Guppy dood achter Juwel Bioflow One binnenfilter


Minionguyjpro

Well-known member
Lid geworden
4 juni 2023
Berichten
89
Locatie
Lemelerveld, Overijssel
Deze vraag is een beetje dubbel, vandaar dat ik toch maar koos voor de onderhoud categorie...

We hebben in dit aquarium 1 zwaarddrager, 1 platy en nu nog 1 guppy (net nieuw).
De andere guppy (hadden er toen twee dus) deed het eergisteren nog goed, maar toen ik gisterochtend keek lag ze ineens dood achter de pomp. Ze was nog maar 1 maand oud, en gisteren deed ze het naar mijn mening nog goed.

Het is wel vreemd hoe dit gebeurd is, want ik weet het niet. Wij verwachtten dat ze aan het spelen waren en het mis ging, maar ik weet dit ook niet zeker. De waterwaardes waren ook goed. Ik ververs ongeveer 1/4 water per week uit het 54 liter aquarium. Nou vonden wij dit een reden om een buitenfilter te kopen (om toch te voorkomen dat ze vast komen te zitten, een keer waren de vissen ook op hol geslagen en zat er ook een vast. Deze kon ik gelukkig levend bevrijden. Dit was de platy, alhoewel het ook wel mijn eigen schuld was om dat ik zo spontaan bij ze in de buurt kwam dus ja...). Maar alleen is het dus zo dat alle buitenfilters die wij gevonden hebben, een koppelstuk hebben dat in het aquarium moet, maar de twee ingangen waardoor dingen door het aquarium kunnen zijn veel te klein. Dus ik zoek nog naar een oplossing, kan later wel wat foto's nemen.
 
Welkom en laat het maar eens zien wat jullie nu hebben staan.
Een ander hanteerbaar klein binnenfilter aquaflow200 ofzo lost het opšŸ¤—
 
Welkom en laat het maar eens zien wat jullie nu hebben staan.
Een ander hanteerbaar klein binnenfilter aquaflow200 ofzo lost het opšŸ¤—
Ik heb ook nog een kleiner pompje wat ik kan gebruiken. Verwarming moet er dan wel los naast maar ze hebben een mooi houdertje erbij geleverd om dat mooi vast te maken. Ga ik morgen wel even installeren als ik het water ga verversen. Tot slot nog een paar foto's:
Bekijk bijlage 20240106_162511.jpg
Bekijk bijlage 20240106_162519.jpg
Bekijk bijlage 20240106_162555.jpg
 
Guppen zijn tegenwoordig niet altijd even sterk. Dat er na een maand eentje dood is wil dus niet per se zeggen dat er iets mis is in je bak. :)

Maar kan alsnog. Lastig om achter te komen.
 
Guppen zijn tegenwoordig niet altijd even sterk. Dat er na een maand eentje dood is wil dus niet per se zeggen dat er iets mis is in je bak. :)

Maar kan alsnog. Lastig om achter te komen.
Ja. De guppy die nu dood is, was van een winkel waarvan we al vaker vissen hadden die al vrij snel dood gingen. We hebben nu deze nieuwe guppy gekocht in een grotere winkel (echt veel aquaria) dus het valt te hopen dat deze misschien van een betere kweker komt en het beter afloopt met haar.
 
Doe ff wat zwarts aan de achterkant dan ziet het er mooier uit en je moet weten dat er hier heeel veel guppen versleten /na eenpaar weken dood uit de winkel hier in huis zijn gehaald nu heb ik ze easy met jonkies
 
Doe ff wat zwarts aan de achterkant dan ziet het er mooier uit en je moet weten dat er hier heeel veel guppen versleten /na eenpaar weken dood uit de winkel hier in huis zijn gehaald nu heb ik ze easy met jonkies
Ik vind het wel best qua uiterlijk. De volgende vis wordt misschien gewoon weer een grotere en sterkere soort, omdat die toch ook wat ouder worden dan de gemiddelde guppy...
 
Stukje vuilniszak erachter met plakband is geen moeite, een poster of een kunstwerk kan ook maar een witte muur is minder mooi vind ik dan.
 
Guppen zijn tegenwoordig niet altijd even sterk. Dat er na een maand eentje dood is wil dus niet per se zeggen dat er iets mis is in je bak. :)

Maar kan alsnog. Lastig om achter te komen.
Dat kan, maar hoe komt die guppy dan zo half achter de pomp? HIj was aardig dik, dus ik vraag me af hoe hij zomaar erachter had kunnen vallen.
 
Dat kan, maar hoe komt die guppy dan zo half achter de pomp? HIj was aardig dik, dus ik vraag me af hoe hij zomaar erachter had kunnen vallen.
20240106_174811.jpg
 
OkƩ we gaan alsnog de Tetra EX 500 Plus buitenfilter aanleggen. We hebben eerst een nieuwe deksel besteld met een grotere opening waar twee buizen doorheen zouden moeten passen (de spraybar en de inlaatbuis). Kan ik gewoon mijn Bioflow One filter eruit halen, de buitenfilter erin en alles aansluiten en het komt goed? Ook zag ik dat de pomp 900l/h kan hebben! Dan zou het hele water 16x per uur gefiltert worden, dus hoeft hij denk ik ook niet de hele dag te draaien (paar uur per dag dacht ik aan?). Als jullie nog advies kunnen geven dan hoor ik dat graag!
 
Je huidige filter is ingedraaid, die zou ik gewoon mee laten werken met het nieuwe filter. Kwestie van zuinig zijn op de bacteriƫn. Het nieuwe filter heeft ook wat tijd nodig, 4 weken al gauw.

*edit*
Hou maar aan dat de bruto 900 l/h netto ongeveer de helft zal zijn door het filtermateriaal.
 
Laatst bewerkt:
Je huidige filter is ingedraaid, die zou ik gewoon mee laten werken met het nieuwe filter. Kwestie van zuinig zijn op de bacteriƫn. Het nieuwe filter heeft ook wat tijd nodig, 4 weken al gauw.
Ik wou eigenlijk van de oude filter af, of bedoel je dat ik ze eerst beide een paar weken samen moet laten draaien zodat de nieuwe filter de kans krijgt om op gang te komen?
 
Ik wou eigenlijk van de oude filter af, of bedoel je dat ik ze eerst beide een paar weken samen moet laten draaien zodat de nieuwe filter de kans krijgt om op gang te komen?
Zou ik de binnenfilter dan na die paar weken gewoon eruit kunnen halen en de buitenfilter zijn werk laten doen? Dat ding filtert toch super veel water en heeft veel filters, dus ik denk dat dat ding prima op zich zelf kan werken op ten duur.
 
Precies, je nieuwe filter heeft 4 weken nodig zodat bacteriƫn zich kunnen vestigen. Die kan dan je bak prima aan.
Ik wil dit wel doen, maar ik vrees dat het moeilijk gaat worden, omdat er Ć©Ć©n gat is en beide dingen daar dus doorheen moeten. En dan zit die pomp ook nog ertussen dus ja, of weet je nog iets?
 
Je legt de huidige filtermaterialen in 1 van de mandjes.. Wel erop letten dat de mandjes goed op elkaar passen in het geval van meerdere mandjes.
 
Je legt de huidige filtermaterialen in 1 van de mandjes..
Zal ik doen, kun je me advies geven over hoelang ik de filter per dag zou moeten laten draaien? Omdat deze filter het hele water 17 keer per uur volledig filtert hoeft deze zeker niet de hele dag te draaien (vergeleken met de interne filter die 24/7 draait en 5 keer per uur het water filtert).
 
Ik zie op de site sowieso 2 mandjes in het filter.
 
Zal ik doen, kun je me advies geven over hoelang ik de filter per dag zou moeten laten draaien? Omdat deze filter het hele water 17 keer per uur volledig filtert hoeft deze zeker niet de hele dag te draaien (vergeleken met de interne filter die 24/7 draait en 5 keer per uur het water filtert).
Gewoon het filter 24 uur per dag laten werken.
 
Ik zie op de site sowieso 2 mandjes in het filter.
Ik zie het, dus moet ik dan de sponsjes in het onderste bakje/mandje leggen zonder ze schoon te maken? Ik neem aan van niet vanwege de bacteriƫn. Nu ik er aan denk, kan ik dan niet na die 4 weken gewoon die dingen weer schoonmaken en gebruiken als extra functionerend filtermateriaal?
 
Even een vraagje voor de zekerheid. Heb je ook al gekeken naar andere merken? Persoonlijk ben ik meer voor JBL en Eheim.

*edit*
Moet mag je vergeten, das een vies woord. :D

Ik geloof dat de juwel sponsjes een fijne gradatie (ppi) hebben. Ik zou eerder daarna de medium gebruiken.
 
Even een vraagje voor de zekerheid. Heb je ook al gekeken naar andere merken? Persoonlijk ben ik meer voor JBL en Eheim.
Zeker, mijn moeder en ik kijken meestal naar die dingen en ik zag ook dat Eheim nog een goede optie is. Ons kastje onderin is niet zo groot, maar de Tetra pomp moet er net in kunnen passen. Ook las ik dat de L/H in bedrijf anders is, maar ik weet niet precies hoe dat zit.
1704637164900.png
 
Zeker, mijn moeder en ik kijken meestal naar die dingen en ik zag ook dat Eheim nog een goede optie is. Ons kastje onderin is niet zo groot, maar de Tetra pomp moet er net in kunnen passen. Ook las ik dat de L/H in bedrijf anders is, maar ik weet niet precies hoe dat zit.
Bekijk bijlage 370457
Maximum debiet is zonder filtermateriaal dus geen weerstand.

Netto debiet is met filtermateriaal. Dus met weerstand.

Let erop dat zowel het filter als de slangen ruimte nodig hebben.

Kijk voor de zekerheid ook eens op Hornbach naar bijv de JBL cristalprofi e402 en e702.
 
Zeker, mijn moeder en ik kijken meestal naar die dingen en ik zag ook dat Eheim nog een goede optie is. Ons kastje onderin is niet zo groot, maar de Tetra pomp moet er net in kunnen passen. Ook las ik dat de L/H in bedrijf anders is, maar ik weet niet precies hoe dat zit.
Bekijk bijlage 370457
Ook zit er bij deze buitenfilter nog een zacht stuk wat op het korfje kan, en ik voel me daar wel prettig bij:
1704637456140.png
 
Even een vraagje voor de zekerheid. Heb je ook al gekeken naar andere merken? Persoonlijk ben ik meer voor JBL en Eheim.

*edit*
Moet mag je vergeten, das een vies woord. :D

Ik geloof dat de juwel sponsjes een fijne gradatie (ppi) hebben. Ik zou eerder daarna de medium gebruiken.
Jaja **zal** ik doen :ROFLMAO:. Sowieso zal ik die Juwel sponsjes blijven gebruiken want extra filtering kan geen kwaad. Het enige waar ik mee zit is als ik bv. AquaSafe en andere middelen erin gooi, gaat dit dan nog wel goed zonder dat het meteen uit het water gefilterd word?
 
Aquasafe of andere heb je niet nodig. Je kunt gewoon een waterwissel doen met water.

Plantenvoeding in het water en waar nodig bij de wortels wat tabletten, kleibolletjes is wel belangrijk.
 
Aquasafe of andere heb je niet nodig. Je kunt gewoon een waterwissel doen met water.
Hmmm, ik gooi het er juist in na een waterwissel (zoals staat hoe je het moet doen bij de dosering). En hoe zit het met spul tegen bepaalde bacteriƫn? Of heb ik deze problemen niet meer door de filters in de buitenfilter?
 
Hmmm, ik gooi het er juist in na een waterwissel (zoals staat hoe je het moet doen bij de dosering). En hoe zit het met spul tegen bepaalde bacteriƫn? Of heb ik deze problemen niet meer door de filters in de buitenfilter?
Dat is niet spul tegen bacteriƫn maar wordt verkocht onder het mom dat er in die flesjes bacteriƫn zitten die de opstart versnellen. Bacteriƫn vestigen zich in de loop van tijd vanzelf in het filter en de bodem. Daarom spreekt men ook van indraaien bij een nieuwe bak van al gauw 4 weken. En daarna voorzichtig een visbestand opbouwen.
 

Terug
Bovenaan