Guppen aanschaffen


R

Rakjetakje

Guest
Hoi!

Ik sta momenteel op het punt om guppies aan te schaffen voor de hobby (dus niet om mee te kweken). Om dit goed en verantwoordelijk te doen ben ik mezelf wat aan het ori�nteren en op deze manier kwam ik op dit forum terecht, super handig!

Ik ga morgen (als ie goed is) een tweedehands 30liter aquarium ophalen inclusief filter, lamp en warmte element. Nu ben ik na het inlezen tot de conclusie gekomen dat ik een paar dingen anders moet gaan doen dan ik dacht, vandaar dat ik een aantal vragen heb:

- waar kan ik de vissen het beste halen? Ik wilde ze gewoon uit een Discus dierenwinkel halen, maar dat schijnt niet zo'n goeie optie te zijn als je gezonde vissen wilt hebben.
- toen ik nog bij mij ouders thuis woonde hadden we ook guppen en zelfs die wisten zich in een ronde kom met koud water en 1 plantje flink voort te planten. Dat zal nu dus nog wel harder gaan. Is er een manier om overbevolking te voorkomen?
- ik wil voorkomen dat jonkies gaan paren met over over over overgroot opa en misvormde jongen krijgen. Hoe kan je dit zoveel mogelijk tegen gaan.
- om het aquarium schoner te houden en om ook nog wat variatie in het aquarium te hebben, dacht ik eraan om nog een tweetal algeneters toe te voegen. Is dit een goed idee en zoja, welke zijn dan gebruikelijk in combinatie met guppen?
- is behalve voldoende schuilgelegenheid aan het wateroppervlak ook iets als een huisje op de bodem raadzaam of hebben guppen daar niks mee?
- ik vind veel groen in een aquarium mooi. Heeft de gup nog specifieke voorkeuren? Ik las dat er plantjes waren voor zuurstof (smalle 'takjes') en voor voedselvoorziening (bredere 'blaadjes'). Is dat waar?

- verder vroeg ik me eigenlijk zomaar random af of echte fokkers/ kwekers niet bang zijn dat de mooiste jonkies opgegeten worden aangezien deze toch vaak gewoon bij de volwassen vissen gelaten worden.

Ik had vanmiddag nog veel meer vragen in mijn hoofd, maar ze schieten me nu helaas niet meer te binnen. Met antwoord op deze vragen kom ik in ieder geval al een heel eind! Alle tips zijn verder uiteraard ook welkom!
 
30 liter is voor guppen eigenlijk te weinig. Zijn toch drukke visjes die liever in een wat grotere bak willen zwemmen. Jou bakje zou leuker zijn voor garnaaltjes......


Mvg
Rennie
 
Hoi,
Denk in ieder geval nog even goed na voordat je dieren aanschaft.. lees je in, en stel vragen, zoals je nu doet, prima dus :thumbs:

Mijn eerste reaktie is dezelfde als van Rennie ;)
Zo'n 30 liter bakje is inderdaad zeer geschikt voor siergarnaaltjes.. die diertjes geven meteen veel kleur en leven in je bak en er zijn genoeg garnalensoorten best makkelijk om te houden.. heb zelf ook een 30 liter bakje met garnaaltjes.
Als je daar vragen over hebt dan horen we het wel.
 
Ook ik dacht gelijk hetzelfde bij het 30 liter bakje. Als je deze bak nog niet gekocht hebt zou ik als ik jou was proberen om een 60 liter bak te halen. Op marktplaats staan er genoeg en ze kosten ongeveer hetzelfde als de 30 liter bakken.

Wat betreft het kopen heb je bij de winkel grote kans op zwakke vissen. Via marktplaats kan ook maar dan is het heel erg opletten geblazen omdat vooral bij mensen met een gezelschapsaquarium de kans op kromme baby's ook veel groter is door inteelt. De beste optie is naar mijn mening om te kijken (via dit forum bv) of je een kweker kunt vinden met mooie guppenstammen. Ook daar zullen wel kromme baby's geboren worden maar die worden wel verwijderd zodat ze zich niet meer voortplanten. Mocht je toch die garnaaltjes erbij willen hebben dan kunnen ze prima in de 60 liter bak bij de guppen.
 
Bedankt voor de super snelle reacties!

Ik wilde inderdaad liever een grotere bak kopen, maar de ruimte in mijn studentenkamer laat dat helaas niet toe. Ik heb een kleine schouw van 45cm breed en daar past deze bak van 42x30x25 precies in. Ik kan dus wel een hogere bak kopen, maar ik las dat guppen vooral aan de oppervlakte zwommen, dus dat zou niet veel uit maken.
Ik dacht er zelf aan om 1 mannetje en 3 vrouwtjes in die bak te doen, maar aangezien ze zo snel voortplanten zitten er in no time natuurlijk ook veel meer in. Dilemma..

Is het trouwens sowieso een beter idee om minder schuilmogelijkheid in het wateroppervlak aan te brengen om de jonkies zo minder kans op overleven te geven? Klinkt sneu, maar om overbevolking en inteelt te voorkomen.
 
Mijn ervaring is dat er hoe dan ook aardig wat jongen overblijven, en het gaat maar door. Aan de lopende band.
Het gaat dus niet bij deze 4 blijven en dat kan gewoon niet in dat bakje. Realiseer je dat elke worp gewoon 50 jongen kan omvatten. Stel dat je er "maar" 5 overhoudt. En na 4 weken komt de volgende worp. En dat maal 3 vrouwtjes.
 
Ja daar zit wel wat in inderdaad.
Dus jullie advies is eigenlijk om geen guppies in deze bak te houden?
 
Nee, daar is dat bakje niet voor geschikt.

Of eigenlijk, Ja, dat is het advies en Nee daar is het bakje niet voor geschikt ;)
 
Ik vind ook dat daar geen Guppen in zouden moeten.
Die kunnen 6 cm worden en kunnen dan niet fatsoenlijk zwemmen en uitgroeien/volgroeien.
 
Kan je beter Heterandria formosa kopen.

fZsjyJ5q4mt2UMRPUsWT-BhRQxeMbfw3.jpeg
 
Oh dan ben ik helaas verkeerd ge�nformeerd. Deze bak zou uitermate geschikt zijn voor het houden van guppen. Er werd me door iemand anders zelfs een bak van 18x18x18 voorgesteld. Belachelijk dan eigenlijk!
Ik zal dan idd iets anders moeten verzinnen. Ik heb de bak wel opgehaald aangezien dit de grootst mogelijke maat is voor in mijn kamertje.
 
Oh die zien er ook leuk uit Botia!

Ik ben nog maar een ultra beginner, zijn die visjes daar ook tegen bestand?
 
Hyphessobrycon amandae? Ik durf het niet te "adviseren" aangezien ik er niet zoveel vanaf weet. Wellicht dat iemand hier iets over kan zeggen.
 
Rakjetakje zei:
Ik heb de bak wel opgehaald aangezien dit de grootst mogelijke maat is voor in mijn kamertje.
Hier kan je best iets leuks van maken, oa met siergarnalen, wat er aan vissen in kan (verantwoord) weet ik niet.

Succes met je zoektocht.
 
Haha nee uiteraard niet. Maar ik zie hier iedereen discussi�ren over warerwaarden, daar heb ik nog niet zoveel verstand van. Vandaar
 
Rakjetakje zei:
Haha nee uiteraard niet. Maar ik zie hier iedereen discussi�ren over warerwaarden, daar heb ik nog niet zoveel verstand van. Vandaar

Dat blijft altijd belangrijk, welke vis/garnaal je ook neemt. Wel handig om je daar enigszins in te verdiepen.
 
kellemes zei:
Rakjetakje zei:
Ik heb de bak wel opgehaald aangezien dit de grootst mogelijke maat is voor in mijn kamertje.
Hier kan je best iets leuks van maken, oa met siergarnalen, wat er aan vissen in kan (verantwoord) weet ik niet.

Succes met je zoektocht.

Dankje! Ik ga in ieder beval nog even verder met ori�ntrren en inlezen.
 
kellemes zei:
Ja, je wilt diertjes houden die niet van je eisen dat je je waterwaardes moet gaan sturen en dergelijke.. gewoon gezond kraanwater ;)

Nee precies. Dan gaat het gegarandeerd fouten dat zou zonde zijn toch
 
Misschien kan in jou bakje een klein groepje rasbora s. Al willen die eigenlijk ook wat meer ruimte. Of misschien 1 koppel Pauwooggrondels. Al zou ik in eerder voor garnaaltjes gaan. Vuurgarnalen?
 
Rakjetakje zei:
Oh die zien er ook leuk uit Botia!

Ik ben nog maar een ultra beginner, zijn die visjes daar ook tegen bestand?
Het zijn kleine maar sterke visjes die ook geen verwarming behoeven.

Niet de makkelijkste om te vinden, maar via dit forum is er ws wel aan te komen.
 
Voor jou, zou het goed zijn ,om de waterwaarden te leren lezen.
Dat kan eenvoudig met teststrips.

Omdat je alles moet leren, zou dat een eerste poging kunnen zijn.



5in1 Test Strips � Nederlands - Easy Life

teststrips Om een optimaal resultaat in uw aquarium te bereiken is het regelmatig testen van de waterkwaliteit van groot belang. De Easy-Life 5in1 Test Strips ...
www.easylife.nl/nl/zoetwater/5in1-test-strips -
 
Ik zou geen Pauwooggrondels in een bak doen die kleiner is dan 60cm. Ik heb ze daar ook in en ze zwemmen best wel redelijk veel nog.
 
Ik ben vanmiddag naar de Animal Center geweest waar ik in ieder geval grind en plantjes gehaald heb en druppels die het calcium en dergelijken uit kraanwater halen. Dat was volgens de verkoper een goed begin.

Ik zag daar idd ook vuurgarnaaltjes die er ook erg leuk uit zagen! Ik kan er sowieso nog een week over nadenken voor er �berhaupt iets in de bak mag.
 
Wat voor grind heb je? Vrij grof is namelijk niet geschikt maar wordt wel vaak verkocht.
 
Ik kan daar overigens bij terugkomst een beetje water uit mn bak mee naartoe nemen, dan kijken hun of het allemaal in orde is en dan ging ie me ook uitleggen waar ik op moest letten wanneer ik zelf ga testen met die strips
 
Botia zei:
Wat voor grind heb je? Vrij grof is namelijk niet geschikt maar wordt wel vaak verkocht.

Ik denk dat de korrels zo'n 2mm doorsnee hebben.
 
Als je het gemakkelijk wilt zou ik iig voor vuurgarnalen gaan, die doen het goed op grind en kraanwater. Zelf voeg ik geen middeltjes toe die zijn meestal alleen maar goed voor de portemonnee van de winkelier. Vuurgarnalen worden heel vaak aangeboden via marktplaats voor ca 50 cent per stuk en dan is het minimum 10 stuks omdat het groepsdiertjes zijn. Voor garnalen is een langere periode om de bak in te draaien wel nodig, zeker 4 tot 6 weken. Het grootste nadeel van een klein bakje is het op peil houden van de waterwaarden, een keer te veel voeren heeft veel grotere gevolgen in 30 liter dan in een bak van 180 liter bv. Ook hier heb ik als eerste aquarium een 30 liter bakje gehad met guppen, ze zijn allemaal dood gegaan. Inmiddels ben ik doorgegaan van 30 naar 60 en nu 170 liter. Ik heb zelden dode vissen en tegenwoordig moet ik mijn overschot zelfs naar een plaatselijke winkelier doen. Dus als er wat fout gaat dan niet opgeven want van de fouten leer je het meest.
 
Dat indraaien van je aquarium, betekent dat dat je al wel water, grind en planten in de bak hebt aar nog geen vissen en dat daardoor de waardes veranderen van kraanwater naar een gewenst milieu voor de komende vissen?
 
Rakjetakje zei:
Dat indraaien van je aquarium, betekent dat dat je al wel water, grind en planten in de bak hebt aar nog geen vissen en dat daardoor de waardes veranderen van kraanwater naar een gewenst milieu voor de komende vissen?
Dat is heel kort door de bocht de samenvatting. Dat gewenste milieu is er pas na ongeveer een maand.

Dat heeft te maken met dat een aquarium dat net een dag staat niet in staat is de belasting af te breken (denk aan vissenpoep) Bepaalde bacteri�n in het filter moeten dat gaan doen, die zijn daar pas na een maand tot in staat.
 

Terug
Bovenaan