Guppen aanschaffen


Dat heeft te maken met dat een aquarium dat net een dag staat niet in staat is de belasting af te breken (denk aan vissenpoep) Bepaalde bacteri�n in het filter moeten dat gaan doen, die zijn daar pas na een maand tot in staat.??

Dat begint gelijk ,zodra er vervuiling is.
Hetzij door vlokvoer, en /of planten.
Zitten ok bacterie op.
 
Rakjetakje zei:
Ik kan daar overigens bij terugkomst een beetje water uit mn bak mee naartoe nemen, dan kijken hun of het allemaal in orde is en dan ging ie me ook uitleggen waar ik op moest letten wanneer ik zelf ga testen met die strips

Toppie. Kijk , zo ga je de goeie kant op. :thumbs:
 
Rakjetakje zei:
Aah oke. Dat is wel interessant om te weten!

Verstandig is dus om er pas na een maand (en dan ook zeker weten dat het goed is) vis in te doen.
Zoals Bertus al aangeeft, wel zorgen dat de bacteri�n kunnen groeien.
 
Eerst No2 meten.0 en ammoniak.

Ook No3. 0-50 mg.
Als dat goed is, gaat het de goeie kant op.
 
Vanmiddag bij de Boerenbond geweest om paardenvoer te halen. Ik moet dan altijd toch even bij de konijntjes, caviaatjes en visjes kijken. Daar echt hele mooie gupjes gezien die er erg levendig uitzagen en niet krom waren voor zover ik daar verstand van heb.

Nu ik al die vrolijke kleurtjes gezien heb begint het toch weer wat te kriebelen, dus overweeg ik om toch een grotere bak aan te schaffen en deze maar ergens anders neer te zetten dan in mijn kleine schouwtje.

Om het ultrafokken tegen te gaan, is er de mogelijkheid om maar 1 geslacht te kopen. Alleen mannetjes is natuurlijk het mooiste, maar de vrouwelijke guppen zijn tegenwoordig ook niet meer zo saai gekleurd als 'vroeger' zag ik. Is dit aan te raden?
 
Alleen vrouwtjes is het best omdat de mannen toch steeds achter elkaar aan zitten bij gebrek aan dames. Ik heb hier een garnalenbak waar ik een aantal mannetjes in heb die zich niet mogen voortplanten omdat ze krom zijn. Het is niet optimaal maar het gaat wel goed. Ze zwemmen voortdurend achter elkaar aan en vooral het rondste mannetje is de klos maar die zit op zjn beurt ook weer achter de andere heren aan. Soms zitten er twee achter elkaar aan en blijven ze maar rondjes draaien. De mannen die wel damesgezelschap hebben zijn een stuk rustiger.
 
Toch zijn de vrouwtjes die je koopt vrijwel altijd al zwanger, en kunnen van ��n bevruchting tot een x of 7 werpen.

Enkele Rouwtetra's werken vaak goed om het meeste jongbroed te verwijderen.
 
Hebben vrouwtjes dan niet direct na de bevruchting die donkere zwangerschapsvlek? Anders zou ik daar rekening mee kunnen houden natuurlijk.

Ben nu op zoek naar een betaalbaar 60 cm aquarium en zie tot mijn grote verdriet allerlei aquaria aangeboden inclusief mega veel vissen, vaak sluierstaartjes. Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf ook niet wist dat sluierstaarten 50 liter per vis nodig hebben, maar ik kwam zelfs een aquarium tegen van 25 liter met 3 sluierstaartjes erin! Ik vind het echt sneu om te zien dat de dierenwinkels zo laks met het welzijn van hun te verkopen 'producten' omgaan. Dat daar niets aan te doen is...
 
Ten eerste hebben alle vrouwen van de eierlevendbarende tandkarpers een zwangerschapsvlek bij de geboorte doch na een paar dagen is het wat duidelijker te zien. En bij de ene is het wat opvallender van kleur dan bij de andere. Enkel bij een opkomende zwangerschap zal de vlek donkerder kunnen worden t.o.v. wat het was ten tijde dat het vrouwtje niet zwanger was.

En eigenlijk als je het echt correct wilt stellen dan moet er gesteld worden dat bij een zwangerschap de vlek feitelijk niet donkerder wordt. Maar juist lichter. Het is nl. dusdanig dat de huid daarzo oprekt en daardoor dat stukje huid lichter wordt want het wordt dunner op die plek. Maar omdat de jongen zich ontwikkelen, schijnen zij juist door de dan dunne buikwand heen (althans, de eitjes waarin zij zich ontwikkelen). En dat wordt als de donkerkleuring gezien tijdens de zwangerschap. Bij black molly's is dat uiteraard niet echt te zien vanwege het zwarte lijf. Dat moge duidelijk zijn.
 
Bedankt stanovic! Nooit geweten dat dat precies zo zit, maar wel interessant!

Maar dan kan ik zoals Botia al aangaf niet zien of ze in de winkel al zwanger zijn of niet. Echter mocht ik een 60 cm bak kopen, dan is het geen probleem als daar wat jongen uit voort komen (in tegenstelling tot wat ik eerder dacht). Als ik ze niet kwijt kan en het wordt te druk in die bak dan kan ik ze waarschijnlijk al kwijt aan een vriend. Hij heeft vissen die wel van een klein gupje houden.

In deze 30 literbak komt hoogst waarschijnlijk een betta met 2 appelslakjes. Ik ben nog aan het indraaien, maar heb helaas nog geen mooie betta's gezien bij mij in de buurt en de Hornbach in Tilburg schijnt erg slechte kwaliteit te leveren.
 
Yilleke zei:
Alleen vrouwtjes is het best omdat de mannen toch steeds achter elkaar aan zitten bij gebrek aan dames. Ik heb hier een garnalenbak waar ik een aantal mannetjes in heb die zich niet mogen voortplanten omdat ze krom zijn. Het is niet optimaal maar het gaat wel goed. Ze zwemmen voortdurend achter elkaar aan en vooral het rondste mannetje is de klos maar die zit op zjn beurt ook weer achter de andere heren aan. Soms zitten er twee achter elkaar aan en blijven ze maar rondjes draaien. De mannen die wel damesgezelschap hebben zijn een stuk rustiger.

ik probeer me guppen ook gescheiden te houden qua geslacht en vind dit wel interessant wat hier staat.

waar ligt t aan dat de mannetjes achter elkaar aan gaan? Concurrentie? Zijn t alleen de mannetjes die al papa zijn die vervelend zijn? groter/ouder zijn?is dit hierarchie bepalen? Kan meer of minder mannetjes ook invloed hebben?(las laatst zoiets over platy mannetjes)


Ik had in het begin 3 mannetjes en 2 vrouwtjes in 1 bak waarvan ik merkte dat er 1 mannetje niet aardig kon doen tegen de meeste kleine visjes en andere mannetjes guppen.. de vrouwen weghalen hielp ook niet...hem van bil laten gaan ook niet... hij bleef lelijk doen. ik heb em apart gezet nadat hij een mannetje zn rugvin vrijwel helemaal had opgegeten in een gevecht, leek wel een pitbull.

bij was t dus maar 1 onruststoker.... de mannetjes groep is ietje groter geworden maar vallen mekaar niet lastig..
 
Heee hasjboom. Voor zover ik weet moet je sowieso eigenlijk altijd meer vrouwtjes als mannetjes hebben, omdat de mannen graag paren en veel ook. Wellicht hebben jou mannetjes gevochten om het kleine aantal beschikbare vrouwtjes? Dat wanneer er meer vrouwtjes waren geweest, de 'concurrentiedruk' niet zo hoog was geweest en dat ie dan ook minder zou vechten. Ik speculeer maar wat.
 
Rakjetakje zei:
In deze 30 literbak komt hoogst waarschijnlijk een betta met 2 appelslakjes. Ik ben nog aan het indraaien, maar heb helaas nog geen mooie betta's gezien bij mij in de buurt en de Hornbach in Tilburg schijnt erg slechte kwaliteit te leveren.

Ik wilde al zeggen, appelslakken zijn ook erg leuk! En ipv guppen kan een Betta volgens mij wel in een kleinere bak.
 
Ja ik las dat ze in kweekstellingen zelfs in bakjes of potten van 6 liter zitten, dus dan moet 30 liter wel te doen zijn voor hem.

Ik hou m'n ogen open in de buurt, hopelijk vind ik dan gauw een mooie!
 
Rakjetakje zei:
Bedankt stanovic! Nooit geweten dat dat precies zo zit, maar wel interessant!

Maar dan kan ik zoals Botia al aangaf niet zien of ze in de winkel al zwanger zijn of niet.

Eigenlijk kun je niet stellen of een niet gevuld vrouwtje zwanger is of niet. Ook al is een mannetje bij haar geweest en als zaaddonor gefungeerd, is het echter de vraag of zij het zaad opslaat of alsnog het de eitjes laat bevruchten. In dat laatste geval is er pas sprake van een aankomende zwangerschap en dat men mag spreken over een bevruchting. Niet eerder! Dit geldt voor elk vrouwtje behorend tot de eierlevendbarende tandkarpers. Die hebben allemaal de eigenschap om zaad van een mannetje in zeg maar "pakketjes" op te slaan. En het vrouwtje in kwestie zal doorgaans zelf bepalen wanneer zij een zaadpakket los laat op de eitjes.

Echte levendbarende tandkarpers zoals bijv. goodeiden en denk zelfs aan dwergtandkarpers worden weer gescheiden in twee groepen, t.w. de superfoetatieve en non-superfoetatieve tandkarpers. En binnen deze twee groepen slaan de vrouwen niet het zaad op en is er bij een paring wel weer sprake van een bevruchting. Dus bij deze soorten zal er voor iedere zwangerschap dan wel weer een nieuwe paring moeten plaatsvinden.

Uit beide alinea's blijkt dan ook dat een paring niet per definitie een bevruchting behoeft te zijn (geldend bij eierlevendbarende tandkarpers).

Maar het klopt wel dat als men dergelijke vrouwen aanschaft via een winkel, men niet kan stellen of ze gepaard hebben of niet. Ook al ziet een vrouwtje er vrij mager danwel slank uit. Het merendeel vanuit een winkelverkoop zal wel een zaaddonatie hebben gehad.

Als je specifiek een maagdelijk vrouwtje zoekt dan kun je beter naar een kweker gaan die zeker wel over wat beschikt. En uiteraard geldt het dan nog steeds dat dat dan een vertrouwenskwestie tussen jou en de kweker betreft of je daadwerkelijk met een maagdelijk vrouwtje te maken hebt.

Ik las laatst nog op een amerikaans forum dat een zogenaamde kenner (bleek naderhand zelf pas een jaar met guppen te kweken) een vraagsteller wilde voorzien van gedegen advies. En stelde dat men voor bijna 100% zeker kon gaan stellen dat als men een vrouwtje die op dat moment niet zwanger blijkt te zijn en na drie maanden solitair te hebben gehouden, als schoon kon worden gezien en dat je dan zonder meer een man erbij kon voegen die dan zijn genen kon doorgeven aan de nakomelingen van zijn bevruchtingspoging.
Nou, omdat ikzelf al ruim 40 jaar mij bezig hou met levendbarende tandkarpers en dan nog een specifieke focus op guppen, kan ik er met mijn verstand niet bij dat men dit zomaar kan stellen. Mijns inziens valt zo'n persoon wat mij betreft door de mand als zogenaamde kenner zijnde. Een beetje kenner op dit gebied weet dat dit gewoon niet opgaat. Ik heb diegene die het advies gaf dan ook gesteld dat eierlevendbarende tandkarpervrouwtjes zaad zelfs langer dan een jaar bij zich kunnen dragen eer ze het voor een bevruchting gebruiken. Dus dat is best een tijdje...
 
hasjboom zei:
waar ligt t aan dat de mannetjes achter elkaar aan gaan? Concurrentie? Zijn t alleen de mannetjes die al papa zijn die vervelend zijn? groter/ouder zijn?is dit hierarchie bepalen? Kan meer of minder mannetjes ook invloed hebben?(las laatst zoiets over platy mannetjes)

Er zijn meerdere redenen waarom mannen achter elkaar aangaan. Het kan een hi�archie-ding zijn. Dus wie is het alfamannetje. Want ook al wordt een gup als een vreedzaam visje gezien, ook binnen die wereld geldt een hi�archie. Er is echter pas sprake van een gevecht als ze echt in elkaar gaan grijpen. Zitten ze om elkaar heen te draaien met open vinnen dan willen ze elkaar aftroeven annex imponeren om te kijken wie er hoger in rangorde is.
Maar ook als er een te lage ratio aan vrouwen tot zelfs geen aanwezig is, zullen ze elkaar achteraan jagen. Ze moeten de energie kwijt die normaliter op de vrouwen gebotviert wordt. En dan worden met name de wat onderdanige mannen een surrogaat voor dit doel.
Maar d'r komen ook wel genoeg situaties voor waarbij de mannen elkaar met rust laten.
 
Wauw, dat er zoveel achter zo'n klein beestje zit! Ik wist wel dat ze het zaad van het mannetje konden opslaan om later de eitjes mee te bevruchten, maar langer dan een jaar is echt bizar! Als ik ergens in ge�nteresseerd ben wil ik er vaak ook alles van weten, dus vind dit echt interessant!
Gezien je hoeveelheid kennis ben je ook geen hobbykweker meer te noemen, maar een professionele kweker of niet stanovic?
 
Overigens is het krijgen van jongen geen probleem als ik een 60 centimeter aquarium heb, als het maar niet uit de hand loopt en als er maar geen inteelt komt. Dit wilde ik voorkomen door sowieso met gezonde vissen te beginnen waarvan de vrouwtjes en mannetjes sowieso geen familie van elkaar zijn. Als ik dan toch 'miljoenen' baby's krijg dan heb ik ze graag wel gezond.
 
Toen ik thuis kwam van mijn werk eergisteren zag ik tot mijn verrassing mijn vriend op mijn kamer en 4 guppen (3x vrouw, 1x man) in mijn aquarium. Blijkbaar had ik hem niet op de hoogte gesteld van de verandering van de plannen. Hij was naar de dierenwinkel geweest en had mijn water laten testen. Het water bleek dus goed waarna hij meteen de visjes meegenomen heeft. Ik wist eerst niet zo goed wat ik ermee aan moest, maar ze lijken het erg goed te doen. Ze zijn niet krom en erg bewegelijk, helemaal aangezien ik de temperatuurtermostaat nog niet aangezet heb vanwege het warmere weer. 1 van de vrouwtjes was de eerste 2 dagen erg agressief naar de 3 andere vissen maar dat is nu voorbij. Ik heb de inrichting van het aquarium wat aangepast zodat ze ondanks de kleine bak wat meer ruimte hebben. Het mannetje heeft het voornamelijk voorzien op 1 vrouwtje maar die weet goed van zich af te bijten. Stelletje pittige tantes bij elkaar dus voor zulke 'vreemdzame' visjes. Ik heb overwogen ze terug te brengen, maar heb het maar niet gedaan aangezien ik denk dat het mannetje de vrouwtjes al bevrucht heeft.

Ik zal kijken of ik een foto op de computer krijg.
 
Guppen zijn vreedzame visjes die niet snel zullen vechten. Als ze in een nieuwe omgeving zitten kunnen ze door stress wat meer van zich afbijten maar dit is meestal snel over. Dat ze vreedzaam zijn wil niet zeggen dat ze ook een stel slomo's zijn hoor. Het zijn hele pittige, beweeglijke, brutale en nieuwsgierige visjes. In sommige spa's kun je je voeten bij hele dure visjes in een bak doen en die beginnen dan aan je voeten te knabbelen, ik snap niet dat dit van die dure vissen moeten zijn want mijn guppen knabbelen altijd aan mijn hand als ik in de bak aan het werk ben.

Kromme vissen zijn bijna niet te voorkomen hoor. Ook bij andere vissoorten komt dit voor. Zelf had ik 8 platy's gekocht, verschillende varieteiten dus geen familie lijkt me maar ook daar komen kromme vissen voor. Het belangrijkste is om deze kromme vissen te verwijderen zodat ze zich niet voort kunnen planten want anders zul je steeds meer kromme vissen krijgen. Mijn kromme guppen hebben er geen last van dat ze krom zijn maar de platy's duidelijk wel. Het hoort bij deze hobby en is ook niet leuk om te doen maar doodmaken is dan de enige optie.
 
Het was inderdaad voornamelijk de eerste dag en de tweede nog een klein beetje, maar nu gaan ze een stuk rustiger met elkaar om.
1 van de vrouwtjes heeft een zwart lijfje en staartje, 1 vrouwtje heeft een zwart lijfje en een gele snakeskin staart zoals ik denk dat het heet en 1 vrouwtje heeft een lichter lijfje en een oranje staart met een beetje lichtblauw aan de aanzet. Het mannetje is volgens mij rood blond met een kleine ronde staart. Hij gaat dan ook het meeste achter het vrouwtje met de oranje staart aan. Ik hoop echter wel dat dit mannetje en dat vrouwtje niet teveel aan elkaar verwant zijn.

Ik heb ook het idee om de visjes 2 dagen geen eten te geven wanneer er jongen geboren zijn in de hoop dat ze er wat meer op eten. Ik heb ook bewust geen drijfplanten in mijn aquarium gedaan en de Cabomba reikt tot ongeveer 1 cm onder het wateroppervlak. Wanneer ik toch jongen overhoud (waar ik natuurlijk op reken) wil ik die apart zetten en gratis weggeven op marktplaats of iets dergelijks.
Is dit een acceptabel idee of denken jullie van: dan heb je aan het eind van de maand alsnog 100 jongen? Ik wil graag alleen de 4 volwassen vissen zelf houden aangezien de bak al zo klein is voor ze.
 
Je zou kunnen vragen of de winkelier waar je ze van hebt ook jonge vissen terugneemt. Het is sowieso belangrijk dat je al je vissen bij dezelfde winkel haalt ivm kruisbesmetting en als je dat doet zal de winkelier ze misschien van je over willen nemen. Ik heb dat geluk wel waardoor ik de natuur in mijn bak gewoon zijn gangetje kan laten gaan.
 
De 4 die ik nu heb komen allemaal van dezelfde winkel. Waar ze vandaan komen hebben ze al 6 bakken met guppies, dus ik denk niet dat ze op meer zitten te wachten. Vooral de mannen waren in groot overschot maar deze hadden ze wel per kweekgroep apart (of hoe je dat noemt, de mannen uit 1 bak zagen er in ieder geval hetzelfde uit en waren ongeveer even groot). De vrouwtjes zaten wel allemaal in 1 bak.

Ik ben blij dat mijn vriend in ieder geval niet alleen maar mannetjes of alleen maar vrouwtjes meegenomen heeft, zodat ze inderdaad nog wel hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen. Alles om ze het naar de zin te maken! :D

Maar zal inderdaad eens navraag doen in de buurt. Bedankt voor de tip! :rolleyes:
 
Aangezien het antwoord op de vragen waarvoor ik dit topic gestart ben niet meer van toepassing zijn, wilde ik deze graag sluiten.

Ik heb een nieuw topic geopend met betrekking tot de huidige situatie:

Rakjetakjes guppies

Hier hoor ik graag jullie overige adviezen en kritiek :D
 
Rakjetakje zei:
Wauw, dat er zoveel achter zo'n klein beestje zit! Ik wist wel dat ze het zaad van het mannetje konden opslaan om later de eitjes mee te bevruchten, maar langer dan een jaar is echt bizar! Als ik ergens in ge�nteresseerd ben wil ik er vaak ook alles van weten, dus vind dit echt interessant!
Gezien je hoeveelheid kennis ben je ook geen hobbykweker meer te noemen, maar een professionele kweker of niet stanovic?

Nou, nee niet bepaald officieel een professionele kweker. Doch ik ben wel met de aquaristiek al ruim 40 jaar bezig en ook vanaf dat moment een bijzondere fascinatie voor eierlevendbarende en echte levendbarende tandkarpers. En die fascinatie duurt tot op de dag van heden voort.

Sta op verscheidene relevante gelegenheden binnen Nederland, Duitsland en Belgi�. Zoals beurzen, shows, competitieverbanden e.d. Zo af en toe een workshop. Ben keurmeester voor de twee grootste soci�teiten op het gebied van levendbarenden in Duitsland (de DGLZ en de IGPD). Aankomende maand treed ik daar wederom aan als keurmeester en aankomend weekend in Asperen (achter Leerdam). Zal daar 3 dagen aanwezig zijn. Ik modereer veel op buitenlandse relevante fora (gek genoeg voor geen enkele nederlandse).

Ben zelf in endemische gebieden geweest op deze aardbol om o.m. de als ons bekende aquariumvissen in de vrije natuur te observeren. Want wil je dieper in de materie gaan verdiepen dan blijkt dat niet alle boekwerken fatsoenlijke info verschaffen m.u.v. de echt gedateerde boekwerken. Dus dan kun je meer leren vanuit de natuur en de lokale bevolking waar de vissen endemisch zijn.

Ik hou me verder ook bezig met de genetica en run mijn eigen website m.b.t levendbarende tandkarpers. Weliswaar in het engels omdat ik op zich veel op buitenlandse fora verkeer en in de praktijk met een groot buitenlands netwerk zit. Dus dan is engels wel wat toegankelijker. Het is geen schoolengels doch zoals ik het gewend ben vanuit Noord-Amerika. Ik heb vaker in de Verenigde Staten verkeerd zo ook in Canada. En ik heb zelfs nog in Canada gewoond.

Maar als aquariaan en kweker zijnde richt ik mij al 4 decades op de minder gangbare levendbarenden. Ik hou van apart...
 
Ik had inderdaad je site bekeken en zag er erg interessant uit! Vooral de beplanting in je bakken ziet er zo natuurlijk uit. Prachtig! En al die losse bakken overal verspreid, leuk gezicht. :D

Mocht het met het aantal jongen uit de hand lopen, had ik ook het idee om een bak van 60 of 80 cm aan te schaffen en deze op te splitsen in 2 compartimenten; eentje voor de jongen guppies en eentje met een betta (man). Die vissen vind ik ook ongelofelijk prachtig. De LFS heeft een enorm aanbod aan mannelijke guppen, maar de bak met vrouwtjes is vaak maar matig gevuld. Wellicht willen zij, of een andere winkel, mijn vrouwelijke jongen guppen aannemen. Dan geef ik de mannelijke jongen aan mijn betta.
Maar dit is enkel nog maar een gedachtespinsel geweest. Ik moet nog even uitzoeken of dat financieel en praktisch zo zal gaan zoals ik denk. :D
 

Terug
Bovenaan