Onze sluierstaarten van Rio 450 naar Akvastabil Fusion 200.


Eigenlijk niet, nee. Een paar dagen zou nog kunnen, maar ik doe hier iedere drie dagen een waterwissel...Misschien als ik bij vertrek flink wat levend voer in die bak loslaat. Vroeger ging het wel goed, dan kwam mijn dochter eenmaal per dag voeren, maar toen verkeerde ik nog in zalige onwetendheid, dat was voordat ik hier lid werd;)) . Wij zijn al een paar jaar niet weggeweest maar dat had andere oorzaken...
 
Eigenlijk niet, nee. Een paar dagen zou nog kunnen, maar ik doe hier iedere drie dagen een waterwissel...Misschien als ik bij vertrek flink wat levend voer in die bak loslaat. Vroeger ging het wel goed, dan kwam mijn dochter eenmaal per dag voeren, maar toen verkeerde ik nog in zalige onwetendheid, dat was voordat ik hier lid werd;)) . Wij zijn al een paar jaar niet weggeweest maar dat had andere oorzaken...

Je zou eens kunnen kijken wat een paar dagen niet voeren met je waterwaarden doet. Minder/niet voeren betekent minder vervuiling, je hebt best wel kans dat je het dan 4/5 dagen kunt rekken in jouw geval. Wij zijn wel echt vakantieliefhebbers en laten onze visjes dan 3-4 weken achter, met een voederautomaat ingesteld op 1 keer per dag en iemand die op de helft van de tijd, afhankelijk van hoe lang we precies weg gaan na 1.5 of 2 weken, een waterwissel doet. Dit heeft ons nog nooit problemen opgeleverd in het verleden, en verwacht ik met onze huidige filtratie en aantal liters water ook niet meteen. Maar het is wel een klein risico ja, maar om nooit meer op vakantie te kunnen vanwege onze vissen is ook weer zo wat. Ben wel aan het overwegen om voor aanstaande vakantie een wifi-cam op de bak te richten, zodat we altijd kunnen zien wat ze aan het uitspoken zijn en hoe het met ze gaat :)
 
Dat is ook een goed idee, zo'n wificam. Voerautomaat daar hadden we het gisteren ook al over. Wij zouden mijn dochter geen waterwissel durven laten doen, vanwege alle electronica hier. Ik dek hier alles af met plastic voordat ik begin. En minder voeren heb ik ook al aan gedacht. Er liggen hier nog steeds van die halve witte bollen met de naam "weekendvoer" in de kast, die heb ik in het verleden ook wel gegeven. Maar dat was in de tijd dat ik Giebeltje, Jinx en Neo (gewone Goudvissen) , Teuntje (enorme Pleco) en Japie ( onbekende Ancistrus) hier had zitten, 2017 - begin 2019 of zo. Dat waren heel andere tijden :eek: Maar ik ga hier natuurlijk wel over nadenken, want we willen wel ooit weer eens een paar dagen weg...
 
Dat is ook een goed idee, zo'n wificam. Voerautomaat daar hadden we het gisteren ook al over. Wij zouden mijn dochter geen waterwissel durven laten doen, vanwege alle electronica hier. Ik dek hier alles af met plastic voordat ik begin. En minder voeren heb ik ook al aan gedacht. Er liggen hier nog steeds van die halve witte bollen met de naam "weekendvoer" in de kast, die heb ik in het verleden ook wel gegeven. Maar dat was in de tijd dat ik Giebeltje, Jinx en Neo (gewone Goudvissen) , Teuntje (enorme Pleco) en Japie ( onbekende Ancistrus) hier had zitten, 2017 - begin 2019 of zo. Dat waren heel andere tijden :eek: Maar ik ga hier natuurlijk wel over nadenken, want we willen wel ooit weer eens een paar dagen weg...

Volgens mij is een voerautomaat een stuk minder belastend op je water dan die witte bollen, wat ik daarvan begrijp is dat die erg belastend zijn op je systeem. Zou k zelf niet gebruiken. Onze voerautomaat is vrij consistent, we vervangen wel altijd de batterijen zodat die 100% goed zijn, en laten m al een paar dagen draaien voor vertrek, zodat we zeker zijn dat ie goed draait en mooie portie geeft. Een paar dagen zou k zelfs daarmee niet knooien, dan zou ik vooraf een portie voer in een bakje klaarzetten om overvoederen te voorkomen, en iemand dat er na 1.5 dag in laten gooien.
Waterwissel maken we zo fool-proof mogelijk, doen het een keer voor en laten handleiding achter met wat foto's erbij, alle prullaria er zoveel mogelijk al uit, dan is het eigenlijk alleen opvoerpomp in de bak naar het toilet, en tuinslang van kraan naar aquarium. Maar bij jou klinkt dat inderdaad iets ingewikkelder :)
 
oh-oh...op facebook zagen we dat Sluierstaart & Labyrintvis Kwekerij ook nieuwe ladingen heeft ontvangen...en laten wij nou net aanstaand weekend een weekendje weg met de familie gepland hebben op 10 minuten afstand van ze 😁
Aanstaande vrijdag hebben we een date onder voorbehoud met onderstaande (hopelijk) dame;

vrijdag.jpg
 
Volgens mij is een voerautomaat een stuk minder belastend op je water dan die witte bollen, wat ik daarvan begrijp is dat die erg belastend zijn op je systeem. Zou k zelf niet gebruiken. Onze voerautomaat is vrij consistent, we vervangen wel altijd de batterijen zodat die 100% goed zijn, en laten m al een paar dagen draaien voor vertrek, zodat we zeker zijn dat ie goed draait en mooie portie geeft. Een paar dagen zou k zelfs daarmee niet knooien, dan zou ik vooraf een portie voer in een bakje klaarzetten om overvoederen te voorkomen, en iemand dat er na 1.5 dag in laten gooien.
Waterwissel maken we zo fool-proof mogelijk, doen het een keer voor en laten handleiding achter met wat foto's erbij, alle prullaria er zoveel mogelijk al uit, dan is het eigenlijk alleen opvoerpomp in de bak naar het toilet, en tuinslang van kraan naar aquarium. Maar bij jou klinkt dat inderdaad iets ingewikkelder :)
Die bollen ga ik sowieso niet meer geven, ik denk dat ik tegen die tijd een flinke portie watervlooien in de bak loslaat, en dan toch mijn dochter vraag om een keer per dag te voeren. Maar we zien wel, eerst alles Covid vrij voordat we het er op wagen :))
 
oh-oh...op facebook zagen we dat Sluierstaart & Labyrintvis Kwekerij ook nieuwe ladingen heeft ontvangen...en laten wij nou net aanstaand weekend een weekendje weg met de familie gepland hebben op 10 minuten afstand van ze 😁
Aanstaande vrijdag hebben we een date onder voorbehoud met onderstaande (hopelijk) dame;

Bekijk bijlage 327803
Deze wordt oranje/wit
 
Die bollen ga ik sowieso niet meer geven, ik denk dat ik tegen die tijd een flinke portie watervlooien in de bak loslaat, en dan toch mijn dochter vraag om een keer per dag te voeren. Maar we zien wel, eerst alles Covid vrij voordat we het er op wagen :))
Goudvissen kunnen makkelijk 1-2 weken zonder eten, gewoon extra bosje planten erin anders.
 
Sluiers veranderen nogal eens van kleur. Wijlen Quick in mijn bak had dezelfde kleur, je kon al wel een aftekening zien onder de bronskleur als je goed keek, maar hij overleed toen hij ongeveer een jaar oud (en 24 cm lang) was. Dus hoe lang hij nog bronskleurig zou zijn geweest is onbekend...
 
Mat geschubde vissen behouden het best hun donkere kleuren.
Bij metallic geschubde vissen is dit een stuk lastiger (kijk maar naar panda sluiers, die verkleuren snel).
Uitzondering hierop zijn de zwarte telescoop ogen, die behouden hun zwart het best, hoe ouder ze worden, hoe groter de kans dat ze vanaf hun buik oranje worden, maar dit kan echt heel lang duren, soms zelfs pas na 10 jaar
 
Mat geschubde vissen behouden het best hun donkere kleuren.
Bij metallic geschubde vissen is dit een stuk lastiger (kijk maar naar panda sluiers, die verkleuren snel).
Uitzondering hierop zijn de zwarte telescoop ogen, die behouden hun zwart het best, hoe ouder ze worden, hoe groter de kans dat ze vanaf hun buik oranje worden, maar dit kan echt heel lang duren, soms zelfs pas na 10 jaar

DIt kan ik idd beamen haha, we hebben een zwarte telescoop, die wordt na 4 jaar ongeveer langzaam oranje vanaf beneden, op de snuit wat donkerder oranje/rood en de onderkant inmiddels licht oranje. Onze panda was eerst zwart met wit, maar is inmiddels na ongeveer 3 maanden wit met een beetje zwart geworden 🙈 Kun je toch maar weer mooi het verschil zien met HQ vissen, Dino bv had een paar grote, maar nog steeds intens zwarte panda's :love:
 
Volgende dilemma...zoals ik al schreef gaan wij volgend weekend een weekendje weg...vrijdagmiddag tot zondagmiddag. Wat to do met onze nieuwe aanwinst, die nu nog in quarantaine zit...Het weekend in quarantaine laten betekent bijna 48 uur geen vers water. Haar vlak voor het weekend overzetten in het aquarium betekent geen toezicht op haar eerste dagen. Het kriebelt wel een beetje om haar nu al over te zetten, ze laat geen gedrag zien waar wij ons zorgen om maken, zwemt veel, eet meteen...wat zouden jullie doen?
 
DIt kan ik idd beamen haha, we hebben een zwarte telescoop, die wordt na 4 jaar ongeveer langzaam oranje vanaf beneden, op de snuit wat donkerder oranje/rood en de onderkant inmiddels licht oranje. Onze panda was eerst zwart met wit, maar is inmiddels na ongeveer 3 maanden wit met een beetje zwart geworden 🙈 Kun je toch maar weer mooi het verschil zien met HQ vissen, Dino bv had een paar grote, maar nog steeds intens zwarte panda's :love:
Dat ze groot zijn is omdat ze snel gegroeid zijn en dan ook nog eens in groen water bij de kweker, dit zorgt ervoor dat het zwart zo lang mogelijk behouden blijft. Wanneer dit soort vissen binnen worden gehouden is de kans groot dat ze snel het zwart verliezen
 
Volgende dilemma...zoals ik al schreef gaan wij volgend weekend een weekendje weg...vrijdagmiddag tot zondagmiddag. Wat to do met onze nieuwe aanwinst, die nu nog in quarantaine zit...Het weekend in quarantaine laten betekent bijna 48 uur geen vers water. Haar vlak voor het weekend overzetten in het aquarium betekent geen toezicht op haar eerste dagen. Het kriebelt wel een beetje om haar nu al over te zetten, ze laat geen gedrag zien waar wij ons zorgen om maken, zwemt veel, eet meteen...wat zouden jullie doen?
Kan allebei, maar ik zou er zelf voor kiezen om, als het het vertrouwt, de vis begin komende week in het grote aquarium erbij te zetten. Je bacteriën druk is waarschijnlijk toch laag aangezien je zo'n groot aquarium hebt, waardoor ik de kans klein acht dat andere vissen ziek zouden kunnen worden van je nieuwe.

Een quarantaine bak is daarnaast een instabiel milieu, van de ene op de andere dag kan de waterkwaliteit zeer slecht zijn.
Dan zou je de vis echt moeten laten vasten 2 dagen voordat je weggaat om ontlasting te verminderen.
 
Dat ze groot zijn is omdat ze snel gegroeid zijn en dan ook nog eens in groen water bij de kweker, dit zorgt ervoor dat het zwart zo lang mogelijk behouden blijft. Wanneer dit soort vissen binnen worden gehouden is de kans groot dat ze snel het zwart verliezen

Ah dat klinkt wel logisch ja...ik vind ze fantastisch om te zien, maar ik durf het niet meer aan, straks zitten we met een bak vol spierwitte vissen 😂

Kan allebei, maar ik zou er zelf voor kiezen om, als het het vertrouwt, de vis begin komende week in het grote aquarium erbij te zetten. Je bacteriën druk is waarschijnlijk toch laag aangezien je zo'n groot aquarium hebt, waardoor ik de kans klein acht dat andere vissen ziek zouden kunnen worden van je nieuwe.

Een quarantaine bak is daarnaast een instabiel milieu, van de ene op de andere dag kan de waterkwaliteit zeer slecht zijn.
Dan zou je de vis echt moeten laten vasten 2 dagen voordat je weggaat om ontlasting te verminderen.

Op zich wat ik zie is positief, maar lang niet alles is zichtbaar natuurlijk. Ze zwemt vrolijk rond, komt naar de oppervlakte als ze ons ziet, geen zichtbare dingetjes als stip of iets anders...dan zou het iets bacterieels moeten zijn, maar ik vraag me een beetje af of we daar na 1/2 weken meer zicht op krijgen dan dat we nu hebben. En mocht ze na een week ander gedrag laten zien, is dat dan idd te wijten aan de quarantainebak, of omdat ze iets mankeert? Vind t een lastig proces dit haha🙈
 
Dat is ook wel een idee, kun je daar zo'n wasnetje voor gebruiken?
Ja hoor.
Als je de vijvervariant neemt kan je die zelfs gewoon los in de bak doen. Met keitjes van 3cm zal een sluierstaart niet veel mis kunnen doen (denk ik)
 
Bij AH hebben ze mooie grote netjes bij agf afdeling. In een netje handiger renegeren. Ik renegeer na ieder gebruik omdat je niet kunt inschatten in hoeverre het verzadigd is.
 
Misschien rare vraag: wat is AH en wat is een agf-afdeling??
 
AH = Albert Heijn
AGF = groente- en fruitafdeling (die afkorting kende ik ook niet en betekent blijkbaar "aardappelen, groente en fruit")

Denk dan dat ze doelt op de herbruikbare netjes, die er tegenwoordig vaak liggen i.p.v. de plastic zakjes. :)
 
Misschien rare vraag: wat is AH en wat is een agf-afdeling??
Zelfde bedrijf als DelHaize, dus misschien heeft de tegenhanger van AH bij jullie wel hetzelfde beleid:))

Ik vraag me overigens wel af of die plastic netjes geen weekmakers bevatten. Ik gebruikte er ooit wel een als alternatief schepnet omdat mijn vissen niet meer in het standaard netje pasten.
 
Ah...die hebben wij ook, ik kom er wel bijna nooit maar goed...en ja, zo'n 'beleid' kennen we ook bij een andere warenhuisketen in België(niet Delhaize). Waarschijnlijk bedoel je dat de groenten om ecologische redenen niet meer in plastic of papier maar in netjes gaan....
Zijn bij ons wel geen plastic netjes, meer nylon of zoiets.
Ok, genoeg ge-off-topict ;)
 
Nou ja geheel off topic is het niet. Zeoliet is echt heel fijn spul. Ik gebruik het al jaren. Niet standaard maar inderdaad bij vakantie en bij crisis als er filter problemen zijn. Gezien de vervuilingsgraad en is er een probleem met je filter stijgen je waardes zo snel dat je dit niet onder controle krijg met zelfs 2 verversingen per dag. Dan een paar kilo zeoliet doet wonderen. Heb ik het niet over een handje he. Het biologisch evenwicht moet je dan weer opbouwen en kun je niet in 1 keer de zeoliet eruit trekken want dan word het weer onstabiel dus haal ik zeg 25% eruit (meten is weten) een week later weer etc.

Een nylon panty is z on gedoe gezien de hoeveelheid die je wil gebruiken. Filterbag is ook een optie en een waszak ook. Die van AH verkopen ze inderdaad in het kader van ecologische toestanden. Je neem je netje mee, hergebruik en scheelt plastic zakjes. Zijn mooie grote zakken en fijn genoeg zodat alle maten media er wel inpassen en niet eruit spoelen. Tevens zitten er touwtjes aan om strikje te maken zodat je ze kunt ophangen voor je filter uitlaat. Ik wil het dan niet in me filter hebben omdat ik die nu juist weer wil opbouwen met bacties en wil ik ook liever niet openen om telkens wat zeoliet eruit te halen dus ik hang het op en de flow gaat er mooi door heen. Nu weet ik niet wat voor materiaal het is omdat ik niet van het biologische/ecologische ben maar kijk naar de functionaliteit. Ik ga ervan uit dat het geen giftig materiaal is omdat je ook je appeltjes er in dien mee te nemen.

Bij meds gebruik werkt het ook. Kool moet je weg gooien en dit renegeer je gewoon. Bij quarantaine zonder meds gaat er ook een zak bij.

Heb ik het niet meer nodig gooi ik de zak in een emmertje met flink wat zout. Dag ofzo erna uitspoelen, ophangen om te drogen en bij de volgende crisis geen paniek want je heb je zeoliet bag(y)

Eigenlijk vind ik het een onmisbaar product met sluier houden.
 
De off-topic doelde natuurlijk op de zakjes en niet op de zeoliet. ;)
Net even opgezocht, de zakjes hier bij ons in Belgenland zijn dus uit polyester vervaardigd. Ik gebruik ze voor de 'opslag' van m'n bergen siporax die ik (nog) niet gebruik.....en hoppakee, ben ik weer over die stomme zakjes begonnen.





Ga even m'n mond spoelen met zeep.....
 
De off-topic doelde natuurlijk op de zakjes en niet op de zeoliet. ;)
Net even opgezocht, de zakjes hier bij ons in Belgenland zijn dus uit polyester vervaardigd. Ik gebruik ze voor de 'opslag' van m'n bergen siporax die ik (nog) niet gebruik.....en hoppakee, ben ik weer over die stomme zakjes begonnen.


Ga even m'n mond spoelen met zeep.....

Beter gebruik je zeoliet 😂
Maar goede tips allemaal, dank je wel!
Vandaag het aquarium helemaal schoongemaakt en waterwissel gedaan, we kunnen het inmiddels samen binnen 40 minuten 😎 Grappig hoe het steeds makkelijker wordt, naarmate het aquarium groter wordt.
En dan hebben we onze nieuwste aanwinst nog steeds in de 80cm bak (ongelofelijk om met eigen ogen te zien hoe ze is in verhouding tot 80cm, en dat mensen denken dat dat een goede tankmaat is, maar dat terzijde 🙈),
en het kriebelt nog steeds enorm om haar te introduceren...geduld is zooo niet mijn sterkste kant...:confused::ROFLMAO:
 

Terug
Bovenaan