Grind vergeten te wassen


Aquarius87

Active member
Lid geworden
24 september 2019
Berichten
26
Leeftijd
42
Ik heb een fout gemaakt. Ik heb een voedingsbodem gelegd en daaroverheen grind. Maar ik ben het grind vergeten te wassen. Er zit nog geen water in de bak. Kan iemand me helpen wat ik moet doen? Als ik alles eruit ga halen heb ik de voedingsbodem door het grind gemengd..
 
Wat voor grind is het?
Zelf heb ik ook grind genomen en deze zonder te wassen in de bak gedaan en toen 2x ververst, maar ik had geen voedingsbodem dus kon ik lekker in de grond rommelen.
Of opnieuw eruit, wassen zodat je ook de voedingsbodem kwijt bent en dan met klei balletjes bij de wortels of capsules werken.
 
gewoon eventuele planten e.d. erin en dan vullen met water, en als het erg mistig wordt het ergste met verversen afvoeren. Een extra filter gevuld met watten helpt ook om eventuele mistigheid snel weg te halen. maar een goed filter trekt het sowieso binnen een paar dagen weg.

ik ben te lui om te spoelen, en droog uit de zak strooit en verdeelt veel gemakkelijker. en aangezien ik toch altijd droog plant geen probleem. De bak eerst vullen met water en dan planten mixed je voedingsbodem ook veel meer door je toplaag.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon laten voor wat het is, filter volstoppen met filterwatten en een paar dagen laten draaien, tot de mist opgetrokken is. Desnoods stop je er tijdelijk actieve kool bij, en je ververst wat vaker, om eventuele gifstoffen uit het water te halen, dan ben je ook klaar. Na die periode vervang je de filterinhoud door wat je er uiteindelijk in wil hebben. Met name de actieve kool wil je er niet in laten zitten bij een plantenbak.

Het alternatief is om alles er weer uit te halen... en dat wil je denk ik niet :)

Dit is één van de redenen dat ik intussen al 10 jaar of langer filterzand gebruik. Hoppa zo uit de zak de bak in. Ik ga echt geen 100 kilo zand spoelen in emmertjes als het niet nodig is.
 
En als je vult, laat het water dan op een bord of in een kom terecht komen zodat je niet de hele bodem overhoop gooit tijdens het vullen van de bak. Rustig vullen!
 
Als het een bak is die moet indraaien dan zou ik niets doen en eventueel stof zakt wel weer.
 
Bedankt voor de tips! Ik heb de bak gevuld met water. Heel rustig aan en met een kom. Ik ben tevreden met het resultaat. Nu laat ik m even indraaien zodat de vuiligheid eruit gefilterd kan worden.
 

Bijlagen

  • 20190926_203512.jpg
    20190926_203512.jpg
    24.2 KB · Weergaven: 135
Gelukkig is het water glashelder geworden. Er drijft nog wat voedingsbodem aan de oppervlakte. Die ga ik er zo even uitvissen. Even filter spoelen en dan ga ik al een paar plantjes toevoegen. Eens kijken hoe ze gaan gedijen
 

Terug
Bovenaan