wat een enorme pech zeg..! Ik kan aan je eigen topic echt wel merken dat je er alles aan doet en goed voor ze bent, maar dit is wel heel veel pech in vrij korte tijd. Zou je nog iets kunnen nalopen of iets kunnen doen om te achterhalen waardoor dit komt? Ik kan me voorstellen dat dan de lol er wel een keer af is :cry:. Bij ons zijn in 4 jaar 3 vissen overleden, waarvan 2 ook vlak na verhuizing (beide notabene bij wat betere viswinkels en beide wat duurdere) terwijl de rest van onze LFS non-HQ visjes het eigenlijk altijd prima doen. Ik geef het 1 kans, maar als bij ons straks de exclusieve modellen ook zo snel op de rug liggen, ga ik weer terug naar intratuin 🙈
 
Snap ik...en om het helemaal erg te maken: gisteren vond ik mijn mooiste vis(qua bouw dan toch) dood aan het oppervlak drijven. Hij zat al acht maanden in het aquarium en is na een paar dagen van op de bodem liggen en dan weer normaal rondzwemmen-iets wat ie wel vaker deed in het verleden-plotseling gestorven. Je ziet hem trouwens nog in m'n laatste filmpje-de grote zwarte vis.



Ik wil het zelfs niet optellen wat het mij al gekost heeft, heb de eerste twee laten cremeren, maar daar ben ik ook mee gestopt, dat was ook 30 euro per keer. En neen, ik was er gisteren eigenlijk wel een beetje van slag door. Vooral omdat ie al zolang bij mij zit en er een vis in de bak zit die alleen maar op de bodem ligt en vrolijk verdergaat met 'eten en liggen'



Ik heb problemen gehad na 2 weken quarantaine, na 3 weken en ook wel eens na géén quarantaine....ik vrees dat er toch een stevige factor geluk mee gemoeid is. Maar als je dan die verhalen leest van mensen die visjes halen bij lfs of bij Eleni ofzo om in een 100 liter bakje te zetten-met steentjes en de meest waanzinnige ornamenten in datzelfde bakje, tja, dan heb ik het soms moeilijk....
Alleen blijft het verschil in uiterlijk met die vissen zoo onvoorstelbaar groot. Dat sterkt me dan weer in m'n keuzes.

Begrijp me niet verkeerd, elke vis krijgt van mij dezelfde 'prinselijke' behandeling, whatever de afkomst ook is. En ik weet ook dat niet elke lfs-sluier in een 100 liter bak terechtkomt met 2 boedha's, een piratenschip én een zeeroverskist waar luchtbellen uitkomen...
Het lijkt gewoon soms niet echt eerlijk en das spijtig zeker?
Ah nee.... dat was die mooie vijver-vis die oorspronkelijk ook bij Dino vandaan kwam:'(. Wat sneu, sterkte joh...
 
Ja klopt volledig...op zo'n momenten heb je dan echt spijt dat je hem niet in die vijver laten zitten hebt...
 
Jeetje wat een enorme pech zeg..! Ik kan aan je eigen topic echt wel merken dat je er alles aan doet en goed voor ze bent, maar dit is wel heel veel pech in vrij korte tijd. Zou je nog iets kunnen nalopen of iets kunnen doen om te achterhalen waardoor dit komt? Ik kan me voorstellen dat dan de lol er wel een keer af is :cry:. Bij ons zijn in 4 jaar 3 vissen overleden, waarvan 2 ook vlak na verhuizing (beide notabene bij wat betere viswinkels en beide wat duurdere) terwijl de rest van onze LFS non-HQ visjes het eigenlijk altijd prima doen. Ik geef het 1 kans, maar als bij ons straks de exclusieve modellen ook zo snel op de rug liggen, ga ik weer terug naar intratuin 🙈

Ik ben ook begonnen met 4 LFS vissen maar die zijn ook hemelen de een vroeger, de andere jaren later dus of het verschil tussen HQ of LFS verschil maakt qua sterkte:juggle: Het verschil dat je ze al een tijdje heb en dan dood gaan is de emotionele band die je ermee heb. Dit is echt zwaar kl.......

De dood bij sluierstaarten komt veel om de hoek kijken. Ze zouden 30 jaar kunnen worden maar ik ken niemand die een sluier 10 jaar in leven heeft gehouden. Ik twijfel sterk aan het 30 jaar verhaal, waar komt dit vandaan?

Als je van tevoren weet een sluierstaart leeft ong. 5 jaar is de dood beter te accepteren dan het 30 jaar verhaal.

Op de bekende face book pagina s zie ik ook altijd veel wisseling van vissen bij houders. Hier word vaak niet over gesproken maar let maar eens goed op. Veel bla bla, zo moet je het doen maar in de filmpjes zie je telkens verschillende vissen, waar zijn die sluiers van de andere filmpjes en foto s? Die zie je niet meer .............
 
Ik ben ook begonnen met 4 LFS vissen maar die zijn ook hemelen de een vroeger, de andere jaren later dus of het verschil tussen HQ of LFS verschil maakt qua sterkte:juggle: Het verschil dat je ze al een tijdje heb en dan dood gaan is de emotionele band die je ermee heb. Dit is echt zwaar kl.......

De dood bij sluierstaarten komt veel om de hoek kijken. Ze zouden 30 jaar kunnen worden maar ik ken niemand die een sluier 10 jaar in leven heeft gehouden. Ik twijfel sterk aan het 30 jaar verhaal, waar komt dit vandaan?

Als je van tevoren weet een sluierstaart leeft ong. 5 jaar is de dood beter te accepteren dan het 30 jaar verhaal.

Op de bekende face book pagina s zie ik ook altijd veel wisseling van vissen bij houders. Hier word vaak niet over gesproken maar let maar eens goed op. Veel bla bla, zo moet je het doen maar in de filmpjes zie je telkens verschillende vissen, waar zijn die sluiers van de andere filmpjes en foto s? Die zie je niet meer .............
Ik heb even gezocht op de FB pagina Pure Goldfish Community, en op 4 juni 2020 overleed Jimmy, de vis van Annabella Laws (degene waar het plaatje in mijn stikstofcyclus-artikel vandaan komt). Hij was geboren in mei 1982 en net zo oud als zijn baasje, dus 38 jaar oud. Maar ik las ook dat het een gewone Goudvis was en geen Fancy. Een van de oudste Goudvissen ooit was Tish die op 43- jarige leeftijd overleed. In een kommetje op tafel, dat hij de eerste 30+ jaar nog deelde met Tosh. Ze waren ooit gewonnen op de kermis. Tish was deel van het gezin. En ging met kom en al mee de tuin in als de eigenaren buiten zaten. De alleroudste ooit was Goldie, die in 2005 op 45-jarige leeftijd overleed. Een tijdje terug zag ik op dit forum iemand die zijn bak met twee sluiers van een jaar of 7, 8 aanbood. En de Sluiers van @Roy1986 waren ook van die leeftijd. Mijn eigen Giebeltje is 17 geworden, maar dat was ook een gewone Goudvis. Volgens veel YouTube filmpjes worden Fancys een jaar of 15 maar daar heb ik ook nog geen bewijs van gevonden…


Deze vond ik ook nog. Hier staan alle bovengenoemde vissen op, maar als je doorscrollt zie je nog een stuk van Meredith Clawson, Goudviskweker en oprichter van Pure Goldfish Community, die het ook was opgevallen dat al die oude vissen “stunted” gewone Goudvissen waren die in kommetjes of kleine bakken zaten. Zij vraagt zich ook af waardoor het komt dat veel Fancys heel snel overlijden. Interessante kost, stof tot nadenken. Ik ben er zelf trouwens ook nog niet helemaal uit…

 
Laatst bewerkt:
dus of het verschil tussen HQ of LFS verschil maakt qua sterkte:juggle:
Ik weet 0,000000 van siergoudvissen af. Of misschien 0,13 omhoog afgerond. ;) Maar ik kan me zo voorstellen, dat men bij het vaststellen van die kwaliteit (en de vraagprijs van een vis) verreweg de meeste waarde hecht aan het uiterlijk van de vis? Met name hoe mooi de lichaamsbouw uitkomt, en de kleurstelling, vergeleken met de criteria voor het specifieke ras. Wie kijkt er naar de gezondheid op een termijn van jaren, en laat de vissen die de minste problemen krijgen, de meeste nestjes maken? Je zou eigenlijk willen dat dat wel gedaan werd.

Ook dat jij zegt --en jij hebt ervaring-- dat je niemand kent die een sluierstaart 10 jaar in leven heeft gehouden... ik schrik daar echt van. Je weet wel dat de fancy's korter leven, maar voor vissen die honderden euro's kunnen kosten.... pfoeh.

Ik las vanmiddag wat in een nieuw artikel van Diana Walstad, een bekende expert in het aquariumwereldje. Deze. Dat gaat over de levensduur van guppy's, en over hoe de manier waarop zij jarenlang gekweekt zijn, een opeenstapeling heeft gegeven van genetische defecten, met een kortere levensduur tot gevolg. Doordat men ze vaak op jonge leeftijd al laat voortplanten, vindt er te weinig selectie plaats van eigenschappen die pas later duidelijk worden / die voor de lange termijn wenselijk zijn. Zoiets zal ongetwijfeld bij goudvissen ook gelden.

Ik vind het oprecht jammer dat die extremere kweekvormen wat wankel in de gezondheid zijn. Als het (relatief t.o.v. normale goudvissen) niet zulke zorgenkindjes waren, was ik er ook graag aan begonnen...
 

Terug
Bovenaan