Wat is er nieuw

Groot aquarium vullen met osmosewater of mix van kraan- en osmose?

Mazerga

Well-known member
Lid geworden
15 augustus 2017
Leeftijd
43
Hallo beste vrienden.

In de toekomst zou ik voor een nieuw project een aquarium willen installeren van ongeveer 600 tot 850 liter in totaal. Nu vroeg ik me af. Het gaat een plantenbak worden, aquascape waarschijnlijk, maar hoe zorg ik voor voldoende osmose-water om het bakje te vullen? Of doe ik een mix van kraantjeswater en osmose? Kwestie van geen 5 dagen water te moeten dragen om het bakje te vullen...

Zijn er mensen die eventueel willen helpen?

Met vriendelijke groeten,

Mazerga

Mijn bak is maar 450 liter. Ik gebruik een kraan/osmose mix van ongeveer 50/50. Ik maak osmose aan in voerveilige vaten van 60L en mix die vervolgens 50/50 in dezelfde soort vaten. Ik ze zet doorgaans zo'n 24 uur van te voren klaar zodat het water op kamertemperatuur kan komen. Ik doe wekelijks een waterwissel van 50%. Als het temp verschil te groot is met mijn bak warm ik (een deel van) de tonnen op met een thermostaat.

Je hebt ook grotere tonnen met (een stuk meer) volume. Ik denk dat je al naar zoiets moet gaan kijken. Ik heb zelf bewust voor meerdere 60L vaten gekozen zodat ik ze makkelijker door het huis kan transporteren (ik zet ze hiervoor op van die verhuis rollerplankjes).

Waarom wil je osmose gebruiken en kun je geen kraanwater gebruiken? Ik heb ook een poos half om half gebruikt en ving het osmosewater op in een grote ton van 100 liter.

oké, het systeem van een verhuis rollerplankje gebruik ik ook, ik ververste met volledige osmose, maar dat is een tijdrovende bezigheid. Ben eens aan het kijken om te verversen half half. Het kraanwater is hier redelijk hard (Mechelen - België) en omdat ik een soil gebruik en ga gebruiken was ik op zoek naar een handige manier om te verversen. In het verleden ververste ik telkens met 70 liter osomsewater per week, maar dat vond ik omslachtig. Met het osmose-toestel dat ik gebruik duurde het ongeveer 2,5u om een tonnetje van bij benadering 70 liter te vullen.

Nu een half tonnetje vullen is half zo veel tijd, en werkt dus sneller. Dan kan ik het ook warm maken met het water uit de kraan...

Ik heb een niet al te dure osmoseset en krijg hier met boosterpomp zo n 12 liter per uur dus bij jou ging dat best nog rap.

heb ook eentje met boosterpomp en een aantal filters op... weet niet meer welke juist, maar het was een redelijk prijzige, maar al bij al lijkt de prijs nog mee te vallen... komt van osmosetoestel.be of osmosetoestel.nl

Het is een

OsmoPure 100 GE deluxe osmosefilter...

Wat men ook doet:

Een grote ton nabij het osmose toestel plaatsen (naar gelang de te verversen hoeveelheid water).
Dit osmose water naar gelang de behoefte aanvullen met kh/gh middelen en daarna met een opvoerpomp het water van het vat naar de bak transporteren.

Zou je een mix gebruiken van osmose/kraanwater dan kan je ook simultaan het water van het vat in het aquarium pompen & vanuit de kraan. alhoewel precies uitmikken wat je verhouding wordt dan wel lastiger is.

Zelf vind ik het gebruik van een mix kraanwater/osmosewater wat vreemd, als je de beschikking hebt over osmose water gebruik dan ook de zuiverheid daarvan (gemixt met kh/gh middelen).

jup, ik vul bij met een grote ton van 70 liter. Voor het vullen van het grote project zou ik de darm willen verlengen en rechtstreeks in het aquarium gaan hangen ofzo... maar dat wordt omslachtig met de temperatuur op orde te krijgen... het water uit het kraantje is namelijk redelijk koud 😀

jup, ik vul bij met een grote ton van 70 liter. Voor het vullen van het grote project zou ik de darm willen verlengen en rechtstreeks in het aquarium gaan hangen ofzo... maar dat wordt omslachtig met de temperatuur op orde te krijgen... het water uit het kraantje is namelijk redelijk koud 😀

Pak een ton van 300L om een voorbeeld te geven, dagje of 2 laten staan om op kamertemperatuur te komen en je bent er zou ik zeggen :))

Moet je uiteraard wel de plek hebben voor een dergelijk formaat opslagton/bak.

Zelf vind ik het gebruik van een mix kraanwater/osmosewater wat vreemd, als je de beschikking hebt over osmose water gebruik dan ook de zuiverheid daarvan (gemixt met kh/gh middelen).

Tja, voor mij is een mix afdoende voor mijn doel. Door een mix te gebruiken kan ik sneller een nieuwe voorraad water maken (prettig idee voor het geval een keer nodig is meerdere waterwissels te doen in het geval van ammonia/nitriet problemen). Ik gooi minder water weg (ook met een boosterpomp heb je toch best wat afvalwater) en ik hoef geen geld uit te geven kunstmatige kh/gh middeltjes terwijl de basis van mijn kraanwater een prima kwaliteit heeft, het is alleen te hard met een te hoge EC.

Ik gebruik een ton van 200liter op een bak van 700liter, wekelijks 50 % verversen en dan gaat de osmose zo vanuit het vat in de bak.

Ik heb alles op zolder hangen/staan.
4kant kunststof vat met een Gardena koppeling erop en dan slangetje naar beneden en gaan met die banaan.
Heb een vat van 290L bruto waarin ik m’n water opvang en remineraliseer voordat ik ga verversen.

kation-anion kan je vrij snel je vat mee vol hebben, osmose duurt flink langer

4kant kunststof vat met een Gardena koppeling erop en dan slangetje naar beneden en gaan met die banaan.
Heb een vat van 290L bruto waarin ik m’n water opvang en remineraliseer voordat ik ga verversen.

Ik heb dat boven ook gehad maar het liep erg traag naar beneden en heb toen een pomp erop gezet maar dan nog duurde dat mij te lang allemaal. Ik ververs weer met gewoon kraanwater.

Ik heb dat boven ook gehad maar het liep erg traag naar beneden en heb toen een pomp erop gezet maar dan nog duurde dat mij te lang allemaal. Ik ververs weer met gewoon kraanwater.
Hier ongeveer een half uur voor 250-280L door een normale tuinslang.
Wellicht dat ik er nog een grotere slang op zet maar is voorlopig niet nodig

Ja hier denk ik met 150 liter zo n 20 min maar ja ik vond het veel gedoe met die pomp telkens want alles staat in de badkamer dus ja dan moet ik het weer allemaal netjes opruimen.

Wat gebruik je om te remineraliseren en blijft er dan geen residu over?

Wat gebruik je om te remineraliseren en blijft er dan geen residu over?
Poeders 😛
https://aquaforum.nl/threads/remineraliseren.171964/#post-2245401Inmiddels is de CaSO4 naar 30gr gegaan en de MgSO4 naar 26gr om de GH iets te verhogen.

Maar op de bodem van m’n vat staat een stromingspomp die 8000L/U zou moeten doen en die houd het water in beweging.
Soms wil de CaSO4 niet helemaal oplossen en blijft dan op de bodem liggen maar als ik ff roer over de bodem is alles opgelost.
Maar meestal lost alles gewoon netjes op zolang het water boven de 20 graden is

bedankt voor de reacties mensen. komt goed.

Misschien is dit wat voor iedereen ! Koop een elektrisch water slot ( magnetisch ) met een kabel water schakeling en hang die bovenaan in je ton en sluit vervolgens bij de kraan een drukslangetje van Gardena drip aan en splits dat met een Gardena T stuk dan aan de 2 kanten een Gardena kraantje ( drip ) 1 naar je osmose apparaat en 1 ander rechtstreeks je ton/vat in het gefilterde osmose water ook je ton in , zet de kraan open en zet je waterslot aan ( indrukken ) het water regel je met die kleine kraantjes zodanig dat ze ongeveer even hard in je ton/vat stromen , je krijgt nu 50/50 gemengd water en als je ton vol is slaat die watersensor de magnetische klep dicht , verder geen omkijken meer na. Ik werk al jaren zo , nachtje voor verversen verwarming er in aan en op de dag van verversen vijverpomp met tuinslang in je bak pompen , met een op afstand gestuurde schakelaar zet ik de pomp aan of uit ( klik aan klik uit , gamma ) , succes verders

Bijlagen

• IMG_0524.jpeg
    IMG_0524.jpeg
    2.2 MB · Weergaven: 92
  • IMG_0525.jpeg
    IMG_0525.jpeg
    2.6 MB · Weergaven: 84
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan