Guppy dood achter Juwel Bioflow One binnenfilter


Oké, we hadden vandaag een poging gedaan om de sproeibuis alsnog te installeren met behulp van een buigend stuk. Ook de kranen hebben we geïnstalleerd en ik heb de slangen schoongemaakt. Maar toen kwam ik er achter dat het stuk waarmee de 9/12mm slang op de motorkop vastzat, was afgebroken! Ik vond het ook al zo raar dat het aan het lekken was. Mijn moeder heeft voor 14 euro ongeveer een nieuwe motorkop besteld. Intussen heb ik de kranen dichtgedraaid en mijn oude binnenfilter er weer ingehangen. Waarschijnlijk komt de kop pas dinsdag maar dan ga ik die wel installeren. Moet niet al teveel gedoe zijn nu ik die kranen heb ;). Voor de rest werkte het wel

Bekijk bijlage 373706

Kijk even naar een manier waarop je je filter, of de inhoud van je filter, kunt laten draaien in de tussentijd...anders verlies je behoorlijk wat bacteriën in je filter als ie stilstaat..
 
Kijk even naar een manier waarop je je filter, of de inhoud van je filter, kunt laten draaien in de tussentijd...anders verlies je behoorlijk wat bacteriën in je filter als ie stilstaat..
De ene kant van het filter zit nog in het water, vond teveel gedoe om dat eruit te halen maar ja. Anders kan ik de spons die nu in het oude filter zit wel weer even in de buitenfilter doen als die weer goed werkt met de nieuwe motorkop.
 
De ene kant van het filter zit nog in het water, vond teveel gedoe om dat eruit te halen maar ja. Anders kan ik de spons die nu in het oude filter zit wel weer even in de buitenfilter doen als die weer goed werkt met de nieuwe motorkop.
Zou ik anders ook als ik de filter weer aanzet de filter nog een keer door het aquariumwater kunnen halen?
 
De ene kant van het filter zit nog in het water, vond teveel gedoe om dat eruit te halen maar ja. Anders kan ik de spons die nu in het oude filter zit wel weer even in de buitenfilter doen als die weer goed werkt met de nieuwe motorkop.

Het gaat erom dat als je je externe filter nu 2/3 dagen stil laat staan, de bacteriën die het werk doen afsterven. Lastig zeggen hoeveel precies, maar kan zijn dat ie dan dinsdag niet meteen weer goed werkt.
Je draait nu nog op 1 binnenfilter dus?
 
Het gaat erom dat als je je externe filter nu 2/3 dagen stil laat staan, de bacteriën die het werk doen afsterven. Lastig zeggen hoeveel precies, maar kan zijn dat ie dan dinsdag niet meteen weer goed werkt.
Je draait nu nog op 1 binnenfilter dus?
Ja, maar eerlijk zou ik ook niet weten wat ik anders kan doen om de stroming nog in de buitenfilter te houden... Als ik die installatie weer open zet gaat het aardig lekken en dat helpt ook niet.
 
Ja, maar eerlijk zou ik ook niet weten wat ik anders kan doen om de stroming nog in de buitenfilter te houden... Als ik die installatie weer open zet gaat het aardig lekken en dat helpt ook niet.

Nee snap ik, dat is ook niet ideaal. Misschien dat iemand nog weet of het beter is om het filter dan dicht te laten zitten of juist open te zetten zodat er wat zuurstof bij komt..?
 
Nee snap ik, dat is ook niet ideaal. Misschien dat iemand nog weet of het beter is om het filter dan dicht te laten zitten of juist open te zetten zodat er wat zuurstof bij komt..?
Ik kan nog wel even laten zien hoe het nu in het water hangt. We hadden in ieder geval de uitlaat op maat gemaakt, en die paste nu dan ook perfect tot op de bodem. Die heb ik er nu even uitgehaald om tijdelijk weer ruimte te maken voor de binnenfilter. Ik heb de inlaat aan de achterruit gedaan. Kom zo met een foto
 
Ik kan nog wel even laten zien hoe het nu in het water hangt. We hadden in ieder geval de uitlaat op maat gemaakt, en die paste nu dan ook perfect tot op de bodem. Die heb ik er nu even uitgehaald om tijdelijk weer ruimte te maken voor de binnenfilter. Ik heb de inlaat aan de achterruit gedaan. Kom zo met een foto
Ik weet dat de planten er niet zo goed bijstaan. Ik wil dan ook binnenkort een otocinclus kopen (in ieder geval één of twee) die lekker de groene en bruine algen weghouden. De baardalgen zou ik toch echt zelf eraf moeten halen... De baardalg kan wel een niet goede balans zijn van zuurstof en CO₂ want die kwamen best snel ineens. De groene algen niet, dat wordt elke week gewoon wat meer maar niet per se ineens heel veel ofzo.
Bekijk bijlage 20240324_143136.jpg
Bekijk bijlage 20240324_143141.jpg
 
Ik weet niet of het werkt, maar ik heb een luchtsteentje gekoppeld aan een luchtpomp in mijn buitenfilter gehangen toen mijn bak geknapt was. Zo blijft er wel meer beweging in het water dan wanneer je niks doet.
 
Ik weet niet of het werkt, maar ik heb een luchtsteentje gekoppeld aan een luchtpomp in mijn buitenfilter gehangen toen mijn bak geknapt was. Zo blijft er wel meer beweging in het water dan wanneer je niks doet.

Slim idee! 😁 Zal sowieso beter zijn dan volledig stilstaand water lijkt me.
 
Ik weet niet of het werkt, maar ik heb een luchtsteentje gekoppeld aan een luchtpomp in mijn buitenfilter gehangen toen mijn bak geknapt was. Zo blijft er wel meer beweging in het water dan wanneer je niks doet.
Oh ik heb de binnenfilter er wel in hangen en die staat ook aan. Ik heb ook wel een luchtsteentje die ik ook wel aan kan zetten.
 
Ik weet niet of het werkt, maar ik heb een luchtsteentje gekoppeld aan een luchtpomp in mijn buitenfilter gehangen toen mijn bak geknapt was. Zo blijft er wel meer beweging in het water dan wanneer je niks doet.
Oh ik heb de binnenfilter er wel in hangen en die staat ook aan. Ik heb ook wel een luchtsteentje die ik ook wel aan kan zetten.
Oh sorry, verkeerd gelezen. Ja ik kan opzich wel de kap eraf halen en dan het luchtsteentje erin doen, maar dan moet die deksel er dus wel af blijven...
 
Oh sorry, verkeerd gelezen. Ja ik kan opzich wel de kap eraf halen en dan het luchtsteentje erin doen, maar dan moet die deksel er dus wel af blijven...

Ik denk dat dat wel oke is, het filter dicht en stil laten staan lijkt me beroerder voor m.
 
Ik denk dat dat wel oke is, het filter dicht en stil laten staan lijkt me beroerder voor m.
Oké ik heb de kop eraf gehaald. Weet alleen niet waar ik de luchtpomp er het beste in kan steken want mijn sponzen en filters zitten in de weg.... Kan een luchtpomp wel een beetje boven water hangen? Ik neem aan van wel want hij blaast alleen maar lucht, toch???
 
Ik weet niet of het werkt, maar ik heb een luchtsteentje gekoppeld aan een luchtpomp in mijn buitenfilter gehangen toen mijn bak geknapt was. Zo blijft er wel meer beweging in het water dan wanneer je niks doet.
Dat werkt prima. Geloof het op een youtube filmpje te hebben gezien.

@Minionguyjpro
Ik zou wanneer je de nieuwe pompkop in huis hebt de 12/16 slang even in warm/heet water houden dan gaat hij wat gemakkelijker op de aansluiting.
 
Oké ik heb de kop eraf gehaald. Weet alleen niet waar ik de luchtpomp er het beste in kan steken want mijn sponzen en filters zitten in de weg.... Kan een luchtpomp wel een beetje boven water hangen? Ik neem aan van wel want hij blaast alleen maar lucht, toch???
Sponzen in een emmer leggen met het aquariumwater. Luchtslang en bruissteentje daarin, aangesloten op luchtpompje.
Of - nog beter - even de sponzen uit filter, bruissteentje aangesloten op luchtslang onderin filterpot en zoveel mogelijk sponzen terug.
 
Oké ik heb de kop eraf gehaald. Weet alleen niet waar ik de luchtpomp er het beste in kan steken want mijn sponzen en filters zitten in de weg.... Kan een luchtpomp wel een beetje boven water hangen? Ik neem aan van wel want hij blaast alleen maar lucht, toch???
Oké gelukt, heb gewoon de bovenste spons eruit gehaald (die ik er toch pas vandaag nieuw in had gedaan) en toen had ik de ruimte om de zuurstof erin te leggen. Dus nu hebben we het buitenfilter nog steeds zo liggen, met de sponzen en filters erin, maar met de kop eraf en de zuurstof erin draaiend. Er zit al aquariumwater in het filter zelf dus dat zou ook goed moeten zitten.
 
Oké gelukt, heb gewoon de bovenste spons eruit gehaald (die ik er toch pas vandaag nieuw in had gedaan) en toen had ik de ruimte om de zuurstof erin te leggen. Dus nu hebben we het buitenfilter nog steeds zo liggen, met de sponzen en filters erin, maar met de kop eraf en de zuurstof erin draaiend. Er zit al aquariumwater in het filter zelf dus dat zou ook goed moeten zitten.
Die kop zal over een paar dagen waarschijnlijk komen. Installeren wordt makkelijk, vooral ook door de kranen ;), ze zijn echt handig. Ik moet ook het laatste stuk van de slang aan de kop van het filter even loshalen om het kapotte stuk van de kop eruit te halen. Maar ook dat wordt makkelijk nu ik die kranen heb. M'n moeder heeft er zelfs twee besteld, dus mocht er iets in de kop kapot gaan of de motor zelf, dan hebben we alsnog een andere. Omdat het zo appeltje eitje is overweeg ik nu ook om er toch nog actieve kool filtering in te doen. Tijdens een behandeling kan ik die toch makkelijk verwijderen! Ga die wel bovenop leggen, want anders is het heel een gedoe om die actieve kool filter eruit te halen.
 
Die kop zal over een paar dagen waarschijnlijk komen. Installeren wordt makkelijk, vooral ook door de kranen ;), ze zijn echt handig. Ik moet ook het laatste stuk van de slang aan de kop van het filter even loshalen om het kapotte stuk van de kop eruit te halen. Maar ook dat wordt makkelijk nu ik die kranen heb. M'n moeder heeft er zelfs twee besteld, dus mocht er iets in de kop kapot gaan of de motor zelf, dan hebben we alsnog een andere. Omdat het zo appeltje eitje is overweeg ik nu ook om er toch nog actieve kool filtering in te doen. Tijdens een behandeling kan ik die toch makkelijk verwijderen! Ga die wel bovenop leggen, want anders is het heel een gedoe om die actieve kool filter eruit te halen.
Ik weet alleen niet hoe ik de motor etc. en het onderste stuk van de huidige motorkap moet halen. Die nieuw motorkap komt zo te zien niet met die dingen, dus ik moet het oude zien los te krijgen zodat het uiteindelijk in de nieuwe kan. Weet iemand hoe?
 
Ik moet ook het laatste stuk van de slang aan de kop van het filter even loshalen om het kapotte stuk van de kop eruit te halen.
Ik zou gewoon zorgen dat de slang lang genoeg is en met een scherp mes, goedkoop uitschuifbaar afbreekmes van de bouwmarkt het stukje slang eraf snijden. En dan de slang die niet een grotere inwendige diameter heeft gekregen weer aansluiten.

Des te beter een slang aangesloten zit, des te kleiner de kans op lekkage.
 
Op deze site zie ik de vervanging voor bijvoorbeeld een eheim 2213. Alleen de clips van vastklikken hoef je te verzetten.

 
Op deze site zie ik de vervanging voor bijvoorbeeld een eheim 2213. Alleen de clips van vastklikken hoef je te verzetten.

Ja, maar wij hebben die van de 2211 gekocht en die was iets van 14 euro bij AquaStoreXL. Ik moet bij dat plaatje in jouw artikel er het onderste stuk uithalen en dan in de nieuwe kop zetten, dat stuk waar de lucht ring zit, wat een apart stuk lijkt. Want als ik naar de foto kijk is het alleen het bovenste stuk bij waar ik besteld heb:
 
Oké ik heb de kop eraf gehaald. Weet alleen niet waar ik de luchtpomp er het beste in kan steken want mijn sponzen en filters zitten in de weg.... Kan een luchtpomp wel een beetje boven water hangen? Ik neem aan van wel want hij blaast alleen maar lucht, toch???
Luchtpomp het best hoger plaatsen dan het waterniveau. Zo kan er nooit water in de pomp komen. Of een terugslagventiel tussen pomp en slangetje plaatsen.
 
Ik heb gekeken bij mijn Eheim 2213 die ik nog altijd bewaard heb. Zo te zien kun je de kap met een schroevendraaier losklikken van de pompkop.
Je ziet dat bijvoorbeeld vlakbij de slangaansluiting. Een kleine inkeping naast de grote inkeping waar je een palletje weg kunt drukken zo te zien en ook zichtbaar naast de clips.

1000003396.jpg
 
Ik heb gekeken bij mijn Eheim 2213 die ik nog altijd bewaard heb. Zo te zien kun je de kap met een schroevendraaier losklikken van de pompkop.
Je ziet dat bijvoorbeeld vlakbij de slangaansluiting. Een kleine inkeping naast de grote inkeping waar je een palletje weg kunt drukken zo te zien en ook zichtbaar naast de clips.

Bekijk bijlage 373722
Jep, daar was ik ook achter gekomen zojuist. Het is nu inderdaad gelukt om dat bovenste stuk er af te halen. Ik heb ook niet een hele nieuwe set nodig met de deksel en een nieuwe motor want die werken gewoon. Met de nieuwe kap gewoon zorgen dat die op de goede plek zit en er inklikken en dan moet die weer vast zitten.
 
Jep, daar was ik ook achter gekomen zojuist. Het is nu inderdaad gelukt om dat bovenste stuk er af te halen. Ik heb ook niet een hele nieuwe set nodig met de deksel en een nieuwe motor want die werken gewoon. Met de nieuwe kap gewoon zorgen dat die op de goede plek zit en er inklikken en dan moet die weer vast zitten.
Interessant. Wat is dat witte spul eigenlijk? De kabel gaat er ook door.
 
Lees nog even terug over hoe de slang daarna te koppelen, warm water... :)
Ja, dat had ik gezien. Zal inderdaad wel wat warm water door die slang doen. Is opnieuw knippen echt nodig? Met die ring klem je de slang toch ook wel weer goed dicht op de pomp lijkt mij? Alhoewel ik nu wel merk dat de slangen wat te lang aanvoelen, dus ik ga ze misschien toch nog wel wat korter maken.
 
Interessant. Wat is dat witte spul eigenlijk? De kabel gaat er ook door.
Ik vermoed dat dat een stukje bescherming is stroomkabel en water.
De pomp is dacht ik ip44 of ipx4

Het laatste cijfer, 4 duidt op spatwaterdicht.
Wanneer je bluetooth oordopjes of een koptelefoon koopt is het ook verstandig om daarop te letten.

 
Laatst bewerkt:
Oké, de twee motorkappen waren vandaag bezorgd, en de resterende installatie verliep... SUCCESVOL! De motorkap erop klikken was makkelijk, voor de rest alles weer geïnstalleerd, de spraybar aan de achterruit en het bochtstuk gebruikt met de slang er direct op en een stukje slang van 5 à 6 cm om het andere stuk van de bocht en de spraybar te verbinden (dit proces had ik zondag al gedaan). Dus vandaag heb ik de motorkap weer er ingeklikt. Afgebroken stuk uit het kleine stuk slang gehaald dat op de motorkop zat en aan één van de kranen. Warm water door het kleine stuk buis (wat inderdaad hielp om hem beter te laten bewegen. Weer aansluiten op de pomp. De binnenfilter uit het aquarium. Verwarmingselement weer los aan een zuignap in het aquarium. Uitlaat er weer in met de lange kant IN het aquarium, bijna tot op de bodem met de korf (klein stukje van het grind af maar echt maar een klein stukje). Stroom erop en klaar! Geen lekkages. Moest alleen nog wel een keer wat water in de uitlaatslang doen want hij zoog lucht, en dat moet niet. Na dat te doen startte hij moeizaam, maar hij ging het steeds beter doen en alle lucht lijkt er nu uit en hij blijft het veel beter doen. Ook als ik nu de stekker er uithaal en weer erin doe. Werkt prima! Is het trouwens normaal dat elk gat langzamer hand wat minder ver sproeit? Het eerste gat gaat het verst, de volgende wat minder, die daarna ook iets minder etc.
 
Je hebt een eheim spraybar, die heeft wat grotere gaten wat de performance wat kleiner maakt. Met enkele gaatjes dicht tapen is dat te verbeteren. Met een beetje geen en weer bewegen van het filter gaat de restlucht er beter uit. Ik zou hem minimaal een dag of 2 zonder spraybar of einddop laten werken. Restlucht gaat er dan veel beter, gemakkelijker uit.

Wanneer je een nieuw filter hebt met aanzuig en uitstroom dan kun je het beste het filter zonder water plaatsen en daarna zelf aanzuigen van de uitstroom. Je hoort dan vanzelf het filter vollopen.
 
Laatst bewerkt:
Als dat nat wordt en doorweekt dan zal het zinken en nee daar doe je weinig aan. Enige wat je kan doen is eerst een klein beetje wat ze snel kunnen opeten zodat het niet doorweekt en dan weer wat maar opzich zinkt het vrij snel dus of dat werkt dat moet je even uitproberen.
 
Ik moet helaas slecht nieuws brengen: de zwaarddrager en platy (we weten nog steeds niet zeker) zijn overleden. De zwaarddrager had waarschijnlijk teveel stress, lag gekronkeld op de bodem. Voor de rest leek er niets met de huid zelf te zijn. De platy heeft ongeveer een week langer nog geleefd, die overleed vervolgens aan buikwaterzucht. De buik was opgezwollen en m'n moeder zei dat de schubben wel wat uitstonden. Ze zwom ook al raar verticaal die ochtend, en ik vond dat al geen goed teken. Eerst dachten we dat ze zwanger was maar nu kan je wel zeggen dat dat dus zeker niet het geval was. Voor dat dit gebeurde hebben we een nieuw guppy gekocht en die doet het goed (net zoals de andere, ze zijn nu met z'n tweeën) en drie otocinclus affinis. Die doen het ook goed. Vandaag hebben we de bodem weer eens goed gestofzuigd (toen was er ook nog iets van 1/6 van het water in de bak over). Heb het net weer gevuld, planten schoongemaakt, alles teruggezet. Het was nog wel even zoeken naar de Oto 3, maar die is gevonden! Een van de drie zit wel vaker ergens verstopt, maar zeker ook niet altijd. Zolang ze hun ding maar doen! Ze zijn soms eigenlijk best actief, dan gaan ze heen en weer over het glas met z'n tweeën of drieën. Nu we alleen nog guppies als echte actieve vissen hebben, kunnen we de bak ook vullen met guppies (nee, ik bedoel niet vol tot er niets meer inpast, gewoon een guppenbak!). Ik moet eerlijk zijn dat hier de guppen helemaal niet moeilijk doen. Schoonmaken? Geen probleem, ik kom in de buurt van je hand. Aquarium weer vullen? Leuke bubbels en stroming!
 

Terug
Bovenaan