Groot verschil CO2 in de ochtend en avond


Stukje opgezocht.

Als gassen oplossen in water dan zie je dat de verhoudingen toch anders komen te liggen.

Stikstof (N2, 60%)
Zuurstof (O2, 36%)
Argon ( Ar, 2%)
Kooldioxide (CO2, 2%)

In plaats van

Stikstof (N2, 78%)
Zuurstof (O2, 21%)
Argon ( Ar, 0,93%)
Kooldioxide (CO2, 0,035%)

We zien dat het aandeel van stikstof in het water terugloopt. Daaruit kunnen we opmaken dat stikstofgas nogal slecht in water oplost.

En als je nog eens het verversingswater er in laat ( vallen ) neem je daarbij ook niet veel zuurstof mee ?
 
Wel opletten: in bovenstaand tabelletje worden de 'werkelijke' percentages (lees: verhoudingen) in water genoemd. Die verschillen ontstaan om dat al deze gassen een andere dampdruk hebben. Op zich zegt dit tabelletje dus niet zoveel over de interactie met de atmosfeer. Vandaar dat de door mij besproken percentages diegene zijn zoals in evenwicht met de atmosfeer.

Dat stikstofgas slecht oplost in water doet hier dus minder ter zake aangezien het in evenwicht zal zijn met de atmosfeer(volgens de 'juiste' verhouding). Aangezien bovenstaande waarschijnlijk in evenwicht is, is de oplosbaarheid van stikstofgas dus '77%' in vergelijking met bovenstaande. Echter geven deze percentages zoals gezegd de verhoudingen weer, dus zeggen ze niks en klopt die 77% ook niet in praktijk.

Conclusie blijft dus dezelfde: je ziet vooral stikstofgasbelletjes.

En bij het laten 'vallen' van het verversingswater verhoog je gewoon de uitwisselingssnelheid met de atmosfeer waardoor het evenwicht sneller wordt bereikt. Je krijgt dus niet veel zuurstof mee, integendeel: je verliest net meer zuurstof dat al in het water aanwezig was.
 
Ik heb een aquarium van 450 liter en doe het elke 2 weken. Dus weet niet of je groter bedoelt met 'groot' maar zoniet is het dus niet onmogelijk. ;)

De waarden van mijn leidingwater zijn:
8 �dgH
9,52 �dkH
pH = 8,04
en dus CO2 = 3 ppm.

Ik zet het verse leidingwater klaar in emmers van 10 liter en voeg terwijl deze op temperatuur komen aan elke emmer 5,5 ml pH-verlager toe. Bijgevolg heeft het water waar ik de uiteindelijke verversing mee doe volgende waarden:

8�dkH
pH = 7,03
en dus CO2 = 27 ppm.

Komt overeen met de waarden in het aquarium.
 
450 liter vindt ik wel aan de maat ja. Hoeveel water ververs je dan ?


Onmogelijk is misschien een groot woord,maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Als je EI volgt bijvoorbeeld ververs je 50%. Om dan die 225 liter in emmers in je woonkamer te gaan zetten ?
 
Volg dit onderwerp nu al een tijdje , maar zal wel kloppen hoor wat er allemaal langskomt. Echter lijkt me voor de 'gewone" huis-tuin-en kamer-aquariaan nauwelijks haalbaar en zal er snel voor zorgen dat men er de brui aangeeft....
 
Mascha&Ivo zei:
Voor de meeste mensen is "gewoon" niets anders dan verversen met onbehandeld leidingwater.....
Praktischer en bruikbaarder advies voor heel veel mensen.

~ Ivo

Plus 5

Je zou eens kunnen kijken naar een meting 3 uur na het uitschakelen en 's morgens.
Zo kun als het ware de invloed bepalen van het verlies aan verdamping aan het oppervlakte.

Maar voor wat verduidelijking is het misschien handiger om aan te geven welke diffuser je hebt..
 
450 liter vindt ik wel aan de maat ja. Hoeveel water ververs je dan ?

Normaal gezien maximaal 130 liter en indien de waterwaarden aantonen dat het ook met minder kan soms ook slechts 40 liter.

Zo kun als het ware de invloed bepalen van het verlies aan verdamping aan het oppervlakte.

De verdamping verloopt op zichzelf heel traag dus deze is nihil. Het zijn vooral planten die met CO2 gaan lopen maar 's nachts ook terug afgeven, dus na het uitschakelen en 's morgens gaan vergelijken zegt niet zoveel over de verdamping dan wel over wat de planten extra aan CO2 produceren t.o.v. wat ze nodig hebben. En eigenlijk ook dat niet.
 

Terug
Bovenaan