Groter filter voor mijn aquarium


Het voorfilter van de 901 is toch aan de 2 buitenzijden van de bovenste bak? Daar had ik enkel de originele sponsjes in.
Dat is juist. Maar ook destijds had ik die buitensponjes, grove sponjes waren het, aangevuld door wat fijnere zijsponjes daaronder én filterdoek. Daardoor moest ik de bovensponjes om de week er even bovenuit pakken en spoelen. Na een jaar bleek er in het biologische deel nauwelijks vervuiling te zitten. Je bacteriën behoef je dus niet lastig te vallen. In de nieuwe vorm doe ik hetzelfde! Alleen zijn de sponzen in het bovenste bakje minder hoog maar wel groter in oppervlak geworden.
 
Nou nee, dat lijkt me niet juist. Je vergeet namelijk iets, volgens mij. Voorheen zat de inlaat puur op de buitenkanten. Daar zaten, aan de beide zijkanten, grove sponsjes die als voorfilter fungeerden. Die waterstroom werd daar met een verdeelplaat naar toegebracht. Die verdeelplaat is nu weg. Als je een 901 wilt opwaarderen naar een 902 door een dubbele basket mand te installeren moet je dan ook die plaat verwijderen! De instroom wordt nu dus ook op een groter gebied verdeeld! Of dit gevolgen heeft voor het Ammonia probleem zou ik niet durven beweren maar het lijkt me inderdaad onwaarschijnlijk.
Bedoel je dat door het verwijderen van de distributieplaat het volume in je filter wel iets verhoogd is? Dat zou kunnen ik heb de hoogte van die bakjes niet nagekeken (en geen zin om nu een oude 900 serie met 901 distributieplaat open te slopen). Zoals ik zei vind ik dat niet zo interessant, wat het voorfiltersponsje aan biologische werking heeft is nihil bij wat de biologische media doet en zal de werking van je filter, behalve een langere tijd tussen schoonmaakbeurten niet of nauwelijks veranderen.
 
Bedoel je dat door het verwijderen van de distributieplaat het volume in je filter wel iets verhoogd is? Dat zou kunnen ik heb de hoogte van die bakjes niet nagekeken (en geen zin om nu een oude 900 serie met 901 distributieplaat open te slopen). Zoals ik zei vind ik dat niet zo interessant, wat het voorfiltersponsje aan biologische werking heeft is nihil bij wat de biologische media doet en zal de werking van je filter, behalve een langere tijd tussen schoonmaakbeurten niet of nauwelijks veranderen.
Het filtervolume is verhoogd én de instroom waterverdeling is verbeterd. Inderdaad. Het gaat mij overigens niet om de biologische werking van die sponjes. Daar is het biologische deel voor. De sponjes dienen puur voor de verwijdering van het eerste grovere vuil. En dat hou ik graag boven/buiten het biologische deel om zo het filter zolang mogelijk z'n werk te laten doen. Ik kom alleen bovenin het filter om af en toe de sponjes te spoelen. Voor de rest kan het filter gerust een jaar of misschien wel meer z'n werk doen. En juist dát vind ik wel belangrijk. Eigenlijk heeft de hier veel geciteerde Poundguru een zelfde principe waarbij hij pleit om dat voorfilter helemaal onderin je filter hetzelfde te laten doen als wat ik hier vertel. Het grote nadeel daarbij is dat je elke keer wanneer je de sponjes wilt schoonmaken het hele filter uit elkaar moet! En juist dat wordt veelal over het hoofd gezien wanneer men pleit voor de methode Poundguru. Maar goed dit is mijn idee en daar hoeft gelukkig niemand het mee eens te zijn!
 
Maar goed dit is mijn idee en daar hoeft gelukkig niemand het mee eens te zijn!
Het leuke is dat we het eigenlijk niet oneens zijn. Natuurlijk is het erg handig om een groter voorfilter te hebben alleen in dit topic waar het gaat over een groter filter aanschaffen omdat ammonia te hoog blijft is dit advies een beetje 'overbodig'. Het gaat de TS niet helpen met zijn acute probleem en daarom reageer ik op je. Aan ieder die nu twijfelt om een 901 of 902 te kopen zou ik ook een 902 aanraden, uiteraard! Aan ieder die een 901 heeft, moet die dan een 902 bakje aanschaffen? Niet direct nodig maar wel handig. That's it voor mij :)

Ik heb in TS z'n andere topic al gepost maar ik zou eerst eens goed kijken naar wat voor filtermedia voor het biologische gedeelte gebruikt is. Ik heb een vermoeden dat dit geen siporax is maar gewoon keramische buisjes die je eigenlijk in het veelbesproken voorfilter vak (of helemaal onder het onderste mandje) zou moeten gebruiken en niet als biologische filtermedia!
 
Gewoon een oase filter nemen dan, meer als het voorfilter uitspoelen weekelijks doe ik niet de rest kan je zo een jaar met rust laten(langer bezit ik hem niet, maar denk wel meerdere jaren)
Dan ben je Eheim en Jbl filters zo vergeten, al zijn dat ook gewoon hele goede producten
 
Door het voorfilter op een dergelijke manier in te richten kan je in de 702 bijna het dubbele aan biologische media stoppen omdat je de spons(en) in het onderste bakje kan weglaten.
Op die manier kon de TS de biologische capaciteit praktisch verdubbelen zonder meteen een nieuw filter te moeten aankopen, wat de oorspronkelijke vraag was. Echter had ik er overgelezen dat het om de 701 ging ipv de 702. Het was niet mijn bedoeling deze verwarring te veroorzaken, excuses!
 
Gewoon een oase filter nemen dan, meer als het voorfilter uitspoelen weekelijks doe ik niet de rest kan je zo een jaar met rust laten(langer bezit ik hem niet, maar denk wel meerdere jaren)
Dan ben je Eheim en Jbl filters zo vergeten, al zijn dat ook gewoon hele goede producten

Ach, zoveel filters, zoveel meningen. Het lijkt me allemaal ook niet zo belangrijk als de eigena(ar)(resse) er maar tevreden over is. Zo lees je positief/negatief over alle filters hier, JBL, Eheim en ook Oase, naast de nog niet genoemde.
 
:eek:
een jbl 701 krap op een 70cm bakje? heb weleens uit nood een groter filter op een fusion 60 gezet
dan pomp je de vissen rond in de bak:D
Je moet het in andere dingen zoeken, je filter heeft niks met de klachten te maken

Ik zeg het niet snel maar dit vind ik onzin.

Wij gebruikten eerder een jbl 902 op onze rio180.
Die hebben we nu vervangen door 2x eheim classic 2215. Bij de wissel hebben we gezien dat de 2215 duidelijk meer flow had dan de jbl902.
Je kan dus zeggen dat wij meer dan 2x jbl 902 op onze rio180 hebben.

Dat is bruto 10x de inhoud per uur.
Dat geeft hier geen enkel probleem voor de vissen. Er spoelt niets de bak uit.

En ja, wij hebben duidelijk voordelen gezien van het ophogen van de filtratie.
Schonere bodem, betere plantengroei en minder algen.

10x de bruto inhoud per uur is momenteel een veel aangeraden maat voor fors beplante bakken met co2 en voeding en veel licht.

Bovendien heeft de doorstroom van het filter weinig te maken met de uiteindelijke stroming in de bak. Die is op allerlei manieren eenvoudig te manipuleren waarbij je nog steeds het voordeel hebt van de hogere filtratie.

Ik zeg niet dat het niet kan met een lagere filtratie, ik zeg wel dat een hogere filtratie, mits goed ingesteld en verdeeld, het goed houden van je aquarium veel makkelijker maakt.
 
Dat is helemaal waar, het is ook geen betere filter
Heb Jbl en Eheim ook zonder klachten gebruikt, maar het is wel super makkelijk om de filter gewoon te kunnen laten staan en even het voorfilter eruit te halen en uit te spoelen
Al zag ik gisteren in de winkel de eheim ecco serie die het met de helft aan wattage doet... dus wat de volgende word
 
Ja klopt de aangegeven liters haal je nooit, maar doelde meer op dat je er zoals je zelf zegt ellende mee voorkomt...
meer liters rond pompen doet niks meer als zweefvuil filteren
 
Door het voorfilter op een dergelijke manier in te richten kan je in de 702 bijna het dubbele aan biologische media stoppen omdat je de spons(en) in het onderste bakje kan weglaten.
Op die manier kon de TS de biologische capaciteit praktisch verdubbelen zonder meteen een nieuw filter te moeten aankopen, wat de oorspronkelijke vraag was. Echter had ik er overgelezen dat het om de 701 ging ipv de 702. Het was niet mijn bedoeling deze verwarring te veroorzaken, excuses!
Interessant punt. Als je de volledige mechanische filtrage kunt verplaatsen naar het voorfilter dan heb je inderdaad veel meer ruimte voor biologische media en is het zeker een flinke upgrade! Zo had ik er zelf nog niet naar gekeken.
 
Dat is helemaal waar, het is ook geen betere filter
Heb Jbl en Eheim ook zonder klachten gebruikt, maar het is wel super makkelijk om de filter gewoon te kunnen laten staan en even het voorfilter eruit te halen en uit te spoelen
Al zag ik gisteren in de winkel de eheim ecco serie die het met de helft aan wattage doet... dus wat de volgende word

Dat doe ik dus ook met de JBL, ik kom er alleen bovenin om het sponsje te spoelen. De Oase heeft wel als voordeel dat het vóórfilter er gemakkelijker uit te halen is.
 
Interessant punt. Als je de volledige mechanische filtrage kunt verplaatsen naar het voorfilter dan heb je inderdaad veel meer ruimte voor biologische media en is het zeker een flinke upgrade! Zo had ik er zelf nog niet naar gekeken.
Dan hebben wij ook wat langs elkaar heen gesproken, daarnet...;)
 
oke maar wat is nu het beste om te doen voor filter van dit filter veranderen of toch groter filter nemen die 900l/uur pompt. En daar ook voor filter aan passen zoals hier boven vermeld is
 
oke maar wat is nu het beste om te doen voor filter van dit filter veranderen of toch groter filter nemen die 900l/uur pompt. En daar ook voor filter aan passen zoals hier boven vermeld is

Laat ik het dan zo zeggen; ik had op een RIO 180, bruto 180 liter maar netto zo'n 150 liter, beslist een 901, tegenwoordig 902, nodig. Volgens mij zou jij die ook wel kunnen gebruiken op je bak. Hoewel de meningen hier verdeeld zijn geloof ik dat een 701 krapjes is. Op dit moment heb ik zelfs een JBL 1502 op dezelfde bak!
 
oke ja is zelfde inhoud als meter bak. Maar dan nog even kijken of ik de 902 neem of eheim pro4 250. Bijdd zijn hier ongeveer even duur
 
Ik had voorheen ook de 901 en nu de Eheim 2217 en merk dat de Eheim een veel sterkere uitstroom heeft. Dat zal mede ook komen door een grotere slangmaat en dat deze 20W is.
Biljoenblik gebruikt deze 2217 ook op een bak van bruto 330 liter en is er dik tevreden over.
 
20191206_145420.jpg
20191206_150201.jpg
20191206_150219.jpg

met deze media was filter opgebouwd. onder in filter de dikke ringen en mandje daar boven de dunnere.
 
20191206_153240.jpg

Filter materiaal vervangen door deze. onderin de balletjes(,micromec) met klein de van het oude. Deze vervang ik over 2 a 3 weken en daar boven nog een paar sinto mec
 

Terug
Bovenaan