Wat is er nieuw

grote bak kaketoe cichlide

• Onderwerp starter Onderwerp starter guppy5
  • Startdatum Startdatum
Kan ik in een 80 de apistogramma cacatuoides houden?

Ze zij in een 80 cm aquarium te houden maar dan wel zonder bodem bewoners. Als je er bijvoorbeeld corydorassen bij plaatst worden deze constant aangevallen en kunnen hierdoor beschadigen. Dus 80 cm is wel de minimale afmeting.
Ook zou ik er dan een scholenvisje bij zetten die in de midden/bovenlaag swemt zoals bijvoorbeeld een nannostomus soort en niet voor een scholenvis die in de midden/onder laag zwemt.
Heb je Cacatuoides dan moet je er gewoon rekening mee houden dat zij eigenlijk de gehele bodem laag claimen en vooral als ze jongen hebben.

Of de apistogramma borellii kan deze wel bij corydoras

Wat Kevin schrijft geldt voor alle Apistogrammas bij alle Corydoras.
Ook ik raad het af.

~ Ivo

Ik heb het een tijdje geprobeerd en zonder succes. Dit was toen in mijn oude aquarium (juwel rio 125) Heb nu een veel groter aquarium maar zelfs hier durf ik de combinatie tussen apistogramma's en corydorassen niet meer aan.

Borelli is over het algemeen wel iets rustiger maar ook deze zou ik niet samen houden met corydorassen.

Wil je persee de Apistogramma Cacatuoides dan zou ik zoiezo een aquarium kopen van minimaal 80 cm. Vervolgens het visbestand om de Cacatuoides opbouwen. Zoiezo vallen bodem bewoners dan al af. Een L-nummer is nog wel te doen maar zorg zoiezo voor voldoende schuilplaatsen voor zowel de L-nummer en de Cacatuoides.
Ik zou er dan enkel een scholenvisje bijnemen die in de midden/boven laag zwemt bijvoorbeeld de Nannostomus Beckfordi of Hyphessobrycon Pulchripinnis. Zorg dan wel voor voldoende drijfplanten anders gaat het scholenvisje nog in de middenlaag zwemmen.

Dus dit kun je doen:

- 80cm aquarium kopen.
- Inrichten als Zuid-Amerika "biotoop"
- 1x Koppeltje Apistogramma Cacatuoides.
- 12x Nannostomus Beckfordi of 12x Hyphessobrycon Pulchripinnis.
- 1x Mooie L-nummer.

Voor de rest zou ik er dan niet al te veel bij zetten.
Het lijkt heel weinig maar kan o zo mooi worden 🙂

Ik heb juist een topic gelrzen waarbijvhet wel goed ging met de borellii en corydoras in een 80.

Natuurlijk moet je misschien ook een beetje geluk hebben

"het goed ging", wat betekent dat?

Wij hebben de combinatie ook gehad (toen we nog niet beter wisten) en er vielen geen gewonden, maar toen beiden een eigen bak kregen waren ze veel meer op hun gemak. Een Apistogramma soort in 80cm verdient de bodem voor zichzelf.

~ Ivo

Het kan, alles kan. Maar ik vind het niet verstandig!

Apistogramma's zijn territoriaal,al kan het per soort en zelfs per exemplaar verschillen.Laat de cacatuoides nou net een Apistogramma zijn die over het algemeen behoorlijk territoriaal kan zijn.Vooral als er een legsel is zullen beide ouders het legsel zeer fel verdedigen.

Idem voor de borelli. Ik kan je namelijk uit ervaring vertellen dat ze hun legsel uitermate goed verdedigen.Slakken worden verwijderd en als ze niet loslaten dan rukken ze net zo lang aan het huisje tot ze wel loslaten.De andere vissen zat in een hoekje gepropt in een bak van 120 cm.

De vraag is of je het risico wilt lopen om je je Corydoras hier aan bloot te stellen..

Welke apistogramma is het minst territoriaal?

las net iets op apistogramma.com
wat misschien nog wel handig is om te weten als je alleen de vis om zijn uiterlijk wilt hebben en niet om met te kweken of paar gedrag wilt zien is het wel een optie om alleen een mannetje te nemen omdat deze geen nest zal krijgen in zijn eentje zal er dus geen groot probleem komen in combinatie met de corydoras
wil je wel perse een mannetje en een vrouwtje dan zeg ik ook niet doen of de corydoras weg

Alles kan inderdaad maar is het ook verantwoord??????
Tuurlijk zijn er gevallen bekend waarbij het "goed" ging maar ik denk dat er meer topics geopend kunnen worden bij waar het niet goed ging dan bij waar het wel goed ging 😉

En het is niet een kwestie van een beetje geluk hebben maar eerder heeeeeelll veel geluk hebben. ik kan me niet voorstellen dat ook in dat topic waar het "goed" schijnt te gaan de corydorassen af en toe flink op hun donder krijgen.

Heb je ook een link naar dat topic want ben wel benieuwd dan wat goed is 🙂

Dravik2 zei:
las net iets op apistogramma.com
wat misschien nog wel handig is om te weten als je alleen de vis om zijn uiterlijk wilt hebben en niet om met te kweken of paar gedrag wilt zien is het wel een optie om alleen een mannetje te nemen omdat deze geen nest zal krijgen in zijn eentje zal er dus geen groot probleem komen in combinatie met de corydoras
wil je wel perse een mannetje en een vrouwtje dan zeg ik ook niet doen of de corydoras weg
Vind ik geen goed alternatief. De man zal altijd de drang hebben om zich voort te planten, en zonder vrouw zou hij dat dan weleens in frustratie kunnen uiten. Daarbij worden vooral mannelijke dwergcichliden vaak erg lusteloos zonder partner in mijn ervaring.

Verder: wil je dwergcichliden in een 80 cm bak plaatsen, dan zul je gewoon de bodem helemaal vrij moeten houden van andere vissen (of je moet een diepte van 70/80+ hebben). Elke cichlide is territoriaal en dat zal uiteindelijk botsen met je andere bodembewoners. Zeker met het aantal dat jij hebt (11 Corydorassen + 2 territoriale Ancistrussen).

Mijn advies: het hele idee van dwergen achterwege laten, of de rest van het bestand afstellen op de dwergen. Dus: geen andere bodembewoners, geen drukke vissen, geen andere territoriale vissen en (vanzelfsprekend) vissen die qua temperatuur en waterwaarden met elkaar matchen.

**Bepaalde L-nummers, Loricaria's, Sturisoma's e.d. kunnen naar mijn mening w�l. Zolang je maar de soorten pakt die geen territorium inrichten. In tegenstelling tot Corydorassen, merk ik dat ze deze vissen vaak gewoon compleet negeren.

Heb ik inderdaad ook gemerkt toen ik nog Ramirezi's had. Toen het vrouwtje overleed hadden ze er bij de LFS op dat moment geen meer zitten. Heeft in totaal 2 weken geduurd voor ze weer nieuwe vrouwtjes hadden. In die 2 weken zag ik het mannetje van een trotse stoere vent veranderen in een zielig hoopje ellende die alleen maar een beetje rondhing in het aquarium en alles wat in zijn buurt kwam zowat de nek af draaide.
Dus nee ik kan het niet aanraden dwergcichlides welke dan ook alleen te houden 😉

p.s. dat alles kan maar is het ook verantwoord was geen antwoord op de reactie van dravik die lees ik nu ook pas 🙂

guppy5 zei:
Welke apistogramma is het minst territoriaal?
Wat is het minst territoriaal?? Territoriaal zijn ze allemaal en vooral als ze eieren en larfjes hebben dus ik denk niet dat je kan zeggen welke zijn het minst territoriaal. Hooguit is er verschil in gedrag buiten de broedperiode maar het zijn en blijven dwergcichlides die het liefste rust willen in hun waterlaag.

Volgroeide cacatuoides (en van goede kwaliteit) kunnen echt groot worden. Zowel de mannen als de vrouwen. Om die reden ben ik er eigenlijk sowieso geen voorstander voor om ze in een bak van 80 cm houden.Daarnaast, man cacatuoides kan soms zeer opdringer zijn naar de vrouw.Al hoewel het in een 'koppel' ook goed kan gaan, houd ik de cacatuoides liever in een harem, zodat niet steeds ��n vrouw de pineut is.Voor een harem vind ik een bak van 80 cm sowieso te klein.

Merk ik nu inderdaad ook maar heb vanmiddag een 2de vrouwtje bij gehaald en nu verdeeld het zich wel goed. Het ene moment flirt hij met die en dan weer met de andere. Gelijk een stukje rustiger 😀 en inderdaad het kunnen echt bakbeesten worden maar vind ik noujuist wel mooi maar inderdaad een koppel is al krap in een 80 cm laat staan een harem 😉

Ik zou over een tijdje als mijn huidige vissen weg zijn een harempje apistogramma cacatuoides met een school vuurneons van 15-20 stuks.

Zou dat kunnen in mijn huidige bak

Iemand?

Iemand?

80 cm is een beetje een twijfel geval voor een harem denk ik

80 cm zou ik niet doen voor een harem. Ook de dames kunnen redelijk teritoriaal zijn.

En de apistogramma agassizii 🙂

En moet ik dan een harem of een koppel nemen?

Zou dat kunnen? 🙂

guppy5 zei:
Dit schreef je nog geen half uur na je vraag.

guppy5 zei:
Zou dat kunnen? 🙂
Dit schrijf je nog geen 2 uur na je vraag.

Wat ik hiermee wil zeggen: een beetje geduld mag wel. Er zijn forumleden die het geduld opbrengen hebben enkele dagen op antwoord te wachten 😉

De apistogramma agassizii hou je in een harem. of dit een goed idee is in een 80cm weet ik niet.

Is de tateurndina ocellicauda (pauwooggrondel) niet wat voor jou? is wat minder eisend dan dwergcichliden.

dwergcichliden zijn heel erg leuk en je bent goed bezig met informatie verzamelen! erg goed dat je eerst informatie opzoekt en het aan andere mensen vraagt. maar als je een dwergcichlide wil houden moet je wel hier je bak op aanpassen, anders heb je er niet lang plezier van en krijg je alleen maar ellende. is voor de vissen niet leuk, maar voor jou ook niet.

Of de apistogramma borelli 🙂.
Die zou toch wel moeten kunnen?

Welke schoolen visje mag daar dan bij?

Een borellii trio moet zeker lukken.
Hyphessobrycon amandae (stuk of 20) of Hyphessobrycon flammeus (stuk of 12) erbij en klaar!

De hyphessobrycon amandae heel mooi.

Schoolen deze mooi?

Zijn er nog andere schoolen visjes die goed bij apistogramma borelli kunnen? 😉

Zwits zei:
Is de tateurndina ocellicauda (pauwooggrondel) niet wat voor jou? is wat minder eisend dan dwergcichliden.
.
Lijkt me wel een leuk visje.
Mischien wel beter om mee te beginnen omdat ze minder gevoelig zijn.

Zou een haren daarvan kunnen?

Denk dat ik voor de pauwooggrondel ga.

Zouden daar dan een koppel/harem dwerggoerami en een schooje rasboraras galaxi bij kunnen?

Cacatouides kunnen goed in een 60 literbak. maar zet daar dan absoluut geen andere dwergcichliden meer bij. Ramirezi's en Cacatouides gaan niet goed samen. Borelli en cacatouides wel, maar houdt rekening met territoriumgedrag als de koppeltjes "verliefd" zijn. Territoriumgedrag is echt niet wat je wilt hebben in een kleine bak. Daar worden je cichlides gestresst van en uiteindelijk verliezen ze ze hun weerstand. Ramirezi houden van zuur water liefst lager dan pH6 , cactouides van pH7. Zonder CO2 injectie kune je naar mijn idee niet goed Ramirezis houden.

@Dirk: I beg to differ!

DirkvanRooij zei:
Cacatouides kunnen goed in een 60 literbak.
Kan goed tot ze elkaar afmaken bedoel je dan?
Waar moeten niet-gewillige vrouwen heen in een 60 literbak?

DirkvanRooij zei:
Boorelli en cacatouides wel, maar houdt rekening met territoriumgedrag als de koppeltjes "verliefd" zijn.
Nee dat kan niet goed. Vanwege andere temperatuurwensen.

DirkvanRooij zei:
Zonder CO2 injectie kune je naar mijn idee niet goed Ramirezis houden.
Al die pH waarde van beden de 6 je zo lief is, ga je er wel snel aan voorbij dat er meer manieren dan alleen CO2-toevoeging zijn om dit te bereiken. Het gebruik van regen- of osmosewater bijvoorbeeld, al dan niet in combinatie met het over turf filter. Dus zonder CO2 injectie zou aan de eis die je zelf stelt prima kunnen worden voldaan?

Waarom trouwens zo eenzijdig focussen op de pH? Er is meer in het leven van een ramirezi dan alleen de pH.

~ Ivo

Ook de claim dat ramirezi en cacatuoides niet goed samen gaan ben ik het niet mee eens. Bij mij in de bak ging het prima. Ik had ze op 25 graden bij een pH van 6.5 in een bak van 1,60. Dan zitten ze elkaar niet in de weg en qua waterwaarden gaat dat ook goed. Ja, voor ramirezi was een lagere geleidbaarheid dan 200 microsiemens beter geweest, maar ook cacatuoides kan dat waarderen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan