Groot verschil CO2 in de ochtend en avond


R

Rutger

Guest
Hallo,

Mijn bak heb ik enigszins 'gereset', de vissen verplaatst naar andere bakken om eerst eens goed de planten te laten groeien. Ik heb namelijk wat problemen gehad met algen.

Nu kan het misschien hieraan liggen; mijn pH-waarde is 's ochtends 0,7 hoger dan 's avonds. Gisteravond was mijn pH 6,9 en vanochtend 7,6. De KH-waarde is in beide gevallen 7.

De pH-waarde meet ik met een digitale meter, de KH-waarde met een druppeltest. Ik vind het een vrij groot verschil, en misschien ook een van de oorzaken van de algen, maar daar is dit topic niet voor bedoeld ;)

Mijn vraag: is dit erg voor de vissen? Zo ja, wat kan er ik eraan doen?

Bedankt!

Edit: en ik heb een magneetventiel!
 
Volgens mij is de ph bij het opstaan dus hoger.
Dat komt omdat er tijdens de nacht geen co2 wordt toegevoegd denk ik.
Als je nu de co2 een uur voor het aangaan van het licht aan zet, kijk dan eens hoe hoog de ph is als je verlichting aangaat.Dan kan in dat uur de co2 zich weer opbouwen zeg maar. Ik doe dat zelf ook.
Misschien heb je vrij veel oppervlakte beweging en vervliegt er daardoor dus "veel" co2 tijdens de nacht.
Op zich is een wisselende co2 waarde wel een trigger voor algen.

Zelf heb ik niet zo n groot verschil tussen de genoemde tijden. Hooguit 0,1 tot 0,2 verschil in ph, maar nu heb ik ook bijna geen oppervlakte beweging.
 
@jessicapilon: Klop, je hebt gelijk ;) Ik heb het aangepast. Ik heb nu wel enigszins oppervlaktebeweging dus dat zal ik aanpassen. Maar een aantal weken geleden toen ik dat nog niet had, was het verschil ook zo groot.

Mijn CO2 gaat zelfs 2,5 uur van tevoren aan (valt wel daglicht in) om 10.30 uur. Het licht staat aan van 13.00-21.30 uur (8,5 uur). Maar als het licht aangaat is mijn pH ongeveer gezakt naar 7,3 en pas eind van de middag, tegen 18.00 uur aan, ongeveer 6,9. Volgens de pK/KH-tabel zou ik dus pas eind van de middag rond de 25 ppm CO2 zitten. Misschien is de tabel niet heel precies, maar het geeft denk ik wel een indicatie dat mijn CO2 pas eind van de dag optimaal is.

Of zeg ik nu iets geks? ;)
 
Misschien dat er even meer leden kunnen nadenken hoe dit verschil zo groot kan zijn en wat je het beste kan doen om dat te verkleinen.
 
Nou daar komt ie fan.bij mij ook een serieus verschil ochend /avond.( bij mij zelf ook) :)Ik had ook schrik de co2 set heel den nacht te laten draaien, en doe het nu toch.en..... geen ochtend ziekte meer.:)Moraal,wie waagt wint.eventueel zou je kunnen beginnen mee enkele uren uit, en dan zien wat gebeurt.

beste groet
Christa
 
Dank voor jullie antwoorden. Ik was gisteren nog bij mijn LFS en een verkoper adviseerde mij om de spraybar er is uit te halen en te kijken wat er dan zou gebeuren. Met resultaat! Het verschil is nu 0,4 i.p.v. 0,7. Ik denk dat dit komt doordat er minder oppervlaktebeweging is en omdat de belletjes beter verspreid worden. De belletjes blijven dan ook wat meer "plakken" aan planten en dat lost denk ik 's nachts op in het water, waardoor de CO2 iets constanter blijft. Maar dat laatste is mijn aanname, ik weet niet of dat klopt.

@Lady Wat jij nu zegt, begon ik ook aan te denken. Gewoon steeds een halfuurtje eerder beginnen, totdat ik bij het aangaan van mijn lichten de optimale CO2-waarde heb.
 
Het zal zeker meespelen dat tijdens de nacht er geen toevoer is van co2 maar er aan de andere kant wel co2 vervliegt.
Misschien helpt het ook als je zorgt dat er tijdens de nacht geen of weinig beweging is van het oppervlak.
 
@jessicapilon Bedankt voor je reactie! Ik heb nu vrijwel geen oppervlaktebeweging doordat de spraybar weggehaald is. Ik ga het een tijdje zo proberen en kijken of ik de hoeveelheid CO2 constanter kan krijgen.

In theorie zou je toch 's ochtends een lagere pH-waarde moeten hebben omdat de planten weer CO2 afgeven? Op dit moment zit er niet heel veel planten in omdat ik het wil opbouwen, dus dan kan er ook niet veel afgegeven worden denk ik dan. Andersom: veel planten zorgen misschien 's ochtends weer voor een lagere pH-waarde? En dit maakt het misschien ook weer constanter.
 
Nou ik zou zeggen zie mijn bak.daar staan toch precies veel planten in,toch? en toch is de ph ochend en avond STABIEL 6,8.ik moet wel aantekenen dat ik geen gebruik meer maak van de flipper.die gaf zo je kunt lezen op dit forum veelste weinig co2 nu terug de Paffrath-diffusor het omgekeerde bakske.altijd de juiste co2 ochend en avond ondanks de vele planten.en geen schrik dat co2 te hoog gaat oplopen zie http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=6&t=349 dat gelijkelijk opbouwen lijkt mij een strak plan.doen.ge gaat zien dat licht/donker niets meer gaat uitmaken.

beste groet
Christa
 
Ik heb tijdens de nacht de co2 dus uit, maar daar vervliegt tijdens de nacht weinig van hoor.
Weinig oppervlaktebeweging dus. De ph is bij het opstaan vaak 0,1 ph hoger wat aangeeft dat er relatief weinig verlies is.
Nu is eea een wat afhankelijk van hoeveel co2 door de bak zelf wordt geproduceerd maar ik heb hier althans niet de indruk dat dit om echt veel co2 kan gaan.
 
Dat bedoel ik.als planten zoveel co2 afgeven in donker,zou het bij mij om mijne oren vliegen.

beste groet
Christa
 
Weer bedankt voor het meedenken.

@jessicapilon: Je hebt inderdaad dan maar weinig verlies en misschien valt het idd mee met de hoeveelheid CO2 die planten afgeven.
@Lady: Ah, een omgekeerd bakje. Ik heb inderdaad al vaak gehoord dat het goed werkt. Ik vind alleen zo'n bakje in mijn aquarium voor geen meter staan, zeker omdat ie niet zo groot is ;)

Zelf heb ik een diffuser. Mijn pH-waarde is zelfs nu gezakt tot 6,7 met een KH van 6. Zit nu dus op 35 ppm CO2 en dat wordt wel weer erg veel, gelukkig zitten er nu geen vissen in. Ik vind 30 ppm wel zat.

Wat is wijsheid: CO2 24/7 aan laten staan en zo afstellen totdat ik een constante waarde vind �f 's ochtends eerder beginnen zodat hij bij het aangaan van het licht een waarde heeft van 6,8 maar dan met tussenpozen uitzetten? Want als ik dan doorga met CO2 toevoegen zit ik eind van de dag straks op 6,6 o.i.d. De eerste optie lijkt mij het veiligst/meest stabiel, maar wel een manier waarop je de meeste CO2 doorheen jaagt.

Wat vinden jullie?
 
Ik zit ook rond de 30 a 35mg hoor.
Je hebt gewoon co2 uit drukflessen neem ik aan??

Ik zou zorgen voor weinig beweging aan het oppervlak en zien wat dat dan oplevert en dan kijken hoe laat het aan moet om bij het aangaan van de verlichting een goede waarde te hebben.
Zoals ik al zei heb ik eigenlijk helemaal geen oppervlaktebeweging.
 
Bedankt voor je antwoord. En ja, ik heb gewoon CO2 uit drukflessen. Bij mij 'draait' het wateroppervlakte mee met de stroming maar het rimpelt niet o.i.d.

Ik heb nu net voor het uitgaan van de lichten gemeten: pH van 6,6. En dan zit ik toch rond de 44 ppm. Wel teveel, maar dan kan ik wel iets lager gaan zitten. CO2 staat nu in ieder geval uit en ik ben benieuwd wat het morgenochtend is! :)
 
En wat doet dat ondertussen?

's ochtends een hogere pH dus een lagere CO2-waarde nochtans is er zonder verlichting geen verbruik van CO2. De CO2 die opgenomen wordt door andere biologische processen is verwaarloosbaar, zeker t.o.v. de productie 's nachts. Dus kan die CO2 inderdaad alleen maar naar de atmosfeer gegaan zijn. Daar moet je het dus inderdaad gaan zoeken.

Mijn advies: geen oppervlaktebeweging, beluchting, uitstroom boven water, etc... (tenzij dit nodig is omdat je net teveel CO2 in het water hebt of omdat je bijv. vissoorten hebt waarvoor de luchtvochtigheid belangrijk is) en de CO2-bemesting gelijktijdig met verlichting in- en uitschakelen. (want zonder verlichting geven planten CO2 af en met verlichting schakelt je CO2-systeem dan in, beiden lossen elkaar telkens af).

Zonder oppervlaktebeweging of andere hulp gaat het CO2-verlies naar de atmosfeer heel erg langzaam en zou het geen problemen mogen geven. Kijk naar het voorbeeld van john waar de CO2-waarde 's nachts slechts zo'n 20% daalt (= 0,1 pH-eenheid).

Een andere optie (waar je zelf al op aanstuurt) is de CO2-installatie 's nachts laten doorgaan maar dan wel het aantal bellen verminderen zodanig dat je gemiddeld goed blijft zitten met je CO2-gehalte. Netto zal je waarschijnlijk echter nog steeds meer CO2 verliezen dus hou rekening met een hoger CO2-verbruik.
 
Hallo Gapak,

Bedankt voor je antwoord.

Mijn verlichting brandt nu van 10.00-20.30 uur. Mijn CO2 staat nu met intervallen aan: 5.00(!)-20.20 uur. En 's avonds/'s nacht van 23.00-0.00 en 2.00-3.00 uur.

Op dit moment is de pH 's ochtends (rond 8.00 uur, daarna moet ik werken dus ik kan niet later meten) rond de 7,0 en 's avonds bij het licht uitgaan (20.30 uur) rond de 6,7. Ik schat dus dat de pH rond 10.00 uur wel op 6,8 zit. Maar zoals je uit deze gegevens wel kan opmaken, verlies ik nog steeds een hoop CO2 's nachts.

Qua oppervlaktebeweging is te zien dat het water 'draait' met de stroming mee, zoals je waarschijnlijk gelezen hebt in mijn post hiervoor, maar deze stroming heb ik ook nodig om de CO2 uit mijn diffuser te verspreiden. De bak is 35 cm hoog dus de pomp kan ik ook niet veel lager zetten.

Overigens merk ik wel dat de hoeveelheid CO2 telkens anders is, want de eerste algen komen al te voorschijn. Ik overweeg nu ook een pH-controller aan te schaffen (heb ik in een ander topic ook over gehad). Op die manier hoop ik pH-waarde constanter te houden en daarmee de CO2.
 
Je stopt dus heel veel 'verloren' CO2 in het water, jammer.

Je zou kunnen proberen je difussor lager te hangen zodanig dat je de stroming ook lager kan richten en zo de oppervlaktestroming kan vermijden. Je hoeft daarbij de pomp op zich niet lager te zetten maar je kunt wel de uitstroom (schuin) naar onderen richten.

Een pH-controller ben ik persoonlijk geen voorstander van. Om tal van redenen: ten eerste dient een CO2-installatie om de CO2-toevoer(!) te regelen en niet het CO2-gehalte op zich of de pH. De beste opvolging heb je dus via een gewone bellenteller. Verschuift het evenwicht kan je het aantal bellen manueel aanpassen. Anderzijds loop je het risico dat wanneer er iets misloopt met de elektrode en een fout signaal doorgeeft er helemaal geen CO2 meer wordt toegevoegd of erger nog: veel te veel (en dan zal een dodelijke concentratie snel bereikt zijn). Bovendien maakt een pH die je op 1 vaste waarde 'forceert' het heel moeilijk om veranderingen in het evenwicht te kunnen interpreteren. Vooral wanneer de kH (heel) laag wordt.
 
Dank weer voor je antwoord. Ik heb het aangepast zoals jij hebt aangegeven (foto is iets onduidelijk omdat er vuil in het water kwam omdat ik aan de pomp heb zitten sjorren):
IMG_20150403_214017.jpg


Over de pH-controller: ik koop het liever niet, bespaart toch weer 150 euro. Het punt is alleen: ik ben vanaf december aan het proberen om een mooie plantenbak te cre�ren. Onder het mom van: 'Als jij later in je woonkamer een mooie 2 meter bak wilt, moet het je ook lukken in een 60L aquarium.' ;) Tot nu lijkt het er meer op dat het een Tanganyika-bak gaat worden want dit is niet echt een succes. Vandaar mijn overweging om een pH-controller te kopen, om daarmee de CO2 constant te houden want daar loop ik steeds mee de mist in.

Ik laat wel weten of de pH-waarde morgen- of zondagochtend constant(er) is gebleven.
 
In het ene aquariumevenwicht blijft de pH constanter dan in het andere aquariumevenwicht. M.i. is het belangrijkste dat je dat evenwicht correct interpreteert en bijstuurt. Zie bijv. mijn rekenblad 'waterwaarden'.

En op dat vlak zeggen waarden op lange termijn natuurlijk veel meer dan de dagelijkse schommeling.
 
Dank voor je antwoord. Je tip werkte afgelopen nacht in ieder geval goed! Ik heb de CO2-toevoer 's nachts uitgeschakeld na de aanpassingen met de pomp. 's Ochtends was de pH 6,8 tegenover 6,7 's avonds. Lijkt dus te werken! :) Ik ga dit de komende week in ieder geval even aankijken.

Overigens heb ik gisteren al gekeken naar je Excel-document. Ik houd zelf mijn waarden goed bij dus ik weet dat bepaalde waarden bij mij redelijk constant zijn. Hij gaf dit wel aan over het verversingswater: 'Het water is CO2-arm, meng het met CO2-rijker water of laat er een tijdje CO2 door borrelen, controleer daarna de pH en kH waarde opnieuw.' Heeft dit een grootte invloed? Aangezien ik elke week 50% water ververs omdat ik de Estimative Index-methode volg.
 
Excuus; grote invloed*
 
Gezien het complexe evenwicht tussen pH, kH en CO2 ben ik er persoonlijk voorstander van de waarden van het verversingswater net zo goed binnen de grenzen van de gewenste waarden in het aquarium te houden. Het rekenblad voorspelt de richting welke de drie waarden afzonderlijk heen moeten en geeft a.d.h. daarvan advies. Mogelijk is dit voldoende voor het totale evenwicht tussen de drie waarden maar mogelijk (nog) niet.

Zelf controleer ik de pH en kH waarde niet meer opnieuw aangezien ik vrij goed kan voorspellen wat welke actie doet.

Wat zijn de waarden van je leidingwater en de gewenste waarden die je had ingevuld in het rekenblad?

Logischerwijze zorgt het verversen met (te) CO2-arm water voor een pH-stijging en CO2-daling in het aquarium tijdens/na het verversen of een kH-daling indien deze waarde dit advies heeft be�nvloed.
 
Backplay adviseerde om de waterwissel te doen als het licht uit is of bijna uit gaat.
Dan zouden de planten er het minst last van hebben. En dat midden in de Fotosynthese eigenlijk het slechte moment is om een waterwissel te doen.
 
Helaas, eigenlijk is dat geen oplossing. Integendeel.

Ten eerste omdat het licht alleen een rechtstreekse impact heeft op het CO2-gehalte en dat pH en kH slechts onrechtstreeks be�nvloed worden. Los van het feit dat er dan tijdens de donkere uren nog schommelingen plaatsvinden. Schommelingen op zich zijn niet zo erg zolang ze binnen de marge blijven, maar daar ben je gezien het complexe evenwicht tussen kH, pH en CO2 nooit zeker van als de waarden van het verse water niet goed zijn. Ter voorbeeld: ik moet vandaag mijn nano-bakje verversen met 6 liter. De gewenste waarden daarin zijn pH tussen 6 en 7 en kH tussen 4 en 8 �d. Het water waarmee ik ververs heeft pH = 7,01 , 1,96 �dkH en dus 7 ppm CO2. In feite is dit duidelijk: kH te laag, pH te hoog en CO2 te laag, dus om te beginnen zal ik CO2 door dit water borrelen tot pH < 6,5. Resultaat zal zijn: pH = 6,5 , 1,96 �dkH (zou in feite hoger moeten zijn maar carbonaat werkt hier als buffer waardoor de stijging in dit geval teniet wordt gedaan: de pH-daling is m.a.w. te klein om een zichtbaar effect te hebben bij deze kH.) en 23 ppm CO2. Helaas nog steeds een te lage kH dus voeg ik daar nog eens 2 ml kaliumbicarbonaatoplossing van 215 g/l aan toe. Dit verhoogt de kH naar 4�d en pH naar 6,8 (CO2-stijging blijft met 0,007 ppm erbij verwaarloosbaar in dit geval). Maar zelfs al was het CO2-gehalte van het water reeds goed geweest had ik nog eerst met CO2 de pH moeten verlagen om kaliumbicarbonaat te kunnen toevoegen omdat deze de pH terug verhoogd. Gewoonlijk gebruik ik echter leidingwater met net een te hoge kH en pH en voeg ik pH-verlager toe waardoor pH, kH en CO2 (eventueel na beluchten) meteen prima zijn.

Ten tweede moet je met alle aspecten rekening houden als je zo begint te redeneren. En als je dan gaat bedenken wat deze gassen in het aquarium doen nadat het licht uit is dan weet je dat vooral de zuurstofconcentratie 's nachts zal gaan dalen! En die ga je dan nog eens verdunnen met een waterverversing? Niet zo'n goed idee lijkt me, dan zou je de waterwissel al moeten doen een korte tijd voor de verlichting weer aangaat en dat is dan weer een te korte tijd om het water zijn evenwicht te laten terugvinden (los van het feit dat daar dagen over kunnen gaan en 1 nacht weleens uberhaupt te kort zou kunnen zijn).
 
Ok. Duidelijk !

Dus proberen je verversings water zo goed mogelijk te evenaren als je aquarium water.

Ik denk dat dat bij mij het euvel is.
Heb last van penseelalg en baardalg.

Waarbij ik dus ook EI volg en grote waterwissels doe en dus ook grote schommeling in het Co2 gehalte veroorzaak.
 
Goofy82 zei:
Backplay adviseerde om de waterwissel te doen als het licht uit is of bijna uit gaat.
Dan zouden de planten er het minst last van hebben. En dat midden in de Fotosynthese eigenlijk het slechte moment is om een waterwissel te doen.
En dat is nog steeds de beste aanpak.

De veranderingen in CO2 tijdens de fotosynthese hebben een groot effect op o.a. RuBisCO (en dus de rest van de Calvincyclus), hogere fotorespiratie en NO3 gebruik.
Het belangrijkste en ineffici�nt systeem van je plant ga je dan saboteren. Bij C3 planten, die wij meestal houden, heeft het een groot effect. Bij C4 planten heeft dit minder effect.
Zet je CO2 maar eens af, en kijk maar hoe de planten reageren.
Al wie anders beweert moet maar eens beginnen met fotosynthese voor dummies.

Goofy82 zei:
Ik denk dat dat bij mij het euvel is.
Heb last van penseelalg en baardalg.

Waarbij ik dus ook EI volg en grote waterwissels doe en dus ook grote schommeling in het Co2 gehalte veroorzaak.
Voor of na de fotosynthese heeft dit echt geen invloed op je Calvincyclus, dus daar moet je je geen zorgen over maken.
Heb periodes waar er om de dag 50%-70% word ververst en krijg daar echt geen last van algen door, integendeel.
 
Ergens gaat het bij mij niet goed, ik kom er alleen maar niet achter.
Maar wil de TS zijn topic niet overnemen met mijn problemen.
 
Wat late reactie, maar ik had het de afgelopen week erg druk. Mijn waterwaarden moet ik even meten/opzoeken. Maar het is redelijk constant dus ik schat dit:

pH 6,7-6,8
KH 7,0
GH 8,0
NH3/4 0
NO2 0
NO3 15
PO4 2-3

@Goofy82 Ik heb zelf behoorlijk last van bruinalg. Op zich is de alg makkelijk weg te halen van de ruiten en dergelijke maar het blijft vervelend. Zelf ga ik mijn dosering halveren. Dus in plaats van 20 ppm NO3 en 2 ppm PO4 wordt het dus 10 ppm NO3 en 1 ppm PO4. Er wordt niet heel veel verbruikt als ik mijn waarden zo zie. Maar dan hoef ik dus ook maar 25% te verversen in plaats van 50%. Ik hoop hierdoor de schommelingen (pH/KH) te verkleinen.
 
En dat is nog steeds de beste aanpak.

Ik ben het hier nog steeds niet mee eens.

Het CO2-evenwicht herstelt zich in veel aquaria helaas zelfs niet op een nacht. Dus is het geen oplossing. Verder houdt deze methode geen rekening met het feit dat er naast planten ook nog andere organismen met bepaalde behoeften in het aquarium zitten.

Dus tenzij je alleen een plantenbak hebt (en dan nog): liever overdag verversen met water waarvan de CO2-concentratie gewoon in orde is. Dan heb je geen schommelingen of je nou 's nachts of overdag ververst.

@Rutger: post je ook nog eens de waarden van het verse water die je had ingevuld in het rekenblad? (tesamen met de gewenste waarden tevens daarin ingevuld).
 
gapak zei:
Dus tenzij je alleen een plantenbak hebt (en dan nog): liever overdag verversen met water waarvan de CO2-concentratie gewoon in orde is.
Zo "gewoon" is onderstaande voor veel mensen niet:

gapak zei:
Ter voorbeeld: ik moet vandaag mijn nano-bakje verversen met 6 liter. De gewenste waarden daarin zijn pH tussen 6 en 7 en kH tussen 4 en 8 �d. Het water waarmee ik ververs heeft pH = 7,01 , 1,96 �dkH en dus 7 ppm CO2. In feite is dit duidelijk: kH te laag, pH te hoog en CO2 te laag, dus om te beginnen zal ik CO2 door dit water borrelen tot pH < 6,5. Resultaat zal zijn: pH = 6,5 , 1,96 �dkH (zou in feite hoger moeten zijn maar carbonaat werkt hier als buffer waardoor de stijging in dit geval teniet wordt gedaan: de pH-daling is m.a.w. te klein om een zichtbaar effect te hebben bij deze kH.) en 23 ppm CO2. Helaas nog steeds een te lage kH dus voeg ik daar nog eens 2 ml kaliumbicarbonaatoplossing van 215 g/l aan toe. Dit verhoogt de kH naar 4�d en pH naar 6,8 (CO2-stijging blijft met 0,007 ppm erbij verwaarloosbaar in dit geval). Maar zelfs al was het CO2-gehalte van het water reeds goed geweest had ik nog eerst met CO2 de pH moeten verlagen om kaliumbicarbonaat te kunnen toevoegen omdat deze de pH terug verhoogd. Gewoonlijk gebruik ik echter leidingwater met net een te hoge kH en pH en voeg ik pH-verlager toe waardoor pH, kH en CO2 (eventueel na beluchten) meteen prima zijn.
Voor de meeste mensen is "gewoon" niets anders dan verversen met onbehandeld leidingwater en daarvan geeft Backplay - met een door de huisbioloog hier thuis gecheckte en als correct verklaarde uitleg - aan dit later op de dag te doen. Praktischer en bruikbaarder advies voor heel veel mensen.

~ Ivo
 
Vandaar mijn 'rekenbladhulp' ;)

Wat dat 'gewone' narekenen voor mij is, zal voor anderen inderdaad misschien meer een kwestie zijn van trial en error maar eens het juiste recept gevonden kan je het lange tijd gebruiken want de veranderingen van de waterwaarden van je leidingwater zijn nu ook weer niet drastisch te noemen.

Voor velen zal het bijvoorbeeld slechts een kwestie zijn van de juiste hoeveelheid pH-verlager. Met de 'druppeltruc' is deze dosering bovendien vrij snel te achterhalen.
 
Voor de meeste mensen is "gewoon" niets anders dan verversen met onbehandeld leidingwater en daarvan geeft Backplay - met een door de huisbioloog hier thuis gecheckte en als correct verklaarde uitleg - aan dit later op de dag te doen. Praktischer en bruikbaarder advies voor heel veel mensen.

Zelfs als je met gewoon leidingwater ververst, ga je met deze methode voorbij aan de behoeften van andere organismen. We hebben toch niet allemaal een plantenbak zonder vissen?
 
Als ik water ververst heb zie ik duizenden zuurstof belletjes door mn hele bak. Van de planten en ook op de ramen. Dus denk dat er wel zuurstof genoeg is dan voor de vissen die komende nacht.
 
Je ziet gasbelletjes, maar niemand zegt dat dit zuurstofbelletjes zijn. De atmosfeer bestaat voor 20,9% uit zuurstofgas en voor 78% uit stikstofgas. Wanneer de gassen (door de druk of de koude temperatuur in de leiding) uit het leidingwater dus verzadigd raken zal dit veel sneller gebeuren met het stikstofgas dan met het zuurstofgas. Wat je ziet zijn dus stikstofgasbelletjes. De druk in de waterleiding zal namelijk zo'n 2 � 3 bar zijn. Het stikstofgas dat hierin kan oplossen komt dus overeen met een evenwicht van 156 tot 234% in de atmosfeer. Meer dan 100% dus je kan best stikstofgasbellen zien. Het zuurstofgas wordt volgens dezelfde redenering maximaal 42 tot 63% verzadigd. Oftewel: verzadiging van zuurstof wordt niet bereikt bij de normale druk in het leidingwater. En dan is het bovendien nog niet gezegd dat het water volledig in evenwicht is met de atmosfeer, het zit tenslotte afgesloten in het leidingwaternetwerk. Mogelijk is het stikstofgas maar net verzadigd en zit je maar op 27% zuurstofgas. Hoe dan ook veel lager dan de 100% zuurstofverzadiging die in het aquarium bereikt kan worden.
 

Terug
Bovenaan