Wat is er nieuw

Guppen

Debbie

Member
Lid geworden
31 mei 2026
Leeftijd
39
Hoi,

Ik heb op het moment 6 mannelijke guppen waarvan 1 in quarantaine maar die kan binnenkort terug en 15 simulans in de primo 70. Als bodembewoners heb ik garnalen. Sinds kort vechten mijn mannenguppen met elkaar, eerst was het voornamelijk pronken maar het is overgegaan in het kapot maken van elkaars vinnen. Ik vrees dat sommige echt dood zullen gaan van uitputting. Nu wil ik dit echt oplossen want dit is gewoon echt triest. Ik lees veel verschillende dingen. Van de groep uitbreiden met nog meer mannen zodat de agressie verdeeld wordt tot vrouwtjes erbij zetten tot beslissen om de guppen weg te doen.

Iemand hier op dit forum advies wat nu de beste oplossing is? Ik vind ze leuk en erg mooi om te zien maar het welzijn van de visjes staat voorop natuurlijk.

Heel erg bedankt!

Ik vond hier een interessant artikeltje: https://www.practicalfishkeeping.co.uk/features/are-my-guppies-fighting/

In een bak van 60 cm is denk ik niet echt ruimte voor guppen om elkaar uit de weg te gaan. Meer mannen plaatsen kan helpen, maar je loopt in zo'n bakje al gauw aan tegen de maximale capaciteit voor vissen. Lastig te zeggen wat wijsheid is. 🤔

Vrouwtjes erbij zetten zullen ze in ieder geval fantastisch vinden. En dan kom je nooit meer van je guppen af. 😂

Erg interessant inderdaad alleen het blijft dus gokken eigenlijk wat zou kunnen werken. Ik snap dat ze er blij van worden als ik er vrouwtjes bij zet maar kom ik dan ook niet in de problemen met de afmetingen van mijn bak? Want ik zou er wel erg veel vrouwen bij moeten doen als het volgens de regels zou gaan 2 vrouwen op 1 man? Daarbij komen dan de jongen nog natuurlijk die ik uit moet gaan vangen en elders moet plaatsen.

Stel ik neem vrouwtjes erbij wat gebeurd er dan qua soorten? Mijn bestand is nu:

2 blauwe moscow
1 Dumbo platinum
1 Poecilla reticulata neon yellow
2 poecilla reticulata die uit de mannen mix bak kwamen

Ik denk dat ik er niet zomaar vrouwtjes bij kan zetten toch? Wat voor vrouwen dan?

Ik zou persoonlijk in 60 cm niet deze groep mannen houden en daar ook nog eens (in de juiste verhoudingen) vrouwtjes bij zetten. Dat wordt druk. En je hebt nog steeds geen garantie dat de mannetjes elkaar dan met rust zullen laten.

Idee: als je de jonkies kwijt kunt, is het nog te overwegen om 1 mannetje over te houden..? Dan kan die rustig rondzwemmen met wat vrouwtjes.

Het maakt overigens niet zoveel uit als je kleurslagen met elkaar mengt. Dat gebeurt al volop in de hobby, en ik denk überhaupt dat al dat doorfokken in specifieke kleuren niet in het (genetische) belang is van de dieren zelf.

als je kleurvariaties wilt behouden moet je deze niet door elkaar in 1 bak laten zwemmen.
Als je er vrouwtjes bij zet ga je op den duur terug naar wildkleur.

guppen zijn scholenvissen
als je ze hun gang laat gaan komen ze vanzelf in evenwicht met het formaat van de bak of deze nu 60 of 6000 liter is.
de verhouding in een volle bak gaat naar ongeveer 1 man op 1 vrouw

Dat evenwicht klopt in zoverre dat je filtering het wel aan moet kunnen. Ik heb zelf zwaarddragers, als ik hen laat doen heb ik meer jonkies rondzwemmen dan gezond voor ze is. Met als gevolg om de haverklap o.a. bacteriele infecties. Om hen gezond te houden moest ik naar twee tot drie keer per week waterwissel toe. Zelfs met twee flinke buitenfilters.
Ik heb er nu een aantal roofvissen (killi's) bij zitten, en die zorgen dat er hoogst zelden een jonkie opgroeit, waardoor ik geen overbevolking krijg. Jonkies is nu een bewuste keuze geworden en dat is wel een rustige manier van levendbarenden houden.

Bedankt voor jullie reacties.
Ik vind het wel heel lastig afwegen wat ik nu het beste kan doen, ik vind het behoorlijk sneu om te zien dat ze elkaar zo toe takelen en heel eerlijk gezegd is het bijna stressvol om ernaar te kijken.

Mijn simulansen lijken er overigens geen last van te hebben die zwemmen gewoon rond, laten zich goed zien en scholen netjes tijdens de zonsopgang en zonsondergang momenten.

Wat zouden jullie doen? De guppen weg? 1 gup met wat vrouwen? Welke soort vis leeft graag samen met de simulans en kan in mijn primo 70? Bodem bewoners heb ik al dmv garnalen

Ik meen me te herinneren dat @stanovic van die grote blauwe bassins gebruikte zoals bij Aquabeek. Ik zou zelf voor wat meer balans kiezen. Minder mennuhkuhs en meer vrouwkuhs maar das mijn gedachte.

Zou ik de guppen ook kunnen vervangen voor de honing goerami?

Mijn simulans zijn nu totaal niet schuw en dat wil ik graag zo houden, ik lees veel dat als er geen andere vis meer is dat ze zich dan snel terug trekken omdat ze aan het andere vissen zien of de kust veilig is zeg maar.

Koppeltje Honinggoerami's kan ook zeker ipv de guppen.

Oke, en hoe doe ik dat dan op een verantwoordelijke manier? 1 man en 1 vrouw of 1 man en 2 vrouwen?

Ik heb wel garnalen, zijn die veilig voor de honing goerami?

Hmm oké, zo te lezen aan dat topic een behoorlijk risico dus.

Ik vind het best moeilijk om een leuk rustig visje voor bij de simulans en de garnalen te vinden

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan