Groeiachterstand Pterophyllum altum


Lagerwerf

Well-known member
Lid geworden
19 juni 2019
Berichten
767
Leeftijd
31
Goedemiddag.

Ik heb 5 Pterophyllum altum (volgens verkoper de Manacapuru)

Ze zwemmen nu sinds begin september in de bak, maar ik merk nogal wat groei verschillen op.
Ik heb ze geen naam gegeven dus zal de ze voor het gemak maar even aanduiden met nummers.
Nr1 is +- 15cm hoog
Nr2 is +- 13cm hoog
Nr3 is +- 11cm hoog
Nr4 is +- 9cm hoog
Nr5 is +- 8cm hoog

Is dit een normaal verschijnsel bij opgroeiende maanvissen, of is hier wellicht een oorzaak voor.

Op bijgaande foto staan de grootste en de kleinste afgebeeld.

Alle eten wel goed (de grootste uiteraard meer)

Ze wonen in een Trofis Colisa 1500 (gemeten waterhoogte 57cm) met volgend visbestand
12 Corydoras Adolfoi
14 roodneuszalm
11 kardinaaltetra
3 Apistogramma Cacatuoide
2 L201

Hoor graag of jullie tips hebben, of een oorzaak zien.

Gr. Leendert
 

Bijlagen

  • 15795391072703071102799323727545.jpg
    15795391072703071102799323727545.jpg
    35.8 KB · Weergaven: 223
Geen idee,maar misschien dat mannen groter worden dan de vrouwen? sexe verschil?
 
Naar wat ik kan zien heeft de kleinste idd redelijke groeiachterstand, z'n oog lijkt even groot of die van de grootste.(maar dat kan ook aan de foto liggen)
Oorzaak zou ik in 2 richtingen durven zoeken.
1) net te weinig voeren waardoor de dominantste vissen wel genoeg krijgen en de andere niet.
2) het zijn vissen uit verschillende nesten en de kleine hadden al achterstand bij de aankoop.
Als je de ogen vergelijkt op foto's bij de aankoop zou je dat moeten zien.

De reden waarom ze groeiachterstand hebben is nooit ver te zoeken. Te weinig of niet frequent genoeg gevoerd en te weinig of niet frequent genoeg vers water gekregen.
Jonge vissen hebben een zeer korte vertering waardoor ze eigenlijk continu moeten kunnen eten.
 
Verhouding van de grootte van de ogen staat inderdaad niet 100% in verhouding. Maar de ogen van de kleinste zijn wel kleiner als van de grootste.

Qua leeftijd zou er inderdaad verschil kunnen zijn, aangezien ze mij verkocht zijn als zijnde wildvang.

Verversingsbeleid wat ik aan aanhoud is 2x in de week 25%

Qua voeren verschillende soorten diepvriesvoer 3-4 keer per dag.
Voor de rest zijn het net kleine kinderen (redelijk kieskeurig)
Enkele keer pakken ze wel een catfish pellet mee, rest van droogvoer heb ik nog niks kunnen vinden wat ze wel eten. Valt hierdoor dus ook wel erg tegen om meer te voeren, of zijn er tips qua voer die wel in een voederautomaat kunnen?
 
De mijne zijn zo n 6 maanden en eten ook eigenlijk alleen diepvries en levend voer hoor. De rest nemen ze in de bek en spugen dat dan zover mogelijk weer uit.

Precies dat.
Is met de kleinste ook niet dat hij geen kans heeft om meer te eten, 1e en soms 2e keer eet hij gewoon mee maar daarna zwemt hij er zelf voor weg.
Ze krijgen overigens
Zwarte, rode en witte muggenlarven
Artemia(brine shrimp)
Cyclops
Tubifex heb ik geprobeerd maar moeten ze ook niet
 
Bassleer kavar al eens geprobeerd?

Wildvang heeft zowizo al enige vorm van groeiachterstand, in de natuur is voedsel en andere omstandigheden ook niet altijd optimaal.
Verversing lijkt me aan de lage kant. Bij opgroeiende scalaren gebeurt dat hier 50% elke 48u.
Ik geef ook elk uur, zolang er licht is, een portie verse artemia. Die geef ik dmv een doseerpomp.
 
Of het inderdaad wildvang is, moet ik misschien maar op de verkoper zijn blauwe ogen geloven. (Wellicht is er iemand die dit aan de hand van foto's kan bevestigen?)

bassleer cavar heb ik inderdaad nog niet geprobeerd (ook nog nooit van gehoord)

Betreft die verse artemia: doe je die zelf kweken?

Heeft het zin om de 2x 25% per week op te voeren naar 3x? (of beter zelfs 4x?)
 
Cyclops zijn in diepvriesvorm of levend te klein,ik hoop niet dat je levende tubifex geeft.
 
Bassleer kavar al eens geprobeerd?

Wildvang heeft zowizo al enige vorm van groeiachterstand, in de natuur is voedsel en andere omstandigheden ook niet altijd optimaal.
Verversing lijkt me aan de lage kant. Bij opgroeiende scalaren gebeurt dat hier 50% elke 48u.
Ik geef ook elk uur, zolang er licht is, een portie verse artemia. Die geef ik dmv een doseerpomp.

Ik heb ze van Jos Hut en heb advies gekregen ze 3-4x per dag te voeren en 2x per week 50% te verversen.
 
Het verversingsbeleid mag misschien meer zijn per keer.Niet onderschatten.
 
Hoe doen jullie dit verversen dan qua waterwaarden?

Zelf heb ik een bak in de aquariumwater staan van netto 110 liter.
Deze doe ik de dag voor verversen vullen met half osmose half kraanwater. En middels een thermostaat op een temperatuur van 25graden zetten.
Als ik deze avonds vul, kan ik hiermee de volgende ochtend een 25% waterwissel uitvoeren.
 
Of het inderdaad wildvang is, moet ik misschien maar op de verkoper zijn blauwe ogen geloven. (Wellicht is er iemand die dit aan de hand van foto's kan bevestigen?)

bassleer cavar heb ik inderdaad nog niet geprobeerd (ook nog nooit van gehoord)

Betreft die verse artemia: doe je die zelf kweken?

Heeft het zin om de 2x 25% per week op te voeren naar 3x? (of beter zelfs 4x?)
Hoeveel verversen is heel simpel. Je mag nooit of te nimmer nitraat of fosfaat meten in je aquarium. Iedere hoeveelheid hiervan zal de groei remmen.

De verse artemia laat ik idd zelf uitkomen vanuit gekochte cysten(eitjes). Deze doe ik, na het afscheiden van de lege pelletjes, in water pet 10-15gr zout per liter. Daardoor blijven de artemia met gemak 24u leven en stijgd her zoutgehalte in je aquarium niet veel.

Wildvang of niet is idd een kwestie van vertrouwen.
 
Ik heb ze van Jos Hut en heb advies gekregen ze 3-4x per dag te voeren en 2x per week 50% te verversen.
Die zijn dan ook al iets ouder (4-5 maand denk ik) . Zeker de kleinere visjes die je in de winkel vind zijn vaak amper 2 maand oud.
Er bestaat ook niet zoiets als teveel verversen of te vaak voeren (wel te veel voeren)
In het context van opgroeiende visjes wel te verstaan.
 
Hoe doen jullie dit verversen dan qua waterwaarden?

Zelf heb ik een bak in de aquariumwater staan van netto 110 liter.
Deze doe ik de dag voor verversen vullen met half osmose half kraanwater. En middels een thermostaat op een temperatuur van 25graden zetten.
Als ik deze avonds vul, kan ik hiermee de volgende ochtend een 25% waterwissel uitvoeren.
ik werk altijd met 100% leidingwater, zo uit de kraan. Waterwaarden zijn dan ook wat ze zijn als het de kraan uit komt.
Zeker in de context van opgroeiende vissen kan iets harder water geen kwaad, de vissen kunnen de extra mineralen/zouten/metalen/enz goed gebruiken.
 
Hoeveel verversen is heel simpel. Je mag nooit of te nimmer nitraat of fosfaat meten in je aquarium. Iedere hoeveelheid hiervan zal de groei remmen.
Hoe staat dit dan in verhouding met een beplant aquarium met co2 gebruik en no2 en po4 toevoegen?

Zeker in de context van opgroeiende vissen kan iets harder water geen kwaad, de vissen kunnen de extra mineralen/zouten/metalen/enz goed gebruiken.
Ik houd nu volgende waarden aan
Ph: 6.2- 6.3
Kh: 2- 3
Gh: 6- 7
No3: 20- 30
Po4: 0.5- 1
No2: 0.0
Nh4: 0.0
Temperatuur: 25.4- 26.2
 
Inderdaad,vooral in het jonge stadium moeten deze en ook discusvissen niet in een te lage waarde gehouden worden,geeft enkel maar problemen,kweken en waterwaarde's omlaag,oke maar niet altijd de vissen erg laag houden in de "lagere"waterwaarde's.
 
Hoe staat dit dan in verhouding met een beplant aquarium met co2 gebruik en no2 en po4 toevoegen?


Ik houd nu volgende waarden aan
Ph: 6.2- 6.3
Kh: 2- 3
Gh: 6- 7
No3: 20- 30
Po4: 0.5- 1
No2: 0.0
Nh4: 0.0
Temperatuur: 25.4- 26.2
Dat staat daar volledig haaks tegenover.
Vissen optimaal laten opgroeien gaat niet samen met planten kweken.
Gedurende de 18 maand dat mijn scalaren in opgroei zaten is dan ook geen enkele vorm van planten bemesting toegevoegd.
Algen waren dan ook alom aanwezig.
 
Welk stappenplan zouden jullie in deze fase adviseren?

Bak staat er nu bij als op de foto (overzicht tijdens verversen)
Om nu abrubt alle planten eruit te knikkeren vind ik ook weer wat ver gaan. Dus welke middenweg (welzijn van de dieren voorop) is nu het beste om te doen?
De altums zijn nu naar schatting 5 tot 8 maanden oud.
 

Bijlagen

  • 20200117_140907.jpg
    20200117_140907.jpg
    41.7 KB · Weergaven: 127
Welk stappenplan zouden jullie in deze fase adviseren?

Bak staat er nu bij als op de foto (overzicht tijdens verversen)
Om nu abrubt alle planten eruit te knikkeren vind ik ook weer wat ver gaan. Dus welke middenweg (welzijn van de dieren voorop) is nu het beste om te doen?
De altums zijn nu naar schatting 5 tot 8 maanden oud.
Op de rode plant na zie ik niet direct veel planten die veel voeding nodig hebben.
Zoveel nitraat hebben ze zeker niet nodig.
Ik ben van mening dat alle nitraat die je meet eigenlijk nitraat teveel is, ook voor de planten.
Nitraatverbruik is continu, zolang er licht is.
Dus is hetgeen je meet, de hoeveelheid die je planten niet verbruiken.
Zeker bij dagelijkse dosering durf ik dan gerust te stellen dat nitraat gemeten als de lichten net uit zijn, de hoeveelheid overschot is.
In de prakrijk zal naar volledige nulwaarden werken zeer moeilijk blijken. Maar ik zou zeker niet boven de 10mg/l gaan.
 
Dat staat daar volledig haaks tegenover.
Vissen optimaal laten opgroeien gaat niet samen met planten kweken.
Gedurende de 18 maand dat mijn scalaren in opgroei zaten is dan ook geen enkele vorm van planten bemesting toegevoegd.
Algen waren dan ook alom aanwezig.
Ik zie aan mijn maantjes geen enkel punt van ondervoeding of stagnerende groei, nu 4 jaar oud, wel heb ik het 1e ander half jaar 2x per week 50% ververst en 5x per dag gevoerd, en dat in een vol beplante bak met toen nog EI bemesting, dus best wel redelijk veel, alleen vonden ze Co2 geen pretje, dus daar ben ik mee gestopt,
Alles na te lezen in mijn FA zie onderschrift.
 
Even terzijde, dit zijn geen altums maar scalares.
Aan welke punten kun je dit zien?
Ik ben ook vanaf het begin al voorzichtig met keihard roepen dat het altums zijn.
Zijn er meer die kunnen bevestigen welk rassoort het hier om gaat?

Bedankt voor de vele hulp in elk geval tot zover
 
Altums kan je herkennen aan de karakteristieke wipneus.
Dit zijn volgens mijn bescheiden mening Pterophyllum Sp. Rio Nanay ook wel Peru-Altum genoemd om het makkelijk te houden :D
 
Dat zou ook kunnen John, maar ik zie dat niet zo op de foto en denk dat de kleur van het licht af komt, maar daar kan ik mij in vergissen.
 
Ik zie aan mijn maantjes geen enkel punt van ondervoeding of stagnerende groei, nu 4 jaar oud, wel heb ik het 1e ander half jaar 2x per week 50% ververst en 5x per dag gevoerd, en dat in een vol beplante bak met toen nog EI bemesting, dus best wel redelijk veel, alleen vonden ze Co2 geen pretje, dus daar ben ik mee gestopt,
Alles na te lezen in mijn FA zie onderschrift.
Iedere omstandigheid is anders.
Waar een normale EI maar 1x per week 50% verversing vereist heb jij dan eigenlijk 50% teveel aan plantenvoeding weggesmeten.
Ik heb ooit eens gelezen dat alle nitraat boven de 20 mg/l de groei van vissen zichtbaar verminderd en ik kan(tot m'n grote schande) bevestigen dar nog hogere concentratie de groei zelfs helemaal stopt.
 
Ik heb ooit eens gelezen dat alle nitraat boven de 20 mg/l de groei van vissen zichtbaar verminderd en ik kan(tot m'n grote schande) bevestigen dar nog hogere concentratie de groei zelfs helemaal stopt.

Dat houdt dus in dat bij mensen die de EI gebruiken en die vaak richting de 40mg gaan de jonge vissen niet zouden uitgroeien? Nou ik heb die ervaring zeker niet met de EI.
 
Ze hebben inderdaad wel een rode gloed op de rug, welke de ene keer beter zichtbaar is dan de andere keer.
Misschien geeft bijgaande foto meer duidelijkheid?
 

Bijlagen

  • 20200106_144241.jpg
    20200106_144241.jpg
    48 KB · Weergaven: 133
Dat vermoeden had ik dus al en ik zou denken dat het Red Backs zijn maar goed ik ben geen kenner.
 
Dat houdt dus in dat bij mensen die de EI gebruiken en die vaak richting de 40mg gaan de jonge vissen niet zouden uitgroeien? Nou ik heb die ervaring zeker niet met de EI.
Ik weet niet aan welkehoeveelheid dat juist gebeurt, ik ga er ook geen onderzoek naar doen maar vroeger, toen ik het licht nog niet gezien en verversen amper tot niet gebeurde, stond m'n nitraat bloedrood, onmeetbaar hoog dus, en de vissen bleven klein.
 
Ja wellicht bij erg hoge hoeveelheden want daar heb ik geen ervaring mee en het is ook niet voor niets dat men vaak zegt dat 50mg de max is.
 
Sinds de maanvissen in de bak zitten ben ik nog niet boven de 30ppm no3 geweest.
Dus zou dan (lijkt mij) de oorzaak niet mogen zijn.
Vandaag krijg ik gevriesdroogde artemia en rode muggenlarven binnen. Eens kijken of ze dat lusten.
Dan kan ik dat met de voederautomaat gaan voeren.
 

Terug
Bovenaan