Guppen bevallen niet en babyguppen gaan dood


Mocht John te ver weg wonen dan kan ik als tip Hornbach meegeven want daar heb je voor zo n 5 tientjes een complete 60cm;)
 
Oei, was wat in kroten.
Met ander gedoe in Houten.
Slangen , reptielen , grote slakken.

Ook niet meer. sorry.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi allemaal ik heb het stappenplan van mafkees toegepast op mijn aquarium. En het is erg goeld gelopen! Het eindresultaat mag er zijn! Ik ben echt heel blij hiermee en ik hoop dat het nu goed blijft gaan!
De nieuwe plantjes moeten nog wel wat groeien maar dat is top!

20181110_152441.jpg
20181110_152449.jpg
20181110_152459.jpg

Ik heb even een stappenplan uitgetypt. Dit zou ik doen als mijn bak er zo bij zou staan als de jouwe:

1. filter, thermometer, verwarming, auto, grote stenen en kweekbakje uit de bak halen;
2. je woont in Utrecht, daar heb je zeer goed kwaanwater. Zet de kraan op lauwwarm en neem een schone (ONGEBRUIKTE!!) tandenborstel of afwasborstel en schrob alle alg van de buitenkant van je apparatuur en versiering. Dit zal moeilijk zijn maar doe je best maar gewoon;
3. maak het filter open aan de onderkant, haal de spons eruit en knijp deze een stuk of 30-50 keer uit onder de kraan totdat hij niet meer zo vies is en plaats hem daarna op dezelfde(!) manier terug;
4. neem een oude bankpas/creditcard etc. zonder scheurtjes of scherpe randjes en schraap hiermee voorzichtig (enige kracht mag, maar pas op, niet teveel!) de ruiten schoon. Ook de donkere ruit!;
5. als je hiermee klaar bent dan is het waarschijnlijk zo dat het water ZEER troebel is. Pak een slang en hevel al het water eruit, totdat er nog een laag van 5 centimeter (bodem niet meetellen) in het aquarium staat. Je vissen moeten nog kunnen rondzwemmen! Dit water haal je eruit zodat alle rotzooi ook eruit is dus blijf voorzichtig roeren tijdens het hevelen zodat niets naar de boven zakt. Pas op voor je visjes hé ;) ;
6. vul het aquarium weer. Het is hierbij HEEL belangrijk dat het water dat je erin doet, ongeveer even warm is als het water van het aquarium zelf. Let hier dus extreem goed op. Anders vinden je vissen het echt niet leuk;
7. kijk hoe helder het aquarium nu is met het nieuwe water. Is het nog steeds een hele erge rotzooi? Doe stap 3 nog een keer en vul hem daarna weer;
6. is het water nu helder? Plaats al je schone apparatuur terug maar laat dat kweekbakje er maar uit, is nergens voor nodig;
8. je hebt nu weer een redelijk frisse start. Ik zou je eerlijk gezegd aanraden om al deze planten weg te gooien omdat ze helemaal onder de rotzooi (alg) zitten, maar ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken. Misschien kun je overleggen met je ouders zodat je nieuwe mag kopen. Doe dit dan niet bij de Intratuin of zo, maar ga naar een aquariumspeciaalzaak in de buurt. Vraag om drijfplantjes en om planten die weinig eisen stellen aan licht en voeding;
9. schroef de verlichtingsduur terug naar 8 tot 9 uur per dag. Dit werd al gezegd hierboven. Voer spaarzaam en beetje bij beetje. Zorg dat (bijna) geen voer de bodem raakt. Als je visjes het beginnen uit te spugen, dan moet je stoppen want dan zitten ze vol!

Herhaal stap 3 met betrekking tot het filter iedere keer dat je merkt dat er minder stroming uitkomt. En ververs iedere week 5-10 liter water afhankelijk van hoeveel planten je hebt en hoe goed ze groeien. Als je helemaal zonder planten verdergaat dan zou ik eerder 10-15 liter aanraden. Denk hierbij heel erg goed aan de temperatuur!

Het is best een lijst. Maar met twee uur werk ziet je bak er weer fris uit. Vanaf daar is het een kwestie van vaak klein onderhoud blijven doen.

Let op: je gaat, als je dit volgt, veel alg verwijderen. Algen zijn ook plantjes. Dat betekent dat algen schadelijke stoffen filteren en de waterkwaliteit goed houden zodat het niet giftig wordt voor je visjes. Als je de algen verwijdert en de planten ook, dan bestaat de kans dat nitraat (giftig) zich gaat ophopen. Houd daarom goed in de gaten hoe je visjes zich gedragen (happen ze b.v. lucht?) en neem actie of stel hier vragen als je rare dingen ziet. Als je de 10-15 liter per week verversen aanhoudt dan zou je geen problemen moeten krijgen.
 

Terug
Bovenaan