Wat is er nieuw

Graag advies over co2

Je kan je lampen, wanneer ze een te hoge lichtsterkte afgeven deels afdekken maar je kan ook gaan werken met drijfplanten. Je creëert daar ook lichtsterkte vermindering. Maar om echt te weten of je licht waardes geeft die geminderd kunnen worden moeten we je plantenkeuze kennen. Wanneer je planten hebt die maximaal een gemiddelde lichtsterkte vragen zijn hier zeker mogelijkheden waarbij je niet direct naar extra CO2 toevoegingen hoeft te grijpen. Wanneer je planten een hogere lichtsterkte vragen ontkom je niet aan CO2 toevoeging. Dit maakt (hopelijk) voor je duidelijk dat alles begint bij je plantenkeuze, zomaar wat kiezen omdat het leuk lijkt is alleen maar plezierig voor je Lfs. Een goede (planten-)voedsel verdeling blijft wel belangrijk. Daarmee bedoel ik geen gebruik van totaal voeding maar afzonderlijke delen zodat je goed kan sturen.
 
Je kan je lampen, wanneer ze een te hoge lichtsterkte afgeven deels afdekken maar je kan ook gaan werken met drijfplanten. Je creëert daar ook lichtsterkte vermindering. Maar om echt te weten of je licht waardes geeft die geminderd kunnen worden moeten we je plantenkeuze kennen. Wanneer je planten hebt die maximaal een gemiddelde lichtsterkte vragen zijn hier zeker mogelijkheden waarbij je niet direct naar extra CO2 toevoegingen hoeft te grijpen. Wanneer je planten een hogere lichtsterkte vragen ontkom je niet aan CO2 toevoeging. Dit maakt (hopelijk) voor je duidelijk dat alles begint bij je plantenkeuze, zomaar wat kiezen omdat het leuk lijkt is alleen maar plezierig voor je Lfs. Een goede (planten-)voedsel verdeling blijft wel belangrijk. Daarmee bedoel ik geen gebruik van totaal voeding maar afzonderlijke delen zodat je goed kan sturen.
Mijn aquarium en de planten die ik erin heb. Het aquarium lijkt heel fel belicht maar komt door de foto en lichtinval. Heb eerder begrepen dat het allemaal makkelijke planten zijn behalve de rotala macranda, maar zolang die niet dood gaat laat ik hem zitten 😛
 

Bijlagen

  • FB_IMG_1688765825409.jpg
    FB_IMG_1688765825409.jpg
    59 KB · Weergaven: 82
  • FB_IMG_1688765807459.jpg
    FB_IMG_1688765807459.jpg
    68.8 KB · Weergaven: 79
Je idee om je plantenkaartjes te bewaren is een goede!! Maar denkelijk zitten er toch nog wel wat verrassingen in je keuze. Daarom wanneer je nog een aanvullingen of mogelijke vervangingen zoekt, het is beslist een goed plan om niet direct te kopen maar eerst om zelf te kijken wat je plant vraagt! Heel vaak blijken de adviezen van je Lfs ook niet altijd juist. Het is maar een advies maar m.i. een belangrijke.

Lopen we je planten keus even na: Crytocoryne wendtii is tevreden met gematigd licht en stelt verder ook weinig eisen. Bacopa australis heeft ook genoeg aan een gemiddelde lichtsterkte maar CO2, even denkend aan je eerdere vraag, houdt ze niet zo van. Anubias barteri moet een schaduw plekje, zo houdt niet van licht. Let op de rizoom, dat is die wortelstok moet je boven de bodem houden. Dit plantje kan je bijvoorbeeld wel op een houten decoratie laten groeien. Hygrophila polysperma, Belgisch groen dus, groeit wel onder matig licht maar de bladeren blijven dan kleiner en de plant blijft ook wat lager. Onder veel licht weet je niet wat je ziet, de plant wordt dan aanzienlijk mooier. Ludwigia repens 'Rubin' is een prachtige plant die om mooi rood te worden beslist veel licht nodig is en het liefst ook wat harder water al is de bandbreedte wat dat betreft wel redelijk groot. Denk hier ook aan bodemvoeding. Lobelia Cardinalis 'mini' Is weinig eisend. Wordt vaak gebruikt om een naar achter lopend straatje maken om diepte te creëren in je een bak. Limnophila sessiliflora wil veel licht én bodemvoeding. Het plantje staat graag in de stroming.
 
Je idee om je plantenkaartjes te bewaren is een goede!! Maar denkelijk zitten er toch nog wel wat verrassingen in je keuze. Daarom wanneer je nog een aanvullingen of mogelijke vervangingen zoekt, het is beslist een goed plan om niet direct te kopen maar eerst om zelf te kijken wat je plant vraagt! Heel vaak blijken de adviezen van je Lfs ook niet altijd juist. Het is maar een advies maar m.i. een belangrijke.

Lopen we je planten keus even na: Crytocoryne wendtii is tevreden met gematigd licht en stelt verder ook weinig eisen. Bacopa australis heeft ook genoeg aan een gemiddelde lichtsterkte maar CO2, even denkend aan je eerdere vraag, houdt ze niet zo van. Anubias barteri moet een schaduw plekje, zo houdt niet van licht. Let op de rizoom, dat is die wortelstok moet je boven de bodem houden. Dit plantje kan je bijvoorbeeld wel op een houten decoratie laten groeien. Hygrophila polysperma, Belgisch groen dus, groeit wel onder matig licht maar de bladeren blijven dan kleiner en de plant blijft ook wat lager. Onder veel licht weet je niet wat je ziet, de plant wordt dan aanzienlijk mooier. Ludwigia repens 'Rubin' is een prachtige plant die om mooi rood te worden beslist veel licht nodig is en het liefst ook wat harder water al is de bandbreedte wat dat betreft wel redelijk groot. Denk hier ook aan bodemvoeding. Lobelia Cardinalis 'mini' Is weinig eisend. Wordt vaak gebruikt om een naar achter lopend straatje maken om diepte te creëren in je een bak. Limnophila sessiliflora wil veel licht én bodemvoeding. Het plantje staat graag in de stroming.
Wauw! Wat een kennis, bedankt 🙂 heb er 3 anubias in. 1 schuilt een beetje onder de tak, die doet het inderdaad beter. Zijn dus paar die wel meer licht nodig hebben. Belgisch groen heb ik er niet meer in zitten. Die kreeg lange steel met kleine blaadjes waar veel ruimte tussen zat en dit vond ik niet mooi. Dat heb ik sowieso bij stengelplanten, weet jij hoe dat komt?

De limbophila vind ik een prachtige plant en die heb ik inderdaad achterin staan. Mooi groen, alleen wordt de onderkant bij mij bruinig terwijl de toppen mooi groen zijn. Hoe kan dit? Als ik een waterwissel ga doen schud ik ze even uit en komt er ook wat troep af.

Qua bodemvoeding heb ik een kleibolletjes bodem van flora base pro. Is dit genoeg of moet ik van die stickjes erbij instoppen? Gaat dit dan ook weer voor extra alg zorgen?
 
Lange internoden zie je vaak bij te weinig licht want dan groeit de plant snel naar het licht toe.
 
Lange internoden zie je vaak bij te weinig licht want dan groeit de plant snel naar het licht toe.
Oh te weinig licht en anderen krijgen weer te veel.. had beter moeten kijken voordat ik ze aanschafte... ik heb nog een vraag. Ik heb er een anubias (eigenlijk 2 maar 1 valt mee) waar baardalg op zit. Op het dikke stuk waar de blaadjes uit komen. Ik heb alle blaadjes waar het op zit er af geknipt, 1 zielig blaadje is overgebleven. Maar kan ik hem niet beter wegdoen?
 
Opzich zijn die lange internoden geen probleem tenzij je het niet mooi vindt.
 
Dat kan ik me voorstellen en dat is weer een nadeel van weinig licht vaak. Teveel rood licht kan ook langere internoden laten zien.
 
Dat kan ik me voorstellen en dat is weer een nadeel van weinig licht vaak. Teveel rood licht kan ook langere internoden laten zien.
Dat rode licht zou best kunnen. Die staat tegelijk aan met de witte. Moeten nog zo'n aansluiting vinden zodat je ze apart aan kan zetten. Maar zou eigenlijk niet zo goed weten hoe de afwisseling dan moet zijn 🙊
 
Rood licht dringt minder goed door in het water en dat is denk ik de reden dat ze dan meer gerekt gaan groeien. Wellicht kan @benvo dat bevestigen.
Veel blauw licht geeft juist vaak een meer gedrongen groei.
 
Voor de po4 had ik nog een test van Colombia, de rest is gedaan met JBL. No3 en no2 twijfelde ik aan. Misschien kunnen jullie het beter zien (zie foto's). Co2 kan volgens JBL uitgerekend worden door PH en KH te mengen. Ik kom dan op of 5 of 7 co2 (zie schema op foto)

De uitslag van de waardes:
* Po4 gaf 0,0mg/l aan in ieder geval onder de 0,5mg/l.
* NH4 <0,05mg/l.
* No3 5 mg/l
* PH 7,5
* KH 6 (6 druppels nodig)
* No2 ?
 

Bijlagen

  • 20230720_131155.jpg
    20230720_131155.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 76
  • 20230720_130454.jpg
    20230720_130454.jpg
    2.6 MB · Weergaven: 71
  • 20230720_124609.jpg
    20230720_124609.jpg
    2.9 MB · Weergaven: 74
  • 20230720_122332.jpg
    20230720_122332.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 75
Wauw! Wat een kennis, bedankt 🙂 heb er 3 anubias in. 1 schuilt een beetje onder de tak, die doet het inderdaad beter. Zijn dus paar die wel meer licht nodig hebben. Belgisch groen heb ik er niet meer in zitten. Die kreeg lange steel met kleine blaadjes waar veel ruimte tussen zat en dit vond ik niet mooi. Dat heb ik sowieso bij stengelplanten, weet jij hoe dat komt?

De limbophila vind ik een prachtige plant en die heb ik inderdaad achterin staan. Mooi groen, alleen wordt de onderkant bij mij bruinig terwijl de toppen mooi groen zijn. Hoe kan dit? Als ik een waterwissel ga doen schud ik ze even uit en komt er ook wat troep af.

Qua bodemvoeding heb ik een kleibolletjes bodem van flora base pro. Is dit genoeg of moet ik van die stickjes erbij instoppen? Gaat dit dan ook weer voor extra alg zorgen?
Voeding zorgt op zich niet voor alg. Voeding tekorten wel want dan verzwakken je planten en komen er kansen voor algen. Wanneer er ruimte is tussen de internodiën, tussen de aftakkingen en de blaadjes dus, dan betekend dit dat de plant licht wil en om dit te bereiken zich uit gaat rekken naar het licht. Maar er is weer iets belangrijks gebeurd, je hebt ontdekt dat door goed naar je planten te kijken ze je van alles vertellen. Planten zijn namelijk de beste verklikkers die er zijn. Het kost alleen even tijd om te merken wat je planten je willen zeggen. Maar als gezegd, je bent op de goede weg! Belgisch groen kan dus ook, zoals ik al aangaf in het vorige bericht, met prachtige bladeren die compact staat en prachtig groot worden. Je Limnophila wil ook licht, meer dat je geeft. En omdat dat licht de onderkant niet bereikt laat de plant dit weten door de onderkant eerst bruin te laten worden om vervolgens e.e.a. te laten vallen. Je ziet dan daar een kale steel. Wanneer je aan de plant goed komt er rommel uit? Dat heeft ze uit het water afgevangen. Zwevend vuil dus. Je kan dit verhelpen door wat filterdoek in je filter te leggen zodat zweefvuil zoveel mogelijk uit gefilterd wordt. Om je verder te helpen:

Er is een volgorder te gebruiken in je denkwijze die veel duidelijk kan maken zonder het al te ingewikkeld te maken:

Planten bepalen je lichtsterkte die je nodig bent in je bak. Je lichtsterkte die je gedurende 8 uur zou moeten geven. Hieruit blijkt ook dat lichtduur dus niet hetzelfde is als lichtsterkte. Wanneer je lichtsterkte dus goed is aangepast aan de lichtvraag van je planten gaan ze groeien en vragen om voeding om die groei vol de houden. Je ziet dus nu ook dat voeding een afgeleide is van het licht! Onder die voeding, we hebben het nu dus over plantenvoeding, valt ook CO2!

Misschien begrijp je nu ook dat je plantenkeus vooraf bepaald moet worden aan je licht mogelijkheid. Dus aan je hardware. Wat kan je licht aan? Het heeft weinig zin om planten te kopen die veel licht vragen terwijl je lampen dat niet kunnen bieden. Maar het betekend nog iets, stel je wilt toch je prachtige veel licht vragende rode plant? Dat moet je misschien je hardware aanpassen, niet alleen je licht maar zeker ook wel je voedingsmogelijkheden. Want de licht duur zegt iets over de groeiduur maar de lichtsterkte bepaald de groeisnelheid van een plant, meer licht betekend een snellere groei. En om een snellere groei mogelijk te maken en te laten voortduren moet je meer voeden! En omdat ik al vertelde dat in die voeding ook CO2 hoort kan je er van op aan dat je bij een hoge licht sterkte niet ontkomt aan extra CO2 toevoeging! Hieronder zie je op het plaatje van de gouden driehoek hoe de correlatie licht voeding duidelijk maakt waarbij het licht als beginpunt bovenin staat. Je bent op de goede weg naar succes!

gouden_driehoek-600x600.jpg
 
Voor de po4 had ik nog een test van Colombia, de rest is gedaan met JBL. No3 en no2 twijfelde ik aan. Misschien kunnen jullie het beter zien (zie foto's). Co2 kan volgens JBL uitgerekend worden door PH en KH te mengen. Ik kom dan op of 5 of 7 co2 (zie schema op foto)

De uitslag van de waardes:
* Po4 gaf 0,0mg/l aan in ieder geval onder de 0,5mg/l.
* NH4 <0,05mg/l.
* No3 5 mg/l
* PH 7,5
* KH 6 (6 druppels nodig)
* No2 ?
Je ziet in elk geval dat je fosfaat (PO4) mist. Je CO2 level in te laag t.o.v. je lichtsterkte. Je zou een PH van 6,9 mogen hebben. Zie het plaatje hieronder. NO2 moet nul zijn.
 

Bijlagen

  • pH-KH-CO2-tabel[1].jpg
    pH-KH-CO2-tabel[1].jpg
    81.8 KB · Weergaven: 69
Voeding zorgt op zich niet voor alg. Voeding tekorten wel want dan verzwakken je planten en komen er kansen voor algen. Wanneer er ruimte is tussen de internodiën, tussen de aftakkingen en de blaadjes dus, dan betekend dit dat de plant licht wil en om dit te bereiken zich uit gaat rekken naar het licht. Maar er is weer iets belangrijks gebeurd, je hebt ontdekt dat door goed naar je planten te kijken ze je van alles vertellen. Planten zijn namelijk de beste verklikkers die er zijn. Het kost alleen even tijd om te merken wat je planten je willen zeggen. Maar als gezegd, je bent op de goede weg! Belgisch groen kan dus ook, zoals ik al aangaf in het vorige bericht, met prachtige bladeren die compact staat en prachtig groot worden. Je Limnophila wil ook licht, meer dat je geeft. En omdat dat licht de onderkant niet bereikt laat de plant dit weten door de onderkant eerst bruin te laten worden om vervolgens e.e.a. te laten vallen. Je ziet dan daar een kale steel. Wanneer je aan de plant goed komt er rommel uit? Dat heeft ze uit het water afgevangen. Zwevend vuil dus. Je kan dit verhelpen door wat filterdoek in je filter te leggen zodat zweefvuil zoveel mogelijk uit gefilterd wordt. Om je verder te helpen:

Er is een volgorder te gebruiken in je denkwijze die veel duidelijk kan maken zonder het al te ingewikkeld te maken:

Planten bepalen je lichtsterkte die je nodig bent in je bak. Je lichtsterkte die je gedurende 8 uur zou moeten geven. Hieruit blijkt ook dat lichtduur dus niet hetzelfde is als lichtsterkte. Wanneer je lichtsterkte dus goed is aangepast aan de lichtvraag van je planten gaan ze groeien en vragen om voeding om die groei vol de houden. Je ziet dus nu ook dat voeding een afgeleide is van het licht! Onder die voeding, we hebben het nu dus over plantenvoeding, valt ook CO2!

Misschien begrijp je nu ook dat je plantenkeus vooraf bepaald moet worden aan je licht mogelijkheid. Dus aan je hardware. Wat kan je licht aan? Het heeft weinig zin om planten te kopen die veel licht vragen terwijl je lampen dat niet kunnen bieden. Maar het betekend nog iets, stel je wilt toch je prachtige veel licht vragende rode plant? Dat moet je misschien je hardware aanpassen, niet alleen je licht maar zeker ook wel je voedingsmogelijkheden. Want de licht duur zegt iets over de groeiduur maar de lichtsterkte bepaald de groeisnelheid van een plant, meer licht betekend een snellere groei. En om een snellere groei mogelijk te maken en te laten voortduren moet je meer voeden! En omdat ik al vertelde dat in die voeding ook CO2 hoort kan je er van op aan dat je bij een hoge licht sterkte niet ontkomt aan extra CO2 toevoeging! Hieronder zie je op het plaatje van de gouden driehoek hoe de correlatie licht voeding duidelijk maakt waarbij het licht als beginpunt bovenin staat. Je bent op de goede weg naar succes!

Bekijk bijlage 363026
Dus als ik het goed begrijp: voor de planten die ik nu heb is de lichtsterkte waarschijnlijk niet sterk genoeg (planten worden bruin van onder, strekken uit naar het licht) , maar ontvangen ze ook niet genoeg voeding (lage po4, maar ook verzwakte planten hierdoor waardoor alg de kans heeft) en is mijn ph te hoog vergeleken met de kh waardoor er te weinig co2 weer in het water zit? Moet ik dan ander licht aanschaffen, meer voeding toevoegen (de all in one en 50% waterwissel of andere) en een co2 set aanschaffen?

Fijn dat je zegt trouwens dat ik op de goede weg ben, dit doet mij goed. Ik wil het graag goed doen en mij inzetten voor de vissen en planten en daarom zo veel mogelijk kennis op doen. En het hebben van een aquarium vind ik erg leuk en geeft mij energie, als zal hij als hij eenmaal in balans is mij nog meer blijdschap geven.
 
Je moet dus eigenlijk de juiste plantenkeuze maken even er van uitgaande dat je niet onmiddellijk je lampen wilt vervangen en een CO2 installatie wilt aanschaffen. Dat zou mijn advies voor nu zijn. Kies planten die maximaal een gemiddelde of lagere lichtsterkte vragen.

Je nitraat NO3 en fosfaat PO4 hoogte kan je op een verhouding van zo ongeveer 10 staat tot 1 houden. Dat is overigens geen wetmatigheid maar het geeft ongeveer een begin leidraad aan. Dus als je een nitraat waarde van 10 hebt zou je fosfaat op ongeveer 1 kunnen staan. Of 20 staat tot 2 kan ook. En dat hoeft echt niet zo precies te zijn.

Wat je CO2 betreft; even weer teruglezen wat ik eerder hierboven al schreef. CO2 is ook (planten-)voeding. En voeding wordt bepaald door licht. Weet je nog, is een afgeleide van het licht, liever gezegd en preciezer van je lichtsterkte. Dus in jouw geval is er teveel licht t.o.v. de voeding. Dus of je dimt je licht of je voegt CO2 toe. Voor je planten kan licht dimmen eigenlijk niet want die hebben eigenlijk al een te lage lichtsterkte zagen we hiervoor. Dus blijft over CO2 toevoegen. Of je plantenkeuze wijzigen. Zie je dat het verhaal weer klopt met het eerder al geschrevene? Snap je ongeveer de denkrichting? Het komt allemaal voor elkaar, wees niet bang je doet het al goed!
 
Je moet dus eigenlijk de juiste plantenkeuze maken even er van uitgaande dat je niet onmiddellijk je lampen wilt vervangen en een CO2 installatie wilt aanschaffen. Dat zou mijn advies voor nu zijn. Kies planten die maximaal een gemiddelde of lagere lichtsterkte vragen.

Je nitraat NO3 en fosfaat PO4 hoogte kan je op een verhouding van zo ongeveer 10 staat tot 1 houden. Dat is overigens geen wetmatigheid maar het geeft ongeveer een begin leidraad aan. Dus als je een nitraat waarde van 10 hebt zou je fosfaat op ongeveer 1 kunnen staan. Of 20 staat tot 2 kan ook. En dat hoeft echt niet zo precies te zijn.

Wat je CO2 betreft; even weer teruglezen wat ik eerder hierboven al schreef. CO2 is ook (planten-)voeding. En voeding wordt bepaald door licht. Weet je nog, is een afgeleide van het licht, liever gezegd en preciezer van je lichtsterkte. Dus in jouw geval is er teveel licht t.o.v. de voeding. Dus of je dimt je licht of je voegt CO2 toe. Voor je planten kan licht dimmen eigenlijk niet want die hebben eigenlijk al een te lage lichtsterkte zagen we hiervoor. Dus blijft over CO2 toevoegen. Of je plantenkeuze wijzigen. Zie je dat het verhaal weer klopt met het eerder al geschrevene? Snap je ongeveer de denkrichting? Het komt allemaal voor elkaar, wees niet bang je doet het al goed!
Bedankt voor je antwoord. Zo is het duidelijk voor mij. Ik wil drijfplanten gaan halen om het licht te dimmen en ga planten halen die een lage tot gemiddelde licht nodig hebben.. ik ben toch niet helemaal tevreden over de indeling van de planten en ga er nu eens goed voor zitten en rustig kijken. Het verhaal nitraat en fosfaat gaat meten en experimenteren worden. Moet ik dan de all-in-one 5ml per 100 l toe blijven voegen? Of apart gaan toevoegen? Ik heb nog profito fosfo om naast de all in one de fosfaat een boost te geven. Hopelijk is er na alles een balans en draait hij goed 🙊
 
Ik heb heel veel experts aan het woord gelaten, maar ga toch even een beetje van mijn (on)gezond verstand toevoegen.

Je zegt dat je denkt over CO2 toevoegen omdat je planten het niet goed doen en je veel alg hebt. Ik zou dat hele CO2 verhaal als ik jou was 'parkeren', de planten die meer CO2 nodig hebben eruit halen en vervangen door planten die met minder tevreden zijn, en zorgen dat je voeding op punt komt te staan. (waterkolomvoeding nitraat, fosfaat en mineralen&Sporenelementen, maar ook bodemvoeding in de vorm van capsules of kleikorrels.)
Als je dat dan hebt en je begint dat in de vingers te krijgen en je wilt dan alsnog een veeleisender plantenbestand, kun je altijd nog kijken naar CO2.
Maar op deze manier kun je oefenen met planten goed krijgen en in de vingers krijgen wat aquariumplanten nodig hebben, en op deze manier kost het ook geen klauwen met geld.
@benvo kan je waarschijnlijk precies vertellen welke planten voor jouw bak in de gegeven situatie een goed idee zijn om mee te beginnen, op basis van wat je nu hebt en hoe het het doet.
Verder kun je hier op het forum vaak wel stekjes voor weinig geld krijgen en op die manier aan een heel aantal verschillende plantjes komen.

In plaats van drijfplanten kun je ook denken aan vallineria, die na verloop van tijd een afdakje vormt, waar vissen erg blij mee zijn en dat net zo goed licht dempt.

(Edit: deze post heeft die van Benvo gekruist, dus daar zit gedeeltelijk overlap in.)
 
Ik heb heel veel experts aan het woord gelaten, maar ga toch even een beetje van mijn (on)gezond verstand toevoegen.

Je zegt dat je denkt over CO2 toevoegen omdat je planten het niet goed doen en je veel alg hebt. Ik zou dat hele CO2 verhaal als ik jou was 'parkeren', de planten die meer CO2 nodig hebben eruit halen en vervangen door planten die met minder tevreden zijn, en zorgen dat je voeding op punt komt te staan. (waterkolomvoeding nitraat, fosfaat en mineralen&Sporenelementen, maar ook bodemvoeding in de vorm van capsules of kleikorrels.)
Als je dat dan hebt en je begint dat in de vingers te krijgen en je wilt dan alsnog een veeleisender plantenbestand, kun je altijd nog kijken naar CO2.
Maar op deze manier kun je oefenen met planten goed krijgen en in de vingers krijgen wat aquariumplanten nodig hebben, en op deze manier kost het ook geen klauwen met geld.
@benvo kan je waarschijnlijk precies vertellen welke planten voor jouw bak in de gegeven situatie een goed idee zijn om mee te beginnen, op basis van wat je nu hebt en hoe het het doet.
Verder kun je hier op het forum vaak wel stekjes voor weinig geld krijgen en op die manier aan een heel aantal verschillende plantjes komen.

In plaats van drijfplanten kun je ook denken aan vallineria, die na verloop van tijd een afdakje vormt, waar vissen erg blij mee zijn en dat net zo goed licht dempt.

(Edit: deze post heeft die van Benvo gekruist, dus daar zit gedeeltelijk overlap in.)
Lijkt mij een goed plan 🙂 als @benvo dat wil doen zou ik dat heel fijn vinden. Ik kan zelf ook onderzoek doen en mijn lijstje met planten en waar ik ze wil hebben doorsturen. Kan ik de ambulia dan vervangen voor de vallisneria? Aangezien de ambulia steeds bruin worden onderin en met nog meer demping dit niet beter gaat worden.

Ik heb een flora base pro bodem en dan de all in one blijven toevoegen? En eventueel fosfaat aanvullen met de fosfo die ik nog heb?
 
Lijkt mij een goed plan 🙂 als @benvo dat wil doen zou ik dat heel fijn vinden. Ik kan zelf ook onderzoek doen en mijn lijstje met planten en waar ik ze wil hebben doorsturen. Kan ik de ambulia dan vervangen voor de vallisneria? Aangezien de ambulia steeds bruin worden onderin en met nog meer demping dit niet beter gaat worden.

Ik heb een flora base pro bodem en dan de all in one blijven toevoegen? En eventueel fosfaat aanvullen met de fosfo die ik nog heb?

Naast alle goede dingen die @benvo heeft gezegd durf ik het bijna niet te zeggen, maar planten worden soms ook bruin aan de onderkant wanneer ze te dicht op elkaar staan. De plant die jij hebt kon hier thuis met betrekkelijk weinig licht toe.

Wanneer je de plant toch al niet mooi vindt is vervangen altijd handig 🙂
Maar wanneer je het eigenlijk wel een mooie plant vindt zou je kunnen proberen hem te planten met wat meer ruimte tussen de stengels, waardoor het licht, als het voldoende is, ook bij het onderste gedeelte kan komen.

Misschien had je dat al geprobeerd hoor. Ik wens je in elk geval succes en plezier met je bak. Klinkt alsof je geen stappen maar sprongen maakt op het moment 🙂
 
Naast alle goede dingen die @benvo heeft gezegd durf ik het bijna niet te zeggen, maar planten worden soms ook bruin aan de onderkant wanneer ze te dicht op elkaar staan. De plant die jij hebt kon hier thuis met betrekkelijk weinig licht toe.

Wanneer je de plant toch al niet mooi vindt is vervangen altijd handig 🙂
Maar wanneer je het eigenlijk wel een mooie plant vindt zou je kunnen proberen hem te planten met wat meer ruimte tussen de stengels, waardoor het licht, als het voldoende is, ook bij het onderste gedeelte kan komen.

Misschien had je dat al geprobeerd hoor. Ik wens je in elk geval succes en plezier met je bak. Klinkt alsof je geen stappen maar sprongen maakt op het moment 🙂
Ik heb ze inderdaad vrij dicht op elkaar geplant omdat ik dacht dat dit moest om een mooie dichte bos en muur te krijgen 🙊 Dat is het ook geworden, maar daarom krijgt het onderste gedeelte misschien geen licht inderdaad. Kan ik ze nog verplaatsen? Ze zitten al vrij diep met de wortels denk ik.. in mijn kleine bak zitten ze ook, maar daar gebeurt het eigenlijk niet. Dankje! Ik doe mijn best 🙂
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Ik heb ze inderdaad vrij dicht op elkaar geplant omdat ik dacht dat dit moest om een mooie dichte bos en muur te krijgen 🙊 Dat is het ook geworden, maar daarom krijgt het onderste gedeelte misschien geen licht inderdaad. Kan ik ze nog verplaatsen? Ze zitten al vrij diep met de wortels denk ik.. in mijn kleine bak zitten ze ook, maar daar gebeurt het eigenlijk niet. Dankje! Ik doe mijn best 🙂

Je kan ze altijd verplaatsen. Je kan ook alleen toppen herplaatsen. Je kan er een aantal tussenuit plukken voor meer ruimte. Je kan ook eerst een top ergens neer zetten en kijken of die ook bruin wordt aan de onderkant, terwijl het licht er goed bij zou moeten kunnen.

Ik vond het zelf erg leuke, mooie en dankbare planten 🙂

En ze hebben het hier bij betrekkelijk weinig licht, zonder toegevoegde co2 goed gedaan. Ze groeien alleen wat minder snel dan bij meer licht en daar op aangepaste voeding en co2.
 
Laatst bewerkt:
Wat je ook kunt doen, is eens uitrekenen hoeveel lumen per liter aquariumwater je hebt. Dat geeft een goede indicatie over welke planten wel en niet het zouden moeten redden. Daarvoor moet je het typenummer, de lengte en de kleur van je lamp nakijken (in de gebruiksaanwijzing, of op de lamp zelf). Als je de gebruikesaanwijzing hebt, staat er hoogstwaarschijnlijk in hoeveel lumen die lamp geeft, anders moet je even googlen.
Wat je dan krijgt aan lumen per buis, tel je op en deel je door het aantal liters.

En dan vertel je dat getal hier, en dan kunnen de kenners je vertellen welke planten geschikt zijn.
 
Wat je ook kunt doen, is eens uitrekenen hoeveel lumen per liter aquariumwater je hebt. Dat geeft een goede indicatie over welke planten wel en niet het zouden moeten redden. Daarvoor moet je het typenummer, de lengte en de kleur van je lamp nakijken (in de gebruiksaanwijzing, of op de lamp zelf). Als je de gebruikesaanwijzing hebt, staat er hoogstwaarschijnlijk in hoeveel lumen die lamp geeft, anders moet je even googlen.
Wat je dan krijgt aan lumen per buis, tel je op en deel je door het aantal liters.

En dan vertel je dat getal hier, en dan kunnen de kenners je vertellen welke planten geschikt zijn.
Goed idee, ga ik naar kijken!

@benvo ik legde het aan mij vriend uit en we raakten even in verwarring. Als ik planten toevoeg die een lage tot gemiddelde licht nodig heeft en de fosfaat en nitraat (en de rest) goed op peil heb, moet ik dan nog drijfplanten of iets anders hebben om het licht te dempen? Of klopt het dan zo? Was het licht nu te sterk of te zwak 😵‍💫 Vind het nog best lastig om het allemaal te begrijpen 🙊
 
Wat je ook kunt doen, is eens uitrekenen hoeveel lumen per liter aquariumwater je hebt. Dat geeft een goede indicatie over welke planten wel en niet het zouden moeten redden. Daarvoor moet je het typenummer, de lengte en de kleur van je lamp nakijken (in de gebruiksaanwijzing, of op de lamp zelf). Als je de gebruikesaanwijzing hebt, staat er hoogstwaarschijnlijk in hoeveel lumen die lamp geeft, anders moet je even googlen.
Wat je dan krijgt aan lumen per buis, tel je op en deel je door het aantal liters.

En dan vertel je dat getal hier, en dan kunnen de kenners je vertellen welke planten geschikt zijn.
Beide zijn van sera led. 1 daylight sunrise led X- change tube 2210 en de ander plantcolor sunrise led X change tube 2210.

Edit: ik heb op de kabels ook nog informatie gevonden. 287 en 1067 lumen

Ik kom uit op 5,6 lumen per liter.
 

Bijlagen

  • 20230720_172400.jpg
    20230720_172400.jpg
    2.4 MB · Weergaven: 71
  • 20230720_172338.jpg
    20230720_172338.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 69
  • 20230720_174100.jpg
    20230720_174100.jpg
    1,010.3 KB · Weergaven: 70
  • 20230720_174052.jpg
    20230720_174052.jpg
    945.7 KB · Weergaven: 70
Laatst bewerkt:
Wanneer je onderstaande planten eens bekijkt dan zijn drijfplanten niet echt nodig. Je licht kan je laten zoals het is.

Daar gaat ie:

Microsorum ptetopus (Javavaren), Microsorum pteopus 'trident' een javavaren met veel fijnere bladeren. Er bestaat ook een 'minor' die klein blijft en die je voorin in je bak op hout kan zetten. Echinodorus grisebachii (Wel een lichte plaats kiezen en zorgen voor bodemvoeding!) Cryptocoryne wentii die in verschillende kleuren wordt aangeboden, Cryptocoryne walkeri, Crytocoryne usteriana vind ik erg mooi, ik heb het plantje gehad maar ik denk dat het moeilijk te krijgen is. Crytocoryne cordata, heeft een rodere blad onderkant. (Crytocorynes hebben een hekel aan wijzigheden/verplantingen en soms lijkt het of de plant afsterft maar ze komt gewoon weer terug.) Vallisneria spiralis (Soms duurt het even eer de plant aanslaat, geduld dus.) Helanthium bolivanum 'Angustifolium' , Ludwigia repens en ook de palustrus soorten. (Let op niet de soorten met "rood" toevoegingen als rubin, robijn dark orange en wat dies meer zij want rood wil licht!) Rotala rotundifolia kan denk ik nog net qua licht. Schismatoglottis roseaspatha een leuk bruinachtig plantje dat weinig licht vraagt het lijkt op cryptocoryne. Riccardia chamedryfolia dat is een mos soort die ook met weinig licht toe kan. Monosolenium tenerum ook een mos. Daar zijn nogal wat soorten van. Ik weet niet welke soorten ze veel aanbieden maar ik dacht dat Fontalinalis hypnoides (mos) ook nog wel eens in de plantenbakken ligt. Aponogeton ulvaceus en de Apogeton longiplumulosus, hier twijfel ik een beetje aan of deze soorten lukken met wat minder licht. Misschien met een lichte plek voorin als solitair? Aponogeton soorten hebben een bol. De planten hebben een soort seizoen gevoel ze sterven af en kunnen bij een goede behandeling terugkomen. Misschien wat moeilijk. Anubias barteri var. nana en de nana 'Bonsai' De laatste is een heel kleine Anubias. Een mooi plantje welke beslist in de schaduw moet staan. Crinum soorten zijn ook bol planten. Een mooie vind ik zelf de natans die bruingroen van kleur is en ook heel goed als solitair voorin te zetten is terwijl het een hoge plant is maar het geeft je bak diepte. Er is ook een mooie Crinum calamistratum soort die groen is.

Nou daar moet toch iets tussen staan. Veel succes met het vinden je keuzes.
 
Beide zijn van sera led. 1 daylight sunrise led X- change tube 2210 en de ander plantcolor sunrise led X change tube 2210.

Edit: ik heb op de kabels ook nog informatie gevonden. 287 en 1067 lumen

Ik kom uit op 5,6 lumen per liter.
Wanneer je echt 5,6 lumen per liter hebt dan zou dat alleen geschikt zijn voor weinig licht vragende planten. Weet je dit wel zeker? De lampen die je noemt ken ik niet maar hoe kom je aan deze lumen waarde?
 
Wanneer je echt 5,6 lumen per liter hebt dan zou dat alleen geschikt zijn voor weinig licht vragende planten. Weet je dit wel zeker? De lampen die je noemt ken ik niet maar hoe kom je aan deze lumen waarde?
Staat op de stekkers van de 2 lampen. Zie foto's. Deze heb ik bij elkaar opgeteld: 1067+ 287= 1354 dit heb ik gedeeld door het aantal liter. 1354:240= 5,64 afgerond 5,6.

Zie bijgevoegde foto's
 

Bijlagen

  • 20230720_174100.jpg
    20230720_174100.jpg
    1,010.3 KB · Weergaven: 76
  • 20230720_174052.jpg
    20230720_174052.jpg
    945.7 KB · Weergaven: 77
Staat op de stekkers van de 2 lampen. Zie foto's. Deze heb ik bij elkaar opgeteld: 1067+ 287= 1354 dit heb ik gedeeld door het aantal liter. 1354:240= 5,64 afgerond 5,6.

Zie bijgevoegde foto's
Dan betekend dit dan toch dat je licht zal moeten toevoegen. Voor planten die een gemiddelde lichtsterkte vragen moet je toch denken tot 30 á 35 lumen per liter. Boven mijn bak hing tot 49 lumen per liter water...
 
Edit: antwoord is al deels achterhaald doordat benvo eerder reageerde.

De eerste vraag is of je planten überhaupt om kunnen gaan met de aangeboden lichtsterkte.
Dan als dat zo is is vraag 2 of ze genoeg voeding krijgen. Meer licht geeft meer groei, en dat vraagt weer meer voeding. Dat is dus micro, macro en CO2. De hoeveelheid mest kun je altijd makkelijk aanpassen. Bij CO2 is de vraag of er van nature genoeg aanwezig is, of dat je moet toevoegen.

Drijfplanten houden het licht voor de andere planten tegen, waardoor ze minder groeien en dus minder voeding (waaronder CO2) vragen. Die drijfplanten zitten zelf dichtbij de lamp waardoor ze veel licht krijgen. Maar zij halen de CO2 uit de lucht ipv uit het water. Ze zullen wel ook meesnoepen van de mest. Dus dat zou je sowieso meer moeten toevoegen.
 
Trouwens, die plant color geeft een hele lage lumen score, maar geeft wel de kleuren waarop planten goed groeien. Die zouden meer moeten bijdragen dan je op basis van de lm zou zeggen.

ik heb ca 15lm per liter en daar doen de crypto en de anubias het fantastisch op.
Een deel van je planten zouden het dus misschien best goed doen met jouw licht.
 
Als je zo weinig lumen per liter hebt, lijkt CO2 me tamelijk onzinnig. Dan pak je beter planten die weinig licht nodig hebben en zorg je dat zij geen voeding te kort komen.

Verder wat drijf/ oppervlakteplanten (Zoals vallisneria) betreft: die hebben ook nog het effect dat je vissen gelukkiger zijn met beschutting van boven.
 
Dan betekend dit dan toch dat je licht zal moeten toevoegen. Voor planten die een gemiddelde lichtsterkte vragen moet je toch denken tot 30 á 35 lumen per liter. Boven mijn bak hing tot 49 lumen per liter water...
Ja dat denk ik ook... of alleen planten toevoegen die echt heel weinig nodig hebben qua licht... ik ga er nog even over na denken.

Edit: antwoord is al deels achterhaald doordat benvo eerder reageerde.

De eerste vraag is of je planten überhaupt om kunnen gaan met de aangeboden lichtsterkte.
Dan als dat zo is is vraag 2 of ze genoeg voeding krijgen. Meer licht geeft meer groei, en dat vraagt weer meer voeding. Dat is dus micro, macro en CO2. De hoeveelheid mest kun je altijd makkelijk aanpassen. Bij CO2 is de vraag of er van nature genoeg aanwezig is, of dat je moet toevoegen.

Drijfplanten houden het licht voor de andere planten tegen, waardoor ze minder groeien en dus minder voeding (waaronder CO2) vragen. Die drijfplanten zitten zelf dichtbij de lamp waardoor ze veel licht krijgen. Maar zij halen de CO2 uit de lucht ipv uit het water. Ze zullen wel ook meesnoepen van de mest. Dus dat zou je sowieso meer moeten toevoegen.
Ik vraag mij alleen af of met het weinige lumen de drijfplanten wel nodig zijn.. vooral als ik er alleen maar planten in ga doen die erg weinig nodig zijn. Mocht ik de verlichting gaan vervangen zal het wel nodig zijn denk ik en anders moet ik co2 gaan toevoegen om het licht te kunnen bijbenen samen met de micro en macro. Zo begrijp ik het goed toch?
Trouwens, die plant color geeft een hele lage lumen score, maar geeft wel de kleuren waarop planten goed groeien. Die zouden meer moeten bijdragen dan je op basis van de lm zou zeggen.

ik heb ca 15lm per liter en daar doen de crypto en de anubias het fantastisch op.
Een deel van je planten zouden het dus misschien best goed doen met jouw licht.
Het zou moeten, maar gebeurt niet echt. Al doen sommige het weer beter dan de andere.
Als je zo weinig lumen per liter hebt, lijkt CO2 me tamelijk onzinnig. Dan pak je beter planten die weinig licht nodig hebben en zorg je dat zij geen voeding te kort komen.

Verder wat drijf/ oppervlakteplanten (Zoals vallisneria) betreft: die hebben ook nog het effect dat je vissen gelukkiger zijn met beschutting van boven.
Als ik heel weinig lumen heb, zijn de drijf/oppervlakte planten nog nodig dan? Al lijkt mij vallisneria erbij in ook erg mooi hoor.
 
Ik heb zelf net iets over de 20 lumen aan licht in de Fusion en ik denk dat er genoeg planten zijn die daar voldoende aan hebben. Ik heb de Zwaardplant, Echino s en Crypto s en de Blyxa Japonica in de bak met de HN en wat Ludwigia.
Het is geen zee van licht maar veel planten doen het prima met iets meer dan 20 lumen. Wel is het iets om rekening mee te houden.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan