Graag advies over co2


Nee, ik verwacht dat teveel licht niet het probleem is. dus dan zijn die drijfplanten niet essentieel.
Aan je waterwaarden zag ik wel dat PO4 ontbreekt en NO3 mag wat hoger. Ik heb zelf 15 NO3 en 1,5 PO4. Verder zou je nog kunnen kijken naar je FE (ijzer) waarde.
 
Ik heb zelf net iets over de 20 lumen aan licht in de Fusion en ik denk dat er genoeg planten zijn die daar voldoende aan hebben. Ik heb de Zwaardplant, Echino s en Crypto s en de Blyxa Japonica in de bak met de HN en wat Ludwigia.
Het is geen zee van licht maar veel planten doen het prima met iets meer dan 20 lumen. Wel is het iets om rekening mee te houden.
Dan zal ik er denk ik toch een andere lamp voor in moeten kopen. Want ik kom uit op 5,6 lumen veeeel minder dus. Of het moet zo zijn zoals @Ronald_J Zei dat de plant color licht ook moet bijdragen aan de fotosynthese waardoor de lumen minder van toepassing is. Maar ik weet niet of dat echt zo is 🙊
 
Heb jij de bruto ltrs gebruikt van je aquarium om dit uit te rekenen? Want zand/bodem en stenen/ornamenten/hout pakken watervolume weg. Ik verwacht zelf dat je wat hoger uit zal komen. Meer richting 8-9 of rond de 10. Persoonlijk zou ik 2x dezelfde lamp erin zetten en de plant color verwijderen.

Maar je kan ook eerst even kijken naar wat Marjan zegt. Een top afknippen en terugplaatsen op een plek waar hij in het licht staat om te kijken wat dit doet. Je ziet vrij snel resultaat.

Verder klopt je verhouding nitraat/fosfaat niet helemaal. Je kan dat van Ronald aanhouden, dat is een mooi start punt. Maar mijn ervaring leert dat dit per bak verschillend kan zijn omdat hier veel factoren bij meespelen. Veel factoren zijn hierboven door verschillende leden al genoemd 😉.
 
Heb jij de bruto ltrs gebruikt van je aquarium om dit uit te rekenen? Want zand/bodem en stenen/ornamenten/hout pakken watervolume weg. Ik verwacht zelf dat je wat hoger uit zal komen. Meer richting 8-9 of rond de 10. Persoonlijk zou ik 2x dezelfde lamp erin zetten en de plant color verwijderen.

Maar je kan ook eerst even kijken naar wat Marjan zegt. Een top afknippen en terugplaatsen op een plek waar hij in het licht staat om te kijken wat dit doet. Je ziet vrij snel resultaat.

Verder klopt je verhouding nitraat/fosfaat niet helemaal. Je kan dat van Ronald aanhouden, dat is een mooi start punt. Maar mijn ervaring leert dat dit per bak verschillend kan zijn omdat hier veel factoren bij meespelen. Veel factoren zijn hierboven door verschillende leden al genoemd 😉.
Ik heb inderdaad het bruto liters gebruikt. Ik was samen al met mijn vriend inderdaad op zoek naar een andere lamp. Dat wat marjan zegt ga ik sowieso even doen en mijn portie plantenvoeding opkrikken en kijken of nitraat en fosfaat omhoog gaan hierdoor.

Iedereen heel erg bedankt voor alles tips en adviezen! Ik ga goed onderzoek dan en dan uitproberen en uitproberen totdat de bak weer in balans is. Hopelijk heb ik dan ook een mooie goed draaiende bak :)
 
In de meeste plantenvoeding zoals Profito zit geen nitraat en fosfaat dus kijk daar even naar.
 
Ik zelf gebruik de poedersvan Aquariumbemesting.nl (we mogen hier op het forum onderhand wel sponsoring van ze krijgen....). Daarmee kun je NO3 apart doseren, PO4 apart doseren en je sporenelementen. Dat geeft veel meer mogelijkheden om je balans netjes te krijgen.
 
Hier een luie all in one (aio) gebruiker, waar ik altijd erg veel succes mee heb gehad bij mijn betrekkelijk makkelijke plantjes.

Wij gebruikten die van planted box.
 
Ik zou in elk geval een ding tegelijk doen. Je voeding staat laag. Dat moet sowieso opgelost worden. Dat zou ik eerst even aankijken. Als je daarna nog teveel zieltogende planten hebt dan kun je of naar andere lampen of naar andere planten. Wat je zelf het liefst hebt .
 
Dan zal ik er denk ik toch een andere lamp voor in moeten kopen. Want ik kom uit op 5,6 lumen veeeel minder dus. Of het moet zo zijn zoals @Ronald_J Zei dat de plant color licht ook moet bijdragen aan de fotosynthese waardoor de lumen minder van toepassing is. Maar ik weet niet of dat echt zo is 🙊
Eerst maar iets over licht. Je hoeft niet noodzakelijkwijs een color lamp te hebben. Je kan ook wit kiezen want wit is een mengsel van alle kleuren. Kijk maar eens naar een regenboog waar waterdruppels het witte licht breken in kleuren. Of denk aan een prisma waar men vroeger op school het witte licht brak in kleuren. (plaatje 1) Je kan dus gewoon witte led lampen gebruiken. Waarbij het wel goed is om op de Kelvin waarde te letten. Wat is nu weer Kelvin? Kelvin is een eenheid van kleurtemperatuur. Kleurtemperatuur? een raar woord maar het heeft dan ook iets van doen met warmte maar daar zal ik nu even niet op ingaan. Maar die Kelvinwaarde vertelt ook iets over de kleuren die in het witte spectrum zitten en het aandeel van elk van die kleuren. Hoe lager de Kelvinwaarde is des te groter is het aandeel rood in die waarde. Wanneer de waarde hoger wordt neemt het aandeel blauw toe. Is dit van belang? Ja, want planten zijn gevoelig voor kleuren. Even kort door de bocht vertelt om het niet al te ingewikkeld te maken; rood is de kleur die van het grootste belang is voor planten daarna volgt blauw. Groen is van veel minder belang. Rood dringt minder ver door in water, blauw dringt dieper door. Daarom worden balkjes waar meer rood in het witspectrum zit vaak achterin opgehangen boven langere planten en de lampen met wat meer blauw in het witspectrum voorin waar je ook de lagere planten hebt staan. Zover de RGB kleuren. Over het algemeen is een waarde van maximaal 5000 Kelvin de beste kleur gemiddelde boven je bak. Wanneer je dus twee lampen hebt kan je achterin kiezen voor een witte led met een waarde van 3500 Kelvin en voorin met een waarde van laten we zeggen 6500 Kelvin. Op plaatje 2 kan je Kelvinwaardes aflezen met daarbij de overeenkomst van het daglicht buiten. Hier is veel over te vertellen maar ik heb het eenvoudig gehouden waarbij ik dan ook hoop dat het een beetje duidelijk is geworden?

Dispersion_prism.jpg
Omschrijvingen-kleurtemperaturen.jpg
 
Aanvullend daarop: onderstaand plaatje is wat jouw plantcolor geeft. Dus afgestemd om vooral planten behoefte. De hoeveelheid lumen (lm) wordt vooral bepaald door het stuk groen. Vandaar dat hij op lm zo laag scoort.
 

Bijlagen

  • 9k=.jpg
    9k=.jpg
    6.4 KB · Weergaven: 37
Onder andere hier: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lumen_(eenheid)

Gewoonlijk wordt de intensiteit van licht (als elektromagnetische golf) weergegeven door de Poynting-vector in W/m². Omdat het oog slechts een deel van het EM-spectrum kan waarnemen (meest gevoelig voor 550 nm (groen) golven), wordt de lumen ook gedefinieerd als equivalent aan een vermogen van 1/683 watt bij deze golflengte.
 
Eerst maar iets over licht. Je hoeft niet noodzakelijkwijs een color lamp te hebben. Je kan ook wit kiezen want wit is een mengsel van alle kleuren. Kijk maar eens naar een regenboog waar waterdruppels het witte licht breken in kleuren. Of denk aan een prisma waar men vroeger op school het witte licht brak in kleuren. (plaatje 1) Je kan dus gewoon witte led lampen gebruiken. Waarbij het wel goed is om op de Kelvin waarde te letten. Wat is nu weer Kelvin? Kelvin is een eenheid van kleurtemperatuur. Kleurtemperatuur? een raar woord maar het heeft dan ook iets van doen met warmte maar daar zal ik nu even niet op ingaan. Maar die Kelvinwaarde vertelt ook iets over de kleuren die in het witte spectrum zitten en het aandeel van elk van die kleuren. Hoe lager de Kelvinwaarde is des te groter is het aandeel rood in die waarde. Wanneer de waarde hoger wordt neemt het aandeel blauw toe. Is dit van belang? Ja, want planten zijn gevoelig voor kleuren. Even kort door de bocht vertelt om het niet al te ingewikkeld te maken; rood is de kleur die van het grootste belang is voor planten daarna volgt blauw. Groen is van veel minder belang. Rood dringt minder ver door in water, blauw dringt dieper door. Daarom worden balkjes waar meer rood in het witspectrum zit vaak achterin opgehangen boven langere planten en de lampen met wat meer blauw in het witspectrum voorin waar je ook de lagere planten hebt staan. Zover de RGB kleuren. Over het algemeen is een waarde van maximaal 5000 Kelvin de beste kleur gemiddelde boven je bak. Wanneer je dus twee lampen hebt kan je achterin kiezen voor een witte led met een waarde van 3500 Kelvin en voorin met een waarde van laten we zeggen 6500 Kelvin. Op plaatje 2 kan je Kelvinwaardes aflezen met daarbij de overeenkomst van het daglicht buiten. Hier is veel over te vertellen maar ik heb het eenvoudig gehouden waarbij ik dan ook hoop dat het een beetje duidelijk is geworden?

Bekijk bijlage 363062Bekijk bijlage 363063
Het is duidelijk zo bedankt voor de uitleg :). De lamp voorin lijkt genoeg Kelvin te geven, die achterin niet. Ik kan ook gaan kijken voor een andere witte lamp. Ik ga even onderzoek doen van hoe en wat :)
 
Ik blijf bij mijn punt. Ik zou het stap voor stap aanpakken. Niet alles tegelijk veranderen.
 
Ik blijf bij mijn punt. Ik zou het stap voor stap aanpakken. Niet alles tegelijk veranderen.
Ik ben inderdaad begonnen met na de waterwissel vandaag meer voeding toe te voegen. Nu afwachten en testen en kijken wat het doet.
 
Onder andere hier: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lumen_(eenheid)

Gewoonlijk wordt de intensiteit van licht (als elektromagnetische golf) weergegeven door de Poynting-vector in W/m². Omdat het oog slechts een deel van het EM-spectrum kan waarnemen (meest gevoelig voor 550 nm (groen) golven), wordt de lumen ook gedefinieerd als equivalent aan een vermogen van 1/683 watt bij deze golflengte.
Ik kan er naast zitten, maar ik heb vroeger ooit geleerd dat lumen de eenheid is van een lichtstroom. En een lichtstroom is de totale hoeveelheid licht vanuit een lichtbundel.
En niet een klein gedeelte vanuit die lichtbundel waar toevallig het menselijk oog gevoelig voor is.
 
Daar kun je natuurlijk in blijven volharden maar doorgaans is wikipedia een goed gecontroleerde bron. En er zijn meerdere bronnen.
Met "totale hoeveelheid" wordt eerder bedoeld dat het niet gaat om de lichtsterkte op een punt, maar al het licht wat de bron uitstraalt bij elkaar genomen. Maar dan wel het licht dat door het oog waargenomen kan worden. Groen wordt daarin het zwaarste meegewogen en naarmate je verder van het groen gaat steeds minder.
 
Zover ik weet is het ook de totale hoeveelheid licht ongeacht de kleur maar goed ik ben geen expert.
 
Het grappige is dat er vaak geklaagd wordt over dat mensen in het algemeen en op fora in het bijzonder zomaar van alles napapegaaien zonder zich erin te verdiepen. Maar ik denk dat iedereen weleens iets van een ander aanneemt zonder dat te controleren.

Deels denk ik dat het een volledig logisch fenomeen is. Als je iets hoort van iemand ie over het algemeen geen onzin praat dan beschouw je hem als betrouwbare bron. Maar het valt me wel op dat als iemand dan eens een ander geluid laat horen dat dat dan niet altijd even goed ontvangen wordt. Je zou ook kunnen denken "waar heb ik eigenlijk mijn wijsheid vandaan. En hoe zeker weet ik het echt?"

Als bouwer van technische lampen ben ik al jaren met licht bezig. Ik was in het begin ook verwonderd van al die termen en betekenissen. Het kost best even tijd om je hoofd er omheen te krijgen.

Hier: http://www.olino.org/blog/nl/articles/2007/03/07/licht_grootheden/ is het ook redelijk helder uitgelegd.

De logische eenheid voor sterkte is vermogen. Dat wordt uitgedrukt in Watt. Dat is een eenheid voor energie per seconde. Bij technische lichtbronnen wordt het straling vermogen ook in Watt uitgedrukt. Echter, bij lichtbronnen voor mensen was het probleem dat er ook van alles uitgestraald werd dat door mensen niet als licht ervaren wordt. Bijvoorbeeld de klassieke gloeilamp straalt voor driekwart voor ons onzichtbaar infrarood licht uit. Daarom werden de eenheden lumen en lux bedacht. Lumen is de totale opbrengst zichtbaar licht en lux de lichtsterkte voor zichtbaar licht.

Nu is het zo dat planten weer meer gebruik maken van kleuren die wij minder goed kunnen waarnemen. De maat lumen is dus niet gemaakt voor planten. Daarvoor is weer de eenheid PAR (Photosynthetic Active Radiation) bedacht. Omdat dat binnen de aquariumverlichting niet zo'n breed gedragen eenheid is praten we toch maar in lumen. En zolang dit gaat over kleurtemperatuur tussen 4000 en 6000k is dat redelijk werkbaar.
Echter bij zo'n lamp als de "plant lamp" van de TS. slaat de eenheid lumen de plank totaal mis!
Overigens wordt in de tuinbouw weer wel veelvuldig gebruik gemaakt van de eenheid PAR.
 
Laatst bewerkt:
Het grappige is dat er vaak geklaagd wordt over dat mensen in het algemeen en op fora in het bijzonder zomaar van alles napapegaaien zonder zich erin te verdiepen. Maar ik denk dat iedereen weleens iets van een ander aanneemt zonder dat te controleren.

Deels denk ik dat het een volledig logisch fenomeen is. Als je iets hoort van iemand ie over het algemeen geen onzin praat dan beschouw je hem als betrouwbare bron. Maar het valt me wel op dat als iemand dan eens een ander geluid laat horen dat dat dan niet altijd even goed ontvangen wordt. Je zou ook kunnen denken "waar heb ik eigenlijk mijn wijsheid vandaan. En hoe zeker weet ik het echt?"

Als bouwer van technische lampen ben ik al jaren met licht bezig. Ik was in het begin ook verwonderd van al die termen en betekenissen. Het kost best even tijd om je hoofd er omheen te krijgen.

Hier: http://www.olino.org/blog/nl/articles/2007/03/07/licht_grootheden/ is het ook redelijk helder uitgelegd.

De logische eenheid voor sterkte is vermogen. Dat wordt uitgedrukt in Watt. Dat is een eenheid voor energie per seconde. Bij technische lichtbronnen wordt het straling vermogen ook in Watt uitgedrukt. Echter, bij lichtbronnen voor mensen was het probleem dat er ook van alles uitgestraald werd dat door mensen niet als licht ervaren wordt. Bijvoorbeeld de klassieke gloeilamp straalt voor driekwart voor ons onzichtbaar infrarood licht uit. Daarom werden de eenheden lumen en lux bedacht. Lumen is de totale opbrengst zichtbaar licht en lux de lichtsterkte voor zichtbaar licht.

Nu is het zo dat planten weer meer gebruik maken van kleuren die wij minder goed kunnen waarnemen. De maat lumen is dus niet gemaakt voor planten. Daarvoor is weer de eenheid PAR (Photosynthetic Active Radiation) bedacht. Omdat dat binnen de aquariumverlichting niet zo'n breed gedragen eenheid is praten we toch maar in lumen. En zolang dit gaat over kleurtemperatuur tussen 4000 en 6000k is dat redelijk werkbaar.
Echter bij zo'n lamp als de "plant lamp" van de TS. slaat de eenheid lumen de plank totaal mis!
Overigens wordt in de tuinbouw weer wel veelvuldig gebruik gemaakt van de eenheid PAR.

Dat vind ik interessant klinken. Voor mijn gevoel komt het ook (ongeveer?) overeen met wat op deze site staat over licht? Ik ben niet technisch genoeg om te zien of het helemaal klopt.

Ook interessant vind ik de benadering op deze site om een bak altijd met erg weinig licht te starten, en het dan voorzichtig op te schroeven (veel te korte samenvatting).

 
Hier: http://www.olino.org/blog/nl/articles/2007/03/07/licht_grootheden/ is het ook redelijk helder uitgelegd.

De logische eenheid voor sterkte is vermogen. Dat wordt uitgedrukt in Watt. Dat is een eenheid voor energie per seconde. Bij technische lichtbronnen wordt het straling vermogen ook in Watt uitgedrukt. Echter, bij lichtbronnen voor mensen was het probleem dat er ook van alles uitgestraald werd dat door mensen niet als licht ervaren wordt. Bijvoorbeeld de klassieke gloeilamp straalt voor driekwart voor ons onzichtbaar infrarood licht uit. Daarom werden de eenheden lumen en lux bedacht. Lumen is de totale opbrengst zichtbaar licht en lux de lichtsterkte voor zichtbaar licht.

Nu is het zo dat planten weer meer gebruik maken van kleuren die wij minder goed kunnen waarnemen. De maat lumen is dus niet gemaakt voor planten. Daarvoor is weer de eenheid PAR (Photosynthetic Active Radiation) bedacht. Omdat dat binnen de aquariumverlichting niet zo'n breed gedragen eenheid is praten we toch maar in lumen. En zolang dit gaat over kleurtemperatuur tussen 4000 en 6000k is dat redelijk werkbaar.
Echter bij zo'n lamp als de "plant lamp" van de TS. slaat de eenheid lumen de plank totaal mis!
Overigens wordt in de tuinbouw weer wel veelvuldig gebruik gemaakt van de eenheid PAR.
Bedankt voor deze extra waardevolle toelichting!
 
Maar wat zegt het vermelde aantal lumen dan bij bv een lamp of led die volgens de fabrikant 7000K is?
 
Dat vind ik interessant klinken. Voor mijn gevoel komt het ook (ongeveer?) overeen met wat op deze site staat over licht? Ik ben niet technisch genoeg om te zien of het helemaal klopt.

Ook interessant vind ik de benadering op deze site om een bak altijd met erg weinig licht te starten, en het dan voorzichtig op te schroeven (veel te korte samenvatting).

Ja, dat is zeker een heel mooi artikel als aanvulling. Gaat niet al te diep in de techniek en geeft toch een duidelijk verhaal. Top!
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Maar wat zegt het vermelde aantal lumen dan bij bv een lamp of led die volgens de fabrikant 7000K is?
Het is moeilijk om daar een eenduidig antwoord op te geven. Die kleurtemperatuur is een richtwaarde en vertelt niet exact hoeveel van elke kleur erin zit. Over het algemeen betekent 7000k dat er weinig rood en veel blauw in het licht zit.
Het komt echter ook voor dat fabrikanten er ook wat rode en dieprode LEDs bij doen, waardoor er toch wat rood is. Dan krijg je zo'n gek spectrum waar zo'n berekende kleurtemperatuur eigenlijk nog weinig zegt.
 
Ik blijf bij mijn punt. Ik zou het stap voor stap aanpakken. Niet alles tegelijk veranderen.
Jouw punt is dan ook een belangrijke. Per stuk wijzigen, de gevolgen bezien en dan het opvolgende aanpassen. Waarbij ik dan denk dat het verstandig is om eerst bij het licht te beginnen. 5 á 6 lumen per liter blokkeert alle begin. Waarbij ik overigens verbaast ben over die lumen waardes. Lumen is sowieso niet de beste eenheid om me te werken maar het is even niet anders. Zodat de planten kunnen gaan groeien en de verdere afgeleiden kunnen dan ook afgepast worden aan de gebruikt lichtsterkte.
 
Laatst bewerkt:
Jouw punt is dan ook een belangrijke. Per stuk wijzigen, de gevolgen bezien en dan het opvolgende aanpassen. Waarbij ik dan denk dat het verstandig is om eerst bij het licht te beginnen. 5 á 6 lumen per liter blokkeert alle begin. Waarbij ik overigens verbaast ben over die lumen waardes. Lumen is sowieso niet de beste eenheid om me te werken maar het is even niet anders. Zodat de planten kunnen gaan groeien en de verdere afgeleiden kunnen dan ook afgepast worden aan de gebruikt lichtsterkte.

Gaf topicstarter niet aan met netto waterhoeveelheid rond de 8-10 (?) lumen per liter te zitten?
Dat hadden wij ook in onze bak. Stengelplanten gaan niet sprinten bij zulk licht, maar bij ons deden de planten het goed en zonder zichtbare alg. Het waren vooral crypto's, echinodorus, rotala, sagittaria subulata, bucephalandra's, rode tijgerlotus etc, maar toch. Het werkte goed met eenvoudige aio voeding.

Misschien is de vraag ook wat topicstarter wil.

Laag licht geeft een beperkte keuze in planten, maar ook een aquarium dat met eenvoudige middelen mooi te houden is.

Middel licht geeft meer mogelijkheden qua planten, maar vraagt meer op gebied van voeding, co2 etc. en is lastiger in de hand te houden.

Beide keuzes zijn prima maar het lijkt me wel handig duidelijk te maken dat keuze voor meer licht naast dat het meer opties geeft qua planten, ook nieuwe uitdagingen geeft en mogelijke nieuwe investeringen kan vragen.
 
Het is moeilijk om daar een eenduidig antwoord op te geven. Die kleurtemperatuur is een richtwaarde en vertelt niet exact hoeveel van elke kleur erin zit. Over het algemeen betekent 7000k dat er weinig rood en veel blauw in het licht zit.
Het komt echter ook voor dat fabrikanten er ook wat rode en dieprode LEDs bij doen, waardoor er toch wat rood is. Dan krijg je zo'n gek spectrum waar zo'n berekende kleurtemperatuur eigenlijk nog weinig zegt.
Daar kan ik dan wellicht iets op aanvullen; gekleurde leds geven niet een gelijke lichtsterkte. Het rendement van de verschillende kleuren is niet gelijk. Bijvoorbeeld wit komt dan ongunstig uit de bus omdat dit feitelijk een blauwe led is welke door een laagje tot witte uitsraling komt. Hoewel door de ontwikkeling in leds de laatste jaren er wel overal sterke verbeteringen zijn gekomen. Er is ook verschil in de nominale spanningsval :
Rood/infrarood: 1,9 volt
Groen: 2,1 volt
Geel: 2 volt
Blauw/wit: 3,6 volt
Overigens kunnen die waardes verschillen bij afzonderlijke led types.
Dit is even heel eenvoudig gezegd. Het voert wat te ver om dit alles uit te leggen maar @Ronald_J heeft gelijk wanneer hij stelt, ik gebruik nu maar even mijn woorden, dat gekleurde leds van invloed zijn op de lichtsterkte en, anders gezegd, dientengevolge ook dat de led Kelvinwaarde de lichtsterkte kan beïnvloeden. Daarbij moet ik dan ook even aangeven dat het menselijk oog niet alle kleuren even goed waarneemt, de gevoeligheden voor kleuren verschillen. (Lumen is ook een eenheid eigenlijk bedoelt voor menselijke ogen.) Maar dit geldt voor onze ogen maar dus NIET voor planten!
 
Laatst bewerkt:
Gaf topicstarter niet aan met netto waterhoeveelheid rond de 8-10 (?) lumen per liter te zitten?
Dat hadden wij ook in onze bak. Stengelplanten gaan niet sprinten bij zulk licht, maar bij ons deden de planten het goed en zonder zichtbare alg. Het waren vooral crypto's, echinodorus, rotala, sagittaria subulata, bucephalandra's, rode tijgerlotus etc, maar toch. Het werkte goed met eenvoudige aio voeding.

Misschien is de vraag ook wat topicstarter wil.

Laag licht geeft een beperkte keuze in planten, maar ook een aquarium dat met eenvoudige middelen mooi te houden is.

Middel licht geeft meer mogelijkheden qua planten, maar vraagt meer op gebied van voeding, co2 etc. en is lastiger in de hand te houden.

Beide keuzes zijn prima maar het lijkt me wel handig duidelijk te maken dat keuze voor meer licht naast dat het meer opties geeft qua planten, ook nieuwe uitdagingen geeft en mogelijke nieuwe investeringen kan vragen.
Vroeger heb ik veel( moeten) werken met die lichthoeveelheden, er was niet veel anders. Het gaat je echter sterk beperken in je plantenkeuze. Door de Lfs winkels worden tegenwoordig vaak moerasplanten aangeboden die veelal liggen op gemiddelde lichtsterktes, van 25 á 35 lumen per liter. Het huidige plantenplanten van Ts. met enkele uitschieters naar boven laat dit ook al zien. Maar je hebt gelijk er zijn beslist ook andere mogelijkheden.
 

Terug
Bovenaan