Guppy dood achter Juwel Bioflow One binnenfilter


Oké we gaan alsnog de Tetra EX 500 Plus buitenfilter aanleggen. We hebben eerst een nieuwe deksel besteld met een grotere opening waar twee buizen doorheen zouden moeten passen (de spraybar en de inlaatbuis). Kan ik gewoon mijn Bioflow One filter eruit halen, de buitenfilter erin en alles aansluiten en het komt goed? Ook zag ik dat de pomp 900l/h kan hebben! Dan zou het hele water 16x per uur gefiltert worden, dus hoeft hij denk ik ook niet de hele dag te draaien (paar uur per dag dacht ik aan?). Als jullie nog advies kunnen geven dan hoor ik dat graag!
Als een filter eenmaal draait en begint met het opbouwen van de nuttige bateriën dan moet 'ie blijven draaien. De kans bestaat anders dat je nuttige bacteriën massaal doodgaan. Zet je daarna je filter weer aan dan pomp je als het ware puur vergif je bak in.
 
Als een filter eenmaal draait en begint met het opbouwen van de nuttige bateriën dan moet 'ie blijven draaien. De kans bestaat anders dat je nuttige bacteriën massaal doodgaan. Zet je daarna je filter weer aan dan pomp je als het ware puur vergif je bak in.
Ik ga dus de spons uit mijn filter die nu in de 54 liter bak met 3 vissen zit in de buitenfilter doen als ik deze op het aquarium ga aansluiten. Kan ik ook gewoon nog alle nieuwe filtermaterialen laten zitten en dan de nieuwe ertussen of onderop?
 
Dat is niet spul tegen bacteriën maar wordt verkocht onder het mom dat er in die flesjes bacteriën zitten die de opstart versnellen. Bacteriën vestigen zich in de loop van tijd vanzelf in het filter en de bodem. Daarom spreekt men ook van indraaien bij een nieuwe bak van al gauw 4 weken. En daarna voorzichtig een visbestand opbouwen.
Kan ik mijn vissen er gewoon in laten zitten terwijl ik dit proces laat draaien met het overstappen naar een buitenfilter?
 
Kan ik mijn vissen er gewoon in laten zitten terwijl ik dit proces laat draaien met het overstappen naar een buitenfilter?
Normaal gesproken ja. Maar je zult voor jezelf even moeten kijken welke stappen je zet. Je kunt altijd kiezen voor tijdelijk even de vissen in een bak van de action bijvoorbeeld.
 
Normaal gesproken ja.
Dat is wel fijn, want ik moet eerlijk zijn dat ik er niet zo van houd om ze eruit te halen (ik weet dat dit soms moet gebeuren, we legen de bak in ieder geval bijna elk jaar om hem dan helemaal opnieuw schoon te maken), en dan worden ze druk en gaan ze soms springen (een keer was er al een op de grond gevallen, ja helaas dit was weer de platy maar die heeft het nogmaals gewoon overleefd). Plus het bespaart de vissen ook stress.
 
Dus even samenvattend:
1. Ik haal de oude binnenfilter eruit, pak het filtermateriaal van de oude binnenfilter en doe deze in de nieuwe buitenfilter (waarschijnlijk onderop alle andere filtermaterialen).
2. Installeer de buitenfilter voor de rest.
3. Wacht 4 weken, blijf elke week het water 1 keer verversen.
4. Na de 4 weken haal ik de oude filtermateriaal er weer uit en maak hem schoon.
5. Alles is klaar en in orde?
 
Dus even samenvattend:
1. Ik haal de oude binnenfilter eruit, pak het filtermateriaal van de oude binnenfilter en doe deze in de nieuwe buitenfilter (waarschijnlijk onderop alle andere filtermaterialen).
2. Installeer de buitenfilter voor de rest.
3. Wacht 4 weken, blijf elke week het water 1 keer verversen.
4. Na de 4 weken haal ik de oude filtermateriaal er weer uit en maak hem schoon.
5. Alles is klaar en in orde?
Ik snap dat ik die filters ook wel eens moet schoonmaken, alleen kan ik niet goed beoordelen of ik alle materie dan een voor een moet schoonmaken of hoe ik dat moet doen (uitknijpen in het aquarium of gewoon onder de kraan). Ik heb hier niet zoveel ervaring mee dus vandaar, maar het voelt wel als een handig en goed systeem dus dat is waarom ik dit eens wou gaan proberen.
 
Ik snap dat ik die filters ook wel eens moet schoonmaken, alleen kan ik niet goed beoordelen of ik alle materie dan een voor een moet schoonmaken of hoe ik dat moet doen (uitknijpen in het aquarium of gewoon onder de kraan). Ik heb hier niet zoveel ervaring mee dus vandaar, maar het voelt wel als een handig en goed systeem dus dat is waarom ik dit eens wou gaan proberen.
Wanneer de doorstroming minder is en je hebt water afgeheveld in een emmer dan kun je dat aquariumwater gebruiken om het filtermateriaal licht te spoelen.
 
Wanneer de doorstroming minder is en je hebt water afgeheveld in een emmer dan kun je dat aquariumwater gebruiken om het filtermateriaal licht te spoelen.
Ik snap het, moet ik wat van het aquariumwater nadat ik het in een emmer heb gedaan tijdens het verversen gewoon de klep van de filter eraf halen en een klein beetje water er doorheen spoelen. Alleen wil je soms niet een hele filter schoonmaken, zodat bijvoorbeeld de vieze deeltjes echt weg zijn? Of is dat alleen het geval bij een intern filter systeem? Wij deden dat altijd wel, elke paar maanden het sponsje uit de pomp halen om hem helemaal schoon te maken en weer erin te zetten. Er kwam wel vieze troep bij maar dit filterde de filter dan wel weer weg na een tijdje.
 
Ik snap het, moet ik wat van het aquariumwater nadat ik het in een emmer heb gedaan tijdens het verversen gewoon de klep van de filter eraf halen en een klein beetje water er doorheen spoelen. Alleen wil je soms niet een hele filter schoonmaken, zodat bijvoorbeeld de vieze deeltjes echt weg zijn? Of is dat alleen het geval bij een intern filter systeem? Wij deden dat altijd wel, elke paar maanden het sponsje uit de pomp halen om hem helemaal schoon te maken en weer erin te zetten. Er kwam wel vieze troep bij maar dit filterde de filter dan wel weer weg na een tijdje.
Even voor de duidelijkheid. Bij een buitenfilter heb je de filterpot met daarop de pompkop. In de filterpot zijn de filtermandjes met filtermateriaal. Persoonlijk gaf ik al eerder aan dat er bij sponzen gradaties bestaat (fijn, medium, grof).

Het doel is om het filter lange tijd dicht te houden dus goed voor jezelf nadenken welk filtermateriaal je wilt gebruiken. Je zou bijna kunnen zeggen hoe viezer het filter des te beter.

 
Even voor de duidelijkheid. Bij een buitenfilter heb je de filterpot met daarop de pompkop. In de filterpot zijn de filtermandjes met filtermateriaal. Persoonlijk gaf ik al eerder aan dat er bij sponzen gradaties bestaat (fijn, medium, grof).

Het doel is om het filter lange tijd dicht te houden dus goed voor jezelf nadenken welk filtermateriaal je wilt gebruiken. Je zou bijna kunnen zeggen hoe viezer het filter des te beter.
Oké ik snap het nu denk ik echt, ze zeggen niet voor niets dat het langer onderhoudsvrij is. Ik zal rekening met alles houden. Eerlijk gezegd klinkt het nog best leuk, maar ja, dat komt misschien ook dat ik aardig technisch ben (dat zegt natuurlijk niet meteen dat ik alles meteen snap en weet, want dit is een nieuw systeem voor mij)!
 
Persoonlijk heb ik een JBL cristalprofi e1502. En de slangen zitten vast aan de aansluiting met een wartel extra goed bevestigd. Verder heb ik zuurvrij vaseline (gebruikt) om de rubberen pakking ring in te smeren. Wat ook kan is silicone spray van bijvoorbeeld JBL.

En bij een buitenfilter heb ik nog geen lekkage gehad. Belangrijk daarbij is als je de filterpot wilt leeggieten eerst de pompkop eraf nemen.

*edit*
Bij ingebruikneming kun je ervoor kiezen om even de terugvoer slang aan te zuigen met een emmer dichtbij. Dan gaat er de lucht goed uit. Daarna kraantjes dicht.
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk heb ik een JBL cristalprofi e1502. En de slangen zitten vast aan de aansluiting met een wartel extra goed bevestigd. Verder heb ik zuurvrij vaseline (gebruikt) om de rubberen pakking ring in te smeren. Wat ook kan is silicone spray van bijvoorbeeld JBL.

En bij een buitenfilter heb ik nog geen lekkage gehad. Belangrijk daarbij is als je de filterpot wilt leeggieten eerst de pompkop eraf nemen.

*edit*
Bij ingebruikneming kun je ervoor kiezen om even de terugvoer slang aan te zuigen met een emmer dichtbij. Dan gaat er de lucht goed uit. Daarna kraantjes dicht.
Ja. Ik neem toch aan dat ik een emmer erbij moet houden als ik de bovenkant eraf haal waar de slangetjes aan vast zitten en bij de filterpot wil komen? Want er blijft toch ietsje water achter in die slangetjes lijkt mij als ik de installatie uitzet. Ook zal ik de stekkerdoos in het kastje wel een verdieping omhoog doen, voor de zekerheid. Zodat er geen water ik kan komen. Alle dingen zoals voer enzo staan dan wel bij de stekkerdoos, maar ik weet niet hoe erg dat is.
 
Ja. Ik neem toch aan dat ik een emmer erbij moet houden als ik de bovenkant eraf haal waar de slangetjes aan vast zitten en bij de filterpot wil komen? Want er blijft toch ietsje water achter in die slangetjes lijkt mij als ik de installatie uitzet. Ook zal ik de stekkerdoos in het kastje wel een verdieping omhoog doen, voor de zekerheid. Zodat er geen water ik kan komen. Alle dingen zoals voer enzo staan dan wel bij de stekkerdoos, maar ik weet niet hoe erg dat is.
Ah wacht ik moet de kraan gewoon sluiten en dan gaat het goed.
 
Ah wacht ik moet de kraan gewoon sluiten en dan gaat het goed.
Je zet het filter dan uit, sluit de kraantjes en met de hendel kun je de slangenadapter van de pompkop halen.

Daarna kun je met het filter naar bijvoorbeeld het aanrecht lopen.
 

Bijlagen

  • TR30485_9628.png
    TR30485_9628.png
    29.3 MB · Weergaven: 16
Er is altijd een kleine kans op lekkage. In dat geval zou je bak grotendeels leek geheveld kunnen worden. Om de schade te beperken kun je een gaatje boren in de inlaatbuis, ongeveer 3cm onder het wateroppervlak. Als het water dan onder het gaatje komt gaat het filter lucht aanzuigen en stopt het hevelen.
Verder kun je het filter in een bak zetten om de eerste 3cm op te vangen.

Schoonmaken van het filter doe je om de volgende redenen.
- hij Zit verstopt en er komt nog te weinig water door
- het voorfilter zit vol, slaat door en je ziet allemaal zwerfvuil in je bak.

Als geen van beide aan de hand is hoef je er niets aan te doen.
Ja, in theorie kan het filter nog zo smerig zijn dat de werking terugloopt. Maar ik verwacht dat je eerder een van de eerste twee gaat zien.
 
Nickey Aquaria heeft op youtube filmpjes waarin ze van alles uitlegt over filters ( en andere handige aquarium onderwerpen).
Misschien leuk om te kijken, zodat je weet hoe en waarom een filter in het aquarium is.
 
Oké @Friesian we gaan misschien de filter nog retour doen omdat de buizen net iets te groot zijn. Ze passen al een stuk beter. Weet jij of Eheim of JBL nog een goed model hebben die wat kleinere, harde in- en uitlaatbuisjes hebben dan 12/16mm?
 
We hebben alsnog de Eheim Classic 150 met filtermedia besteld en gaan kijken of het met die in- en uitgangen wel lukt (die zijn wat kleiner aan het punt dat het over de rand hangt).
 
Ik snap dat ik die filters ook wel eens moet schoonmaken, alleen kan ik niet goed beoordelen of ik alle materie dan een voor een moet schoonmaken of hoe ik dat moet doen (uitknijpen in het aquarium of gewoon onder de kraan). Ik heb hier niet zoveel ervaring mee dus vandaar, maar het voelt wel als een handig en goed systeem dus dat is waarom ik dit eens wou gaan proberen.
Zo precies kan niets natuurlijk.
 
Dus even samenvattend:
1. Ik haal de oude binnenfilter eruit, pak het filtermateriaal van de oude binnenfilter en doe deze in de nieuwe buitenfilter (waarschijnlijk onderop alle andere filtermaterialen).
2. Installeer de buitenfilter voor de rest.
3. Wacht 4 weken, blijf elke week het water 1 keer verversen.
4. Na de 4 weken haal ik de oude filtermateriaal er weer uit en maak hem schoon.
5. Alles is klaar en in orde?
.
 
@Friesian Heb je trouwens wel eens last gehad van een lekkage? Of nog nooit? Die buizen zijn aardig dik dus ik denk dat het niet super snel zal gaan lekken.
We hebben alsnog de Eheim Classic 150 met filtermedia besteld
Goede keuze.

Ik heb zelf een Tetra Ex600 gehad waarvan de pompkop is gaan lekken. En datzelfde probleem is nog eens aan de orde geweest op het forum. Ik kan je helaas niet meer zeggen wie/wanneer.
Ik ging voor mijn doen erg laat naar bed en net als ik van de woonkamer richting bed wil lopen sta ik in het water. Vloer nat. Ik had het niet pas de volgende ochtend willen ontdekken.
 
Kun je niet de opening wat groter maken op de bak/deksel om de buizen/slangen door te voeren?
Dat zou kunnen, maar dat doe ik liever als ik geen andere optie meer heb om de deksel een beetje mooi te houden want hij is net nieuw. We hebben maar een Juwel PrimoLux 60 deksel erop gezet, en dat loste gelijk ook het probleeem op dat mijn voerautomaat niet door de klep heen paste. En ten tweede passen de buisjes nu bijna helemaal goed erdoorheen, alleen de deksel blijft nog een beetje erboven uitsteken. En die Eheim heeft waar het de deksel ingaat een smaller stuk dan de EX 500 Plus die dan een hele dikke buis heeft, dus ik dacht dat dit dan even het beste is om te proberen.
 
Mijn tip zou echt zijn om wat meer ruimte te creëren. Maar jij beslist.
Ik zal wel even kijken hoe het gaat. Zie de foto, dat is het gat aan de linkerkant maar er zit ook zo'n gat aan de rechterkant (en nog twee van die gaten in het midden met zo'n zwart stuk eronder, weet iemand waar deze voor zijn? Ik zag het ook al in mijn vorige deksel, het bovenste gat in de foto).
Bekijk bijlage 20240110_090327.jpg
 

Terug
Bovenaan