Guppievragen...


@Kissiefur ik ga toch nog even een poging wagen om serieheus te zijn.;)
Een guppy heet ook wel miljoenenvisje, die naam krijgen ze niet voor niets.

Een vuistregel die vaak genuttigd wordt is minimale baklengte 10 x afmeting volwassen vis. Een gup wordt een 6 cm.

Stel je even voor je zou controle krijgen van de NVWA, je zou problemen krijgen.

Er zijn talrijke adviezen gegeven of je doet er je voordeel mee of je legt ze naast je neer. PUNT
Ik krijg geen controle want IK BEN GEEN KWEKER
Ik ben een liefhebber zoals 1000ende mensen in nederland een aquarium (pje) hebben in nederland
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar nu stel ik ern serieuze vraag en is er 1 van alle reageerders die me een soort van antwoord geeft en de rest reageerd onzinnig, kortom ontwijken het antwoord
Terwijl het een gewone vraag is en het logisch is dat jullie ook overschot krijgen.
Dat geeft mij weer de vraag bij mijzelf , hoe serieus ik jullie antwoorden moet nemen!!!
Geloofwaardigheid zit in het antwoorden van de vragen ...
 
Je stelt wel serieuze vragen maar je reakties zijn soms wat onconventioneel. Je krijgt eerst een hoop serieuze reakties maar daartegen ga jij in de verdediging en discussie. Na een tijdje wordt je dan niet meer zo serieus genomen. Dat is natuurlijk onaardig maar dat is het ook als je met vreemde argumenten komt om je gelijk te halen.
Maar om je vraag te beantwoorden. Vissen die niet meer in het kweekproces meedoen worden vernietigd, opgegeten of weggegeven.
 
Je begon met een normale vraag, maar je bent zo ver doorgeslagen dat het tot het komische aan toe gaat vandaar dat je deze reacties krijgt. Het is misschien verstandig om soms iets bij jezelf te zoeken in plaats bij iemand anders.
We zijn van een vraag over guppy's gegaan naar 3e wereldlanden en minimumlonen in verschillende sectoren. We kunnen eventueel ook nog wel even een macro-economische analyse maken van Nederland in corona tijd??????. Het punt van je vraag is toch compleet verdwenen onafhankelijk van welke antwoorden je ook krijgt. Ik hoop stiekem ook dat niemand meer antwoord nu, want het is ook wel klaar.

Dat geeft mij weer de vraag bij mijzelf , hoe serieus ik jullie antwoorden moet nemen!!!
Geloofwaardigheid zit in het antwoorden van de vragen ...
Ik denk overigens dat niemand op dit forum überhaupt het idee had dat je het serieus nam dus doe er lekker mee wat je wil en stop met dit moeilijke gedoe.

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Je begon met een normale vraag, maar je bent zo ver doorgeslagen dat het tot het komische aan toe gaat vandaar dat je deze reacties krijgt. Het is misschien verstandig om soms iets bij jezelf te zoeken in plaats bij iemand anders.
We zijn van een vraag over guppy's gegaan naar 3e wereldlanden en minimumlonen in verschillende sectoren. We kunnen eventueel ook nog wel even een macro-economische analyse maken van Nederland in corona tijd??????. Het punt van je vraag is toch compleet verdwenen onafhankelijk van welke antwoorden je ook krijgt. Ik hoop stiekem ook dat niemand meer antwoord nu, want het is ook wel klaar.


Ik denk overigens dat niemand op dit forum überhaupt het idee had dat je het serieus nam dus doe er lekker mee wat je wil en stop met dit moeilijke gedoe.

Alvast bedankt!
Ik weet niet hoor ik was niet degene die begon over de derde wereld landen, dat was iemand anders die dat als voorbeeld stelde en ik antwoord op gaf.

Wat is er niet serieus aan "wat doen jullie met je overschot"???

Ik stel overigens iedere x critische vragen.
Gebruiker hier zei dat ik zout in het water moest doen
Maar op mijn vraag ,waarom ,krijg ik geen antwoord.
Het schelden kleineren en vernederen en dergelijke komt niet ene x van mijn kant af.
 
Je stelt wel serieuze vragen maar je reakties zijn soms wat onconventioneel. Je krijgt eerst een hoop serieuze reakties maar daartegen ga jij in de verdediging en discussie. Na een tijdje wordt je dan niet meer zo serieus genomen. Dat is natuurlijk onaardig maar dat is het ook als je met vreemde argumenten komt om je gelijk te halen.
Maar om je vraag te beantwoorden. Vissen die niet meer in het kweekproces meedoen worden vernietigd, opgegeten of weggegeven.
Omdat ik door vraag, en over vragen en of antwoorden nadenk, en niet klakkeloos antwoorden accepteer.
Voorbeeld iemand hier adviseerde zout in het water..
Ik kan dat klakkeloos opvolgen..
Maar juist door door te vragen, waarom dat is krijg ik pas echt een antwoord op mijn vraag
Waarom moet het water zout worden voor een zoetwatervis?
Als iemand zegt spring heb je 3 keuzes
Je doet het zonder er bij na te denken.
je doet het niet.
Of je vraagt waarom moet ik springen..

Ik ben een waarom vrager..
 
Nou ik denk dat met dit topic je vraag wel beantwoord zal worden;).

 
Guppen zijn geen zoetwatervis.
Ze worden wel als dusdanig verkocht maar het overgrote deel van de wilde populatie guppen leven aan de kust, waar het zeewater invloed heeft op de watersamenstelling.
Het natuurlijke zoutgehalte van een vis ligt op 6gram per liter.
Van nature hoeft een gup daar weinig moeite voor te doen door dat hun water al veel zout bevat. Andere vissen, die deze invloed niet kennen, zijn veel beter voorzien om hun zoutgehalte goed te houden in zoutloos water.
Guppen niet, die gaan na een klein jaar vaak ten onder aan het grote energieverbruik die ze hebben om hun zoutgehalte (de zogenaamde osmotische balans) op peil te houden.
 
Maar dan voor jullie de vraag
Wat doen jullie met je "overschot" kleine grut
Het aantal afnemers aan dieren en of aquaria winkels is niet in verhouding met het aantal kwekers.
Bij de meeste dierenwinkels heb ik ook gemengde guppie kleuren in 1 dezelfde aquaria gezien, zelfs 1 dierenwinkel die man en vrouw gup bij elkaar in 1 aquarium had.
Er zijn veel sites waar guppen aangeboden worden raszuiver en niet raszuiver
En zelfs om marktplaats kan je ze ook gratis afhalen. Raszuiver en niet raszuiver. Vaak staat er wel een prijs bij , maar als je prive spreekt kan je ze zo opkomen halen voor niks.
(Hoe dacht je anders dat ik aan me guppen kom, ook al ga ik kruizen ik let daarbij wel op verschillende kleuren en staarten, omdat ik dat dus juist mooi vind om in verschillende kleuren te krijgen)
Gemiddelde prijs in dierenwinkel ×/- 5 euro
Geinformeerd bij een guppieclub 12, 50 per stuk maar alleen per 10 te bestellen (echte raszuivere)

Ook bij jullie fokt het bij hel leven
De bekende stelling 1 man op 3 vrouwen betekend bij jullie ook dat die ene man 3 vrouwen kan bevruchten wat +/- 50 jonkies oplevert per vrouw wat dus 150 jonkies zijn per die 3 .en die het zaad ook een half jaar opslaan en dus meerdere keren dat aantal jonkies .. raszuiver of niet.. ieder aquarium word dan ooit te klein..
Degene die showen, houden de mooiste exemplaren..maar wat doe je met de niet zo mooie exemplaren?

Daarom heb ik geen guppen, je komt er niet van af van dat grut
 
Ok dank je voor het antwoord
Dit gaat eigenlijk op voor het uiteindelijke, jonkies. Maar alles begint bij hoe een dier in zijn vel zit, hoe die zich voelt. Een vis die in een ruime omgeving leeft en zich happy voelt laat dan ook ten volle zijn kleuren zien, is beter gezond en krijgt jonkies.
Kijk maar eens op deze pagina ook wat betreft aantal jonkies.
 
Dit gaat eigenlijk op voor het uiteindelijke, jonkies. Maar alles begint bij hoe een dier in zijn vel zit, hoe die zich voelt. Een vis die in een ruime omgeving leeft en zich happy voelt laat dan ook ten volle zijn kleuren zien, is beter gezond en krijgt jonkies.
Kijk maar eens op deze pagina ook wat betreft aantal jonkies.
Ik weet niet of ik dat met je eens ben hoor :unsure:

Een beest plant zich ook wel voort in mindere omstandigheden om "de soort te redden". Dat geldt zeker voor guppen.
 
?

Jij impliceert dat een vis die jonkies krijgt gezond is en zich happy voelt.

Ik ben dat niet met je eens.
 
Nou dat is dan duidelijk. :)

Lang leve de beperkingen van het geschreven woord
 
Nou dat is dan duidelijk. :)

Lang leve de beperkingen van het geschreven woord


Nou in jouw geval dan toch de beperkingen van het gelezen woord..
zonder poespas staat er ruimte, happy, goed uitzien, gezond en jonkies
en jahoor die jonkies komen er ook als de beestjes in een glas water wonen, maar of ze daar zo happy leven is bedenkelijk
 
Dit gaat eigenlijk op voor het uiteindelijke, jonkies. Maar alles begint bij hoe een dier in zijn vel zit, hoe die zich voelt. Een vis die in een ruime omgeving leeft en zich happy voelt laat dan ook ten volle zijn kleuren zien, is beter gezond en krijgt jonkies.
Kijk maar eens op deze pagina ook wat betreft aantal jonkies.
Ik vond veel van mijn jonkies juist op de bodem tussen de stenen toen ik het aquarium verschoonde.
De dag ervoor dacht ik had ik alle jonkies eruit gehaald, kan natuurlijk ook zijn dat mana weer jonkies had gelegd natuurlijk.
Tis dat ik opzoek ging naar me garnalen tussen de stenen dat ik ze opeens zag want ze zijn zo inimini
Deze innimini komen van het vrouwtje wat ik bij de kweker heb "gekocht" zo klein had ik ze werkelijk nog nooit gezien.
Tis dat ze zwarte oogjes hebben anders zie je ze bijna niet met het blote oog
 
Ik vond veel van mijn jonkies juist op de bodem tussen de stenen toen ik het aquarium verschoonde.
De dag ervoor dacht ik had ik alle jonkies eruit gehaald, kan natuurlijk ook zijn dat mana weer jonkies had gelegd natuurlijk.
Tis dat ik opzoek ging naar me garnalen tussen de stenen dat ik ze opeens zag want ze zijn zo inimini
Deze innimini komen van het vrouwtje wat ik bij de kweker heb "gekocht" zo klein had ik ze werkelijk nog nooit gezien.
Tis dat ze zwarte oogjes hebben anders zie je ze bijna niet met het blote oog
Het is een geinig iets om te zien die levendbarende vissen.

 
Ik heb hier al eerder gereageerd. helaas kreeg ik hier en daar wat commentaar. logisch ook hoor soms
1 van de commentaren was :Dat mijn guppen mijn leefomgeving niet leuk zouden vinden (ronde kleine biorb bol)
Een paar weken verder, ik ben op visite geweest bij een guppen kweker, die 1 soort guppen kweekt. Wat mijn daar dan weer opviel, is ook zo in strijd wat ik hier gehoord heb wat goed voor guppen zou zijn
Guppen houden van vers water ,dus 1x per week de bol/aquarium voor de helft verversen check dat deed ik al, guppen houden van beplanting (echt of nep laat ik ff in het midden)Echter wat ik bij deze kweker zag ..
rechthoekige aquariums ok dat is dus goed , maar water ,was net in een groen groen knolleland ,en absoluut geen decoratie of plant te bekennen ,behalve die groene alg dan... ???hoe dan???

groetjes kissie
Heel eerlijk gezegd is een bealgd aquarium helemaal niet verkeerd voor guppen. Estetisch bezien is een ander verhaal. Zolang het geen blauwalg betreft, zijn algen (dus ook algenbloei) een zeer voedzame bron. Ik kweek zelf ook al ruim 4 decades guppen en andersoortige levendbarenden. En guppen gedijen goed op een algenomgeving.
Natuurlijk is waterverversing in een gesloten biotoop goed doch doe je het te vaak, dan ontregel je eigenlijk meer dan nodig is. De bak moet ook de kans krijgen om goed in balans te geraken. Met een te hoge frequentie aan waterwissels doe je eigenlijk het balans in de bak tekort. Kijk, als je een kale bak hebt, dan is vaker een waterwissel plegen wel op z'n plek. Omdat er o.m. geen planten aanwezig zijn die de schadelijke stoffen om kunnen zetten. Vissen produceren nu eenmaal ammoniak. En dat niet enkel via de ontlasting doch ook tijdens het zwemmen via de kieuwen. Maar in een beplante bak die redelijk gesetteld is, behoef je niet eens zo vaak water te verversen tenzij je de bak overbevolkt hebt.
Een te schone bak voor het oog, is niet altijd een goede bak voor de vissen. Dat wil ik toch maar even gezegd hebben. Er mag zelfs een kleurtje aanzitten. Als er wat alg in vormt (welke vorm dan maar ook) is het eigenlijk een teken dat het een gezonde bak is (zolang het maar niet in overdreven mate aanwezig is).

Ik heb het even niet over het formaat doch een briorb in kwestie is niet echt verkeerd hoor. Zou meer erop letten wat voor soort vissen men er in gaat houden. Want de mate van het wateroppervlak is minder waarbij het CO2 minder goed aan de omgeving kan worden afgestaan via het wateroppervlak. Het is een veredelde goedviskom. verschil is dat de bovenkant is afgedekt. Bij een open ronde goedviskom kan door het vernauwde wateroppervlak tevens minder zuurstof opgenomen worden. Doch bij een biorb wordt dat opgevangen door het filterpompje in kwestie en eventueel via een luchtpompje. Een labyrintvis, kan een betta, zoenvis, paradijsvis of een gourami zijn (er zijn nog wat andere soorten die hier onder vallen) zouden geschikt zijn voor een biorb. Uiteraard wel op het formaat letten. Dat spreekt voor zich.
 
Ik neem aan dat als de kamer warm genoeg is en redelijk stabiel in temperatuur voor guppen zonder verwarming wel zou moeten lukken. Je moet wel de temperatuur in de gaten houden. Ik heb mijn garnalen ook zonder verwarming.
Guppen kunnen qua temperatuur aardig wat hebben. Ik heb nog steeds guppen en andersoortige levendbarenden buiten rondzwemmen zonder enige vorm van verwarming. We hebben nu weer een opleving van de buitentemperatuur doch afgelopen week zaten ze nog vrolijk te zwemmen met een watertemperatuur van 16°C. Mijn vissen die ik buiten hou zijn wel als halfwas naar buiten gegaan aangezien die beter aan nieuwe omstandigheden kunnen wennen. Ze hebben inmiddels meerdere fluctuaties doorstaan en zullen straks als ik ze in de herfst oogst (doe dit al sinds midden jaren '80 zo) sterker en mooier zijn dan vergelijkbare vissen die ik binnen hou.
Ik moet ook gestellen dat er geen enkel bak binnen aanwezig is met een verwarmingselement. Ik heb een vrij groot scala aan echte en eierlevendbarende tandkarpers hier rondzwemmen (zowel wild- als kweekvorm). En ze zwemmen er goed bij. Men zou eigenlijk meer over de natuurlijke omstandigheden moeten weten van de te houden soort wat de marges zijn waarin ze goed gedijen. Natuurlijk zijn niet alle kweekvormen meer te vergelijken met de originele vorm. Doch kan men wel naar dergelijke omstandigheden toegaan maar dan wel op een geleidelijke wijze.
 
Guppen kunnen qua temperatuur aardig wat hebben. Ik heb nog steeds guppen en andersoortige levendbarenden buiten rondzwemmen zonder enige vorm van verwarming. We hebben nu weer een opleving van de buitentemperatuur doch afgelopen week zaten ze nog vrolijk te zwemmen met een watertemperatuur van 16°C.
Ik heb in mijn buitenbakje een verwarming hangen ter ondersteuning in de koude nachten.
Die staat op 16 graden en dat gaat hartstikke goed.

In het begin had ik geen idee wat een gup wel of niet aan kon en had ik een datum in mijn hoofd dat ze weer naar binnen moesten ipv een temperatuur.
Op een gegeven ochtend was het water 12 graden.
De meesten zwommen nog wel rond maar twee vrouwtjes lagen op de bodem.
Niet dood maar in een toestand die, zo leerde ik van mijn visboer, "in lethargie" heet.
Graadje voor graadje opgewarmd en eentje heeft het overleefd.
De andere helaas niet.
Voelde me best l*llig....

Daarom tegenwoordig een ondersteunend verwarminkje erin.
 
Ok, even een serieus antwoord: Meestal wordt er een roofvis bij gehouden, bv rouwtetra's. Die laten de volwassenen met rust maar zorgen dat de kleintjes geen kans krijgen.
Dank je voor de tip/oplossing..
Mijn dochter wilde endlers. Omdat ik nog maar twee molly's had in mijn 80cm bak werd ik bang voor een geboorte explosie.
Nu een week later zwemmen er al 6 inieminies rond. Is een gematigde bevolkingsgroei niet erg, maar onbegrensde groei zie ik niet zitten.
 
Ik heb in mijn buitenbakje een verwarming hangen ter ondersteuning in de koude nachten.
Die staat op 16 graden en dat gaat hartstikke goed.

In het begin had ik geen idee wat een gup wel of niet aan kon en had ik een datum in mijn hoofd dat ze weer naar binnen moesten ipv een temperatuur.
Op een gegeven ochtend was het water 12 graden.
De meesten zwommen nog wel rond maar twee vrouwtjes lagen op de bodem.
Niet dood maar in een toestand die, zo leerde ik van mijn visboer, "in lethargie" heet.
Graadje voor graadje opgewarmd en eentje heeft het overleefd.
De andere helaas niet.
Voelde me best l*llig....

Daarom tegenwoordig een ondersteunend verwarminkje erin.
Uiteraard kan een verwarmingselement er in geen kwaad. Zelf doe ik dat niet. Ik ben nog steeds niet uitgevangen wat de buitenvissen aangaan. Het grootste gedeellte is al geoogst en al weg. Heb afgelopen week ook vissen met 12-13 graden watertemperatuur eruit gehaald. Happy as ever... Zo ook jonkies en zwangere vrouwen.
Dank je voor de tip/oplossing..
Mijn dochter wilde endlers. Omdat ik nog maar twee molly's had in mijn 80cm bak werd ik bang voor een geboorte explosie.
Nu een week later zwemmen er al 6 inieminies rond. Is een gematigde bevolkingsgroei niet erg, maar onbegrensde groei zie ik niet zitten.
Endlers hebben in het algemeen minder jonger per worp t.o.v. guppen. Voor de rest zijn ze vergelijkbaar in onderhoud.
 

Terug
Bovenaan