Wat is er nieuw

Guppen overleden dag na aankoop.

Dat zou het dan wel zijn, maar dan zou onze pleco toch ook niet goed gaan? Zucht. Dit maakt me allemaal wel een beetje bang hoor voor onze grote aquarium project. (Geen zorgen we laten deze grote bak eerst goed indraaien voor minstens 4 weken) en halen ook testdruppels inplaats van stripjes die wij nu hebben voor onze kleinere bak.

Iemand nog idee waar we deze kleine bak voor kunnen gebruiken? Mogelijk quaranteine bakje? Of kweek van artemia?
Nee want je pleco heeft een veel hogere weerstand dan je guppen hadden

ik weet niet wat voor pleco je hebt maar het zou goed kunnen dat een 400 liter bak er te klein voor is.
Guppen uit de winkel zijn vaak zwak/ziektes dus denk eigenlijk niet dat het aan jou ligt maar meer aan de winkel
Volgens Nicolientje is het een ancistrus, maar ik krijg een 800 liter bak. Die heb ik ergens mooi op de kop kunnen tikken dus dat is wel leuk

Daar twijfel ik niet aan eerlijk gezegd
Dat is in iedergeval wel een fijn vooruitzicht. Tis zo eng omdat het nog zo'n kleintje is, persoonlijk gewend aan waterdraken van 30cm+

Volgens Nicolientje is het een ancistrus, maar ik krijg een 800 liter bak. Die heb ik ergens mooi op de kop kunnen tikken dus dat is wel leuk

damn ga je nou van een 30cm guppen bak naar een 2meter bak?

damn ga je nou van een 30cm guppen bak naar een 2meter bak?
Altijd in het verleden een grote bak gehad, dus het is niet helemaal nieuw.

We weten het wel: kruisbesmetting, guppen zijn daar enorm gevoelig voor
We weten de oorzaak, mijn vriendin is naar de dierenzaak gegaan met het water en die was wel perfect. Ze komt net terug en zei dat ze bij de dierenwinkel zelf ook al 10 dode guppen hadden en dat er een ziekte in die bak zat. Ze hebben die bak dus ook volledig leeg gehaald nu. Moet ik mij nu zorgen maken om onze pleco of hem gewoon in de gaten houden of het goed gaat met hem?

ancistrus is sterk hoor. zou je niet teveel zorgen maken. Goed in de gaten houden(denk vnml de vinnen op witte stip sinds hier veel guppen aan overlijden in winkels)

2x waterwissel deze week is misschien ook handig (40% ofzoiets). Voer hem wat groenvoer

We weten de oorzaak, mijn vriendin is naar de dierenzaak gegaan met het water en die was wel perfect. Ze komt net terug en zei dat ze bij de dierenwinkel zelf ook al 10 dode guppen hadden en dat er een ziekte in die bak zat. Ze hebben die bak dus ook volledig leeg gehaald nu. Moet ik mij nu zorgen maken om onze pleco of hem gewoon in de gaten houden of het goed gaat met hem?

Dat is balen zeg en ik hoop dat de lfs jullie compenseert.

Dat is balen zeg en ik hoop dat de lfs jullie compenseert.
Wij hebben ons geld terug gekregen voor de guppen, als onze pleco mogelijk ook nog overlijd door ziekte krijgen wij dit geld ook terug.
We wonen in een klein dorpje hier en kennen deze zaak goed en hun eigenaar ook omdat wij hier ook ons dierenvoer altijd halen. Hun zijn nu opzoek naar een goede lokale kweker inplaats van een grote leverancier omdat het blijkbaar vaker voor kwam dat vissen terugkwamen dood/ziek. Dus hopen dat ze nu inderdaad verbetering maken. Deze LFS is geen grote keten zoals Discus, Petsmart maar een lokale diervoeder met veel hart voor dier

Kijk dat is een mooi voorbeeld hoe het hoort en dit kan elke zaak overkomen natuurlijk.

• Leuk
Waarderingen: Fox
Je bak zit altijd vol bacterien evenals je bodem en filter, dus in die zin zou je nooit wat kunnen toevoegen, https://www.youraquahouse.nl/2021/05/20/kruisbesmetting/
De pagina die je als bron aangeeft is geschreven door iemand die er niet voor gestudeerd heeft lijkt me, sterker nog, ik vraag me af of diegene het vak biologie op de middelbare wel doorgekomen is. :-/ Bacteriestammen die botsen, kom op zeg.

Natuurlijk is het wel zo dat vissen tegen specifieke ziekteverwekkers een weerstand (d.m.v. antistoffen e.d.) kunnen ontwikkelen, net als mensen. Maar dat gebeurt nadat ziekteverwekkers al in het lichaam zijn gekomen. En juist om die kans te beperken, de kans dat ziektekiemen de eerste barrières weten te doorbreken, is het belangrijk om bacterie-arm water te hebben.

"De bak zit al vol bacteriën." --> Ehh ja, maar de aantallen in de waterkolom (de grootste belasting voor het immuunsysteem) kunnen naargelang de omstandigheden met een factor duizend tot een miljoen verschillen...

Bacterieen is een heel moeilijk iets voor mens en dier en wetenschappers. Zijn miloenen bacterie stammen en natuurlijk zijn er bacterieen die in bijv. Azie wel zijn en die (nog) niet bij ons zijn.

Doet me denken aan iets maar wat was het ook alweer ;)) Oja nee dat is een virus weer wat anders. Je heb ook weer bepaalde bacterieen nodig anders gaat het ook niet goed komen.

Afweer en imuunsysteem heeft er alles mee te maken. De een heeft weinig tot geen probleem met een bepaald soort en je buurman valt dood neer. Als de wetenschap alles zou weten zullen er een hoop doden minder zijn.

Nu ik denk voor elke vis geld dat na aankoop en verhuizing en god wie weet wat die beesten nog meer mee gemaakt hebben voordat ze in de winkel zijn, de afweer erg laag is.

Laat je hierdoor niet uit het veld slaan en geloof niet alle indianen verhalen die je hoort /leest.

Guppen zijn helemaal geen zwakke vissen en kunnen zelfs een een ware plaag worden omdat ze broeden als konijnen.

Mijn schoonvader had ze tussen de waterschildpadden zitten (geen schone bakken) , ik had ze vroeger toen ik een klein ventje was op kamertemperatuur in een bakkie zitten. Ze hebben @rjoemman tot waanzin gedreven in zijn bak toen hij er vanaf wilde.

Langzaam overwennen is voor iedere vis belangrijk. Wij kunnen vissen bij de lfs diebo in Nieuwegein in de regel na een een kwartier overhevelen gewoon in de bak gooien. Als we bij vkc wat kopen zijn we uren bezig om de vissen over te wennen met de druppelmethode anders liggen ze een paar min later op hun rug.

Gewoon verschil in water. Vkc zit op veel lager tds dan wij hier.

Soms werkt een vissoort gewoon niet zo gaan bij ons appelslakken altijd binnen 24 uur dood terwijl het prima zou moeten kunnen qua waterwaarden.

Bouw straks gewoon je bak goed op. Draai je filter goed in (gebruik desnoods de salminak methode.

Meet je water, kies visjes uit die bij die waterwaarden en je bakmaat passen, lees je in hoe je ze moet houden (qua aantallen) . Wen ze rustig over en als jij guppen mooi vind er is geen enkele reden waarom iemand geen guppen zou kunnen houden. Het is een van de makkelijkste kleine visjes om te houden. Het is echt geen raket wetenschap.

Je kunt gewoon weleens pech hebben.
Misschien een zwakke lading, misschien net even te veel voor het bakkie, net wat te snel overgewend. Je zult het nooit weten.

Maar je nieuwe bakje wordt vast prachtig en we zien de foto's graag tegemoed. En met vragen zijn er hier altijd mensen die je willen helpen.

Nieuw plantje erbij, ziet er leuk uit 😉

Laat je hierdoor niet uit het veld slaan en geloof niet alle indianen verhalen die je hoort /leest.

Guppen zijn helemaal geen zwakke vissen en kunnen zelfs een een ware plaag worden omdat ze broeden als konijnen.

Mijn schoonvader had ze tussen de waterschildpadden zitten (geen schone bakken) , ik had ze vroeger toen ik een klein ventje was op kamertemperatuur in een bakkie zitten. Ze hebben @rjoemman tot waanzin gedreven in zijn bak toen hij er vanaf wilde.
Nee zeker niet, maar begin wel meer te twijfelen. Ook omdat ik overal zoveel verschillende dingen hoor. Misschien moet ik t ook eens houden bij 1 of 2 vormen van informatie wennen inplaats van alles op te zoeken. Zoek eigenlijk teveel waardoor uiteindelijk toch helemaal niks kan en dat je beter maar 3 neon tetras in een bak van 1000 liter kan doen (Sarcastisch..)

Ik heb gewoon wel besloten op sowiso 2 soorten vissen voor mijn nieuwe bak en hier blijf ik bij. Ik ben aan het kijken na wat hier nog leuk bij in kan en dan vind ik t ook goed. Ik ga niet meer eindeloos zoeken na de kleinste reden waarom iets niet zou kunnen. Als dingen echt niet samen kon had ik dat wel veel eerder kunnen lezen dan als ik 100uur heb lopen lezen. Iedereen heeft wel ooit een doomscenario gehad en ik kan hier niet vanuit gaan dat dit altijd zo zijn bij elke vis. Net als wat je zegt met geloof niet alle indianen verhalen die je leest.
Langzaam overwennen is voor iedere vis belangrijk. Wij kunnen vissen bij de lfs diebo in Nieuwegein in de regel na een een kwartier overhevelen gewoon in de bak gooien. Als we bij vkc wat kopen zijn we uren bezig om de vissen over te wennen met de druppelmethode anders liggen ze een paar min later op hun rug.
Langzaam overwennen is iets wat wij zeker gaan doen, en niet plop de vis het water in en hopen dat t goed gaat. Graag wat tips over temperatuur op gang houden tijdens overwennen zou wel fijn zijn. Zodat ik niet perongeluk de visjes onderkoel ofzo. Dat zou ook weer niet leuk zijn haha.

VKC Vertellen veel mensen mij over dat dit een goeie zaak is. Ik ben vanplan in de komende maand op bezoek te gaan bij VKC, Utaka, Zoo Zajac (Duisburg) en een goede viswinkel hier in de buurt. Inspiratie op doen en kijken welke vissen ik uiteindelijk in mn grote bak wil gaan doen. Als je nog leuke winkels weet hoor ik dat ook graag. Liefst beetje in Twente, Achterhoek, Gelderland ongeveer.
Bouw straks gewoon je bak goed op. Draai je filter goed in (gebruik desnoods de salminak methode.
Dit zijn we zeker vanplan, ik heb zelf alleen nog niet gehoord van de salminak methode. Wel heeft onze bak een Sump onderin en ik zat te denken om hier een klein bioloog systeem in te maken, tips hierover zijn ook zeer zeer welkom! Je mag ook heus wel als je meerdere vragen kan beantwoorden mij een priveberichtje doen en hier zal ik ook op reageren.

Maar je nieuwe bakje wordt vast prachtig en we zien de foto's graag tegemoed. En met vragen zijn er hier altijd mensen die je willen helpen.
Dat hoop ik zeker, en dit geloof ik ook zeker. Er komt ook een fotoalbum natuurlijk. Ik heb er in iedergeval wel heel erg veel zin in!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan