Guppen gaan een voor een dood


A

Ashraf

Guest
Hallo aquariumhouders, Ik heb een week of twee geleden 3 kleine guppy's gekocht een paar dagen later heb ik 4 guppy's extra er bij gekocht en een aquarium ( ik had ze eerst een paar dagen in een vissenkom) nou bleek die aquarium te lekken en heb ik meteen een nieuwe gekocht maar nu gaat er elke dag een guppy dood en heb ik er nu maar 2. Ik vind het complete onzin om meteen mijn waterwaardes te checken aangezien ik het geld daarvoor niet heb zou het ook een ziekte kunnen zijn of zoiets ik hoop dat er iemand een antwoord heeft anders neem ik een sterke goudvis



Groeten, Ashraf
 
Tjonge man, lees je effe in voordat je aan dieren begint.
Plus als je geen geld hebt om je waardes te checken dan moet je er ook niet aan beginnen, is gewoon zonde van de dieren.
Goudvissen zijn vijvervissen, die gaan dus in know time dood als je die aanschaft.

Verder hoor je een aquarium eerst in te draaien voordat je daar enig dier in doet, anders zullen de gifstoffen die ontstaan bij rottingsprocessen de dieren vergiftigen.. dat is dus ook waardoor jouw guppen dood gaan.

Over indraaien aquarium.. http://www.aquaforum.nl/ubb/pdfs/opstarten_aquarium.pdf
 
Ik begrijp best dat je hem moet indraaien maar 3 weken lang indraaien is wel erg veel.
 
Drie weken is echt nodig! ik heb het ook niet de volle drie weken gedaan en heeft mij toen binnen 3 dagen 7 guppen, 1 black molly en een kardinaal tetra gekost.

Ik vermoed dat het nitriet is. Dit is erg giftig voor je vissen en zorgt ervoor dat ze geen zuurstof meer op kunnen nemen en dus langzaam stikken.


Door het indraaien van de bak, wordt de bacterie huishouding optimaal. doordat jij (en ik) dit niet gedaan hebt. Heb je nu ammoniak in het aquarium. Ammoniak wordt nitriet en nitriet wordt weer nitraat. Dit gebeurt door de bacterien.

Als het een nitriet piek is kun je alleen maar water verversen. Ik weet dat er aquariumstarters zijn, maar geen idee of dat goed werkt en of het betaalbaar is. Het word in elk geval duurder dan een druppeltest zet en het opnieuw beginnen met het aquarium.

Heb je de vissen in een winkel gekocht? misschien kun je ze terug brengen. In dit geval blijven de vissen in elk geval leven. Jij kunt dan het aquarium inrichten met water, planten, filter, verwarming en bodem. Dit laat je drie weken leeg staan, dus zonder vis.

Ik raad je aan om tijdens het indraaien flink te sparen en niet eerder vissen te kopen als je een druppeltester hebt gekocht en zeker weet dat je 0,00 nitriet in je bak hebt en een gezonde bacteriecultuur.

Sterkte!
 
Ik heb een bak gehad die ik 6 weken moest indraaien tot mijn water geschikt was. Aquarium houden is een hobby waar je veel geduld voor moet hebben anders moet je er niet aan beginnen.

Ik vermoed dat je en een nitrietpiek hebt en ik zou meteen de helft van je water gaan verversen als ik jou was, en de komende 2 weken elke dag een kwart. Water kun je in de winkel vaak gratis laten testen.
 
Kun je misschien vertellen hoe groot je aquarium is? Andere forumleden kunnen dan aangeven welke vissen geschikt zijn voor je aquarium en welke vissen absoluut niet kunnen.
 
Mijn aquarium Afmetingen (L x B x H) met deksel 35 x 22,5 x 31,5 cm inhoud van ongeveer 18 liter
 
Ashraf zei:
Ik begrijp best dat je hem moet indraaien maar 3 weken lang indraaien is wel erg veel.

Gezien het doodgaan van je guppen begrijp je het niet... 3 weken is nu eenmaal het omslagpunt. Zie het verhaal van Klaske, eerder starten gaat gewoon vaak mis.

Ik snap mensen zoals jij niet zo goed. Voor je aan huisdieren begint, kijk je toch op zijn minst even VOOR de aankoop op internet hoe te handelen? Als je later kinderen mag krijgen ga je toch ook niet pas NA de geboorte kijken wat je allemaal moet kopen en regelen?

Helaas blijven er altijd mensen in een impuls huisdieren kopen zonder na te denken over de toekomst. Ook in jouw geval lijkt dit helaas het geval.
 
Dit is een garnalenbakje en eigenlijk nog wat krap voor Garnalen. Voor Guppen is dit absoluut ongeschikt.

Guppen uit winkels zijn producten van vele generatie's inteelt. Ze zijn daardoor van nature al vrij zwak.Ze wensen vrij schoon water en een wat hogere temperatuur dan gewoonlijk voor Guppen. Een graad of 25/26 is aan te raden.
 
Nou nee hoor ik hield ze nog even apart en heb het aquarium 2 dagen laten indraaien zoals op het internet stond
 
Botia zei:
Dit is een garnalenbakje en eigenlijk nog wat krap voor Garnalen. Voor Guppen is dit absoluut ongeschikt.

Guppen uit winkels zijn producten van vele generatie's inteelt. Ze zijn daardoor van nature al vrij zwak.Ze wensen vrij schoon water en een wat hogere temperatuur dan gewoonlijk voor Guppen. Een graad of 25/26 is aan te raden.
ik vind dit geen garnalen bakje hoor en de medewerker zei dat dit gewoon genoeg was ik ga toch niet beginnen met een reuze aquarium
 
Ashraf zei:
Mijn aquarium Afmetingen (L x B x H) met deksel 35 x 22,5 x 31,5 cm inhoud van ongeveer 18 liter

Ik zou maar helemaal afzien van vissen, en eens naar garnalen gaan kijken. Vissen hebben minimaal een aquarium van 60 cm nodig, en zelfs dat is voor 90% van de vissen in de hal alternatief klein...
 
Ik begrijp van je dat er een medewerker van een dierenzaak je dit heeft aangeraden?????
 
Sorry als we nogal agressief overkomen, maar lees hier op het forum eerst maar eens even over indraaien en tijden. En kijk dan ook gelijk maar even wat de mensen hier, die al tientallen jaren ervaring hebben, vinden van de adviezen van winkeliers....
 
Helaas moet ik echt zeggen dat 2 dagen te weinig is.
3 weken is idd het minimum:
De man in de winkel wil alleen maar verkopen, naar hem moet je echt niet luisteren.
Garnalen zijn echt leuk, je aquarium wel 3 weekjes in laten draaien. :)
 
Ashraf zei:
Botia zei:
Dit is een garnalenbakje en eigenlijk nog wat krap voor Garnalen. Voor Guppen is dit absoluut ongeschikt.

Guppen uit winkels zijn producten van vele generatie's inteelt. Ze zijn daardoor van nature al vrij zwak.Ze wensen vrij schoon water en een wat hogere temperatuur dan gewoonlijk voor Guppen. Een graad of 25/26 is aan te raden.
ik vind dit geen garnalen bakje hoor en de medewerker zei dat dit gewoon genoeg was ik ga toch niet beginnen met een reuze aquarium
Helaas kletsen veel medewerkers maar wat. Zonder enige kennis over hetgeen ze verkopen.

Sterker nog jij mag als je een startkapitaal hebt zo een eigen dierenzaak openen. Diploma's zijn niet nodig en kennis evenmin.

Ik vrees dat als je dit zo laat gaan. Je Komende Vrijdag al geen Gup meer over hebt. En iets anders dan een garnaal kan niet in je bakje
 
ILoveAnimals zei:
Helaas moet ik echt zeggen dat 2 dagen te weinig is.
3 weken is idd het minimum:
De man in de winkel wil alleen maar verkopen, naar hem moet je echt niet luisteren.
Garnalen zijn echt leuk, je aquarium wel 3 weekjes in laten draaien. :)

Mijn guppy's gebruiken niet eens de helft van mijn aquarium nogmaals ik ga niet een reusachtige aquarium kopen voor een paar guppen
 
Dag Ashraf,

Zoals je hierboven kunt lezen is het wel duidelijk dat alle begin moeilijk is. En ja, ik begrijp best dat je staat te trappelen om ook te genieten van de wondere onderwaterwereld.

Een nieuwe hobby staat of valt met het plezier dat je eraan beleeft, zeker in het begin.

Je hebt een heel klein aquarium, mede omdat je budget niet groot is. Juist daarom is het wel zo slim om zo veel mogelijk risico uit te sluiten. Dat kan bij de aquariumhobby door veel te lezen voor je ergens aan begint of gewoon door veel vragen te stellen. Je werkt met levende wezens en er elke keer wel wat.

Het is inderdaad in jouw geval een heel goede raad om eerst een boel planten ( kijk hier op af voor aanbieders!) erin te zetten, en dan gewoon 3 weken ( ontzettend lang...maar ja, het is niet anders)
te wachten.

Koop dan bij een liefhebber ( kijk hier op AF) een paar leuke SLAKKEN en een aantal vuurgarnaaltjes.
Er is heel veel keuze en het kost je niet je kop of laatste centen.
Als je hier eens een aantal maanden mee aan de gang bent geweest, dan kun je boordelen of dit inderdaad een hobby voor je is, en kun je langzaam maar zeker sparen voor een grotere bak en dan komen er ook mogelijkheden voor visjes e.d. Dat is beter dan nu geld investeren in levend spul dat dood zal gaan omdat
je de spullen er niet voor hebt en ook (nog) geen ervaring.

Ik hoop dat je dit wil inzien en nog meer hoop ik dat je deze hobby toch net zo leuk zal gaan inden als ik al 51 jaar doe....!

Greetzz BigSmoke
 
Ashraf zei:
ILoveAnimals zei:
Helaas moet ik echt zeggen dat 2 dagen te weinig is.
3 weken is idd het minimum:
De man in de winkel wil alleen maar verkopen, naar hem moet je echt niet luisteren.
Garnalen zijn echt leuk, je aquarium wel 3 weekjes in laten draaien. :)

Mijn guppy's gebruiken niet eens de helft van mijn aquarium nogmaals ik ga niet een reusachtige aquarium kopen voor een paar guppen

Dat ze het niet gebruiken is omdat ze niet gezond zijn.
Daarom gaan ze ook dood ;)
En 60cm is niet heel reusachtig hoor
 
Nee,dat zou ik ook niet doen.
Woon jij dan in een kamertje van 2 x 2 m?
Je gebruikt toch maar 60 x 60 cm.

Hoef jij ook niet groter.

Als je nu een 60 cm bakje heb, is dat 3 x meer water.

Dus de kans dat ze ziek worden van hun plas en poep is al minder.
3 weken filter en water indraaien is normaal.

Lees maar eens over nitriet en nitraat.

vraag het dan nog maar eens.
 
Ashraf zei:
ILoveAnimals zei:
Helaas moet ik echt zeggen dat 2 dagen te weinig is.
3 weken is idd het minimum:
De man in de winkel wil alleen maar verkopen, naar hem moet je echt niet luisteren.
Garnalen zijn echt leuk, je aquarium wel 3 weekjes in laten draaien. :)

Mijn guppy's gebruiken niet eens de helft van mijn aquarium nogmaals ik ga niet een reusachtige aquarium kopen voor een paar guppen
Wat jij reusachtig vind noemen wij een beginners bakje. De afmetingen zijn 60x30x30.

Via Marktplaats is dit te vinden voor vaak nog geen 2 tientjes. Met een beeje geluk met licht, verwarming en een pompje.
 
Alles over het aquarium, je vind het hier!

Alles wat je moet weten over een aquarium, algen, aquariumvissen, aquariumplanten, garnalen, voor beginners ... Aquarium opstarten, inrichten en veel meer�
www.aquariumfans.nl/
 
Botia zei:
Ashraf zei:
ILoveAnimals zei:
Helaas moet ik echt zeggen dat 2 dagen te weinig is.
3 weken is idd het minimum:
De man in de winkel wil alleen maar verkopen, naar hem moet je echt niet luisteren.
Garnalen zijn echt leuk, je aquarium wel 3 weekjes in laten draaien. :)

Mijn guppy's gebruiken niet eens de helft van mijn aquarium nogmaals ik ga niet een reusachtige aquarium kopen voor een paar guppen
Wat jij reusachtig vind noemen wij een beginners bakje. De afmetingen zijn 60x30x30.

Via Marktplaats is dit te vinden voor vaak nog geen 2 tientjes. Met een beeje geluk met licht, verwarming en een pompje.
het is ook een beginnersbakje ik wil gewoon kijken of het wat is dan ga ik niet meteen mijn hele woonkamer verspillen
 
Juist door dat beginnersbakje gaat het mis.
Zit e weinig water in,om gezond te blijven.

Waarom werd elke dag de goudvissenkom omgespoeld?

Elke dag vers water.
Dat kan NIet met guppen.
 
Bertus zei:
Juist door dat beginnersbakje gaat het mis.
Zit e weinig water in,om gezond te blijven.

Waarom werd elke dag de goudvissenkom omgespoeld?

Elke dag vers water.
Dat kan NIet met guppen.
hoe kom jij erbij dat ik elkedag mijn kom omspoel
 
Heb je zoiets?
x6l0XJWOpF8_y65DwInXnDRtXQihHuHj.jpeg
 
En als ik mijn aquarium moet verschonen moet ik dan ook mijn aquarium 3 weken laten staan waar moeten die vissen dan verblijven ???
 
Dat is een heel mooi garnalenbakje.

Het probleem is mensen willen graag kleine aquaria maar weten niet dat een klein bakje veel moeilijker stabiel te houden is. En dat veel vissoorten (zelfs de kleinste soorten) zich helemaal niet thuis voelen in zulke bakjes.

En dan vertrouwen ze op de winkelier. Die kennis zou moeten hebben maar dat in de meeste gevallen niet heeft. En die zegt gewoon dat van alles kan zolang hij maar aan je verdient.

Wat jou net allemaal heeft geadviseerd is meer dan 200 jaar aquariumkennis en allemaal zonder enige financieel belang.
 
Ashraf zei:
En als ik mijn aquarium moet verschonen moet ik dan ook mijn aquarium 3 weken laten staan waar moeten die vissen dan verblijven ???
Elke week ververs je 15% van je water.
 

Terug
Bovenaan