Rakjetakje zei:
Bedankt stanovic! Nooit geweten dat dat precies zo zit, maar wel interessant!
Maar dan kan ik zoals Botia al aangaf niet zien of ze in de winkel al zwanger zijn of niet.
Eigenlijk kun je niet stellen of een niet gevuld vrouwtje zwanger is of niet. Ook al is een mannetje bij haar geweest en als zaaddonor gefungeerd, is het echter de vraag of zij het zaad opslaat of alsnog het de eitjes laat bevruchten. In dat laatste geval is er pas sprake van een aankomende zwangerschap en dat men mag spreken over een bevruchting. Niet eerder! Dit geldt voor elk vrouwtje behorend tot de eierlevendbarende tandkarpers. Die hebben allemaal de eigenschap om zaad van een mannetje in zeg maar "pakketjes" op te slaan. En het vrouwtje in kwestie zal doorgaans zelf bepalen wanneer zij een zaadpakket los laat op de eitjes.
Echte levendbarende tandkarpers zoals bijv. goodeiden en denk zelfs aan dwergtandkarpers worden weer gescheiden in twee groepen, t.w. de superfoetatieve en non-superfoetatieve tandkarpers. En binnen deze twee groepen slaan de vrouwen niet het zaad op en is er bij een paring wel weer sprake van een bevruchting. Dus bij deze soorten zal er voor iedere zwangerschap dan wel weer een nieuwe paring moeten plaatsvinden.
Uit beide alinea's blijkt dan ook dat een paring niet per definitie een bevruchting behoeft te zijn (geldend bij eierlevendbarende tandkarpers).
Maar het klopt wel dat als men dergelijke vrouwen aanschaft via een winkel, men niet kan stellen of ze gepaard hebben of niet. Ook al ziet een vrouwtje er vrij mager danwel slank uit. Het merendeel vanuit een winkelverkoop zal wel een zaaddonatie hebben gehad.
Als je specifiek een maagdelijk vrouwtje zoekt dan kun je beter naar een kweker gaan die zeker wel over wat beschikt. En uiteraard geldt het dan nog steeds dat dat dan een vertrouwenskwestie tussen jou en de kweker betreft of je daadwerkelijk met een maagdelijk vrouwtje te maken hebt.
Ik las laatst nog op een amerikaans forum dat een zogenaamde kenner (bleek naderhand zelf pas een jaar met guppen te kweken) een vraagsteller wilde voorzien van gedegen advies. En stelde dat men voor bijna 100% zeker kon gaan stellen dat als men een vrouwtje die op dat moment niet zwanger blijkt te zijn en na drie maanden solitair te hebben gehouden, als schoon kon worden gezien en dat je dan zonder meer een man erbij kon voegen die dan zijn genen kon doorgeven aan de nakomelingen van zijn bevruchtingspoging.
Nou, omdat ikzelf al ruim 40 jaar mij bezig hou met levendbarende tandkarpers en dan nog een specifieke focus op guppen, kan ik er met mijn verstand niet bij dat men dit zomaar kan stellen. Mijns inziens valt zo'n persoon wat mij betreft door de mand als zogenaamde kenner zijnde. Een beetje kenner op dit gebied weet dat dit gewoon niet opgaat. Ik heb diegene die het advies gaf dan ook gesteld dat eierlevendbarende tandkarpervrouwtjes zaad zelfs langer dan een jaar bij zich kunnen dragen eer ze het voor een bevruchting gebruiken. Dus dat is best een tijdje...